Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Turhauttaako teitä koskaan ihmisten kapeakatseisuus ja yksinkertaisuus?

Vierailija
19.03.2017 |

Anteeksi yksinkertainen ja provosoivakin otsikko...
Minä tunnen turhautumista ihmisten kyvyttömyyteen ja haluttomuuteen nähdä asioiden syy-seuraussuhteita. Turhaudun siihen, että ihmiset ovat ilmeisen kyvyttömiä ymmärtämään, että eri ihmisillä on erilaisia mielipiteitä, ja muilla ihmisillä on syynsä siihen miksi he ajattelevat niin kuin ajattelevat. Ehkä olen itse tyhmä, kun en tajua ihmisten yksinkertaisuutta. Voiko tämä olla vain minun tyhmyyttäni?

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielipiteitä?

Vierailija
22/62 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivittäin. Verkossa olo todella vaikeaa, onneksi töissä suht älykkäitä ihmisiä kavereina (asiantuntijatehtävät). En koe mitään sielujen sympatiaa tätä kansaa kohtaan, ja kaikki persumieliset keravatukat ahdistaa. Vaan samanlaista se on maailmalla kaikkialla, no escape.

Keravatukat?

Teidän älykköjen mielipiteitä on erittäin kiinnostavaa lukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei turhauta. Mulla on tuttavapiirissäni muutamia ihmisiä, jotka ovat mielipiteissään täysin ehdottomia ja heidän mielestään kaikki toisin ajattelevat ovat väärässä. Mutta hyväksyn heidän mielipiteensä. 

Vierailija
24/62 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhauttaa mm. oma kapeakatseisuuteni. Voisin jo olla toinen/kolmas/neljäs jne. vaimo tai minulla voisi olla suhde useampaan avo- tai aviomieheen, mutta uskollisena ihmisenä en ole koskaan voinut sekaantua varattuun mieheen. Olipa mies kuinka älykäs, kiinnostava, inspiroiva ja kiihottava tahansa.

Elämä on molenna tavalla helpompaa ihmisille, joiden päätökset tehdään pöksyissä. 

Vierailija
25/62 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei turhauta. Mulla on tuttavapiirissäni muutamia ihmisiä, jotka ovat mielipiteissään täysin ehdottomia ja heidän mielestään kaikki toisin ajattelevat ovat väärässä. Mutta hyväksyn heidän mielipiteensä. 

Tiedät varmasti myös ihmisiä, jotka paatoksella paasaten pitävät noita ehdottomia tuttaviasi kapeakatseisena. Ymmärrätkö sinä heidänkin mielipiteensä yhtä sujuvasti? Jos minkäänlainen kapeakatseisuus ei aiheuta sinussa tunteita, onko tuo ollut asiainlaita aina, vai oletko päässyt tuohon autuaaseen olotilaan jonkun oivalluksen seurauksena?

Vierailija
26/62 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhauttaa mm. oma kapeakatseisuuteni. Voisin jo olla toinen/kolmas/neljäs jne. vaimo tai minulla voisi olla suhde useampaan avo- tai aviomieheen, mutta uskollisena ihmisenä en ole koskaan voinut sekaantua varattuun mieheen. Olipa mies kuinka älykäs, kiinnostava, inspiroiva ja kiihottava tahansa.

Elämä on molenna tavalla helpompaa ihmisille, joiden päätökset tehdään pöksyissä. 

Onko kapeakatseisuutta tiedostaa, että on tehnyt moraalisen valinnan? Kaikkia valintoja ei ole pakko tehdä kyetäkseen ymmärtämään, että on olemassa monenlaisia vaihtoehtoja.

Vierailija
27/62 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivittäin. Verkossa olo todella vaikeaa, onneksi töissä suht älykkäitä ihmisiä kavereina (asiantuntijatehtävät). En koe mitään sielujen sympatiaa tätä kansaa kohtaan, ja kaikki persumieliset keravatukat ahdistaa. Vaan samanlaista se on maailmalla kaikkialla, no escape.

Et taida olla nyt oikeaa kohderyhmää vastaamaan. Itse olet niin tiukasti pää omassa perseessäs et huhhuh..

Vierailija
28/62 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ärsyttää! Parilla muuten ihan harvinaisen fiksulla ihmisellä on todella omituisia johtopäätöksiä asioiden syy seuraus suhteista. Siis sen tyyppisiä, että kun kävelin tänään koiran kanssa räntäsateessa ja seuraavana aamuna koira oli sairas ja sillä todettiin syöpä, se johtui räntäsateessa kävelystä. Ei siis ole hyvä mennä koirien kanssa räntäsateella ulos. Ja toinen asia on tietty ahdasmielisyys esim. avioeroja, homoja tai kehitysvammaisia kohtaan. Mikään mainituista asioista ei kosketa mua henkilökohtaisesti, mutta silti ahdasmieliset ihmiset saa mut välillä raivon partaalle.

:D ironista et SUA ärsyttää (ja saa jopa raivon partaalle) ahdasmieliset!

Vierailija
29/62 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi mitenkään pitää kovin fiksuna ihmisiä, jotka tekevät just sitä mistä muita moittivat. Oikeasti fiksut tunnistavat itsessään juuri ne piirteet ja myöntävät rehellisesti mitä ovat.

Vierailija
30/62 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Kukaan ei ole täydellinen. Meissä kaikissa on sekä hyviä että huonoja ominaisuuksia. Kuka minä olen sanomaan mikä ominaisuus olisi turhauttavampaa kuin toinen?

Vierailija
31/62 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi mitenkään pitää kovin fiksuna ihmisiä, jotka tekevät just sitä mistä muita moittivat. Oikeasti fiksut tunnistavat itsessään juuri ne piirteet ja myöntävät rehellisesti mitä ovat.

Kyllä fiksutkin ihmiset voivat ajoittain toimia hyvin ajattelemattomasti. Lieneekö kukaan alati fiksu?

Vierailija
32/62 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei turhauta. On niin ihanaa kun en ymmärrä syy-seuraussuhteita enkä myöskään osaa ajatella. Olen aina pyrkinyt tähän. Vihdoin tunnen suurta yhteenkuuluvuutta jopa keravatukkien kanssa.  

Vierailija
33/62 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedät varmasti myös ihmisiä, jotka paatoksella paasaten pitävät noita ehdottomia tuttaviasi kapeakatseisena. Ymmärrätkö sinä heidänkin mielipiteensä yhtä sujuvasti? Jos minkäänlainen kapeakatseisuus ei aiheuta sinussa tunteita, onko tuo ollut asiainlaita aina, vai oletko päässyt tuohon autuaaseen olotilaan jonkun oivalluksen seurauksena?

Ymmärrän. Se on heidän mielipiteensä. 

Olen lapsesta lähtien ollut tekemisissä hyvin erilaisten ihmisten kanssa. Erilaisista kulttuureista ja erilaisista perhetaustoista. Myös luonteeltaan ja kiinnostuksen kohteiltaan erilaisten ihmisten kanssa. Tässä on todennäköisesti kyse juuri aloituksessa maintusta syy-seuraus -yhteyksien näkemisestä. 

Vierailija
34/62 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei turhauta. On niin ihanaa kun en ymmärrä syy-seuraussuhteita enkä myöskään osaa ajatella. Olen aina pyrkinyt tähän. Vihdoin tunnen suurta yhteenkuuluvuutta jopa keravatukkien kanssa.  

Ehkä ajattelusi onkin jo tiedostamattomasti niin syvällistä, että osaat ottaa rennosti asian suhteen? Tiedostat kuitenkin pyrkiväsi johonkin (ajattelemattomuuteen?)

Vierailija
35/62 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua turhauttaa mitä tahansa poliittista aatetta mollaavat ihmiset. Ihmisillä on syynsä ajatella niin kuin he ajattelevat. Juuri tällainen mollaaminen on yksi asia, mikä turhauttaa minua. Minä kykenen ymmärtämään liian hyvin ihmisten motiivit kannattaa mitä tahansa poliittista suuntausta mollatakseni minkään poliittisen suuntauksen kannattajaa kapeakatseiseksi. Turhauttaa se, että kaikki eivät ymmärrä, että ihminen ei ajattele tyhmyyttään niin kuin ajattelee. Tai ehkä minä ajattelen juuri näin, koska olen liian tyhmä?

Minua ainakin turhauttaa se, että nuo poliittiset ideologiat ovat juurikin sellaisia, että sieltä norsunluutorneista yritetään ihmiset pakottaa johonkin utopistiseen muottiin elämään elämäänsä tietyn kaavan mukaan ja se on olevinaan sitten se ainut ja oikea vaihtoehto miten elää.

Näennäisdemokratia turhauttaa aika vitusti.

Mutta eikö ole aika luonnollista, että ihmiset ajattelevat elämän olevan helpompaa, jos kaikki ihmiset ajattelisivat samoin kuin itse ajattelee? Eikö ole siis luonnollista, että muodostuu poliittisia suuntauksia? Huomattavasti enemmän haasteita on siinä, jos pyrkii etsimään iloa ja nautintoa ihmisten hyvinkin erilaisista tavoista elää ja ajatella.

No just noinhan ne poliitikot ajattelee, niin ajatteli inkvisitiokin ja ihan vielä väkivallalla yrittivät väkisin saada "vääräuskoiset" noudattamaan samaa ajatusmallia ja ideologiaa kuin he. Siis voi vittu mitä paskaa.

Ja jos ei edes kuunnella kritiikkiä ja opita siitä mitään, vaan pidetään tiukasti omista kehäpäätelmistä kiinni niin sellaiset laumat joutaisi kuolla pois, he eivät ymmärrä mitään muuta kuin itseään.

Se sama 1800-luvun typerä arvohierarkiamalli jatkaa eloaan vieläkin. Ihmisten pitäisi ihan oikeasti opetella ymmärtämään toisiaan siinä määrin, että oppisivat edes elämään ilman väkivaltaa. Eli niin pitkään, kun et aiheuta toiselle harmia omalla käytökselläsi, olet vapaa elämään niinkuin haluat. Mä en voi ymmärtää yhtäkään kusipäätä, joka tyrkyttää omaa ideologiaansa ainoana oikeana toiselle, jopa väkivallalla, tai sen uhalla, ei se ole mitään demokratiaa.

