ÄKKIÄ!! Miten estää lapsen pyrkimys pilipalikoulutukseen?
Lapseni haluaisi yliopistoon lukemaan taidehistoriaa. Sanoin että semmoisen koulutuksen ihmiset eivät työllisty ja koko koulutus on vain ajanhukkaa. Miten takoa tytölle järkeä päähän?? Turhia koulutusaloja on olemassa ihan oikeasti, ystävät rakkaat.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akateeminen koulutus hyödyttää aina. Sori. Kateelliset.
Kertoisitko miten akateeminen koulutukseni hyödyttää mua? Opiskeluaika oli ihan kivaa, mutta voiko sitä varsinaiseksi hyödyksi sanoa?
- työtön di
Minkä alan di olet, kai olet yhteydessä opiskelukavereihin ja mitä oman alan töitä olet tehnyt? Olethan ollut valmis muuttamaan töiden takia, ainoat tuntemani työttömät di:t ovat työttömiä koska heillä on ihan epärealistisen näkemys tavallisen inssin ja di:n osaamisen eroista tai he eivät ole valmiita muuttamaan sieltä 5k asukkaan kotikunnastaan.
Sähköltä valmistunut ja pari vuotta ollua työttömänä. En saanut oman alan töitä missään vaiheessa enkä oikein tutustunut keneenkään. Voisin muuttaa ympäri Suomea enkä ole kranttu palkastakaan
Vierailija kirjoitti:
Vinkkinä siis nuorille, varsinkin nyt opiskelunsa aloittavilla tekniikan alan opiskelijat tulevat elämään sellaisessa Suomessa jossa työntekijöistä on oikeasti pula. Osa opiskelukavereista on nyt tilanteessa missä he etsivät koko ajan paikallisista teekkareista tyyppejä ketkä voisi tulla töihin, eikä palkka ole mikään opiskelijalle oleva haista paska harjoittelupaikka vaan normaali di:n aloituspalkka.
Ei saa huijata nuoria. Joku kuitenkin uskoo tuon
Kyllä taidehistoria voi työllistääkin sopivien sivuaineiden kautta, niin kuin moni täällä on sanonutkin. Psykologia, kauppatiede, yrittäjyys, organisaation kehittäminen, pedagogiikka, esimerkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osoita mulle jollain oikealla tutkimuksella, että koko opiskeluaikansa antropologiaa, taidehistoriaa tai jotain sukupuolentutkimusta lukeneista yli puolet on oman alansa töissä missä hyödyntää omaa opiskeluaikana oppimaansa.
Olen itse konetekniikan di ja siskot on opiskelleet historiaa ja kielitiedettä, menestyneet opinnoissaan ja olleet aina niitä kympin tyttöjä sekä kumpikaan ei ikinä ole tehnyt yli 6kk töitä samassa paikassa, vaan aina sijaisuuksia. En ole ns. matemaattinen ihminen eikä opintojen saaminen loppuun ollut helppoa mutta kyllä tällä töitä on riittänyt, senkin verran että olen saattanut vaihtaa firmaa puolet korkeamman palkan takia.
Vinkkinä siis nuorille, varsinkin nyt opiskelunsa aloittavilla tekniikan alan opiskelijat tulevat elämään sellaisessa Suomessa jossa työntekijöistä on oikeasti pula. Osa opiskelukavereista on nyt tilanteessa missä he etsivät koko ajan paikallisista teekkareista tyyppejä ketkä voisi tulla töihin, eikä palkka ole mikään opiskelijalle oleva haista paska harjoittelupaikka vaan normaali di:n aloituspalkka.
Miksei niille sun opiskelukavereille kelpaa työttömät DI:t yli 40 v., niitä riittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osoita mulle jollain oikealla tutkimuksella, että koko opiskeluaikansa antropologiaa, taidehistoriaa tai jotain sukupuolentutkimusta lukeneista yli puolet on oman alansa töissä missä hyödyntää omaa opiskeluaikana oppimaansa.
