Laihtuuko pelkällä kävelemisellä?
Olen 162cm/90kg ja laihtua pitäisi. Kävelen joka päivä vähintään 45 min reippaan kävelylenkin, verraten siihen etten aiemmin liikkunut ollenkaan.
Tällä palstalla olen monesti lukenut, ettei kävelystä ole mitään hyötyä. En pysty hölkkäämään pitkiä matkoja, koska minulla on toinen polvi huonossa kunnossa ja menee helposti paikoiltaan jos tärähtää huonosti.
Mitä minun pitäisi sitten ottaa tähän kävelyn tilalle? Salille en pääse, koska ei ole laittaa satoja euroja salijäsenyyteen...
Kommentit (85)
Sauvakävely! Vastaa energiankulutukseltaan kevyttä hölkkää.
Liikunta on lopulta laihtumisen kannalta aika pienessä roolissa. Syöminen on se avaintekijä.
Reipas kävely käy aerobisesta liikunnasta kuitenkin ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Olen kävellyt työmatkaa kohta pari vuotta n. 4x1km pätkiä. Aluksi tuntui ettei millään jaksa, mutta kunto koheni pikkuhiljaa ja samaten jalkalihakset kasvoivat. Norsujalkojen sijasta minulla on nyt voimakkaat lihaksikkaat reidet ja kauniit pohkeet. Saisimpa vielä vatsapallon katoamaan, mutta se on jo toinen haaste.
On se epäreilua, kun joku saa pikkuisen kävelemällä isot lihakset ja toiset joutuu ihan tekemään töitä salilla sen eteen.
Ja aloittajalle, kävely on hyvää liikuntaa ja laihduttaa kyllä, kunhan syömiset pysyy hanskassa. Ite oon kävelemällä laihduttanut useita kiloja, nykyään sitten käyn salilla nostamassa painoani ja hankkimassa lihaksia. ( jotka ikävä kyllä ei mulla kasvanut useiden vuosien kävelystä huolimatta, viikossa tulee n. 50km. Nyt vasta alkaa olla, kun salilla tahkonnut kunnon painoilla kolme vuotta )
Vierailija kirjoitti:
Hommaapa askelmittari/aktiivisuusranneke niin saat realistisen käsityksen paljonko kävelysi kuluttaa kaloreita. Kävely on oikein hyvä liikuntamuoto, jos siitä tykkää. Tärkeintä on löytää laji josta tykkää.
2km kävely ei kuluta edes 100kcalia..
Tämä on totta sellaiselle, joka painaa 50 kg. Kävelyn (ja lähes kaiken muunkin liikunnan) energiankulutus on suoraan verrannollinen kävelijän painoon. Jos A ja B kävelevät saman matkan, mutta A painaa kaksi kertaa niin paljon kuin B, niin A kuluttaa myös energiaa kaksi kertaa niin paljon kuin B.
Laskin jo tuossa aikaisemmin, että 90 kg painavalla ap:lla kahden kilometrin kävely kuluttaa noin 150 kcal.
Fyysikko
Olen pudottanut melkein 40kg ilman salia. Ruokavalio + lihaskuntoharjoittelut, arkiliikunta sekä polkupyörä.
Onnistuu vaikka millä :)