Mieheni on musiikkielitisti, ärsyttää
Mieheni on itse siis harrastelijamuusikko, soittaa useassa eri bändissä ja taitaa useita eri instrumentteja + laulaa.
Kuuntelee itse jotain levotonta progressiivista rockia, jazzia ja örinämetallia.
Minä kuuntelen vähän mitä sattuu, tykkään jos biisissä on kivat ja taidokkaasti kirjoitetut lyriikat. Enimmäkseen kuuntelen indie folkia, kevyttä rockia, poppia (en sellaista massajytkytystä) ja muutenkin aika rauhallista ja seesteistä musiikkia. Nyt olen rakastunut mm. sellaisiin bändeihin kuin The Lionheads ja Fort Atlantic
Miehen mielestä kaikki musiikki mistä minä tykkään on aivan kammottavaa paskaa ja kaupallista sontaa. Jos kuuntelen koneella ollessani musiikkia niin että mies on samassa tilassa, alkaa kommentoimaan miten ärsyttävästi laulaja laulaa, miten yksinkertaisesti jotkut rytmikuviot menevät miten laiskasti tuokin soittaa tuota kitaraa.
Jos koitan illanvietossa heittää biisiehdotuksia, mies sanoo heti, että no sulla on niin huono musiikkimaku että tiiän jo valmiiksi etten tykkää.
Ärsyttävää. Itse en voi sietää musiikkia mitä mies kuuntelee, mutta en tuo sitä esille koko ajan! Esimerkiksi autossa kuunnellaan AINA miehen musiikkia.
Kerran olen sanonut, että en ymmärrä mikä tässä biisissä on nyt niin hienoa, jolloin mies totesi että minä olen vain niin musiikkikuuro, etten ymmärrä oikeaa taidetta. :D
tässä on esimerkki siitä millaista musiikkia mies kuuntelee. Ehkä olen sitten juntti, mutta en ole koskaan tykännyt progressiivisesta musiikista. Alkaa jotenkin ahdistaa tuo kaaottisuus.
Kommentit (100)
Samaa mieltä. Vuoden koomisin viesti. T. musiikin maisteri
Muusikko kirjoitti:
Saanko arvata, et soita itse erinomaisesti mitään soitinta, saati useaa soitinta ?
Tässä on se ero, se että kaikilla on korvat ei tarkoita että kuuntelee musiikkia samalla tavalla.
Sinä kuulet vain äänensävyjä ja rytmiä
Muusikko AISTII samalla myös ihan kaiken sen miten se ääni muodostetaan, missä kohtaa on soittajan sormet kitaralla, miten rumpalin patteristo on aseteltu, milloin kosketinsoittajan sormet on valkoisilla tai mustilla koskettimilla, miten puhallinsoittaja puhaltaa ilmaa soittimeen, jne jne
Ero on siinä että muusikko AISTII ihan koko tilanteen, kaikkien soittajien kaikki vaiheet mitä tarvitaan ko. äänen muodostamiseen eli muusikko "näkee" pelkästään kuuntelemalla, miten se musiikko on tehty ja mitä sen eteen on tehty, missä kohtaa on menty alta aidan ja missä kohtaa on oikeasti nähty vaivaa
tuuba tuossa oli ainakin vahvasti mukana joten selkeä ammattimuusikko
Vierailija kirjoitti:
Minun tyttöystävällä on myös aivan paska musiikkimaku, niin kuin suurimmalla osalla naisista. Kuunnellaan jotain casuaalia paskaa josta ei saa mitään irti. Miksi kuunnella mitään jos musiikinkuuntelulla ei ole mitään tarkoitusta? Vähän sama kuin katsoisi telkkarista realitypaskaa ilman mitään kriittisyyttä. Tämäkin yleinen naisten harrastus.
Eli jos sinä et saa jostain "mitään irti", kukaan muukaan ei voi saada? Ja jos sinun mielestäsi musiikinkuuntelulla pitää olla tarkoitus tai televisiota katsoessa pitää olla kriittinen, niin kaikkien pitää noudattaa näitä ohjeita? Kuuntele vähän itseäsi. Hitto että mä inhoan tuollaisia ihmisiä... Sori, vanhat ärtymykset nousevat pintaan sillä ex-poikaystäväni oli just tuollainen :D
Meillä on myös tosi erilaiset musiikkimaut, emme juuri kuuntele toistemme lempparimusiikkia, jollei ole "pakko". Automatkoilla kuunnellaan kuskin musiikkia, paitsi jos ollaan ihan viikkojen automatkoilla, silloin kuunnellaan paikallisia radioasemia. Minä myönnän auliisti, että kuuntelen erittäin tyhjänpäiväistä kliseistä genreä, jossa parasta ovat ennalta-arvattavat, toistoa toiston perään tuovat sanoitukset. On hauska bongata tietyt peruselementit joka biisistä ja pidän siitä, miten kyseisessä genressä on muutamia laulutapoja, joita voi kuvailla vaikka naukumiseksi tai kiekumiseksi. Se vaan kuuluu siihen musiikkiin. Minusta se on niin hauskaa ja typerää musiikkia. Mutten vaadi ketään muuta kuuntelemaan sitä. En siis oikeastaan autolla ajaessanikaan pakota muita kuuntelemaan paria kappaletta enempää tätä minusta ihan parasta musiikkia. Säälin heidän korviaan sen verran.