Olen itse konetekniikan di ja siskot on opiskelleet historiaa ja kielitiedettä, menestyneet opinnoissaan ja olleet aina niitä kympin tyttöjä sekä kumpikaan ei ikinä ole tehnyt yli 6kk töitä samassa paikassa, vaan aina sijaisuuksia. En ole ns. matemaattinen ihminen eikä opintojen saaminen loppuun ollut helppoa mutta kyllä tällä töitä on riittänyt, senkin verran että olen saattanut vaihtaa firmaa puolet korkeamman palkan takia.
Miksei niille sun opiskelukavereille kelpaa työttömät DI:t yli 40 v., niitä riittää?
Ei ne halua vanhoja tyyppejä palkata, yleensä muutama huono kokemus niin koko porukka leimautuu huonoksi. Yleensä perustelut ovat että tippuneet kelkasta eikä samanlaista työtehoa enää ole.
Kyllähän tuon ymmärtää, palkka-asia ei oikea este ole koska tietävät sen että vanhemmat ottaa paikan mielellään vaikka tienaisi 4k/kk. Tilanne vaan tosi nuorissa yrityksissä on se että aika vähän on yleensä sillä 45v tyypeillä on aika vähän annettavaa työelämälle, oikeasti tuottavat ideat on nuoremmilla ja motivaatio pienenee kun tietää että ihan sama vaikka tekisin tän homman miten koska olen eläkkeellä 10-15v päästä.
Sukupuolentutkimuksella kyllä pääsee ihan helposti töihin, koska on vaikka kuinka paljon kaikenmaailman vähemmistöoikeuksia ja tasa-arvo asioita koskevia työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne halua vanhoja tyyppejä palkata, yleensä muutama huono kokemus niin koko porukka leimautuu huonoksi. Yleensä perustelut ovat että tippuneet kelkasta eikä samanlaista työtehoa enää ole.
Kyllähän tuon ymmärtää, palkka-asia ei oikea este ole koska tietävät sen että vanhemmat ottaa paikan mielellään vaikka tienaisi 4k/kk. Tilanne vaan tosi nuorissa yrityksissä on se että aika vähän on yleensä sillä 45v tyypeillä on aika vähän annettavaa työelämälle, oikeasti tuottavat ideat on nuoremmilla ja motivaatio pienenee kun tietää että ihan sama vaikka tekisin tän homman miten koska olen eläkkeellä 10-15v päästä.
Aika jännä pula, jos voi ison osan porukasta karsia pois pelkästään iän takia ilman haastatteluja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoisitko miten akateeminen koulutukseni hyödyttää mua? Opiskeluaika oli ihan kivaa, mutta voiko sitä varsinaiseksi hyödyksi sanoa?
- työtön di[/quote
Ikävää jos et ole saanut koulutustasi vastaavaa työtä. Mikä on oma osuutesi? Mä itse olen yrittäjälähtöinen enkä oikein ymmärrä tällaista näkökulmaa.
Tuleva taideasiantuntija kansainvälisessä huutokauppakamarissa tai museonjohtaja maailmankuulussa museossa... Ja äiti lyttää jo alkumetreillä ajatukset.
Tämä nyt on omaa luulotteluani, mutta porukka jolla on rahaa runsaasti käytössä esimerkiksi taiteeseen tulee lisääntymään. Asiantuntijoita tarvitaan. Ei ehkä Suomessa, mutta maailmalla.
En torppaisi lapseni intohimoa tai kiinnostusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- työtön di[/quote
Ikävää jos et ole saanut koulutustasi vastaavaa työtä. Mikä on oma osuutesi? Mä itse olen yrittäjälähtöinen enkä oikein ymmärrä tällaista näkökulmaa.
Oon hakenut töitä ympäri Suomea, työttömyysaikana käynyt lisäopintoja ohjelmoinnista ja panostanut työhakemuksiin. Ongelmana on se, että on kauhean vähän junior-tason työpaikkoja ja näistäkin suurin osa on piilossa ja menee suhteiden kautta
Vierailija kirjoitti:
No onko tyttärelläsi muita avuja, joilla voisi saada koukutettua varakas puoliso? Silloinhan on oikeastaan yksi lysti millainen koulutus on takana.
