Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Laihtuuko pelkällä kävelemisellä?

Vierailija
18.03.2017 |

Olen 162cm/90kg ja laihtua pitäisi. Kävelen joka päivä vähintään 45 min reippaan kävelylenkin, verraten siihen etten aiemmin liikkunut ollenkaan.

Tällä palstalla olen monesti lukenut, ettei kävelystä ole mitään hyötyä. En pysty hölkkäämään pitkiä matkoja, koska minulla on toinen polvi huonossa kunnossa ja menee helposti paikoiltaan jos tärähtää huonosti.

Mitä minun pitäisi sitten ottaa tähän kävelyn tilalle? Salille en pääse, koska ei ole laittaa satoja euroja salijäsenyyteen...

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten pitkän matkan kävelet tuossa ajassa? 5km tuo on pelkkää turhaa raahustamista, 10 km saatat saada jotain aikaankin.

n. 2 km....

AP

MITÄ?! :D

Onko tämä joku provo?

Jos olet reilusti ylipainoinen etkä kuntoilusta yhtään niin aivan tyypillistä ettei pysty alkuun enempää. Tuollaiset kommentit kertovat kyllä mustavalkosuudesta. Jos ei ole muuta sanottavaa voit olla hiljaa. Keskittyisit tsemppaamiseen. Sitä AP tarvitsee eikä ilkkumista.

Ei tuo vauhti kyllä ole mitään kuntoilua nähnytkään. Peruskävelyvauhti ihmisellä on noin 5km/h, eikä se ole kuntoa nostattavaa liikuntaa. Vertailun vuoksi: me kävellään 2-vuotiaan kanssa päiväkodista kotiin reilu kilometrin matka 20 minuutissa..

Vierailija
42/85 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee kyykkyjä. Lisää aina kymmenen kyykkyä. Esim.

Tänään 10 kyykkyä

huomenna 20 kyykkyä

30 kyykkyä

40 kyykkyä

yms. Tuohon päälle lenkkeilyt ja ehkä jotain lihaskuntoa. Ota vaikka plankkaamista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelle polvivaivaiselle sopii uinti, sopisiko se myös ap:lle? Ja ihan siltä varalta että uimapuvussa näyttäytyminen ujostuttaa: yksi ylipainoinen tuttuni kävi aluksi uimassa yhden hotellin uima-altaalla, kun siellä ei ollut juuri koskaan ketään. Ei varmaan onnistu kaikissa hotelleissa, mutta tätäkin vaihtoehtoa voi selvitellä jos siltä tuntuu.

Yksi vaihtoehto on myös tavata fysioterapeutti (joe et ole jo tavannut) ja kysellä ohjeita huonon polven kuntouttamiseen, jos siihen saisi edes jotain helpotusta.

Vierailija
44/85 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse edes kävellä kunhan vain lopetat ylensyömisen. Helppoa!

Vierailija
45/85 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mätät ruokaa yli kulutuksen, et laihdu vaikka kantaisit kiviä 24/7. 

Vierailija
46/85 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan kävin kävellen 10 km lenkin 5 x viikko. Sitten alkoi tuntua, et voishan tätä koittaa juostakin. (sen jälkeen olen juossut puolikkaita ja koko maratoneja) Kävely ei vaikuttanut mitenkään painoon ja ulkomuotoon. Olin juossut puolisen vuotta, niin mies kerran totes, et onpas rouvasta tullut hyvän mallinen. Ja painokin putosi heti useamman kilon. Ruokailin entiseen malliin.

Viime vuoden laiskottelin ja juoksukaan ei oikein maistunut. Ruoka kylläkin ja olut sekä viini. Paino alkoi nousta melkosta tahtia. Olin vielä paljon kotona, niin jääkaapin ovi oli lähellä. Tuskastuinkin jo itseeni, kun mitkään farkut ei enää meinannu passata jalkaan. Aloitin työt nyt tammikuun alussa ja syön vain kerran päivässä kunnon aterian ja toisella kertaa leivän ja raejuustoa kera vihannesten. Juoksen silloin tällöin 7-8 km juoksumatolla. Paino on pudonnut entiselle tasolle ja vähän allekin normitason. Kaikki farkut sujahtaa päälle, Olen tullut siihen päätökseen, että syömisellä on suurin merkitys ja...  juomisella. Nyt en käytä alkoholia ja se jatkuva leivän puputtaminen on loppunut. Ja kun syön harvakseltaan, niin mahakaan ei vedä entiseen malliin. Leipälautasellinen ruokaa riittää.

Mitään makeaa en syö. Joitain vuosia sitten vetelin Fazerin sinisen yksin naamariin. Nykyään ei maistu makea. Joulukonvehditkin sai olla rauhassa. :D Ei vaan maistu. Vissiin kiintiö on täynnä.

Kaikenlainen liikunta on ihmiselle hyvästä eli jatka liikuntaa muodossa joka sinulle passaa, mutta suurin huomio laihdutuksessa on syöminen. On helpompi jättää syömättä suklaapatukka, kuin koittaa kuluttaa se 15 km juoksulenkillä, jonka kyseinen kalorimäärä vaatii poistuakseen elimistöstä.

Tsemppiä!

Vierailija
47/85 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on motivaatiosi laihduttamiselle? Vahva motivaatio auttaa pysymään laihdutussuunnitelmassa, minkä tyylin sitten valitsetkaan.

Vierailija
48/85 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelyn aiheuttama energiankulutus riippuu kävellystä matkasta ja painostasi. Jos painat 90 kg ja kävelet 2 km, kulutat noin 150 kcal. Jos syömisesi ja kulutuksesi on tasapainossa ilman tuota kävelyä, niin laihdut pelkästään tuon kävelyn ansiosta noin 600 g kuukaudessa. Se ei tietenkään tunnu vielä kovin paljolta, mutta kävellessä myös kunto nousee eikä varmastikaan mene monta viikkoa, kun jaksat kävellä samassa ajassa jo kaksinkertaisen matkan. Silloin päivittäinen neljän kilometrin kävely 45 minuutissa laihduttaakin jo yli kilon kuukaudessa. Lisäksi muu olosi paranee, kun kuntosi nousee.

Avainasemassa on kuitenkin syöminen. Jos syöt liikaa muuhun kulutukseesi nähden, et kävelemällä laihdu, koska kävelyn kuluttamat kalorit menevät vain sen ylimääräisen syömisen "kumoamiseen".

Ei kannata tässä vaiheessa yrittää tehostaa liikunnan vaikutusta kävelemällä monta kertaa päivässä tai jotain vastaavaa. Tulet vain nopeasti siihen tilaan, jossa väsyt ja kyllästyt ja koko liikunta jää. Paljon tärkeämpää on nyt se, että saat tästä liikunnasta säännöllistä ja jaksat jatkaa sitä kuukausitolkulla. Liikunnan lisäämistä voit ruveta harkitsemaan siinä vaiheessa, kun jaksat helposti kävellä samassa ajassa yli 4 km.

Terv. fyysikko (joka kyllä tietää, että pitäisi puhua massasta eikä painosta, mutta käytti tässä tarkoituksella yleisesti käytettyä termiä, vaikka se fysiikan näkökulmasta onkin väärin)

Vierailija
49/85 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen aloittanut kävelyllä. Nautin luonnosta ja siitä että saa hiukan omaa rauhaa. Salilla on ruuhkaa ja kiireinen meininki. Luonnossa saan kuunnella linnunlaulua ja haistella kukkia.

Kevät tulee kohisten, ap! Tsemppiä!

Vierailija
50/85 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikenlainen liikunta on ihmiselle hyvästä eli jatka liikuntaa muodossa joka sinulle passaa, mutta suurin huomio laihdutuksessa on syöminen. On helpompi jättää syömättä suklaapatukka, kuin koittaa kuluttaa se 15 km juoksulenkillä, jonka kyseinen kalorimäärä vaatii poistuakseen elimistöstä.

Tsemppiä!

Onpa sinulla isoja suklaapatukoita tai sitten painat todella vähän. 15 km juoksulenkki kuluttaa 60 kg painavalla henkilöllä noin 900 kcal. Esim. yhdessä Mars-patukassa on 212 kcal eli sen kuluttamiseen samalla henkilöllä riittää 3,5 kilometrin juoksulenkki.

Toki olet ihan oikeassa siinä, että mikään liikunta ei laihduta, jos syö selvästi liikaa.

Fyysikko

Vierailija
51/85 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelyllä laihtunut kirjoitti:

Tuon painoinen kuluttaa noin 350kCal tunnissa kävelyllä. Kävely on parasta laihdutusliikuntaa, koska sitä jaksaa tehdä pitkään. Kunhan ei kompensoi kävelyn hyötyä syömällä ylimääräistä. Pitää kuitenkin muistaa, että laihtuakseen kilon täytyy kuluttaa 9000kCal, eli kävellä 26 tuntia. Mutta jos kävelee pari tuntia päivässä, laihtuu sillä jo puoli kiloa viikossa, mikä on sopiva tahti.

Lisäksi raitis ulkoilma piristää päivällä ja nukuttaa yöllä. Parhaassa tapausessa siitä tulee elämäntapa, joka pitää hoikkana.

Minä olen kävellyt pari tuntia päivässä (välillä juossutkin) + hyötyliikunta vielä siihen lisäksi viimeiset 12 vuotta, en ole laihtunut grammaakaan.

Vierailija
52/85 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan kävin kävellen 10 km lenkin 5 x viikko. Sitten alkoi tuntua, et voishan tätä koittaa juostakin. (sen jälkeen olen juossut puolikkaita ja koko maratoneja) Kävely ei vaikuttanut mitenkään painoon ja ulkomuotoon. Olin juossut puolisen vuotta, niin mies kerran totes, et onpas rouvasta tullut hyvän mallinen. Ja painokin putosi heti useamman kilon. Ruokailin entiseen malliin.

Viime vuoden laiskottelin ja juoksukaan ei oikein maistunut. Ruoka kylläkin ja olut sekä viini. Paino alkoi nousta melkosta tahtia. Olin vielä paljon kotona, niin jääkaapin ovi oli lähellä. Tuskastuinkin jo itseeni, kun mitkään farkut ei enää meinannu passata jalkaan. Aloitin työt nyt tammikuun alussa ja syön vain kerran päivässä kunnon aterian ja toisella kertaa leivän ja raejuustoa kera vihannesten. Juoksen silloin tällöin 7-8 km juoksumatolla. Paino on pudonnut entiselle tasolle ja vähän allekin normitason. Kaikki farkut sujahtaa päälle, Olen tullut siihen päätökseen, että syömisellä on suurin merkitys ja...  juomisella. Nyt en käytä alkoholia ja se jatkuva leivän puputtaminen on loppunut. Ja kun syön harvakseltaan, niin mahakaan ei vedä entiseen malliin. Leipälautasellinen ruokaa riittää.

Mitään makeaa en syö. Joitain vuosia sitten vetelin Fazerin sinisen yksin naamariin. Nykyään ei maistu makea. Joulukonvehditkin sai olla rauhassa. :D Ei vaan maistu. Vissiin kiintiö on täynnä.

Tsemppiä!

Aika radikaalia linjaa vedät. Itse vain vähensin annoskokoja, syön enemmän vihanneksia ja juureksia, lisäsin liikuntaa. Suklaata syön vain harvoin ehkä pari kertaa kuussa ja vain vähän kerrallaan, ym. muita herkkuja.

Vierailija
53/85 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kävellyt työmatkaa kohta pari vuotta n. 4x1km pätkiä. Aluksi tuntui ettei millään jaksa, mutta kunto koheni pikkuhiljaa ja samaten jalkalihakset kasvoivat. Norsujalkojen sijasta minulla on nyt  voimakkaat lihaksikkaat reidet ja kauniit pohkeet. Saisimpa vielä vatsapallon katoamaan, mutta se on jo toinen haaste.  

Vierailija
54/85 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävelyllä laihtunut kirjoitti:

Tuon painoinen kuluttaa noin 350kCal tunnissa kävelyllä. Kävely on parasta laihdutusliikuntaa, koska sitä jaksaa tehdä pitkään. Kunhan ei kompensoi kävelyn hyötyä syömällä ylimääräistä. Pitää kuitenkin muistaa, että laihtuakseen kilon täytyy kuluttaa 9000kCal, eli kävellä 26 tuntia. Mutta jos kävelee pari tuntia päivässä, laihtuu sillä jo puoli kiloa viikossa, mikä on sopiva tahti.

Lisäksi raitis ulkoilma piristää päivällä ja nukuttaa yöllä. Parhaassa tapausessa siitä tulee elämäntapa, joka pitää hoikkana.

Minä olen kävellyt pari tuntia päivässä (välillä juossutkin) + hyötyliikunta vielä siihen lisäksi viimeiset 12 vuotta, en ole laihtunut grammaakaan.

Sinulta jäi varmaan huomaamatta kohta "Kunhan ei kompensoi kävelyn hyötyä syömällä ylimääräistä."

Vierailija
55/85 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinteytymisen tukena olisi hyvä tehdä jotain lihaskuntoa kehittävää liikuntaa. Salilla tehtäviä liikkeitä pystyy aivan hyvin tekemään kotonakin, joko oman kehon painolla (punnerrukset, kyykyt, dipit, vatsarutistukset, staattiset pidot) tai ostamalla lisäksi käsipainot, jumppapallon, kahvakuulan ja/tai vastuskuminauhan.

Vierailija
56/85 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihtuu kävelemällä tai kävelemättä. Onhan hoivakodeissakin laihoja sänkypotilaita!

Laihtumisen ratkaisee 90 % se mitä syödään, 10 % aktiviteetti. Tosin aktiiviset eivät ehdi  ihan yhtä paljon syödäkään kuin laiskurit.

Vierailija
57/85 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin laihtuminen tapahtuu jos saa ruuasta vähemmän energiaa kuin mitä kroppa kuluttaa. Silloin energia otetaan kropan kudosrakenteita purkamalla energiaksi. Eli liikunta ei ole välttämätöntä laihtumisen kannalta. Kuitenkin liikunta on olennaisen tärkeää laihdutuksen aikana. On tärkeää, että rasitat lihaksistoasi laihdutuksen aikana, koska se antaa kropallesi viestin, että lihaksiasi tarvitaan. Tämä saa kropan ottamaan ylimääräisen energian rasvasta, eikä lihaksista. Liikkuminen myös lisää energiantarvettasi, joten jos syöt saman määrän ilman liikuntaa ja liikunnan kanssa, niin liikunnan kanssa laihdut nopeammin.

Kävely on hyvä keino lisätä energiankulutusta, mutta se ei ole kovin hyvä vaihtoehto tarvittavan lihasrasituksen kannalta. Se on kuitenkin ehdottomasti parempi kuin ei mitään, koska siinä jalkojen lihaksisto saa erityisesti rasitusta ja ne ovat kehon suurimmat lihakset. Kävelylenkkien lisäksi kannattaisi kuitenkin tehdä myös vähintään kuntopiiriä, kuten punnerruksia, vatsalihasliikkeitä, selkälihasliikkeitä, pystypunnerrusta, kyykkyä yms. Tietenkin optimaalisin tulos saavutettaisiin kuntosalilla kyykky, maastaveto, penkkipunnerrus, tempaus ja leuat kombolla.

Ylipainoiselle myös uinti on todella hyvää liikuntaa, koska se ei rasita niveliä ja rasitus tulee koko kroppaan ja liikkeet ovat luonnollisia.

Tärkeää on kunnon kannalta, että hengästyt myös oikeasti välillä. Älä siis tyydy pelkkään peruskuntolenkkiin, vaan tee myös vauhtikestävyyttä ja vetoja esimerkiksi portaissa. Ylipainon kanssa kannattaa tosin olla tarkkana, että et rasita liikaa niveliä.  

Vierailija
58/85 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelykin on tyhjää parempi. Ts. jos et liiku ollenkaan, kuten minä, niin ilman muuta jatka kävelylenkkejä. Niin minäkin teen, ikuinen sohvaperuna. Veikkaan, että jonkun ajan kuluttua lisäät kävelylenkin pituutta. Hyvä se. Ja hyvä sinä! Yrität saada painoasi alenemaan, se on todella hyvä asia.

Jatka kävelemistä. Koeta käydä 2-4 kertaa viikossa ulkoilemassa.

Pienennä annoskokoja. Ja vähennä perunan, leivän, riisin, pastan annoksia. Unohda laihduttaminen, sen sijaan keskity painon alentamiseen. Se vie aikaa, ei mitään poppakonsteja ole. Varaa painon pudotukselle monta kuukautta. Vähennä vähän kaikkea, etenkin herkkuja.

Kävelylenkit ovat kivoja. Mielialakin virkistyy!

Vierailija
59/85 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just mulle tehtiin kuntosaliohjelma fysioterapeutin kanssa. Muistutti et liikunta ei painoa laske ellei koko päivää urheile, se vaikuttaa mitä.suuhun laittaa.

Vierailija
60/85 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuasta laihtuminen on kiinni eikä liikunnasta. Itse en ole ikinä pistänyt varvastanikaan kuntosalille, ja paino on silti tippunut 80:stä 67:ään ihan sillä, että olen kävellyt hyötyliikuntaa (työ- ja kauppamatkoja jne) ja katsonut mitä suuhuni pistän. Pienemmät annoskoot, enemmän kasvikunnan tuotteita ja paljon vettä.