Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

miten sanoa vanhemmille etteivät pilaa ruokaansa

Vierailija
17.03.2017 |

Mun vanhemmilla on tapana kaataa suunnilleen purkki suolaa valmistettaviin ruokiinsa, olkoon se sitten mitä tahansa.

Itse en pysty noita sen takia syömään. Pää tule kipeäksi, yöuni menee ja koko kehon nestetasapaino menee sekaisin. En käytä itse suolaa ollenkaan kun teen ruokaa, joten en osaa sitä kaivatakkaan.

Kerran koitin vihjata, että ruoka liian suolan takia syömäkelvotonta, mutta he loukkaantuivat. Miten voin puuttua tähän vai jätänkö vain menemättä syömään vastaisuudessa mikä on loukkaavaa sekin.

Mä en ymmärrä miksi suolaa pitää lisätä ruokaan itseasiassa ollenkaan.

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

yhdessä kananmunan keltuaisessa on melkein se määrä jodia mikä on vuorokautinen saantisuositus. Todellakaan ei tarvti lisätä ruokaan ripottelemalla suolaa jodin vuoksi.

Ei ole keltuaisessa noin paljon jodia. 

Yksi keltuainen painaa n. 17 grammaa, joten siinä on Finelin mukaan jodia vajaat 20 mikrogrammaa. Päivittäinen saantisuositus on kuitenkin aikuisella 150 mikrogrammaa, raskaana olevalla enemmän (n. 200 mikrogrammaa). Kennollinen munia pitää siis popsia, jos niillä meinaa jodintarpeensa hoitaa.

Vierailija
62/69 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vitsi mitä jeesustelijoita ketjussa, ihan kuin suolan liian vähäinen käyttö olisi suurempi ongelma kuin liikakäyttö. No EI OLE. Suolan terveyshaitat löytyy pienellä googletuksella, ja piilosuolaa on lähes joka ruoassa (leivät, levitteet, einekset, maustesekoitukset...) joten helposti tulee saatua sitä tarpeeksi, jopa liikaa, vaikka ilman lisättyä suolaa. 

"Lähes joka ruoassa" joo, jos käyttää tuollaisia mömmöjä kuin eineksiä, levitteitä ja valmiita mausteseoksia, ja sen kerran kun ei syö eineksiä vaan tekee itse ruokaa niin ostaa jotain marinadissa lilluvaa lihaa.

Minun kokemukseni mukaan kaupasta on todella helppo löytää suolattomat raaka-aineet omiin kokkailuihini. Ei ole pakko syödä piilosuolaa jos ei sellaista halua. Itse käytän ruokiini suolaa ihan avoimesti, en yritä piilottaa sitä. 

Käsittelemättömässä lihassa ja maidossa on suolaa. Jos syö lihaa ja maitoa sen mitä suomalaiset tyypillisesti käyttää, niin saa jo sen suolan mitä tarvii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suola on välttämätön aine elimistölle.

Joo, mutta sen riittävän määrän suolaa saa raaka-ainesta, ilman että lisäisi lainkaan suolaa ruokaan.

Mistä raaka-aineista?

Melkein kaikissa ruokaraka-aineissa on luontaisesti jonkin verran suolaa, esimerkiksi vaikka maidossa.

Onko muita esimerkkejä?  Älä väitä jotain asiaa, jos et pysty kertomaan väitteellesi jotain perustelua.

Vierailija
64/69 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta sen riittävän määrän suolaa saa raaka-ainesta, ilman että lisäisi lainkaan suolaa ruokaan.

Mistä raaka-aineista?

Melkein kaikissa ruokaraka-aineissa on luontaisesti jonkin verran suolaa, esimerkiksi vaikka maidossa.

Onko muita esimerkkejä?  Älä väitä jotain asiaa, jos et pysty kertomaan väitteellesi jotain perustelua.

Suola on mineraali jota on joka paikassa ja sitä on silloin suunnilleen kaikessa eloperäisessä.

Vierailija
65/69 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen maaperässä on vain vähän jodia. Helpoin tapa saada sitä, on käyttää jodioitua suolaa.

Vierailija
66/69 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä raaka-aineista?

Suola on mineraali jota on joka paikassa ja sitä on silloin suunnilleen kaikessa eloperäisessä.

Saantisuositus jodille on 150 µg per päivä, raskaana oleville 200 µg. Suomessa jodia saadaan jodioidusta suolasta, kalasta, lihasta, kananmunista sekä maitotuotteista ja viljasta. Jodia on lisätty myös karjan rehuun, josta se siirtyy ihmisravintoon. (6,5) Nykyisin Suomessa ei voida olla varmoja riittävästä jodinsaannista, josta osoituksena Valtion ravitsemusneuvottelukunta antoi uudet suositukset jodioidun suolan käytöstä alkuvuonna 2015. (5, 5 ; 6.) Jodinpuute voi professori Välimäen mukaan olla mahdollisesti syynä lievään vajaatoimintaan. (5, 5)

Jodinpuute erityisesti raskaana olevilla naisilla on edelleen tällä vuosituhannella pääsyy henkisen jälkeenjääneisyyteen maailmanlaajuisesti, ja se vaikuttaa miljooniin ihmisiin enemmän tai vähemmän. Huolimatta kansainvälisten instituutioiden kuten UNICEF:in ja WHO:n ponnisteluista, tätä vitsausta silti esiintyy, huolimatta siitä että jodinpuutostilat voidaan välttää lisäjodia nauttimalla raskauden ja imetyksen aikana.

http://kilpirauhaspotilaat.fi/artikkeli/jodinpuute

Vegaaneilla jodin puutos on yleisempää kuin sekaruoan syöjillä, sillä heidän ruokavalioonsa ei kuulu kalaa, maitoa tai kananmunia. Vain osa vegaaneista käyttää ruokavaliossaan jodipitoisia merileviä. Vegaani voi saada jodia myös kauramaidosta, sillä osa kauramaitovalmisteista sisältää lisättyä jodia. - anna-lehti

(eri vastaaja)

Vierailija
67/69 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä raaka-aineista?

Jos nyt päätettäisiin ensin, mistä asiasta puhutaan. 

Yleensähän suolalla keittiöyhteyksissä tarkoitetaan natriumkloridia. Ihminen tarvitsee natriumia jonkin verran, mutta se on kyllä totta että natriumin tarve on melko helppo tyydyttää. Useimmat saavat sitä liikaa, pääasiallisena lähteenä leipä, leikkeleet ja valmisruoat. 

Toinen juttu on sitten keskustelussa mainittu jodinsaanti. Suomessa jodia on vaikea saada tarpeeksi muuten kuin jodioidusta suolasta.

Vierailija
68/69 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vitsi mitä jeesustelijoita ketjussa, ihan kuin suolan liian vähäinen käyttö olisi suurempi ongelma kuin liikakäyttö. No EI OLE. Suolan terveyshaitat löytyy pienellä googletuksella, ja piilosuolaa on lähes joka ruoassa (leivät, levitteet, einekset, maustesekoitukset...) joten helposti tulee saatua sitä tarpeeksi, jopa liikaa, vaikka ilman lisättyä suolaa. 

"Lähes joka ruoassa" joo, jos käyttää tuollaisia mömmöjä kuin eineksiä, levitteitä ja valmiita mausteseoksia, ja sen kerran kun ei syö eineksiä vaan tekee itse ruokaa niin ostaa jotain marinadissa lilluvaa lihaa.

Minun kokemukseni mukaan kaupasta on todella helppo löytää suolattomat raaka-aineet omiin kokkailuihini. Ei ole pakko syödä piilosuolaa jos ei sellaista halua. Itse käytän ruokiini suolaa ihan avoimesti, en yritä piilottaa sitä. 

Käsittelemättömässä lihassa ja maidossa on suolaa. Jos syö lihaa ja maitoa sen mitä suomalaiset tyypillisesti käyttää, niin saa jo sen suolan mitä tarvii.

Jos syö lihaa sen, mitä suomalaiset tyypillisesti käyttää, syö liikaa lihaa. Ihan terveytensä kannalta. Suositus nykyään on max. 500 g punaista lihaa viikossa, ja suomalaisilla tuo ylittyy reippaasti.

Maidon kanssa mahdollisesti samoin. Sen myötä tulee paljon sokeria myös.

Vierailija
69/69 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihjaa, että ootteko muuten huomanneet, että suola maistuu voimakkaammalta, kun sitä lisäilee vasta pöydässä.

Mutta ei ruoka maistu miltään jos ei vähän suolaa laita. Ei kaikki ole niin mustavalkoista, että joko purkki suolaa ruokaan tai ei yhtään.

Tietysti. Ruuan pinnalla oleva suola maistuu voimakkaammin, kuin ruuan nesteisiin imeytynyt.

Itse olen tottunut varsin vähäsuolaiseen ruokaan. Kotona tämä ei ole mikään onglema, suolaa on helppo lisätä ruokaan. Mutta ravintolassa syöminen on yhtä tuskaa, sillä ravintolaruoka on lähes poikkeusetta niin suolaista että se on liian suolan vuoksi pahaa.

Ravintolassa kannattaa reippaasti kysyä tarjoilijalta, saako annoksensa vähempisuolaisena.  Kaikkia annoksia ei saa, eikä kaikissa ravintoloissa, mutta usein onnistuu.