Juuri näin! Vihervassarit ja femakot käyvät noissa opistoissa. Yritä saada se kasvattamaan Espoo-mullet niin että näyttää vähemmän WT. Sitten vaan hyviin naimisiin kun on vielä kiinteä bod ja napakka reikä.
Anna lapsesi pyrkiä sinne, mikä häntä kiinnostaa. Hyväksy itse ja tee lapsellesi selväksi, että kannattaa varautua siihen, että leipänsä voi joutua repimään ihan muista hommista, esim. siivouksesta ja Alepan kassalta. Ja joillakin lisäopinnoilla/sivuainevalinnoilla pätevöityä johonkin, jossa tarvitaan juuri sitä yhdistelmää, mitä kenelläkään muulla ei ole. Sattumaa kaikki viime kädessä. Pahinta on lähteä pakotettuna opiskelemaan alaa, joka ei kiinnosta.
T. Äiti, jonka lapset ovat opiskelleet 'pilipaliaineita', mutta eivät ole jääneet työttömiksi
Joskus sitä on ihan ihmeissään, miten onnekas on ollut, kun saanut sen verran enemmän älyä kuin tunnetta, että on voinut kävellä niin koulutusvaatimusten kuin valtakunnan rajojenkin yli - tehdäkseen töitä, joita tehdäkseen muut ovat käyneet kouluja erinäisten kymmenien tuhansien rahayksiköiden edestä.
Mä olen lukenut pilipalialaa, eikä työtilanne tosiaan ollut hyvä ennen kuin perustin oman yrityksen. Sillä pärjää.
Samalla sain opiskelusta hyvät eväät elämälle ja laajan yleissivistyksen josta on ollut iloa joka päivä. Ihan yhtä lailla työelämässä ovat kuitenkin taistelleet kaverini ja tuttavat joilla on "käytännöllisempi" ja "järkevämpi" koulutus. Työttömyys vanhentaa esim. teknisillä ja luonnontieteellisillä aloilla asiantuntemuksen todella nopeasti ja koloa on vaikea paikata.
Minä voin aina vedota siihen että alla on pilipalitutkinto, mutta ekonomi- di- bioteknologia ym. taustan ihmisillä voi olla sekä vaikeuksia työelämässä JA koulutus josta ei ole saanut muuta kuin kapea-alaisen ja vanhenevan ammattitaidon. Ei käy kateeksi, klassinen sivistys on ikuista!
Vierailija kirjoitti:
Tuleva taideasiantuntija kansainvälisessä huutokauppakamarissa tai museonjohtaja maailmankuulussa museossa... Ja äiti lyttää jo alkumetreillä ajatukset.
Tämä nyt on omaa luulotteluani, mutta porukka jolla on rahaa runsaasti käytössä esimerkiksi taiteeseen tulee lisääntymään. Asiantuntijoita tarvitaan. Ei ehkä Suomessa, mutta maailmalla.
En torppaisi lapseni intohimoa tai kiinnostusta.
Samaa mieltä. Kieliopintoja ja kansainvälinen vaihto siihen päälle. Taidehistoriaa, kirjallisuutta ja filosofiaa arvostetaan kyllä sivistysmaissa.
Isäni opasti käytännön alan opintoihin, en tietenkään kuunnellut.
Isäni ei kyllä valinnastani myöskään urputtanut, vaan antoi tukensa.
Opinnoista on kuitenkin ollut enemmän kuin hyötyä, kun aloin itse työllistää itseäni.
Vaikeaa se on ollut, mutta niinpä tulenkin yrittäjäsuvusta.
Ehkä isäni aikoinaan katsoi, että kyllä se siitä tointuu oikeisiin hommiinkin.
Niin kuin toinnuinkin, mutta olen osannut kääntää pilipaliopintoni vahvuudeksi.
Se onkin se kivoin osa. Todellinen elämä ei ole unelmaa, mutta itse valitsin.
Jessus miten onnellinen olisin, jos olisin putkimies. Aina oisi hommia ja tilauksia.
Ei pidä paikkaansa! Mulla on sivuaineista gradua vaille tasan samat opinnot kuin pääaineesta. Ja työssä olen nimenomaan sivuaineeseen sopivassa työssä.