Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettakaa vanhemmat lapsillenne, että toisia ei saa tuijottaa!

Ei tarvitse tuijottaa!
19.03.2017 |

On meinaan esim. näin lyhytkasvuisena niin kuin minä olen hemmetin ärsyttävää kun joku Jonne-Anneli 10v tulee melkein viereeni ja tuijottaa minua hölmönä suu auki monen minuutin ajan eivätkä vanhemmat tee mitään, vaikka näkevät, että mitä lapsensa tekee. Miltä teistä itsestänne tuntuisi, jos minä alkaisin vastaavasti tuijottamaan teitä tai teidän lapsianne? Minä en ole mikään museossa katsottavaksi laitettu esine jota saa tuijottaa vapaasti saati tehdä minusta ääneen arvosteluja tyyliin, että miksi minä olen niin lyhyt ja kun te vanhemmat olette kuin ette lapsen kysymystä kuulisikaan niin lapsi vain innostuu huutamaan kovalla äänellä, että "Miksi tuo aikuinen on noin lyhyt" että kaikki varmasti huomaavat, että olen kääpiö ja kääntyvät katsomaan minua.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen erottaa aikuisesta mm. rehellinen ja vilpitön kyky ihmetellä esim. lintuja, kukkia tai esimerkiksi kääpiöitä.

Vierailija
2/45 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei saisi tuijottaa?! Mikään laki ei volvoita olemaan tuijottamatta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on lapsia, mutta tuijottava aikuinen on moukka.

Vierailija
4/45 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse tuijottaa! kirjoitti:

...lapsi vain innostuu huutamaan kovalla äänellä, että "Miksi tuo aikuinen on noin lyhyt" että kaikki varmasti huomaavat, että olen kääpiö ja kääntyvät katsomaan minua.

Ja muutenko olisit sulautunut täydellisesti joukkoon? Et voi siinä tapauksessa kovin kääpiö olla.

Vierailija
5/45 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen erottaa aikuisesta mm. rehellinen ja vilpitön kyky ihmetellä esim. lintuja, kukkia tai esimerkiksi kääpiöitä.

...ja ylläoleva teksti on ääliön kirjoittama, sitä tuijotan.

Vierailija
6/45 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuijottaminen ei muuten ole epäkohteliasta kuin muutamassa kulttuurissa, joten en lähtisi nyt vouhkaamaan kauheasti asiasta.

Vierailija
7/45 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset on lapsia, mutta tuijottava aikuinen on moukka.

luulisi jo kouluikäisen ymmärtävän, eriasia joku 4-v

ei ap

Vierailija
8/45 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä aina irvistän tai huudan kakaran korvaan, hullu kun olen :D

Vierailija
9/45 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, minäkin olen lyhytkasvuinen ja niin rasittavaa tuo on. En ole vihainen lapsille, mutta opettakaa hyvät vanhemmat ne tavoille. Saa kysyä (vastaan lapsille miksi olen lyhyt), mutta hyssyttely ei auta asiaa. Enemmän ärsyttää se että asiaa ei sanota lapselle niin kuin se on "hänellä on sellainen sairaus, ettei kasva pidemmäksi, muuten ihan tavallinen aikuinen", noin helppoa se olisi. Lisäksi jos lapsi naureskelee ja osoittelee niin kyllä lasta pitää kieltää. Tuskin haluat että kukaan tulee osoittelemaan sinua tai lastasi sormella ja nauramaan päin naamaa esim. kuinka ruma ja oudon näköinen olet.

Minulle on opetettu ettei ketään saa osoittaa sormella tai tuijottaa. Kaikki ovat erilaisia ja vaikka tekisi mieli tuijottaa niin ei saa tehdä.

Kerran paloi hermo rasittavan lakataan joka nauroi ja osoitteli, äiti oli kauempana eikä sanonut mitään. Sanoin lapselle, että ei tuolla tavalla saa puhua muille ja että kasvatus tainnut mennä pahasti pieleen sinulla. Poika meni hiljaiseksi, äitikin taisi kuulla ja niin oli tarkoituskin.

Vierailija
10/45 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se lapsen vika ole jos tuijottaa tai ihmettelee ääneen, mutta aikuisen vika on olla puuttumatta asiaan.

Vierailija
11/45 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus bussissa esim. saattaa joku vieras lapsi seisoa siinä penkillään ja toljottaa suu auki minuuttikaupalla takanaan istuvaa ihmistä. Vanhempi ei sano mitään. Todella ärsyttävää. Ja toisekseen, aika vaarallista antaa seisoa penkillä.

Vierailija
12/45 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se aikoo seurata sinua sinne maan alla sijaitsevaan luolaasi ja varastaa kulta-aarteesi? Ei vaan, ne teletappi-ihmiset tuijottaa ihan kaikkia. Ennen vanhaan vanhemmat saivat torua ja opettaa lastaan esim. sanomalla "hyi santeri! ei saa tuijottaa vieraita ihmisiä" ja sitten kotona kertoivat, että se ihminen oli sellainen lyhytkasvuinen ja tuijottaminen on moukkamaista ja rumaa eikä niin saa tehdä. nykyään tervor-jessicalle ei saa sanoa mitään, ettei tule traumaa eikä äiskäli eikä iskyli edes tarkkaile mitä pershedelmä siellä puuhastelee käytävillä.