Maailma on mennyt eteenpäin ja kehittynyt joo, mutta lähtökohtaisesti mistään ei olla opittu mitään, eikä mikään ole muuttunut. Sama riisto ja alistaminen jatkuu, kunnes aurinko sammuu.

Vierailija
36/62 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Kukaan ei ole täydellinen. Meissä kaikissa on sekä hyviä että huonoja ominaisuuksia. Kuka minä olen sanomaan mikä ominaisuus olisi turhauttavampaa kuin toinen?

Turhautuminen on minun tunteeni. Tuo tunne ei ole kenenkään syytä, vaan se on minussa oleva heikkous. Olen huomannut tuon tunteen heräävän minussa, kun havaitsen ympäristössäni tietynlaista ajattelutapaa.

Ominaisuudet eivät liene itsessään hyviä tai huonoja. Ihmisten ominaisuuksissa on etuja ja haasteita riippuen siitä millaisessa tilanteessa ollaan. Onko kapeakatseisuus ominaisuus? Mistä kapeakatseisuus johtuu, ja mitä sille voi tehdä? Voiko ulkopuolinen ihminen tehdä sille jotain? Onko oikein, että ulkopuolinen ihminen yrittää tehdä jotain toisen ihmisen kapeakatseisuudelle?

Vierailija
37/62 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaudun kyllä useinkin siihen että ihmiset eivät osaa ajatella että kaikki eivät ole samanlaisia tai ajattele samalla tavalla en kuitenkaan turhaudu siihen että kaikki eivät ajattele samalla tavalla kuin mitä itse ajattelen tai siihen että heidän ajattelunsa vaikuttaisi minusta jotenkin yksinkertaiselta.

Vierailija
38/62 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän turhauttaa leveäperseisyys.

Vierailija
39/62 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua turhauttaa mitä tahansa poliittista aatetta mollaavat ihmiset. Ihmisillä on syynsä ajatella niin kuin he ajattelevat. Juuri tällainen mollaaminen on yksi asia, mikä turhauttaa minua. Minä kykenen ymmärtämään liian hyvin ihmisten motiivit kannattaa mitä tahansa poliittista suuntausta mollatakseni minkään poliittisen suuntauksen kannattajaa kapeakatseiseksi. Turhauttaa se, että kaikki eivät ymmärrä, että ihminen ei ajattele tyhmyyttään niin kuin ajattelee. Tai ehkä minä ajattelen juuri näin, koska olen liian tyhmä?

Minua ainakin turhauttaa se, että nuo poliittiset ideologiat ovat juurikin sellaisia, että sieltä norsunluutorneista yritetään ihmiset pakottaa johonkin utopistiseen muottiin elämään elämäänsä tietyn kaavan mukaan ja se on olevinaan sitten se ainut ja oikea vaihtoehto miten elää.

Näennäisdemokratia turhauttaa aika vitusti.

Mutta eikö ole aika luonnollista, että ihmiset ajattelevat elämän olevan helpompaa, jos kaikki ihmiset ajattelisivat samoin kuin itse ajattelee? Eikö ole siis luonnollista, että muodostuu poliittisia suuntauksia? Huomattavasti enemmän haasteita on siinä, jos pyrkii etsimään iloa ja nautintoa ihmisten hyvinkin erilaisista tavoista elää ja ajatella.

No just noinhan ne poliitikot ajattelee, niin ajatteli inkvisitiokin ja ihan vielä väkivallalla yrittivät väkisin saada "vääräuskoiset" noudattamaan samaa ajatusmallia ja ideologiaa kuin he. Siis voi vittu mitä paskaa.

Ja jos ei edes kuunnella kritiikkiä ja opita siitä mitään, vaan pidetään tiukasti omista kehäpäätelmistä kiinni niin sellaiset laumat joutaisi kuolla pois, he eivät ymmärrä mitään muuta kuin itseään.

Se sama 1800-luvun typerä arvohierarkiamalli jatkaa eloaan vieläkin. Ihmisten pitäisi ihan oikeasti opetella ymmärtämään toisiaan siinä määrin, että oppisivat edes elämään ilman väkivaltaa. Eli niin pitkään, kun et aiheuta toiselle harmia omalla käytökselläsi, olet vapaa elämään niinkuin haluat. Mä en voi ymmärtää yhtäkään kusipäätä, joka tyrkyttää omaa ideologiaansa ainoana oikeana toiselle, jopa väkivallalla, tai sen uhalla, ei se ole mitään demokratiaa.

Maailma on mennyt eteenpäin ja kehittynyt joo, mutta lähtökohtaisesti mistään ei olla opittu mitään, eikä mikään ole muuttunut. Sama riisto ja alistaminen jatkuu, kunnes aurinko sammuu.

Tiedostatko oman ajatusmallisi heikkoudet?

Vierailija
40/62 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän turhauttaa leveäperseisyys.

Oma vai muiden?