Vierailija kirjoitti:
Minun tyttöystävällä on myös aivan paska musiikkimaku, niin kuin suurimmalla osalla naisista. Kuunnellaan jotain casuaalia paskaa josta ei saa mitään irti. Miksi kuunnella mitään jos musiikinkuuntelulla ei ole mitään tarkoitusta? Vähän sama kuin katsoisi telkkarista realitypaskaa ilman mitään kriittisyyttä. Tämäkin yleinen naisten harrastus.
Sitä sanotaan viihteeksi. Itse esim. teen vaativaa ajatustyötä, josta on palauduttava välillä jotta jaksaa. Palaudun juuri katsomalla hömppää tai kuuntelemalla helppoa ja hyväntuulista musiikkia taustalla. Tai vaihtoehtoisesti tekemällä jotakin konkreettista ja fyysistä, kuten juokseminen tai halkojen hakkaaminen. Tarkoitus on antaa aivoille lepoa jatkuvasta pohdiskelusta, ja tusinahömppä tyhjentää pään kivasti. Ei kaiken aina tarvi olla niin vakavaa. Kuuntelen sitten toisenlaisesta mielentilassa muutakin, kuten klassista musiikkia, ja katson laatudraamaa.
Mun mies on kans musiikkielitisti. Juurikin proggressiivinen jazz on sen suosikkigenrejä. Itse en jaksa sitä kuunnella ja siispä sitä ei meillä kotona kuunnellakaan, mies kuuntelee sitten itsekseen. Vastaavasti mä en soita kotona industrial metalia tai perseenheilutuspoppia, mistä ite tykkään. Naljaillaan tasapuolisesti toistemme musiikkimauista, annan kuulua kyllä, jos mies rupeaa liiaksi morkkaamaan mun musiikkimakua (usein kyllä yrittää mua valistaa, miten paljon mielenkiintoisempaa vaikea musiikki on).
Siinäpä se, kun musiikki on subjektiivinen kokemus. Mielipideasioista ei voi muuta kuin kiistellä.
Tässä on kyse makuasioista. Sun mielestä sun mies kuuntelee paskaa musiikkia ja päinvastoin.
Meillä on saama tilanne. Mies musiikkihifistelijä ja minä en. Musiikki on minulle vain kulutustuote, eikä mitään mihin haluan panostaa. Jos autossa radiosta ei tule mitään kuunneltavaa pitkillä matkoilla, niin radio on kiinni ja kulutamme aikaa keskustelemalla. Kotona nopeilla kauppareissuilla kuski päättää mitä kuunnellaan. Jos mä ajan, niin valitsen jonkin poppi-aseman... Vain ärsyyttääkseni ja ajanvietteeksi minulle. Ihan sairaan huvittavaa miten mieheni aina jaksaa ottaa kierroksia jostain geneeristä biisistä. Tosin hän on tainnut nyt vihdoinkin tajuta miksi valitsen kyseisen kanavan.
Miehesi on oikeassa. Proge on hyvää, sun musa kuraa.
Meidän perheessämme tämä menee toisin päin - mies ei ymmärrä musasta mitään. :D
Otsikon perusteella kuvittelin että miehesi kuuntelee vain jazzia tai oopperamusiikkia.
Enpä ole ajatellut että kuvaamasi kaltainen musiikki olisi elitististä.
Minua ärsyttäisi suunnattomasti jos mieheni halveksisi minua noin. Minä kuuntelisin kuulokkeet päässä ja sanoisin miehelle että hänkin kuuntelisi niin kumpikaan ei kärsisi.
Automusiikiksi kumpaisenkin mielimusiikkia tai ei musiikkia lainkaan.
Ensimmäiseksi vaatisin miestä lopettamaan musiikkimakuni pilkkaamisen. Jokaisella saa olla oma makunsa. Odotan parisuhteessa molemminpuolista kunnioitusta.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse musiikin ammattilainen, kouluttautunut lapsuuden kansalaisopisto-tunneilta aina yliopistoon asti. Ja kyllä - minua ärsyttää - tai paremmin sanottuna - harmittaa, 'tämän päivän' musiikki, suurimmilta osin. Aikuiset kuunnelkoot mitä p*skaa hyvänsä, mutta se, että lapset eivät saa - korostan sanaa SAA - kuunnella laadukasta lastenmusiikkia. On säälittävää, kun päiväkoti-ikäiset ilmoittavat 'lempparikseen' Sannin tms.
Lasten tulisi saada kuunnella ikätasolleen sopivaa musiikkia, sanoitusten osalta erityisesti. Ja oikeilla soittimilla säestettyä sellaista. Tässä maassa on paljon hyvää lastenmusiikkia tekeviä 'porukoita', mutta ei - ei vaivaudu tämän päivän 20-30v vanhempi sitä lapsellensa soittamaan.
Mutta kun jos on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia... Niin säälittävää, että 'oikean' musiikin (eli itse jotain soitinta soittavan/soittavien) arvostus on laskenut ja vallalla on nämä 'nappuloiden kääntäjät'. Toki tähän ei ole syynä vain kuuntelijat, vaan myös levy-yhtiöt, joissa se varsinainen päätös siitä, mitä ihmisten halutaan kuuntelevan, tehdään. Mutta se, että 'lampaat' seuraavat tätä täysin kritiikittömästi, on mielestäni käsittämätöntä.
Samaa mieltä! Sanni pois päiväkoti-ikäisiltä, ja alakouluikäisiltä myös! Se vasta kamalaa kuraa on.
Jos mies on muusikko, niin miten hän kykenee parisuhteeseen jonka toinen osapuoli inhoaa hänen musiikkiaan? Luulisi tuon olevan aika tärkeä seikka. Itse en jaksaisi tuollaisesta väitellä/riidellä.
mistä löydän miehen jonka kanssa kuunnella 50-60 ja 70-luvun soulia, kaikissa genreissä? täytyy kuunnella yksin ihan höhö
Vierailija kirjoitti:
Minä en kyllä ymmärrä, miksi kukaan kuuntelee jotain Rushia. Onhan se taitavaa soitantaa, ja rytmillisesti kiinnostavaa, mutta en ole kahta biisiä peräjälkeen jaksanut kuunnella...
Joo on yksinkertaisempi musiikkimaku minulla.
Tätä päivää en uskonut näkeväni, Rush mainittu AV:lla! Rushilla on paljon todella upeita sanoituksia, esim.
Middletown Dreams
ja Emotion Detector
En itse soita yhtäkään instrumenttia, mutta kuulun Rush-fanien pieneen naispuoliseen vähemmistöön ja Rush on yksi lempibändeistäni. Pidän kyllä enemmän heidän muusta tuotannostaan kuin siitä kaikkein progeimmasta 70-luvun kamasta. Rush puhuttelee sisälläni asuvaa hieman outoa ja ulkopuoliseksi itsensä tuntevaa osaa.
OT, mutta antakaa se anteeksi, en voinut vastustaa kiusausta.
AP:n musamaku on kuraa. Kauheaa narinaa ja ujellusta. Ja huokailua. Ärsyttää tuollainen patalaiska laulutyyli.
Vierailija kirjoitti:
Huh, AP:n musiikkimaun perusteella odotin jo että kohta sieltä tulee kulahtaneiden suomimammojen kestosuosikki huokailubändi Of Monsters and Men tai vikisevä Passenger.
Kuuntelin molemmilta jonkun biisin ja tuo ekahan on oikein kiva bändi! Mitä vikaa siinä oikein on? :D Passengerin laulajan äänestä ei ole koskaan tykännyt, mutta eipä sekään mitään susipaskaa musaa ole.
Olen juuri tuollainen AP:n kuvailema mies. Omat musiikkiprojektit ovat käsittäneet black metalia, laulelmaa, poppia, jazzia, fuusiota, iskelmää yms. Erotuksena vain se, että olen pluralisti, enkä väheksy mitään musiikin saralla esitettyä. Jos joku on tehnyt musiikkia ja joku toinen pitää siitä, niin silloin on tavoitettu jo jotakin. Olennaista onkin se, että en ole elitistinen hipsteri, vaan myös rehellisestä junttipaskasta nauttiva moukka. AP:n mies vaikuttaa tärkeilevältä tylsimykseltä.
mikä on "vaikeata" ja teknistä on kovin suhteellista. Joillakin on kova suuruuden hullu tarve näyttää " äijäenergia" tai miksei muijaenergiaa. Tuokin alussa paljon laitteilla manipuloitu esimerkki,,, Hyvin paljon makuasioita.. Jotkut luulevat osaavansa kaiken..
Kuulostaa aloituksen perusteella siltä, että olette molemmat elitistejä. Teillä molemmilla on oma käsitys siitä, mitä musiikki on ja kieltäydytte näkemästä maailman sen oman kuplan ulkopuolella.
Ainoa oikea elitistinen musiikki on moderni taidemusiikki, kaikki muu on yksinkertaisten ihmisten yksinkertaisille ihmisille tekemää musiikkia.
Tämä oli perjantain ja varmasti viikon ellei koko vuoden paras kommentti mahtipontisuudessaan ja tahattomassa koomisuudessaan. :D