Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten apteekissa pyydetään lääkkeet, kun resepti on sähköinen? Nolottaa huudella ääneen...

Vierailija
19.03.2017 |

Miten sen oikein kuuluu mennä?

Tilanne 1.
Lääkäri kirjoittaa reseptin potilaan ylänivelen särkyyn. Sähköisen reseptin.
Potilas menee apteekkiin, ottaa vuoronumeron ja istuutuu omalla vuorollaan farmaseutin tiskin eteen, antaa kela-kortin ja sanoo että hakee reseptilääkkeet.
Farmaseutti ottaa kela-kortin ja kysyy
-Mitkä lääkkeet?
-No ne särkylääkkeet, kun on tänään kirjoitettu. Olkapään särkyyn.
-Selvä. Farmaseutti katsoo potilaan tietoja koneelta, löytää reseptin ja hakee purkin takahuoneesta.
Asiakas ottaa lääkepurkin ja menee maksamaan sen.

Tilanne 2.
Lääkäri kirjoittaa reseptin lapamadon häätöön, toisen peräsuolentulehdukseen. Sähköisenä.
Potilas menee apteekkiin.
Tulee hänen vuoronsa, hän hiipii vuorollaan farmaseutin luo, istahtaa, ojentaa kela-kortin ja pyytää nöyrästi:
-Päivää. Minä ottaisin ne 2 reseptiä.
-Reseptiä? Onko sulla lääkärin reseptit?
-Juu, ne pitäis näkyä siellä omissa tiedoissa.
-Mitä lääkkeitä?
-En minä muista niiden nimiä. 2 reseptiä.
-Mihin vaivaan?
-...no siellä on siis kaks uutta reseptiä. Toinen on se tulehduslääke ja sitten on se toinen.
-Mikä? Mitä lääkkeitä?
Täällä näkyy tuo nukahtamislääke, onko se se? Kirjoitettu viime kesänä!

Potilas oikaisee vaivaantuneena selkäänsä,
molemmilla puolilla istuvat asiakkaat rekisteröivät unihäiriöisen asiakkaan.
Koska kaikki on sähköistä, kaikki vaivat ja lääkkeet huudetaan ääneen apteekissa. Farmaseutteja ei nolota lainkaan.
Potilaan vasemmalla puolella on päihdeongelmainen, jota ei kyllä päältä uskoisi. Ihan siisti nuori mies, saanut antabus- ja diapam-reseptit, voi poikaparkaa!
Jotenkin ällöttävä, ryhditön mies, näytti ensin niin kunnolliselta.
Oikealla puolella istuu joku varttihullu nainen.
Pyytää masennuslääkkeitä ja jotain temestaa?
Eikö se ole ihan järkyttävän vahva psyykenlääke!
Ei ole tuonkaan asiat kunnossa. Taitaa asua siinä meidän naapurissa, en kyllä pyydä koskaan kylään.
-Niin että mitä lääkkeitä tulit hakemaan?
-No se tulehduslääke...
-Täällä on PERÄSUOLEN tulehduslääke! Sitäkö sinä haluat?
-No juu juuti se.
-Entä nukahtamislääke? Tarvitsetko tällä kertaa unilääkkeitä?
-En.
-Siis vain tämä lääke peräsuolen tulehdukseen... Oliko sitten jotain muuta?
-No siellä pitäisi olla se toinenkin resepti.
Vieressä istuvat asiakkaat nojaavat huomaamattomasti sivuttain, uteliaasti hymyillen puoleesi ja kuuntelevat toinen korva tarkkana, mikä tällä on nyt se toinen lääkeresepti.
-Mikä täällä pitäisi olla?
-No se resepti, en muista lääkkeen nimeä,
se häätölääke...
-Mikä häätölääke!? Ahaa! Sä tarkotat MATOlääkettä itsellesi!
Vieressäistujat vilkaisevat asiakkaaseen silmät suurina, ja nojautuvat poispäin.
Sillä on loisia, siis hyi!
-Hei Pirjo! huutaa farmaseutti takahuoneeseen. -Vieläkö niitä lapamatolääkkeitä on jäljellä?
-Ai lapamatolääkkeitä? Ei ole kuin tanskalaista lääkettä.
-No juuri se. Tässä ei ole loismatolääkkeen käyttöohjetta suomeksi, minä voin kyllä suomentaa sen potilaalle.
-Ei kiitos! Kyllä siitä varmaan selvän saa.
Asiakkaat poistuvat maksamaan yksitellen,
ilman yksityisyyttä, ilman omaa rauhaa tai itsekunnioitusta, miettien muiden sairauksia ja ongelmia, kaikkia sitä löytyykin.

