Käsittämätöntä, perheenäiti teki ruokaa. Otti lastalla voipaketista voita, paistoi jauhelihan ja otti samalla lastalla lisää voita
Todella ihanaa varmaan viikon parin päästä voidella leipää sillä rasvalla :X
Onko ihmisten hygienian taso tätä luokkaa ruoanlaitossa? Vai onko tämä vain yksittäistapaus?
Kommentit (240)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattele. Kun paistat jauhelihaa, sillä samalla lastalla kosket ensin raakaan jauhelihaan ja lopuksi kypsään jauhelihaan.
Minä ainakin pesen lastan siinä vaiheessa kun liha alkaa olemaan kypsää.
Vaihdatko myös paistinpannun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin vain kuvitella sen rasvan määrän kun jauheliha on paistettu voissa. En söisi.
Niinpä, voit vain kuvitella.
Mikä tahansa määrä lisättyä rasvaa jauhelihan paistamiseen on liikaa, kun se vähärasvainenkin on itsessään jo niin rasvaista.
Kenelle se on liikaa ja miksi?
Onko sulla nyt joku elämäntehtävä inttää tätä asiaa? Minulle se olisi liikaa jo siksikin, että ylirasvainen ruoka on PAHAA. Ja ruoassa on väistämättä rasvaa sen verran, ettei sitä tarvitse erikseen lisätä. Emme elä millään kivikaudella, jolloin syötiin ylimääräistä rasvaa jotta selvittäisiin hengissä talven yli.
Sitä paitsi kukaan tuskin ostaa kalliimpaa vähärasvaista jauhelihaa vain jotta voisi paistaa sen voissa, eiköhän tässä ole kyse siitä halvimmasta, muutenkin rasvassa uivasta sika-naudasta.
Olen vain utelias kuulemaan perusteluja väitteille, jotka esitätte. Huomasin toki, että se on teille kovin vaikeaa, joten olkoon sitten.
Vaadit varmaan perusteluja myös sille, miksi ihmisiä ei nyt vaan saa lyödä, koska mitäänhän ei voi ymmärtää, ellei sitä perustella lähdeviitteiden kanssa.
Just joo. Kun mitään perusteluja ei ole, niin käännetään huomio muihin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin vain kuvitella sen rasvan määrän kun jauheliha on paistettu voissa. En söisi.
Niinpä, voit vain kuvitella.
Mikä tahansa määrä lisättyä rasvaa jauhelihan paistamiseen on liikaa, kun se vähärasvainenkin on itsessään jo niin rasvaista.
Kenelle se on liikaa ja miksi?
Onko sulla nyt joku elämäntehtävä inttää tätä asiaa? Minulle se olisi liikaa jo siksikin, että ylirasvainen ruoka on PAHAA. Ja ruoassa on väistämättä rasvaa sen verran, ettei sitä tarvitse erikseen lisätä. Emme elä millään kivikaudella, jolloin syötiin ylimääräistä rasvaa jotta selvittäisiin hengissä talven yli.
Sitä paitsi kukaan tuskin ostaa kalliimpaa vähärasvaista jauhelihaa vain jotta voisi paistaa sen voissa, eiköhän tässä ole kyse siitä halvimmasta, muutenkin rasvassa uivasta sika-naudasta.
Olen vain utelias kuulemaan perusteluja väitteille, jotka esitätte. Huomasin toki, että se on teille kovin vaikeaa, joten olkoon sitten.
Vaadit varmaan perusteluja myös sille, miksi ihmisiä ei nyt vaan saa lyödä, koska mitäänhän ei voi ymmärtää, ellei sitä perustella lähdeviitteiden kanssa.
Just joo. Kun mitään perusteluja ei ole, niin käännetään huomio muihin asioihin.
Oletko miesvihajankuttaja? Ainakin hoet kommentti toisensa jälkeen yhtä ja samaa asiaa ihan samalla tavalla. Luulisi olevan tylsää kirjoitella palstalle, jos vain toistaa itseään koko ajan.
Ja jos tätä hygieeniaa jauhetaan, niin mitä käsitellympää liha on, sen enemmän siinä on bakteereja. Tulee jauhettaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua tässä kauhistuttaa toi rasvan määrä.
Mitäs kauhistelemista siinä on?
Jauheliha on itsessään jo helvetin rasvaista. Kaksi viipaletta voita lisäksi... hyi helvetti.
Mutta mitä kauhistelemista siinä on? Siihen et osannut vastata.
Se miten epäterveellistä tuo on. Se mua kauhistuttaa. Kyseessä vielä perheenäiti, eli opettaa lapsensakin noin paskoille elintavoille.
Ai oikein paskat elintavat jos jauhelihan paistamiseen käyttää nokareen voita :O
Kuule kun se jauheliha kuuluu paistaa rasvassa. Se neste mitä jauhelihasta irtoaa on suurimmaksi osaksi VETTÄ, sinä kun isket sen jauhelihan kuumalle pannulle, niin se on kaukana paistamisesta, sinä keität sitä jauhelihaa. Oletko yhdesssäkään kokkiohjelmassa nähnyt, että jauheliha isketään rasvattomalle pannulle?
Voissa paistaminen on aivan helvetin ällöttävää ja epäterveellistä, jos on pakko lisätä niin käyttäisi vaikka tilkan oliiviöljyä, eikä voipaloja.
Sinultakaan ei varmasti saa minkäänlaista perustelua väitteellesi. En siis pyydä.
Ammattikokitkin paistavat öljyssä ymmärrettävistä syistä ennen kuin sitten lopussa heitetään sekaan se köntsä voita niitä varten jotka luulevat että ruoka ei voi olla hyvää ilman kiloa voita ja litraa kuohukermaa.
Voilla pannu on pakko pitää kylmempänä koska se palaa alemmassa lämpötilassa kuin öljyt joten on suuri riski että jauheliha tulee pikemminkin keitettyä jos pannua ei voi pitää riittävän kuumana.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos tätä hygieeniaa jauhetaan, niin mitä käsitellympää liha on, sen enemmän siinä on bakteereja. Tulee jauhettaessa.
Jauhelihan valmistusprosessi on yksi tarkimmin puhtaana pidettyjä ihan ilmeisistä syistä. Se nimittäin pilaantuu ja äkkiä jos koneet ei ole puhtaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä nipotan siitäkin, tai nimenomaan siitä, että joku saattaa maistaa vaikka kurkkusalaattia purkista ja sitten tunkee sen saman lusikan uudestaan sinne purkkiin. Siis syljessä on kaikenlaista, mikä saa ruuan pilaantumaan nopeammin, ja ei ole iso vaiva käyttää suussa käymätöntä lusikkaa vaikka hillopurkissa ja jos sattuu nuolaisemaan sitä, niin uusi lusikka peliin.
Joku kertoi myös miten heillä taloyhtiön talkoissa oli grillattujen kypsien broilereiden päälle kaadettu rasiasta loput marinadit kastikkeeksi. Yööööök.
Oih! Tästä sain kyllä hyvät naurut, kiitti!
Mikään ei ole niin ällöä, kuin kanan marinadiliemi. Tässä hiljan tyttäreni osti 800g paketin marinoituja suikaleita, joita en itse käytä koskaan. Huuhtelin suikaleet ja punnitsin, jäljelle jäi 345 g kanaa. Hajun lisäksi melkoisen arvokasta lientä tuo marinadi.
Marinoitu liha on halvempaa kuin marinoimaton. Myös paketin koot usein vaihtelee eli marinoimaton paketti voi olla 400g kuin marinoitu on esim 450g. Siksi hinta vaikuttaa samalta saman kokoisessa vaikka näin ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä nipotan siitäkin, tai nimenomaan siitä, että joku saattaa maistaa vaikka kurkkusalaattia purkista ja sitten tunkee sen saman lusikan uudestaan sinne purkkiin. Siis syljessä on kaikenlaista, mikä saa ruuan pilaantumaan nopeammin, ja ei ole iso vaiva käyttää suussa käymätöntä lusikkaa vaikka hillopurkissa ja jos sattuu nuolaisemaan sitä, niin uusi lusikka peliin.
Joku kertoi myös miten heillä taloyhtiön talkoissa oli grillattujen kypsien broilereiden päälle kaadettu rasiasta loput marinadit kastikkeeksi. Yööööök.
Oih! Tästä sain kyllä hyvät naurut, kiitti!
Mikään ei ole niin ällöä, kuin kanan marinadiliemi. Tässä hiljan tyttäreni osti 800g paketin marinoituja suikaleita, joita en itse käytä koskaan. Huuhtelin suikaleet ja punnitsin, jäljelle jäi 345 g kanaa. Hajun lisäksi melkoisen arvokasta lientä tuo marinadi.Marinoitu liha on halvempaa kuin marinoimaton. Myös paketin koot usein vaihtelee eli marinoimaton paketti voi olla 400g kuin marinoitu on esim 450g. Siksi hinta vaikuttaa samalta saman kokoisessa vaikka näin ei ole.
Mietipä uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jauhelihan valmistusprosessi on yksi tarkimmin puhtaana pidettyjä ihan ilmeisistä syistä. Se nimittäin pilaantuu ja äkkiä jos koneet ei ole puhtaat.
No itse olen näitä koneita ollut elintarvike tehtaassa pesemässä. Kyllä niihin aina jotakin jää. Eläinlääkäri käy ottamassa näytteet esim. Salmonellasta laitteissa ennen valmistusta.
Vierailija kirjoitti:
Todella ihanaa varmaan viikon parin päästä voidella leipää sillä rasvalla :X
Onko ihmisten hygienian taso tätä luokkaa ruoanlaitossa? Vai onko tämä vain yksittäistapaus?
Kuoliko ne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse olen näitä koneita ollut elintarvike tehtaassa pesemässä. Kyllä niihin aina jotakin jää. Eläinlääkäri käy ottamassa näytteet esim. Salmonellasta laitteissa ennen valmistusta.
argumenttisi on siis se että olet paska siivooja? :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan se, että mitä enemmän lihaa käsitellään sen enemmän niissä on bakteereja.
Vierailija kirjoitti:
Niin, mitenköhän ihmiset on aiemmin asuneet, ei tätä nykymenoa ole niin kauan vielä eletty.
Ennen aikaan osasivat kyllä nämä asiat. Ruokaa arvostetiin - ja terveyttä! Kyllä he lihan käsittelyn ymmärsivät, koska meni teki sen taurastuksesta asti itse.
Kyllä sellaiset ruoanlaiton perushygienia-asiat opetetaan jo peruskoulun kotitaloustunneilla. Ärsyttää ihmiset, jotka eivät tällaisia maalaisjärjellä pääteltäviä asioita muista.
Ei todellakaan ole ylihygieniaa tällaiset perusasiat. Monella tosin kaikki hygieniajutut ihan hukassa. Samalla pesurätillä pyyhitään vessanpönttöä ja lavuaaria, keittiöliinalla pyyhkäistään ruokatahra lattialta, ja samoilla räteillä siivotaan viikkokausia niitä pesemättä tai vaihtamatta. Järkevä perushygienia on yksi keino pysyä terveenä. Ylihygieniaa on sitten ne, jotka kulkevat desinfiointiaineen kanssa joka päivä huoneesta toiseen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattele. Kun paistat jauhelihaa, sillä samalla lastalla kosket ensin raakaan jauhelihaan ja lopuksi kypsään jauhelihaan.
Minä ainakin pesen lastan siinä vaiheessa kun liha alkaa olemaan kypsää.
Vaihdatko myös paistinpannun?
Miksi ihmeessä, kun se on kuuma ja tappaa siten kaiken?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua tässä kauhistuttaa toi rasvan määrä.
Mitäs kauhistelemista siinä on?
Jauheliha on itsessään jo helvetin rasvaista. Kaksi viipaletta voita lisäksi... hyi helvetti.
Mutta mitä kauhistelemista siinä on? Siihen et osannut vastata.
Se miten epäterveellistä tuo on. Se mua kauhistuttaa. Kyseessä vielä perheenäiti, eli opettaa lapsensakin noin paskoille elintavoille.
Ai oikein paskat elintavat jos jauhelihan paistamiseen käyttää nokareen voita :O
Kuule kun se jauheliha kuuluu paistaa rasvassa. Se neste mitä jauhelihasta irtoaa on suurimmaksi osaksi VETTÄ, sinä kun isket sen jauhelihan kuumalle pannulle, niin se on kaukana paistamisesta, sinä keität sitä jauhelihaa. Oletko yhdesssäkään kokkiohjelmassa nähnyt, että jauheliha isketään rasvattomalle pannulle?
Voissa paistaminen on aivan helvetin ällöttävää ja epäterveellistä, jos on pakko lisätä niin käyttäisi vaikka tilkan oliiviöljyä, eikä voipaloja.
Sinultakaan ei varmasti saa minkäänlaista perustelua väitteellesi. En siis pyydä.
Muistan lukeneeni jostain, että oliiviöljyssä paistaminen ei olisikaan kovin terveellistä. Olkas varovaisia, mitä kirjoittelette täällä!
Suomessa viimeksi trikiinitartunta 70-luvulla karhunlihasta (lähde: wikipedia). Hui kuinka pelottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka raakaa kanaa jne ei saa antaa koiralle se ei tarkoita että siitä seuraisi mitään tautia. Todella pienen pieni riski saada suomalaisesta lihasta mitään tautia. Totta tietty on ettei sika tai kana ole hyvää raakana. Ehkä porsaan sisäfile medium plussana.
Parempi katsoa, kuin katua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan se, että mitä enemmän lihaa käsitellään sen enemmän niissä on bakteereja.
Ei, pelkkä käsittely ei lisää bakteerien määrää.