Vierailija
13/45 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, minäkin olen lyhytkasvuinen ja niin rasittavaa tuo on. En ole vihainen lapsille, mutta opettakaa hyvät vanhemmat ne tavoille. Saa kysyä (vastaan lapsille miksi olen lyhyt), mutta hyssyttely ei auta asiaa. Enemmän ärsyttää se että asiaa ei sanota lapselle niin kuin se on "hänellä on sellainen sairaus, ettei kasva pidemmäksi, muuten ihan tavallinen aikuinen", noin helppoa se olisi. Lisäksi jos lapsi naureskelee ja osoittelee niin kyllä lasta pitää kieltää. Tuskin haluat että kukaan tulee osoittelemaan sinua tai lastasi sormella ja nauramaan päin naamaa esim. kuinka ruma ja oudon näköinen olet.

Minulle on opetettu ettei ketään saa osoittaa sormella tai tuijottaa. Kaikki ovat erilaisia ja vaikka tekisi mieli tuijottaa niin ei saa tehdä.

Kerran paloi hermo rasittavan lakataan joka nauroi ja osoitteli, äiti oli kauempana eikä sanonut mitään. Sanoin lapselle, että ei tuolla tavalla saa puhua muille ja että kasvatus tainnut mennä pahasti pieleen sinulla. Poika meni hiljaiseksi, äitikin taisi kuulla ja niin oli tarkoituskin.

Eli alennuit moukkamaisuuteen itsekin.

Vierailija
14/45 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni eivät onneksi illä lailla "tuijottamalla tuijota", ehkä se on äo-sidonnaista. Vilkaisu, toien vilkaisu, sitten tuntuu, kun kylkeäni naputetaan, kun tekee mieli sanoa tai kysyä. Yleensä ollaan kaupan jonossa sillä hetkellä. Silloin kysyn tai keksi jotain muuta aihetta: "haluaisitko karkkiaskin" tms. Yleensä noloilta tilanteilta on vältytty ja asiat selitetään vasta autossa.

Vierailija
15/45 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on pöpi :D

Vierailija
16/45 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli alennuit moukkamaisuuteen itsekin.

Kyllä näin tein, joku raja itselläkin mitä pitää sietää kun on vähän erilainen kuin muut. Ei nimittäin ollut ohimennyt naurahdus ja osoittelu, vaan poika hyöri ja pyöri siinä ja jatkoi vain.

Vierailija
17/45 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei saisi tuijottaa?! Mikään laki ei volvoita olemaan tuijottamatta!

Selvästi huomaa, että sinua ei ole koskaan tuijotettu, koska et ilmiselvästi tiedä, että kuinka kiusaantuneeksi siinä tuntee olonsa, jos joku tuijottaa. Mikään laki ei tosiaan kiellä tuijottamista, mutta se on kuitenkin äärimmäisen typerä ja moukkamainen tapa vai olisiko sinusta se ihan ok jos joku tulisi ihan viereesi ja jäisi tuijottamaan sinua suu auki niin kuin ei olisi koskaan ennen nähnyt ihmistä?

Vierailija
18/45 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö useimmat ole sitä mieltä, että lasten kysely ei haittaa. Eli selittää, että jotkut voivat olla lyhytkasvuisia ja se on geneettinen ominaisuus. Sitten lapsi jatkaa päiväänsä normaalisti. En ymmärrä, miksi vanhempi ei selitä ja vielä lisää, että tuijottaminen on rumaa tai kehota kysymään tuijotuksen kohteelta itseltään.

Vierailija
19/45 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm.... kuule ap, olet ihan oikeassa siinä, että ketään ei sovi tuijotella, naureskella tai osoitella sormella.

Mutta koeta kestää se, että lapsi katsoo ja kysyy äidiltään, miksi sinä, aikuinen ihminen, olet lyhyt. Se on lapsen tapa oppia ympäristöään ja maailmaa, että hän havainnoi, näkee poikkeamat tavanomaisesta ja totutusta ja selvittää poikkeaman syyn.

Minultakin on lapseni tuollaista kysynyt, ja olen sanonut, että "meitä on monenmittaisia, osa on lyhyitä ja osa pitkiä ja hänellä saattaa olla semmoinen perinnöllinen ominaisuus, ettei hän kasva pidemmäksi, minun nyttemmin jo edesmenneellä serkullani oli sama juttu."

Lapsen ihmettelyä ei kannata ottaa väheksyntänä tai pilkkana, kuten sinä tunnut ottavan. Siihen ei yleensä sisälly kielteistä asennetta, ainoastaan havainto, että joku asia ei ole kuten hän on tottunut sen näkemään. Kun selitys saadaan, ihmettely loppuu ja lapsi suhtautuu asiaan aivan luonnollisesti.

Vierailija
20/45 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneksi ne lapset tuijottelee nykyään vaan puhelinten näyttöjä niin ei oo tota ongelmaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi