Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten apteekissa pyydetään lääkkeet, kun resepti on sähköinen? Nolottaa huudella ääneen...

Vierailija
19.03.2017 |

Miten sen oikein kuuluu mennä?

Tilanne 1.
Lääkäri kirjoittaa reseptin potilaan ylänivelen särkyyn. Sähköisen reseptin.
Potilas menee apteekkiin, ottaa vuoronumeron ja istuutuu omalla vuorollaan farmaseutin tiskin eteen, antaa kela-kortin ja sanoo että hakee reseptilääkkeet.
Farmaseutti ottaa kela-kortin ja kysyy
-Mitkä lääkkeet?
-No ne särkylääkkeet, kun on tänään kirjoitettu. Olkapään särkyyn.
-Selvä. Farmaseutti katsoo potilaan tietoja koneelta, löytää reseptin ja hakee purkin takahuoneesta.
Asiakas ottaa lääkepurkin ja menee maksamaan sen.

Tilanne 2.
Lääkäri kirjoittaa reseptin lapamadon häätöön, toisen peräsuolentulehdukseen. Sähköisenä.
Potilas menee apteekkiin.
Tulee hänen vuoronsa, hän hiipii vuorollaan farmaseutin luo, istahtaa, ojentaa kela-kortin ja pyytää nöyrästi:
-Päivää. Minä ottaisin ne 2 reseptiä.
-Reseptiä? Onko sulla lääkärin reseptit?
-Juu, ne pitäis näkyä siellä omissa tiedoissa.
-Mitä lääkkeitä?
-En minä muista niiden nimiä. 2 reseptiä.
-Mihin vaivaan?
-...no siellä on siis kaks uutta reseptiä. Toinen on se tulehduslääke ja sitten on se toinen.
-Mikä? Mitä lääkkeitä?
Täällä näkyy tuo nukahtamislääke, onko se se? Kirjoitettu viime kesänä!

Potilas oikaisee vaivaantuneena selkäänsä,
molemmilla puolilla istuvat asiakkaat rekisteröivät unihäiriöisen asiakkaan.
Koska kaikki on sähköistä, kaikki vaivat ja lääkkeet huudetaan ääneen apteekissa. Farmaseutteja ei nolota lainkaan.
Potilaan vasemmalla puolella on päihdeongelmainen, jota ei kyllä päältä uskoisi. Ihan siisti nuori mies, saanut antabus- ja diapam-reseptit, voi poikaparkaa!
Jotenkin ällöttävä, ryhditön mies, näytti ensin niin kunnolliselta.
Oikealla puolella istuu joku varttihullu nainen.
Pyytää masennuslääkkeitä ja jotain temestaa?
Eikö se ole ihan järkyttävän vahva psyykenlääke!
Ei ole tuonkaan asiat kunnossa. Taitaa asua siinä meidän naapurissa, en kyllä pyydä koskaan kylään.
-Niin että mitä lääkkeitä tulit hakemaan?
-No se tulehduslääke...
-Täällä on PERÄSUOLEN tulehduslääke! Sitäkö sinä haluat?
-No juu juuti se.
-Entä nukahtamislääke? Tarvitsetko tällä kertaa unilääkkeitä?
-En.
-Siis vain tämä lääke peräsuolen tulehdukseen... Oliko sitten jotain muuta?
-No siellä pitäisi olla se toinenkin resepti.
Vieressä istuvat asiakkaat nojaavat huomaamattomasti sivuttain, uteliaasti hymyillen puoleesi ja kuuntelevat toinen korva tarkkana, mikä tällä on nyt se toinen lääkeresepti.
-Mikä täällä pitäisi olla?
-No se resepti, en muista lääkkeen nimeä,
se häätölääke...
-Mikä häätölääke!? Ahaa! Sä tarkotat MATOlääkettä itsellesi!
Vieressäistujat vilkaisevat asiakkaaseen silmät suurina, ja nojautuvat poispäin.
Sillä on loisia, siis hyi!
-Hei Pirjo! huutaa farmaseutti takahuoneeseen. -Vieläkö niitä lapamatolääkkeitä on jäljellä?
-Ai lapamatolääkkeitä? Ei ole kuin tanskalaista lääkettä.
-No juuri se. Tässä ei ole loismatolääkkeen käyttöohjetta suomeksi, minä voin kyllä suomentaa sen potilaalle.
-Ei kiitos! Kyllä siitä varmaan selvän saa.
Asiakkaat poistuvat maksamaan yksitellen,
ilman yksityisyyttä, ilman omaa rauhaa tai itsekunnioitusta, miettien muiden sairauksia ja ongelmia, kaikkia sitä löytyykin.