Miksi sähköinen resepti on puhe-resepti?

Paperinen oli parempi,
kuin tämä kammottava suullinen, "sähköinen" resepti.
Apteekit kun ovat julkisia, vilkkaita tiloja ja sairaudet aika henkilökohtaisia.

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Pyydä lääkäriltä potilasohje ja anna se.

- Tai kirjoita itse lapulle, että "kihomatolääkkeet", ei ole noloa, farmaseutti kyllä tajuaa, että et halua ehkä sanoa sitä ääneen.

- Anna lappu jossa kirjoitettuina lääkkeiden nimet, tai edes vaivat, joihin haet lääkkeitä.

Vierailija
2/56 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Pyydä lääkäriltä e - reseptistä paperituloste ja näytä se apteekissa

Tai

- kirjoita paperille mitä tarvitset ja anna se apteekissa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tulostanut ne sähköiset reseptit omakannasta ja annan ne apteekissa farmaseutille niin ei tarvitse huudella tai selitellä.

Vierailija
4/56 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon antanut Krlakortin sa sanonut, että mulla olis sähköinen resepti, se uusin.

Vierailija
5/56 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulosta lääkelista etukäteen kanta.fi tai pyydä lääkäriltä se.

Minua on kyllä kohdeltu nätisti apteekissa. Olen antanut kelakortin ja sanonut "pillerit". Tietysti helpompaa, kun on ollut vain yksi resepti.

Vierailija
6/56 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa aina miten noloina jotkut miehet on, kun pitäisi pyytää erektiolääkettä. Miksei ne kirjoita lapulle, että "sildenafiili" ja anna sitä, jos niin nolottaa. Olen ajatellut, ettei ne kehtaa mulle sitä sanoa, mutta ehkä jotkut sitten pelkää ventovieraiden reaktioita asiassa.

Vierailija
7/56 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sulla tarinan tuottamisessa ainakaan ole vikaa. :D

Vierailija
8/56 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh...aikuinen ihminen ei itse keksi mitä voi tässäkin tilanteessa tehdä. Miten ap selviää arjesta noin niiinkuin yleensä? Ratkaisu: tulosta reseptit omakannasta.

Vierailija
9/56 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa erikoinen apteekki. Eikö paikkakunnallasi ole muita, joissa on parempi palvelu?

Lääkäri antaa lääkkeestä usein tulosteen mukaan, jossa on kaikki tiedot. Jos ei hoksaa tehdä, niin pyydä. Lääkkeen nimet voi myös itse kirjoittaa paperille ja antaa sen farmaseutille.

Vierailija
10/56 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon antanut Krlakortin sa sanonut, että mulla olis sähköinen resepti, se uusin.

Sinun kyllä kuuluisi sanoa tarkemmin, mitä olet hakemassa, tai siis farmaseutin kysyä. Vihaan asiakkaita, jotka tulee siihen ja sanoo "mä otan kaikkea, mitä sieltä löytyy". Juu, mutta tietosuojan takia se ei mene noin. Ja sitten ollaan ihmeissään, kun kysyn henkkaria. En anna tietoja kellekään muulle, kuin potilaalle itselleen.

Se vain ei lue otsassa, kuka sä oot.

Vierailija
11/56 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä nolompaa on etsiä apteekista intiimivaivoihin käsikauppalääkkeitä. Miksi ne hiivasalvat sun muut on pakko piilottaa aina johonkin perin epäloogiseen nurkkaan? Sitten siihen hyökkää heti joku hlö kunnan edustaja kysymään mitä etsit, kehtaa siinä sitten sanoa, että no pilluhiivaan salvaa. Yleensä siinä kohtaa nappaan vaan jonkun panadoli paketin ja marssin kassalle ja koetan onneani toisessa apteekissa.

Vierailija
12/56 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hiivatulehdus. Pillua ei tarvitse mainita.

Vierailija
13/56 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Niin onko sua infottu jo tämän Tamofenin (syöpäestolääke) käytöstä?

voi ny...(ainakin on infottu nyt teidän apteekin asiakkaita mitä lääkettä sain).

Vierailija
14/56 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minun ainakaan ole tarvinut noloihin vaivoihin lääkettä hakiessani sanoa mitään. Toisaalta minulla ei ole siellä mitään hakemattomia reseptejä, jolloin farmaseutti ei tiedä mitä niistä olen hakemassa. Eiköhän riitä, että sanoo hakevansa uusinta, koska järjestelmästä varmasti näkyy myöntämispäivä. 

Vierailija
15/56 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraava lääke sitten vainoharhaisuuteen ja yleiseen ahdistukseen.

Ketään ei kiinnosta sun peräsuoliongelmasi, kuvittelet vaan.

Vierailija
16/56 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua hävettää aina hakea xanorit, efexorit sun muut kun sähköisessä reseptissä on 7 voimassaolevaa reseptiä ja apteekissa kysytään mitä haluan.

Ehkä pitäisi kirjoittaa tosiaan paperille.

Vierailija
17/56 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu farmaseutti kertoi vuosia sitten, että asiakkaat tulivat myöhään illalla apteekkiin ja ostivat liudan erilaisia lääkkeitä, kunnes lopussa - ihan vaivihkaa - mainitsivat kondomit. Hänen teki mieli kysyä, laitetaanko muut tuotteet pois.

Asioit ammattilaisten kanssa, jotka näkevät paljon karmeampia reseptejä kuin sinun.

Kirjoita lääkkeiden nimet lapulle tai printtaa niistä tiedot.

Ketään en oikeasti kiinnosta, vaikka hakisit reseptiä erilaisten riippuvien osiesi kasvattamiseen.

Vierailija
18/56 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketään muuta siellä apteekissa ei kiinnosta pätkääkään ostatko migreenilääkettä, diapamia vai kihomatolääkettä. Oikeesti. Kuka hitto luulee olevansa niin tärkeä rooli muiden elämässä että luulee että muut kuuntelee mitä haet apteekista? Ei sitä mirevania hakevaa mummoa kiinnosta sun hiivalääkkeesi tai diapamisi. 

Vierailija
19/56 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on muuten ihan kamalaa.. sain joskus propralia esiintymisjännitykseen. Farmaseutti sitten että Ootko ennen käyttäny. No en ole. Joo eli tää auttaa sitten siihen käsien vapinaan ja tärinään hidastaa sykettä. Joo ok. Mulla ei kyllä edes tärise kädet... kiva siitä sitten lähteä kun apteekki täynnä ja kaikki kuuli mihin vaivaan hain niitä.

Miksei oo sellasia koppeja mistä ei kuulu kaikki..

Vierailija
20/56 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää, kun farmaseutti selittää isoon ääneen, miten lääkettä otetaan ja kutsuu samalla lääkettä kauppanimillä, mistä muut asiakkaat voi päätellä asioita. Miksei voi vaikka osoittaa pakkausta ja sanoa, että tätä lääkettä otetaan kolmesti päivässä, mutta jättää kauppanimi mainitsematta. Toinen juttu, kun jotkut eivät laita pussiin niitä lääkepaketteja ja joutuu myymälän läpi käveleen kassalle lääkepaketit kädessä ja kassalla pääsee ostamaan sen pussin sitten. Pussittomuuden takia rupesin asioimaan eri apteekissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän