Pitäisikö työttömyyskorvauksen olla vastikkeellista?
Ei mitään jokapäiväistä raatamista ilman palkkaa vaan kun etuuden määrä on esimerkiksi 600€ niin tekisi vaikka 60h/kk jotain yhteishyödyllistä valtion eteen?
Näin henkilö voisi osoittaa olevansa aktiivinen myös silloin kun työtä ei ole, joka on aina parempi kuin aukko cv:ssä.
Nyt ei sitten lasketa mukaan niitä selkärankareuma-parkinsonintauti-ms-tauti-anoreksia-bulimia-ortoreksia-masennus-bipo-kolmoset viikko sitten synnyttäneitä skitsofreenikoita vaan työikäiset ja kykyiset henkilöt.
Kommentit (91)
En tiedä, onko aloittaja ollut paikassa, jossa porukka tekee töitä suojatyöpaikkamentaliteetilla, eli että kaikki tehdään vain vähän sinne päin. Koska ei tarvitse tehdä mitään hyvin. Että kuka sitten haluaa jonnekin paikkaan ne sellaiset, joita ei yhtään kiinnosta tehdä niitä työtehtäviä eikä voi luottaa, että mikään lopulta tulee hoidettua.
Sitten tuo vanhusten ulkoilutus. Onhan se kiva idea, mutta miten käytännössä voit löytää ne työttömät, jotka voi ulkoiluttaa vanhuksia? Kannattaa kuitenkin ymmärtää, että kaikki ei voi. Joku pitkäaikaistyötön kalja-Keke ei voi yhtäkkiä olla luotettava ja alkaa siihen hommaan, ja pakotettuna se, että hän sellaista tekisi, ei olisi kenenkään etu.
Moni suorittava työ on nykyään automatisoitu. Että joo, kyllä sitä voi ajatella, että "työttömät voi sitten haravoida" - siis ne, jotka fyysisesti siihen kykenevät, mutta jos oikeasti olisi tarkoitus, että työtön menee tekemään jotain siivous- ja huoltotöitä, tarvitsee sellaiseenkin nykyään perehdytystä tai jopa koulutusta.
Kuten tässä jo tuli mainittua, niin koska ei ole sellaista työtä, jota voi laittaa ihan kenet tahansa tekemään vaan jos siihenkin menee aikaa ja resursseja, että kenet voidaan laittaa tekemään mitäkin, menee jo siksi hallinnolliseen puoleen tuossa hommassa paljon kuluja. Puhumattakaan siitä, että ei saa motivoitunutta, osaavaa työvoimaa.
Näin työttömänä voisin kyllä lähteä ihan ilmatteeksi töihin, mikäli se olisi pakollista jotta saan työttömyyskorvauksen. Mutta kyllä mä sit vaatisin lastenpäivähoidon jonkun toisen maksettavaksi ja saisi se toinen myös järjestää lastenhoidon. Lisäksi kyllä vaatisin ilmaisen ruuan ja matkakorvaukset.
Koska eihän siinä olisi mitään järkeä et tulisi lisää kuluja mulle ja perheelleni että mä kävisin ilmaistöissä pakosta.
On runsaasti sellaistakin työtä, johon ketään ei tulla palkkaamaan, eli silloin ei vie työpaikkaa keneltäkään.
Esimerkiksi Suomi on muihin länsimaihin verrattuna sotkuinen ja epäsiisti. Jonkinlaista ympäristön huoltoa varmaan riittäisi vaikka tunnin päivässä jos tekisi, niin se virkistäisi henkisestikin.
Vierailija kirjoitti:
Kuka maksaa ne eläkemaksut, vakuutukset, työterveyshuollon ja muut kulut mitä tuosta syntyy?
Ei kukaan koska ei tuo ole mitään työntekoa eikä siitä saa palkkaa. Tuon on tarkoitus olla "vastikkeellista työttömyyskorvausta" joten ei siitä mitään eläkettä kerry tai työterveyshuoltoakaan ole tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka maksaa ne eläkemaksut, vakuutukset, työterveyshuollon ja muut kulut mitä tuosta syntyy?
Ei kukaan koska ei tuo ole mitään työntekoa eikä siitä saa palkkaa. Tuon on tarkoitus olla "vastikkeellista työttömyyskorvausta" joten ei siitä mitään eläkettä kerry tai työterveyshuoltoakaan ole tarjolla.
Kyllä siivous, vanhustenhoito ja muu mitä näissä aloituksissa yleensä esitetään on työtä, vaikka mitä muuta väittäisit. Ja jos tehdään työtä rahan vastineeksi, niin sitten sitä rahaa nyt vaan kuuluu kutsua palkaksi, kaikkine siihen kuuluvine etuineen. Lisäksi, se aiheuttaa tekijälleen kuluja (mm. matkat, lastenhoito), monessa tapauksessa enemmän kuin työttömyyskorvauksesta käteen jäävä raha. ei Ja kuka korvaa, jos tuollaista hommaa tehdessä sattuu jotakin, jos ei ole edes vakuutuksia?
Vierailija kirjoitti:
Itse koko nuoruus- ja aikuisikäni töitä tehneenä olen sitä mieltä, että pitäisi olla vastikkeellista.
Tuollain minäkin kommentoin vielä reilu 10v takaperin.
Työttömyys oli työttömän oma moka. Menisivät töihin jne.
Sitten tuli yt, toinen yt, viides yt ja oma vuoro lähteä. Seuraava työ jäi taas lyhyeksi koska yt.
Yhtäkkiä olinkin työtön eikä työtä löytynytkään.
Pari vuotta ja sain työn, sekin lyhytaikainen ja taas muutama työtön vuosi.
Nyt olen ollut 2 vuotta työssä ja pelkään jatkuvasti joutuvani taas työttömäksi.
Siperia opetti. Asenteeni kaikenlaisten ongelmien kanssa painivia ihmisiä kohtaan muuttui täysin.
Nihilismi päättyi.
Vierailija kirjoitti:
On runsaasti sellaistakin työtä, johon ketään ei tulla palkkaamaan, eli silloin ei vie työpaikkaa keneltäkään.
Esimerkiksi Suomi on muihin länsimaihin verrattuna sotkuinen ja epäsiisti. Jonkinlaista ympäristön huoltoa varmaan riittäisi vaikka tunnin päivässä jos tekisi, niin se virkistäisi henkisestikin.
Jos nyt kuitenkin itse älyäisit kerätä koirasi paskat ja tupakantumpit. Aikamoinen kermaperse sotkee ja vaatii toisia siivoamaan jälkensä.
Koettua kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse koko nuoruus- ja aikuisikäni töitä tehneenä olen sitä mieltä, että pitäisi olla vastikkeellista.
Tuollain minäkin kommentoin vielä reilu 10v takaperin.
Työttömyys oli työttömän oma moka. Menisivät töihin jne.Sitten tuli yt, toinen yt, viides yt ja oma vuoro lähteä. Seuraava työ jäi taas lyhyeksi koska yt.
Yhtäkkiä olinkin työtön eikä työtä löytynytkään.
Pari vuotta ja sain työn, sekin lyhytaikainen ja taas muutama työtön vuosi.
Nyt olen ollut 2 vuotta työssä ja pelkään jatkuvasti joutuvani taas työttömäksi.Siperia opetti. Asenteeni kaikenlaisten ongelmien kanssa painivia ihmisiä kohtaan muuttui täysin.
Nihilismi päättyi.
Kerrankin potkut osuivat oikealle henkilölle. Ihme, että uskalsit tunnustaa. Oliko kiva huomata, että et ollutkaan niin hyvä ja korvaamaton, mitä kuvittelit?
Mitähän ne tuumaisi tuossa terveyskeskuksen vuodeosastolla, jos joku päivä menisin sinne ja raahaisin jonkun vanhuksen ulos noin vain välittämättä kesken olevasta ruokailusta tai lääkärikierrosta? Kylmähän sille varmaan tulisi, kun yöpuvussa joutuisi ulos, mutta mitä siitä, kivahan se olisi hurruutella pyörätuolissa ventovieraan kanssa ties missä.
Vierailija kirjoitti:
Ei,koska ennemmin tai myöhemmin tätä alettaisiin käyttää väärin eli korvaamaan oikeat palkkaa saavat työntekijät.
Tämän lisäksi pitäisi kustantaa työmatkat ja mahdollisesti lastenhoito,kukas ne sitten maksaisi? Kelan tutkijan mukaan vastikkeellisuudesta seuraisi pitkä lista ongelmia.
Valtion rahalla ei saa korvata nykyisiä eikä tulevia työntekijöitä. Jos yritykset ja laitokset saa valtion rahoilla työntekijät, ei normaalia palkaa saa kohta kukaan. Aktivointiin on turha tässä vedota: työttömissä on paljon korkeakouluettuja, jotka osaavat kyllä aktivoida itseään. Työtön ei ole idiootti, vaikka Te-keskus ja Kela haluavat sairastuttaa pitkäaikaistyöttömän väkisin, jotta voi pakkoaktivoida! Työttömältä viedään itsemääräämisoikeus ja oikeus käyttää omia aivoja: on suostuttava kaikkien tukien menettämisen uhalla menemään kaivamaan kuoppaa tai valamaan kynttilöitä ja : niistä jos kieltäytyy, menettää lopulta kaiki tuet. Kuinka moni teistä laittaa paperiin nimen, jossa annat päätösvallan toisille ihmisille jopa kansaneläkeikään asti? Näin käy mopa-paperiin nimesi laitettuasi. Olet sen jälkeen leimattu eikä kukaan ota enää töihin. Olet "nitä". Kaikki omaehtoisuus ja oma kouluttautuminen on negatiivista. Vain työkkärin täti tietää, mitä sinun elämälläsi pitää tehdä. Näin Sipiänkin hallitus siivoaa työttömyysprosenttia, kun mopassa olevat eivät kuulu enää työttömiin! Muutaman vuoden päästä ei puhuta enää työttömistä, kun on konsulttitoimistot Te-keskusten sijaan. Sinne ei pääse kuin oikeanlainen työtön.
Ap mikä sua estää menemästä vapaaehtoistöihin jos kerran "seinät kaatuu päälle"?
Mielellään kyllä, mutta ei tuo oikeasti mitään ratkaisisi. Olisipa vain eettisesti oikea päätös. Rahan eteen pitää työskennelllä.
Nykyisenkaltaisen hyvinvointiyhteiskunnan eteen on sitten tehtävä järeämpiä ratkaisuja. Nykyisellä linjalla 10-20 vuoden päästä ei ole sosiaalietuuksia, ilmaista sairaanhoitoa, eikä eläkkeitä. Suomen valtio ei yksinkertaisesti kestä tuottamattomia yksilöitä ja asia pitää ratkaista, jos haluamme pysyä nykyisten etuuksiemme takana.
Vierailija kirjoitti:
Sen voi jokainen miettiä itse, miten haluaa. Mulle tällainen tekeminen olisi tärkeää, olen nyt kuukauden ollut työtön ja seinäthän tässä kaatuu päälle. -ap
Kukaan ei estä sinua menemästä vapaaehtoistyöhön. Saat työttömyyskorvauksen kuitenkin, joten voit vaikka leikkiä että se on sun palkka.
Olen korkeakoulutettu työtön, jolla on kolme lasta. Vanhin on viisi. Heillä ei ole päivähoitopaikkaa, käyvät vain kerhossa. Laittaisitteko minut vaikka nurmikoita leikkaamaan ja lapset siksi aikaa hoitoon? Jos vastauksenne on kyllä, niin kerrotteko vielä, kenen etua palvelee se, että ekonomi leikkaa nurmea saaden siitä itse pienen korvauksen, mutta aiheuttaen samalla isot kustannukset yhteiskunnalle? Vaikea ajatella, että se omaa työllistymistä edistäisi.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi aseelliset vartijat pitäisivät huolen, että jotain tulee myös tehtyä.
Meinaat että kaikille työttömille pitäisi järjestyä jotain sellaista työtä, että aseellinen vartijakin ymmärtää, milloin se tulee tehtyä ja milloin ei?
Esimerkiksi minä työtön nörtti käytän työttömyysaikaani opiskelemalla itse lisää, jotta joskus vielä työllistyisin ihan omalle alalleni. Mikä olisi järkevämpää tekemistä minulle, sellainen josta vartijakin pystyy näkemään että teen sitä?
Työttömyyskorvausjärjestelmä pitäisi lopettaa. En ymmärrä, miksi työssäkäyvien pitää elättää loisia, joita ei työnteko kiinnosta? Samoin toimeentulotuen kanssa, ei pidä tehdä lapsia, jos ei niitä ole vara elättää. Jos haluat rahaa, niin mene töihin.
Vierailija kirjoitti:
Sen voi jokainen miettiä itse, miten haluaa. Mulle tällainen tekeminen olisi tärkeää, olen nyt kuukauden ollut työtön ja seinäthän tässä kaatuu päälle. -ap
Vapaaehtoistyötä on tarjolla pilvin pimein, miksi et hakeudu sellaiseen? Pitääkö joku olla kädestä ohjaamassa, että tee nyt tätä?
Minkälaisia töitä aloittaja ehdottaisi työttömillä teetettäväksi?
Ongelmahan on siinä, että tuollaisen osaamattomien osapäiväduunarien armeijan koordinointi on iso urakka sinänsä. Pitää perehdyttää, valvoa vierestä jne. Sellaisia yksinkertaisia kenelle tahansa sopivia tehtäviä ei noin vain löydykään.
Toinen sitten se, että miksi ei saman tien teetettäisi oikeaa palkkatyötä, jossa olisi palkkatyön edut. Niitähän on muitakin kuin palkka, eli esimerkiksi työterveyshuolto, vakuutus työtapaturmien varalta, oikeus vähentää matkakuluja verotuksessa, alhaisempi veroprosentti kuin työttömillä, eläkettäkin palkasta kertyy.
Miksi sä ap tarvitset järjestelmän hankkimaan sulle tekemistä? Sen kuin teet yleishyödyllistä roskien keruuta ja mummojen talutusta. Osaat varmaan sen järjestää ihan vaan ottamalla puhelimen käteen.