Miksi sähköinen resepti on puhe-resepti?

Paperinen oli parempi,
kuin tämä kammottava suullinen, "sähköinen" resepti.
Apteekit kun ovat julkisia, vilkkaita tiloja ja sairaudet aika henkilökohtaisia.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ojennan farmaseutille Kela-korttini ja sanon "mulla ois sähköisellä reseptillä sitä efexoria". Tuskin kukaan muu asiakas kuulee ja jos kuuleekin, eivät varmaan tiedä mitä Efexor on. Ja jos tietävät, ei se minua haittaa. En häpeä lääkitystäni.

Vierailija
22/56 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota hyvä ihminen itsellesi paperitulosteita tai pyydä se lääkäriltä, jos et voi tulostaa ja näytä siitä mitä lääkettä haluat!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No käy tulostomassa omakannasta paperille ja näytä siitä jos on muuten noin vaikeaa. Itselle ei ole ollut mitään hankaluutta hekea sähköisen reseptin kanssa lääkkeitä itselle, puolisolle ja lapsille. Parasta on se että sähköistä reseptiä en pysty hukkaamaan.

Vierailija
24/56 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen lääkelistan eli sähköiset reseptit listattuna paperille saa apteekista, kun vaan pyytää. Apteekki on velvollinen antamaan listan, joko niin että on kaikki reseptit tai vaan voimassaolevat. On laissa tuo velvoite. Siitä listasta voi sitten näyttää, mitä haluaa.

Vierailija
25/56 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää, kun farmaseutti selittää isoon ääneen, miten lääkettä otetaan ja kutsuu samalla lääkettä kauppanimillä, mistä muut asiakkaat voi päätellä asioita. Miksei voi vaikka osoittaa pakkausta ja sanoa, että tätä lääkettä otetaan kolmesti päivässä, mutta jättää kauppanimi mainitsematta. Toinen juttu, kun jotkut eivät laita pussiin niitä lääkepaketteja ja joutuu myymälän läpi käveleen kassalle lääkepaketit kädessä ja kassalla pääsee ostamaan sen pussin sitten. Pussittomuuden takia rupesin asioimaan eri apteekissa.

Ai tuonko takia ne aina tyrkyyttää sitä pikkupussia.... Joo ei ole ollut onglema, kysyvät aina että onko lääke tuttu ja jos selittävät käyttöä, niin eivät kyllä ole koskaan puhuneet lääkkeestä nimellä. Ja lopuksi tosiaan ollaan aina laittamassa pakkausta pussiin.

Vierailija
26/56 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyttäätkö ap itse muiden asiakkaiden jokaista sanaa ja painat lääkityksen+naaman muistiin? Miksi muuten tuollaisia kuvittelisit?

Itse kun apteekissa asioin niin muiden asiakkaiden puhe henkilökunnan kanssa on ihan kärpästen surinaa. Vaikka sattuisin jonkun sanan sieltä tunnistamaan niin unohtuu samantien, asiakkaat ovat kasvotonta massaa joka ei jää mieleen. Miksi edes jäisi?

Vainoharhaiselta kuulostaa.

Vierailija
27/56 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan, että te lääkkeittenne nimiä nolostelevat laitatte APTEEKKEIHIN viestin aiheesta. Yritykset kiinnittävät huomiota asiakkaiden toiveisiin ja pyrkivät muuttamaan toimintaansa.

Vauva-palstalla päätetään tietenkin mm. tasa-arvosta, elatusavusta, naisten armeijaanmenosta, miesten ruokakorvauksista työttömyysaikoina, ufojen laskeutumisesta jne., mutta ymmärtääkseni apteekkien valistaminen ei kuulu toimenkuvaamme.

Vierailija
28/56 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin kerran apteekissa kun yhtäkkiä kuului aika kovaa kiekaisu "ai siis emätinpuikko!" ja kaikki luonnollisesti kääntyivät katsomaan. Nainen oli yrittänyt suputtaa myyjälle hiljaa mitä tarvitsee ja myyjä pari kertaa "siis mitä??" kysymyksen jälkeen tajusi mitä asiakas hakee xD

Vierailija
29/56 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kirjoitan aina miehelle lapun mukaan mitä lääkettä ja kuinka paljon tarvitaan.

Reseptivapaissa sama juttu. Kerran olin kirjoittanut lappuun Ceridal Intime,  kun mies oli aikansa harhaillut

hyllyjen välissä, tuli henkilökunta kysymään, voivatko auttaa, mies siihen että voidetta Ceridal In time etsii.

Kotiin tullessaa sanoi, että tässä sinulle nyt sitä in taim-voidetta.

Nykyisin sitä ei tuolla nimellä myydäkään, vaan nimellä Ceridal lipolotion, ihan viehkeä nimi tuokin.

Vierailija
30/56 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun asioin siinä loosissa lääkkeistäni, niin uskon että se vieressä istuja keskittyy myös omiin lääkkeisiinsä, eikä sitä kiinnosta paljoakaan mitä minulle sanotaan, kuten ei minuakaan hänen lääkityksensä. Ne ohjeet löytyy kyllä siitä pakkauksesta tai lääkäri on jo tulostanut tai voi hakea googlesta, niin ujompi voi sanoa, että sain jo ohjeet.

Viimeksi kyllä selvisi vasta apteekista että reseptilääkkeeni olikin nimeltä ennestään tutun rinnakkaisvalmiste, ja selvisi myös että sitä pitää syödä pitempään, että tulehdusta parantava vaikutus alkaisi, yksittäin se toimii vain kipulääkkeenä.

Ja kyllä meidän apteekissa voi sanoa myyjälle, että kiitos en tarvitse apua, ja myyjä vastaa, että tulkaa sitten kysymään jos tarvetta ilmenee.

Joissakin apteekeissa on kyllä vähän paremmin eristetty ne reseptillä ostavien paikat.

Ja kaikkein ujoimmathan voivat nykyisin tilata postitse apteekista myös reseptilääkkeensä.

Vierailija
31/56 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketään muuta siellä apteekissa ei kiinnosta pätkääkään ostatko migreenilääkettä, diapamia vai kihomatolääkettä. Oikeesti. Kuka hitto luulee olevansa niin tärkeä rooli muiden elämässä että luulee että muut kuuntelee mitä haet apteekista? Ei sitä mirevania hakevaa mummoa kiinnosta sun hiivalääkkeesi tai diapamisi. 

Kiinnosti tai ei, niin hitto vieköön niitä EI tarvitse apteekin henkilökunnan kailottaa tiskillä.

Fiksusti voi palvella.

Liian usein tullut tahtomattaan kuulluksi muiden lääkkeet vaikkei kiinnosta niin vetuttaa sen asiakkaankin puolesta.

Vierailija
32/56 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä huomannut tuon farmaseuttien tavan kailottaa vaivasi kaikkien kuullen, mutta onneksi olen sellainen, etten oikein häpeä mitään tuollaista... mutta olen silti miettinyt MIKSI ne ei voi puhua edes vähän hiljempaa? :D

Joka tapauksessa, kun täällä ehdotettiin niitä paperitulosteita, niin ei sekään aina toimi. Viimeksi kun kävin lääkärillä sain ne tulosteet sähköisistä resepteistä, ja ojensin ne kela-korttini kanssa apteekin tiskillä farmaseutille, jotta en joutuisi erikseen sanomaan mitkä lääkkeet otan, säästyy sekin vaiva. No se farmaseutti otti sen kortin, lykkäsi tulosteet takaisin minulle ja tokaisi "ei näitä tarvita" ja sitten ryhtyi kyselemään koneelta reseptejäni katsellessaan, että no mitkäs näistä lääkkeistä laitetaan. Huoh...

Vierailija
33/56 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei vois vähempää kiinnostaa jos tuntemattomat ihmiset kuulevat mun pyytävän vaikka unilääkkeitä apteekissa

Vierailija
34/56 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ap toki liioitteli aika lahjakkaasti, mutta siltikin ymmärrän yskän. Pari kertaa itsekin olen asioinut apteekissa jonkun nolomman sorttisen vaivan vuoksi. Paikalle on sitten astellut terhakka farmaseutti tarjoamaan apuaan. Kun itse olen yrittänyt hiljaisella ja matalla äänellä kysellä lisätietoja, farmaseutti kajauttaa vastauksen niin, että varmasti apteekin takahuoneeseen asti kuuluu. Se ei ole kivaa ja kertoo joko farmaseutin totaalisesta kyvyttömyydestä lukea asiakasta tai sitten jonkinlaisesta omituisesta halusta "kouluttaa" asiakasta tyyliin "ei näissä asioissa ole mitään hävettävää". Ehkä ei, mutta mielestäni on silti asiakkaan valinta, haluaako hän ympärillä olevien ihmisten tulevan tietoisiksi siitä, millä asioilla apteekissa liikkuu.

Vierailija
35/56 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nolous ei vaivaa, mutta yksityisyyden puute kyllä.

Joskus apteekissa on samaan aikaan tuttavia, sukulaisia tai työkavereita,

jolloin kaikkein intiimimpien vaivojeni julkinen huutelu apteekissa voi tahattomasti hankaloittaa elämääni.

Kyllä tämä on ihan todellinen ikävä ominaisuus sähköisissä resepteissä.

Vierailija
36/56 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Propralia käytetään muihinkin vaivoihin kuin esiintymisjännitykseen, sehän on verenpainelääke. Hyvin moni tuttavani + minä itse on sitä käyttänyt.

Vierailija
37/56 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eikös nyt ole ihan lakikin, että ne reseptiasiat hoidetaan siellä nenäkkäin farmaseutin kanssa sermin takana. Meillä ainakin se sitten hakee sen lääkkeen ja laitaa pussiinkin, että voin mennä kassalle maksamaan, siinä on sellainen oranssi tasku mukana, jossa ne ostokset on lueteltu kassaa varten.

Eli missään kohti ei erityisemmin kailoteta enempää lääkkeiden kuin asiakkaankaan nimeä.

Vierailija
38/56 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhdistakaa elimistönne kuonaaineista ja myrkyistä niin ei tavitse käyttää apteekin lääkkeitä

Vierailija
39/56 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei nut taida olla siitä, kuuleeko tai kuunteleeko muut ja mitä muut ymmärtävät, vaan siitä MILTÄ ASIAKKAASTA TUNTUU. Ymmärrän ap:tä täysin, asiakaspalvelu nyt vaan on Suomessa yleisesti ottaen syvältä.

Vierailija
40/56 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienellä paikkakunnalla, jossa kaikki tuntevat toisensa, on todella ikävä hakea reseptilääkkeitä apteekista. Taatusti koko kylä tietää sun lääkityksen kailottava farmaseutin takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi