ÄKKIÄ!! Miten estää lapsen pyrkimys pilipalikoulutukseen?
Lapseni haluaisi yliopistoon lukemaan taidehistoriaa. Sanoin että semmoisen koulutuksen ihmiset eivät työllisty ja koko koulutus on vain ajanhukkaa. Miten takoa tytölle järkeä päähän?? Turhia koulutusaloja on olemassa ihan oikeasti, ystävät rakkaat.
Kommentit (37)
Anna lapsesi tehdä itse omat virheensä.
Mun entinen pomo yritysmaailmassa oli lukenut pääaineenaan filosofiaa, joten pidäthän pienempää meteliä.
Mutta tää onkin provo, joten 0/5.
Ihan sama mitä opiskelee. Töitä ei Suomen tässä tilassa saa kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä? Edustan itse tällaista henkilöä, joka on tehnyt virheensä. Mitä minä olisin toivonut on se, että vanhempani olisivat edes kyseenalaistaneet ajatukseni ja keskusteelleet asiasta kunnolla ja useaan otteeseen kanssani tuoden eri aspekteja esille. Sen sijaan he hyväksyivät kaiken ja sain tosiaan tehdä omat virheeni. Olen jälkeenpäin katunut todella paljon valintaani, mutta kuinka olisin voinut tietää, kun kukaan ei ollut OHJAAMASSA ja olin vain naiivien kuvitelmieni kanssa. Kukaan ei sanonut yhtä halaistua sanaa vastaan, kukaan ei laittanut ajattelemaan, ei opo, eivät vanhempani, ei kukaan. Nuorella ihmisellä voi olla hyvin vajaa kuva ja kokemus maailmasta ja yhteiskunnasta, ainakin itselläni oli.
Sano et lähtee maarakennuskoneenkuljettajaksi. Hyville on aina töitä ja palkka 17 e/ tunti. Mutta toisaaltaan voit antaa lapsen tehdä just sitä mitä haluaa tehdä. Minä en ole lasteni valintoihin puuttunut millään lailla. Heillä on oma elämä edessään ja omat valinnat.
Meillä taas on toisin päin. Tytär on jotenkin yleisen ilmapiirin lannistamana alkanut ajattelemaan, että pitäisi lähteä opiskelemaan jotain turvallista alaa, esim. lähihoitaja. Ennen haaveili musiikin tai urheilualan opinnoista. Itse yritän rohkaista häntä nimenoman siihen mikä kiinnostaa. Kukaan meistä ei tiedä, millaisia töitä on tarjolla tulevaisuudessa. Siksi kannattaa tehdä sitä, mihin tuntee intohimoa. Kyllä esim. hoitoalalla voi työskennellä ilman alan koulutustakin, itsekin teen näin. Onneksi valinta on edessä vasta ensi vuonna.
No onko tyttärelläsi muita avuja, joilla voisi saada koukutettua varakas puoliso? Silloinhan on oikeastaan yksi lysti millainen koulutus on takana.
Akateeminen koulutus hyödyttää aina. Sori. Kateelliset.
Voithan kysyä, onko hän ottanut selvää, millaisia töitä hänen koulutuksellaan on mahdollista saada? Minä pohdin näitäkin asioita lasten kanssa, kun he miettivät, mitä lähteä opiskelemaan.
Sivuaineiksi vaikka rahoitus ja tilintarkastus. Problem solved.
Vierailija kirjoitti:
Tässä vaan tulee ongelma myös yhteiskunnalle, elikkä tytön virheestä maksaa yhteiskunta. Kyllä minusta tytölle on järkevää puhua jotai kaaliin.
AP, mitä mieltä tyttäresi on asiasta ettei työllisty, eikö hän usko vai eikö häntä kiinnosta vai onko hän niin naiivi että luulee töitä jostain saavan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä? Edustan itse tällaista henkilöä, joka on tehnyt virheensä. Mitä minä olisin toivonut on se, että vanhempani olisivat edes kyseenalaistaneet ajatukseni ja keskusteelleet asiasta kunnolla ja useaan otteeseen kanssani tuoden eri aspekteja esille. Sen sijaan he hyväksyivät kaiken ja sain tosiaan tehdä omat virheeni. Olen jälkeenpäin katunut todella paljon valintaani, mutta kuinka olisin voinut tietää, kun kukaan ei ollut OHJAAMASSA ja olin vain naiivien kuvitelmieni kanssa. Kukaan ei sanonut yhtä halaistua sanaa vastaan, kukaan ei laittanut ajattelemaan, ei opo, eivät vanhempani, ei kukaan. Nuorella ihmisellä voi olla hyvin vajaa kuva ja kokemus maailmasta ja yhteiskunnasta, ainakin itselläni oli.
Jatkan tähän vielä, että tiedoksi teille kaikille, että jokaikinen teistä on ollut mukana maksamassa esim. juuri minun tapaustani. Korkeakouluttauduin ensiksi yhdelle alalle työttömäksi ja sen jälkeen korkeakouluttauduin vielä toisen kerran. Mitä itse henkilökohtaisesti olisin arvostanut nuorena olisi ollut se, että joku olisi esittänyt näkökulmia ja keskustellut kanssani. Vieläkin harmittaa tuo virhe.
Vierailija kirjoitti:
Jep, kannattaa yhdistää siihen muitakin asioita, jolloin tulee uusia näkökulmia ja ideoita, esim. liikeideoita.
Mitä laajempi tietämys ja osaaminen, sitä parempi.
Voihan se olla, että lapsesi lukee vuoden, mutta sitten ei enää kiinnostakaan. Ja vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Kertoisitko miten akateeminen koulutukseni hyödyttää mua? Opiskeluaika oli ihan kivaa, mutta voiko sitä varsinaiseksi hyödyksi sanoa?
- työtön di
Vierailija kirjoitti:
Sivuaine on niin pieni kokonaisuus, että sillä et työmarkkinoilla paljoa tee, jos se eroaa paljoa pääaineestasi. Lähinnä se auttaa jatkossa, jos haluat vaihtaa alaa.
Aikoinaan hain sekä luokanopettajakoulutukseen, että kuvataideopintoihin. Äitini piilotti postissa tulleen kutsun kuvataiteen pääsykokeisiin, koska toivoi minun valitsevan itselleni turvallisen ammatin. Halusin kovasti opiskella kuvataidetta ja koska kirjettä ei kuulunut, soitin ko kouluun ja siellä sanoivat, että kutsu on lähetetty. Pääsin opiskelemaan ja tällä hetkellä toimin graafisena suunnittelijana ja tienaan enemmän kuin opettajana olisin tienannut. Lisäksi olen todennäköisesti paljon onnellisempi.
Vierailija kirjoitti:
Osoita mulle jollain oikealla tutkimuksella, että koko opiskeluaikansa antropologiaa, taidehistoriaa tai jotain sukupuolentutkimusta lukeneista yli puolet on oman alansa töissä missä hyödyntää omaa opiskeluaikana oppimaansa.
Olen itse konetekniikan di ja siskot on opiskelleet historiaa ja kielitiedettä, menestyneet opinnoissaan ja olleet aina niitä kympin tyttöjä sekä kumpikaan ei ikinä ole tehnyt yli 6kk töitä samassa paikassa, vaan aina sijaisuuksia. En ole ns. matemaattinen ihminen eikä opintojen saaminen loppuun ollut helppoa mutta kyllä tällä töitä on riittänyt, senkin verran että olen saattanut vaihtaa firmaa puolet korkeamman palkan takia.
Vinkkinä siis nuorille, varsinkin nyt opiskelunsa aloittavilla tekniikan alan opiskelijat tulevat elämään sellaisessa Suomessa jossa työntekijöistä on oikeasti pula. Osa opiskelukavereista on nyt tilanteessa missä he etsivät koko ajan paikallisista teekkareista tyyppejä ketkä voisi tulla töihin, eikä palkka ole mikään opiskelijalle oleva haista paska harjoittelupaikka vaan normaali di:n aloituspalkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoisitko miten akateeminen koulutukseni hyödyttää mua? Opiskeluaika oli ihan kivaa, mutta voiko sitä varsinaiseksi hyödyksi sanoa?
- työtön di
Minkä alan di olet, kai olet yhteydessä opiskelukavereihin ja mitä oman alan töitä olet tehnyt? Olethan ollut valmis muuttamaan töiden takia, ainoat tuntemani työttömät di:t ovat työttömiä koska heillä on ihan epärealistisen näkemys tavallisen inssin ja di:n osaamisen eroista tai he eivät ole valmiita muuttamaan sieltä 5k asukkaan kotikunnastaan.
Minulla oli aikanaan "pilipalihaaveet", mutta vanhempien ja muiden järkevien ihmisten painostuksesta hankin itselleni järkevä(hkö)n koulutuksen. Alani töitä en ole tehnyt päivääkään ja päädyin pilipalialalleni kuitenkin.
En varsinaisesti kadu koulutustani, opin kuitenkin paljon, mutta toisaalta harmittaa, että päädyin nykytilanteeseen vasta pitkien mutkien kautta.
Älä sinä meille saarnaa. Me mitään rakkaita ystäviäsi olla.