Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö työttömyyskorvauksen olla vastikkeellista?

Vierailija
17.03.2017 |

Ei mitään jokapäiväistä raatamista ilman palkkaa vaan kun etuuden määrä on esimerkiksi 600€ niin tekisi vaikka 60h/kk jotain yhteishyödyllistä valtion eteen?

Näin henkilö voisi osoittaa olevansa aktiivinen myös silloin kun työtä ei ole, joka on aina parempi kuin aukko cv:ssä.

Nyt ei sitten lasketa mukaan niitä selkärankareuma-parkinsonintauti-ms-tauti-anoreksia-bulimia-ortoreksia-masennus-bipo-kolmoset viikko sitten synnyttäneitä skitsofreenikoita vaan työikäiset ja kykyiset henkilöt.

Kommentit (91)

Vierailija
1/91 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko se sitten työttömysskorvausta vai palkkaa?

Vierailija
2/91 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen voi jokainen miettiä itse, miten haluaa. Mulle tällainen tekeminen olisi tärkeää, olen nyt kuukauden ollut työtön ja seinäthän tässä kaatuu päälle. -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/91 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi aseelliset vartijat pitäisivät huolen, että jotain tulee myös tehtyä.

Vierailija
4/91 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaha, eilen oli 500 eur jos tekee 30h/kk eli 16,7 eur/h. Nyt sitten 600 eur jos tekee 60h/kk eli 10 eur/h. 

Suostuisitko ap elämään 600 eurolla kuussa? Jos tulet sillä toimeen, kerro ihmeessä meillekin.

Vierailija
5/91 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus ap:lle: Pitäisi olla,mutta ehkä laajentaisin tuota alaa, mitä pitäisi tehdä. Itse kävin kirjastojen ilmaiskursseilla hakemassa lisää digi- ja kuvaamisen taitoja, tein eräässä järjestössä vapaaehtoistyötä, kävin yrittäjäseminaareja, osallistuin erilaisiin poliittisiin ja tiedettä käsitteleviin  ilmaistapahtuminiin yms. Minulla oli päiväohjelma. Näin pysyin vireenä ja kiinnostuin uusista asioita, sain uusia ystäviä jne. Ja eivät  makseneet mitään nämä ilmaistapahtumat.

Vierailija
6/91 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei,koska ennemmin tai myöhemmin tätä alettaisiin käyttää väärin eli korvaamaan oikeat palkkaa saavat työntekijät.

Vierailija
7/91 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi aseelliset vartijat pitäisivät huolen, että jotain tulee myös tehtyä.

10€/h ei ole mitään orjatyötä. Pässi.

Vierailija
8/91 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloudelliselta kannalta katsoen ei. Tätä on kokeiltu lähes joka maassa Euroopassa ja Amerikassa kerran sadassa vuodessa ja aina se on tullut kalliimmaksi kuin antaa hyväntekeväisyys vastikkeetta. Tämä johtuu siitä, että järjestelykulut on suuret ja haluttomien ja ammattitaidottomien yöntekijöiden tuottavuus pientä. Eri asia olisi, jos kaikille voitaisiin oikeasti järjestää heidän ammattinsa mukaista järkevää työtä, mutta edelleen täytyy ymmärtää, että koska työlle ei olisi kysyntää (jos olisi, ei alalla tietenkään olisi työttömyyttäkään) ei tuotteille oikein ole markkinoita, eikä niitä automaattisesti synnykään.

Moraaliselta kannalta, ehkä. Varmasti monen mielestä olisi mukavampi tehdä jotain hyödyllistä ja pysyisi paemmin järjissään ja kiinni yhteiskunnassa. Mut taas, sen pitäisi olla hyödyllistä ja työn tuloksille pitäisi olla kysyntää - ja jos sitä olisi, ei olisi työttömyyttäkään. Joten...

Vierailija
9/91 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti pitäisi . Järkevällä, työllistymistä edistävällä tavalla. Kotona makaamisella ei työllisty kukaan. Mutta järkevällä tavalla tosiaan, kokemusta vastaavia työkokeilua jne.

Vierailija
10/91 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitäisi.

Tuossa nimittäin on se vaara, että vääristetään kilpailua ja siirretään työntekoa työttömien tekemään ilmaistyöhön.

