Sushi = riisipaakku + vähän kalaa päällä ja kallis hinta
En ole oikein koskaan päässyt sisään sushiin. Olen syönyt sitä useassa eri paikassa, kriitikoiden ylistämissäkin ja aina se maistuu kuitenkin siltä, mitä se on: riisipaakku ohuella kalakääreellä jota lillutellaan soijassa tai pyöräytetään wasabissa ja sitten muu ei maistukaan. Ravintoloille kyseessä on varmasti hyvällä katteella myytävä tuote, koska riisi on halpaa eikä yksi annos sisällä suurta määrää kalaa.
Sushiin pettynyt, Helsinki
Kommentit (49)
Tyylikkyysmielessä sushi on aika passé, esimerkiksi vietnamilainen, korealainen ja meksikolainen keittiö on nousussa stadin ravintolaskenessä. Et ei sitä ainakaan täällä kannata sen trendiaspektin takia mussuttaa jos ei maistu.
Vierailija kirjoitti:
Vastahan tästä oli tutkimus. Ihmiset syövät sushia vaikka eivät pitäisi siitä, koska se on tällä hetkellä tyylikästä:
http://www.hs.fi/nyt/art-2000005049852.html
Joku saattaa syödä.
Minä pidän sushista.
Vierailija kirjoitti:
Vastahan tästä oli tutkimus. Ihmiset syövät sushia vaikka eivät pitäisi siitä, koska se on tällä hetkellä tyylikästä:
Aika typerää. Itse pidän kovasti sushista, tosin en läheskään kaikista.
Rakastan raakaa kalaa siinä määrin, että ostan usein sashimilaatuisia lohifileitä ja syön soijan ja wasabin kanssa. Kerran ostin lounaaksi ja söin kadulla (kauhea nälkä) suoraan paketista suklaapatukan tavoin. Siitä oli hienous kaukana.
Sushia syön joka viikko. Raaka lohi tai tonnikala niissä paloissa on parasta, riisiä on vähän turhan paljon. Ensi kerralla taidan valita sashimin ilman riisiä.
No japanilaisesti tehdyt sushit pitäisi olla käsintehty, tuoreita, laadukkaista raaka-aineista. Eli se ei ole mitään tavan Risella-riisiä vaan pitää olla oikeaa sushiriisia oikein valmistettuna, ei käy Rajamäen etikka vaan mirin, ja kalat pitäisivät olla laadukasta ja oikein leikattuja, wasabin kuuluisi olla tuoretta itsetehtyä eikä mitään tahnatavaraa, jne...
Eli kyllähän tuossa hintaa tulee vähintään jo siitä että joku omin pikku kätösin kääntää koko ajna niitä riisipalleroita tulemaan.
Japanilainen ruoka varmaan maistuu paremmalta Japanissa. Jos syön Suomessa sushia, niin otan niitä lämpimiä susheja ja ruokia kuten Teriyaki-lohta yms.
Mitä lohta pitää ostaa kaupasta, että sitä voi syödä raakana? Käykö kaikki merilohi?
Vierailija kirjoitti:
Luulenpa, että monen mielestä sushi on "hyvää" vain siksi, kun pitävät jostain syystä sen syömistä hienona. Pari karvaa kasvaa rintaan jo siitä hyvästä, että saa istua sushiravintolassa tai ostaa niitä riisi-levä-kalakääryleitä Stockan herkusta. Pirun pahaahan se on, eikä sitä syö oikeasti Erkkikään, jos ei ole pakko. Itse en koskisi moiseen p*****n pitkällä tikullakaan.
Tykkään sushista ja tehdään sitä usein kotona. Varsinaisessa sushiravintolassa en ole käynyt koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä lohta pitää ostaa kaupasta, että sitä voi syödä raakana? Käykö kaikki merilohi?
Suomalaislle raaka kala, eli graavikala ei ole mikään suuri ihmeellisyys.
Vierailija kirjoitti:
Onpa jotenkin nolo akka tuo tutkija. Muut syövät sushia hifistelystä ja imagosyistä, hän parjaa Hgin sushipaikkoja, koska vaan tietää paremmin :D
Mä sekoitan wasabin aina soijakastikkeen joukkoon. Saa itselleen sopivan tulisen kastikkeen, eikä tarvitse kierittää koko palaa siinä soossissa. Vähän makua palaan, inkivääriä päälle ja ääntä kohti. Jokainen elementti maistuu suussa.
Tosin harvoin syön. Miellän itsekkin tuotteen kalliiksi, vaikka ymmärränkin mikä siinä maksaa.
Jaa. Mä tykkään sushista, koska tykkään japanilaisesta ruoasta noin muutenkin. Ei sushi lempiruokani ole tai mitään, mutta välillä tekee sitäkin mieli ja tartun johonkin lounasbuffatarjoukseen sitten. En koskaan syö tai juo mitään siksi että kuvittelisin itsestäni jotain, onpa erikoisia mielipiteitä tässä ketjussa. :D
Tuo linkattu "tutkimus" ei näy, mutta jos se on sama juttu jonka luin joskus aikaisemmin, niin imagosyistä sushia taisi syödä muutama hassu prosentti. Samat käyvät varmaan muutenkin ulkona syömässä imagosyistä, vaikka tykkäisivät ottaa mielummin nakit ja muusin keskioluen kanssa kalsarit jalassa kotisoffalla telkkaria katsoen.
Vierailija kirjoitti:
Oleellista että ostat nimenomaan merestä peräisin olevaa kalaa. Järvikalat on syytä pakastaa kunnolla että mahdolliset loiset kuolee.
Vierailija kirjoitti:
Mä sekoitan wasabin aina soijakastikkeen joukkoon. Saa itselleen sopivan tulisen kastikkeen, eikä tarvitse kierittää koko palaa siinä soossissa. Vähän makua palaan, inkivääriä päälle ja ääntä kohti. Jokainen elementti maistuu suussa.
Tosin harvoin syön. Miellän itsekkin tuotteen kalliiksi, vaikka ymmärränkin mikä siinä maksaa.
Inkivääri siinä päällä pilaa kaiken, mutta senhän sinä tiesit. Yritätkö saada sushinatsin paikalle tolla soijasekoilulla?
Sushin syöminen oli trendikästä joskus 10 vuotta sitten. Nyt se on ihan vain ruokaa muiden joukossa.
Ei kannata siis ainakaan vaikutuksen tekemisen takia syödä, jos ei miellytä.
Mun mielestä sushi on aivan ihanaa, lounasaikaan ihan kohtuuhintaistakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inkivääri siinä päällä pilaa kaiken, mutta senhän sinä tiesit. Yritätkö saada sushinatsin paikalle tolla soijasekoilulla?
Sushinatsi syö sushinsa miten haluaa. Minä syön sushini miten minä haluan. Todennäköisesti kyseessä on joku feikki sushirakastaja, jos paasaa miten sitä kuuluu syödä, sen sijaan että syö sen palansa niinkuin ITSE haluaa. Ja inkivääri ei pilaa minun palaani, vaan täydentää kokonaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://www.hs.fi/nyt/art-2000005049852.htmlOnpa jotenkin nolo akka tuo tutkija. Muut syövät sushia hifistelystä ja imagosyistä, hän parjaa Hgin sushipaikkoja, koska vaan tietää paremmin :D
"Nolo akka"? Kumpi, Taru vai Pekka?
Ja tajusitko edes että tutkimus perustuu 4 000 helsinkiläisen antamiin tietoihin, joista kävi ilmi, että jotkut todella syövät sushia vaikkeivät pidä sen mausta?
Sori, vaan mutta jos ei tajua mistään mitään ja haukkuu tutkijatohtoreita "noloiksi akoiksi" niin taitaa se nolous olla ihan siellä omien korvien välissä.
Miksi kiistellä makuasioista? Toiset tykkää, toiset ei. Itse olen syönyt sushia reilut 15 vuotta, miehen tutustuttamana. Oma lapsi villiintyi sushista jo ekaluokkalaisena, ellei aiemminkin. Aina lomareissussakin yritetään löytää joku kiva sushipaikka ja Tokiossa on käyty kolmesti. Tykkään tosi paljon niistä paikoista, missä sushit kulkevat hihnalla ja annosten hinta määräytyy lautasen värin perusteella.
Lounassushi jossain Hanko Sushissa ei maksa älyttömästi ja nekin on ihan hyviä. Muutama kerta vuodessa tulee käytyä kunnollisessa sushiravintolassa. Nam nam. Eikä haittaa pätkääkään, vaikkei ole muodikasta.
Kommenttisi kertoi vain ja ainoastaan sinusta ja taustastasi, jota pahoittelen.
Sushi on hyvää.