Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

miten sanoa vanhemmille etteivät pilaa ruokaansa

Vierailija
17.03.2017 |

Mun vanhemmilla on tapana kaataa suunnilleen purkki suolaa valmistettaviin ruokiinsa, olkoon se sitten mitä tahansa.

Itse en pysty noita sen takia syömään. Pää tule kipeäksi, yöuni menee ja koko kehon nestetasapaino menee sekaisin. En käytä itse suolaa ollenkaan kun teen ruokaa, joten en osaa sitä kaivatakkaan.

Kerran koitin vihjata, että ruoka liian suolan takia syömäkelvotonta, mutta he loukkaantuivat. Miten voin puuttua tähän vai jätänkö vain menemättä syömään vastaisuudessa mikä on loukkaavaa sekin.

Mä en ymmärrä miksi suolaa pitää lisätä ruokaan itseasiassa ollenkaan.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän suola itsessään ole vaarallista, vähän yli menee tämä suolahysteria. Suolan välttely kyllä voi olla vaarallista. Täysin suolaton ruoka on hyvin monesti mautonta, sinä tietysti olet siihen tottunut. Kyse on tasapainosta,(suolaisen,makean,happaman jne.) pieni määrä suolaa muiden mausteiden kanssa riittää. 

Vanhempiesi tapauksessa en lähtisi heidän ruokailutottumuksiaan väkisin muuttamaan vaan kieltäytyisin kohteliaasti ruuasta ja selittäisin miksi.

Kyse on nimen omaan tasapainosta. Mitä tukevammin ihminen on kyllästänyt itsensä suolalla, sitä enemmän hän vaatii suolaa ruokaan maistaakseen suolaisuuden. Jos on tottunut vähään suolaan niin saman maun saa vähemmällä suolalla.

Vierailija
42/69 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anopin lihapullat => suolapullat => biojäteastiaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihjaa, että ootteko muuten huomanneet, että suola maistuu voimakkaammalta, kun sitä lisäilee vasta pöydässä.

Mutta ei ruoka maistu miltään jos ei vähän suolaa laita. Ei kaikki ole niin mustavalkoista, että joko purkki suolaa ruokaan tai ei yhtään.

Tietysti. Ruuan pinnalla oleva suola maistuu voimakkaammin, kuin ruuan nesteisiin imeytynyt.

Itse olen tottunut varsin vähäsuolaiseen ruokaan. Kotona tämä ei ole mikään onglema, suolaa on helppo lisätä ruokaan. Mutta ravintolassa syöminen on yhtä tuskaa, sillä ravintolaruoka on lähes poikkeusetta niin suolaista että se on liian suolan vuoksi pahaa.

Vierailija
44/69 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulipa mieleeni eräs tuttavani, joka aika monta vuotta eli tyytyväisenä kasvissyöjänä, kaikki luomua, ei lisännyt mitään suolaa mihinkään koskaan ja söi vain itse tekemiään ruokia. Aluksi tunsi toki itsensä maailman terveimmäksi. Joidenkin vuosien päästä alkoi kuitenkin olla aika paljon erilaisia epämääräisiä ongelmia. Lääkäriinkin lopulta piti mennä. Lääkärin määräys oli että suolaa on pakko ruveta lisäämään edes vähän ruokaan. Ja kas kun tämä toimi. Vähän tuttava aluksi kyllä meinasi hangoitella vastaan, mutta huomasi sitten itsekin se oli tarpeen. Sitä en itse asiassa tiedä mitä kaikkia oireita tarkemmin ottaen oli tullut, mutta kovasti tuttava kerran avautui siitä, että ihan lääkäri oli käskenyt ruveta sitä suolaa syömään.

Liikaa suolankäyttöä ei silti ehkä kannata tällä perusteella siunata.

Kyllä me kaikki tiedetään, että ihminen tarvitsee jonkin verran jodia.  Miten se muuten liittyy ap:n ongelmaan, jossa vanhemmat pilaavat ruokansa ylisuolaamisella?

Vierailija
45/69 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suola on välttämätön aine elimistölle.

Joo, mutta sen riittävän määrän suolaa saa raaka-ainesta, ilman että lisäisi lainkaan suolaa ruokaan.

Mistä raaka-aineista?

Vierailija
46/69 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama mun kotona. Äitini lisää joka paikkaan suolaa ja käskee meidänkin syödä suolaa. Ja antamaan sitä lapsille. Äiti väittää että tulee kilpirauhasen ongelmia jos ei käytä suolaa siis manaa jo meillekin kilpirauhasen ongelmia iän myötä argg kun yrittää selittää ettei tarvi lisätä enään annokseen ei kuuntele ja ruokakaan ei kuulemma maistu jos ei lisää suolaa.

Vierailija
47/69 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisareni sai juuri struumadiagnoosin. Lääkäri oli ensimmäisenä kysellyt ruokatottumuksista. Sisar kertoi syövänsä vähärasvaista ja vähäsuolaista ruokaa.

Lääkäri oli sanonut, että meni 50 vuotta ja Suomessa struuma oli lähes tuntematon. Nyt niitä on taas alkanut tulla  ja syynä on jodin puutos. Elintarviketeollisuus ei käytä jodioitua suolaa, eikä sitä myöskään ole nk.sormisuoloissa.

Jodioitu pöytäsuola lopetti aikoinaan niin yleiset struumat.

Vierailija
48/69 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina kun sieltä lähtee syömästä, niin täytyy juoda vettä kuin kameli seuraavat kaksi tuntia ja kärsiä paskasta olosta. Toki muussakin on sanomista; jauheliha pitää ruskistaa paketillisella rasvaa ja kaikkeen käytetään vain punaista maitoa. Ihme, että ovat hengissä 60-vuotiaina.

Ap

Mutta ajattele, ne voi olla sun kiusana vielä 30v päästä, kun sinä kuljet rollaattorin kanssa. 

Vierailija
49/69 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta sen riittävän määrän suolaa saa raaka-ainesta, ilman että lisäisi lainkaan suolaa ruokaan.

Kerrotko minulle, miten olisin saanut esim eilen suolaa jos en sitä ruokaan lisäisi valmistusvaiheessa? Tässä kooste syömisistäni ja niistä raaka-aineista. Kerro toki missä raaka-aineessa on suolaa valmiina (itse en tainnut löytää)

Aamu: kaurapuuro marjoilla (sis kaurahiutaleita, vettä, pakastemarjoja)

Päivä: kanasalaatti (sis salaattia, kasviksia, kanaa, kananmunaa)

Välipala: kahvia, appelsiini ja siemennäkkäriä avokadolla (siemennäkkäriin lisäsin tehdessä suolaa mutta eipä senkään raaka-aineet sitä sisältäneet erikseen)

Illallinen: uunikasviksia, perunamuusia ja lihapullia

En väitä että ruokani olisi suolatonta, koska lisään noihin ruokiin (kana, lihapullat, siemennäkkäri, muusi) suolaa, mutta kerro minulle missä noista käytetään jotain RAAKA-AINETTA jossa olisi suolaa valmiina?

Vierailija
50/69 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin suolaton dieetti on usein myös pahaksi, poikkeuksena munuaistautipotilaat. Tiedän tapauksen, jossa potilas meni lääkärin puheille, kun oli kertynyt kaikenlaisia vaivoja eikä olo ollut ollenkaan hyvä. Vastaanotolla alettiin kartoittaa ruokavaliota, kun tutkimuksissa ei syitä noille vaivoille löytynyt. Kun tuo suolattomuus ilmeni, antoi lääkäri aika omalaatuisen resepti: hän kehotti potilasta menemään kauppaan ja ostamaan kunnon sillipurkin ja pistelemään siitä viipaleita poskeensa. Suolaton dieetti oli sekoittanut suolatasapainon kokonaan. Eikän sitä suolaa tarvitse lusikkakaupalla lisätä, mutta jo ripaus antaa makua ja on hyväksi.

Vierailija
51/69 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisareni sai juuri struumadiagnoosin. Lääkäri oli ensimmäisenä kysellyt ruokatottumuksista. Sisar kertoi syövänsä vähärasvaista ja vähäsuolaista ruokaa.

Lääkäri oli sanonut, että meni 50 vuotta ja Suomessa struuma oli lähes tuntematon. Nyt niitä on taas alkanut tulla  ja syynä on jodin puutos. Elintarviketeollisuus ei käytä jodioitua suolaa, eikä sitä myöskään ole nk.sormisuoloissa.

Jodioitu pöytäsuola lopetti aikoinaan niin yleiset struumat.

Kun katselee vanhoja kuvia, näkee monella suuren kaulakyhmyn eli struuman. Omalla isomummollanikin oli sellainen. Lääkäriledessä just puhuttiin noista "ylellisistä" sormisuoloista, joiden käyttö on vähentänyt jodinsaantia ja seuraukset alkavat näkyä juuri kilpirauhasen toiminnassa.

Vierailija
52/69 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina kun sieltä lähtee syömästä, niin täytyy juoda vettä kuin kameli seuraavat kaksi tuntia ja kärsiä paskasta olosta. Toki muussakin on sanomista; jauheliha pitää ruskistaa paketillisella rasvaa ja kaikkeen käytetään vain punaista maitoa. Ihme, että ovat hengissä 60-vuotiaina.

Ap

Puhut varmaan ihan asiaa, mutta toi liioittelu monissa asioissa ei auta. Liikaa kun värittää tarinaa, oleellinen hukkuu. Herää kysymyksiä: minkä kokoisen suolapurkin ne vanhempasi kaatavat ja minkäkokoisiin ruoka-annoksiin? Ja nyt tää paketillinen rasvaa, mitä rasvaa ja minkä kokoinen paketti? 

Jos sulla ihan oikeesti - ei siis liioitellen - on noin paha olo kuin kuvailet syötyäsi vanhempiesi valmistamaa ruokaa, voithan viedä omat eväät. Voit ihan vapaasti vaikka kertoa valkoisen valheen että olet lopettanut lihan syönnin tai olet dieetillä ja syödä mitä tahdot. Tämä vaihtoehto on helpompi kuin vanhempiesi ruokailuihin vaikuttaminen. 

Miksi pitäisi kertoa valkoinen valhe? Ihan hyvinhän voi sanoa asian kuten se on, eli että välttelee suolaa.

Vierailija
53/69 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suolaa saa aika hyvin leikkeleistä, leivistä, juustoista , perunalastuista, poppareista, leiovänpäällyslevitteistä jne.

Jos ei käytä omiin ruokiinsa suolaa, niin nuo kaikki luultavasti maistuvat ihan yhtä ylisuolaisilta kuin aloittajan vanhempien ruoat. 

Itse käytän suolaa kyllä ihan reippaasti, mutta leikkeleet, perunalastut tai popcorn eivät kuulu ruokavaliooni. Leipää menee max. pari viipaletta päivässä, levitteenä voi. Juusto on herkutteluruoka kerran - pari kuussa, ei kuulu arkeeni.

Itse kun teen ruokani ja suolaan sen, tiedän saavani suolan myötä jodia. Muutama vuosi sitten käytin epähuomiossa jodioimatonta suolaa, ja rupesi kilpirauhasarvot vähän heittelemään. Nyt ovat taas kunnossa, ilman mitään lääkitystä.

Vierailija
54/69 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm..minulle lääkäri antoi ohjeeksi syödä enemmän suolaa, napsia salmiakkia silloin tällöin ja juoda tarpeeksi. Verenpaine menee siis välillä liian alas. Suola on välttämätön elimistölle.

Omien vanhempien suolankäyttöön en puutu.

Vierailija
55/69 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulipa mieleeni eräs tuttavani, joka aika monta vuotta eli tyytyväisenä kasvissyöjänä, kaikki luomua, ei lisännyt mitään suolaa mihinkään koskaan ja söi vain itse tekemiään ruokia. Aluksi tunsi toki itsensä maailman terveimmäksi. Joidenkin vuosien päästä alkoi kuitenkin olla aika paljon erilaisia epämääräisiä ongelmia. Lääkäriinkin lopulta piti mennä. Lääkärin määräys oli että suolaa on pakko ruveta lisäämään edes vähän ruokaan. Ja kas kun tämä toimi. Vähän tuttava aluksi kyllä meinasi hangoitella vastaan, mutta huomasi sitten itsekin se oli tarpeen. Sitä en itse asiassa tiedä mitä kaikkia oireita tarkemmin ottaen oli tullut, mutta kovasti tuttava kerran avautui siitä, että ihan lääkäri oli käskenyt ruveta sitä suolaa syömään.

Liikaa suolankäyttöä ei silti ehkä kannata tällä perusteella siunata.

Kyllä me kaikki tiedetään, että ihminen tarvitsee jonkin verran jodia.  Miten se muuten liittyy ap:n ongelmaan, jossa vanhemmat pilaavat ruokansa ylisuolaamisella?

Huokaus.

En menisi vannomaan että jodin tarpeellisuus on kaikkien tiedossa, siinä määrin jodinpuutostilat ovat viinevuosina lisääntyneet paristakin syystä. Toinen on suolahysteria ja suolan liiallinen välttely ja toinen einesten liikakäyttö (monissa eineksissä ei ole jodia, vaikka suolaa olisi liikaakin).

Ap itse alun perin väitti, että ei käytä itse suolaa ollenkaan missään ja korosti oman ruokavalionsa terveellisyyttä. Ei se ole ihme jos reagoidaan väitteeseen ja kerrotaan että ei se täydellinen suolattomuuskaan ole terveellistä.

Tosin keskustelun edetessä tulikin ilmi, että Ap:n ruokavalio ei olekaan suolaton eikä edes vähäsuolainen, kun käytössä on liemikuutiot, valmismaustetut puolivalmisteet, leikkeleet jne. Toisin sanoen ap antoi alkuasetelmassaan täysin virheellisen kuvan. Mutta toki keskustelu voisi tässä vaiheessa jo siirtyä liikasuolan haittoihin, kun alkaa olla jo selvillä missä mennään oikeasti.

Vierailija
56/69 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama mun kotona. Äitini lisää joka paikkaan suolaa ja käskee meidänkin syödä suolaa. Ja antamaan sitä lapsille. Äiti väittää että tulee kilpirauhasen ongelmia jos ei käytä suolaa siis manaa jo meillekin kilpirauhasen ongelmia iän myötä argg kun yrittää selittää ettei tarvi lisätä enään annokseen ei kuuntele ja ruokakaan ei kuulemma maistu jos ei lisää suolaa.

Tässäpä tietoa ja lisää saa etsimällä. 

https://anna.fi/liikunta-ja-terveys/terveys/outoja-oireita-jodin-puutos-voi-hairita-kilpirauhasen-toimintaa

http://kilpirauhaspotilaat.fi/artikkeli/jodinpuute

http://www.iltalehti.fi/pippuri/2015082720250955_ah.shtml

Kyllä varmaan ihmiset saavat suolaa muualtakin kuin lisäämällä sitä itsetehtyyn ruokaan, mutta harvemmin se muualta saatu suola on jodioitua, kun taas normi ruokasuola on jodioitu ja tarpeellista elimistölle. Nyt on tosin alettu käyttämään mm. valmisleivissä jodioitua suolaa, koska huomattiin etteivät ihmiset saa enää nykyään tarpeeksi jodia tavallisen ruokasuolan välttelyn takia.

Eihän sitä tarvitse ruokaan laittaa kuin ripaus, jotta saa tarvitsevan määrän jodia. Yllä oleva voi alkaa tekemään itse ruokansa, niin näin ei tarvitse syödä ylisuolattua ruokaa, vai? Tai sitten etsit äidillesi artikkeleita suolan tarpeellisuudesta ja haitallisuudesta ja siitä kuinka paljon lopulta päivässä suolaa tarvitsisi saada ja näin yrität vaikuttaa suolan käyttöön.

Vierailija
57/69 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä raaka-aineista?

Melkein kaikissa ruokaraka-aineissa on luontaisesti jonkin verran suolaa, esimerkiksi vaikka maidossa.

Vierailija
58/69 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vitsi mitä jeesustelijoita ketjussa, ihan kuin suolan liian vähäinen käyttö olisi suurempi ongelma kuin liikakäyttö. No EI OLE. Suolan terveyshaitat löytyy pienellä googletuksella, ja piilosuolaa on lähes joka ruoassa (leivät, levitteet, einekset, maustesekoitukset...) joten helposti tulee saatua sitä tarpeeksi, jopa liikaa, vaikka ilman lisättyä suolaa. 

"Lähes joka ruoassa" joo, jos käyttää tuollaisia mömmöjä kuin eineksiä, levitteitä ja valmiita mausteseoksia, ja sen kerran kun ei syö eineksiä vaan tekee itse ruokaa niin ostaa jotain marinadissa lilluvaa lihaa.

Minun kokemukseni mukaan kaupasta on todella helppo löytää suolattomat raaka-aineet omiin kokkailuihini. Ei ole pakko syödä piilosuolaa jos ei sellaista halua. Itse käytän ruokiini suolaa ihan avoimesti, en yritä piilottaa sitä. 

Vierailija
59/69 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhdessä kananmunan keltuaisessa on melkein se määrä jodia mikä on vuorokautinen saantisuositus. Todellakaan ei tarvti lisätä ruokaan ripottelemalla suolaa jodin vuoksi.

Vierailija
60/69 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et maininnut avauksessa miksi sinun pitäisi asiaan puuttua. Snulla on oikeus syödä suolatonta ruokaa, heillä on oikeus suolan käyttöön. Luulen, että vähän liiottelet reaktioitasi vanhempiesi ruokiin, olethan kasvanut niitä syöden. :)

Suola on ruuan maun takia oleellista: se tuo muut maut esille. Kaikilla mausteilla on oma tehtävänsä, suolallakin. Jos ruoka on täysin suolatonta, sitä on todella vaikeaa saada maukkaaksi.