Esimerkiksi pyydetään asiantuntijaa tekemään työtä jota voisi tehdä töissäkin niin ei voi olla oikein. Toisaalta jos ihmiset otetaan tekemään siivousta, kunnossapitoa tai vaikka seurustelua vanhusten kanssa niin sekin on poissa työllistävästä vaikutuksesta. Lisäksi pahimmassa tapauksessa on yrittäjä joka tekee ko. työtä ja maksaa palkat ja verot. Alalla tulee yleishyödyllinen yrittäjä joka käyttää samaan työhön työttömiä voi aika helposti päätellä mitä tapahtuu tuolle ensimmäiselle yrittäjälle.

Vierailija
11/91 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen voi jokainen miettiä itse, miten haluaa. Mulle tällainen tekeminen olisi tärkeää, olen nyt kuukauden ollut työtön ja seinäthän tässä kaatuu päälle. -ap

Sähän voisit mennä sitten osa-aikaisiin töihin loppuajaksi ennen eläkettä.

Mun mielestä työttömyyskorvaus on korvaus juuri työttömyysajalta. Työnteko osa-aikaisesti on sit eri juttu ja siitä maksetaan palkka ja kesälomat.

Vierailija
12/91 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa googlata vaikka Paltamon kokeilu parin vuoden takaa. Oikeita työpaikkoja ei syntynyt, yritykset oli käärmeissään ja kulut olivat isommat mitä vastikkeettomassa työttömyyskorvauksessa. Nythän työtön joutuu hyvin tarkkaan miettimään, mitä saa tehdä ilman tukien menettämistä, joten niitä rajoituksia joutaisi ottaa pois. Vapaaehtoinen vapaaehtoistyö on eri asia mitä pakotettu tai salaa tehty.

Vierailija
13/91 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreiden ajama kansalaispalkka on luultavasti paras malli nykyiseen muuttuneeseen työelämään ja työttömyyteen. Ei täydellinen malli mutta motivoi tekemään lyhyempiäkin työkeikkoja ja byrokratia on kevyempi. Toki tavoitteena pitäisi olla oikea työllisyys ja voihan tuo kansalaispalkkakin johtaa siihen että työnantajat käyttävät sitä hyväksi ja alkavat tarjoamaan entistä enemmän vain keikkatöitä vaikka voisivat työllistääkin oikeasti.

Vierailija
14/91 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koko nuoruus- ja aikuisikäni töitä tehneenä olen sitä mieltä, että pitäisi olla vastikkeellista.

Vierailija
15/91 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaaha, eilen oli 500 eur jos tekee 30h/kk eli 16,7 eur/h. Nyt sitten 600 eur jos tekee 60h/kk eli 10 eur/h. 

Suostuisitko ap elämään 600 eurolla kuussa? Jos tulet sillä toimeen, kerro ihmeessä meillekin.

Kokkareprovot osaa laskea sulle miten elää 2 €/päivä ja jotain jää vielä osakesäästöihinkin.

Vierailija
16/91 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka maksaa ne eläkemaksut, vakuutukset, työterveyshuollon ja muut kulut mitä tuosta syntyy?

Vierailija
17/91 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtion kustantama pakkotyö ilman työehtosopimuksen mukaista palkkaa on EK:n märkä uni. 

Vierailija
18/91 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse koko nuoruus- ja aikuisikäni töitä tehneenä olen sitä mieltä, että pitäisi olla vastikkeellista.

Kohta sä alatkin olla siinä iässä että sut irtisanotaan nuorempien ja halvempien tieltä. Veikkaan että sen jälkeen on toinen ääni kellossa.

Vierailija
19/91 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyyskorvauksen pitää olla vastikkeellista, niin kuin se onkin. Nyt se vain on mennyt/menossa jo pelleilyksi se vastikkeellisuus ja pompottaminen, karenssin lätkiminen ja orjatyövelvoite. 

Kuntia ja valtiota pitäisi velvoittaa palkkaamaan enemmän ihmisiä palkkatöihin. 

Vierailija
20/91 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti pitäisi, olkoon se sitten vaikka sumun lakaisua risuluudalla lentokentiltä mutta sohvalle maksaminen on todella tyhmää koko yhteiskunnan kannalta. Ylipäätään se tilanne että töihin ei "kannata" mennä vaikka haluaisi koska rokotetaan korvauksia palkkaa enemmän on ylintä typeryyttä. Samoin asumistuki, hyödyttää ainoastaan asuntojaan vuokraavia sijoittajia mahdollistaen vuokramarkkinoiden keinottelun ja vääristyneet hinnat. Työn tekemisen pitäisi olla kaikissa tapauksissa kannattavaa, piste.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi