miten sanoa vanhemmille etteivät pilaa ruokaansa
Mun vanhemmilla on tapana kaataa suunnilleen purkki suolaa valmistettaviin ruokiinsa, olkoon se sitten mitä tahansa.
Itse en pysty noita sen takia syömään. Pää tule kipeäksi, yöuni menee ja koko kehon nestetasapaino menee sekaisin. En käytä itse suolaa ollenkaan kun teen ruokaa, joten en osaa sitä kaivatakkaan.
Kerran koitin vihjata, että ruoka liian suolan takia syömäkelvotonta, mutta he loukkaantuivat. Miten voin puuttua tähän vai jätänkö vain menemättä syömään vastaisuudessa mikä on loukkaavaa sekin.
Mä en ymmärrä miksi suolaa pitää lisätä ruokaan itseasiassa ollenkaan.
Kommentit (69)
Been there, done that! Minulla just samat kokemukset! Kotona suolan käyttö oli reilua ja itselläkin meni jonkin aikaa ennen kuin totuin miedompaan suolaukseen, kun muutin kotoa ja menin sairaalaan töihin, aluksi piti suolaa lisätä. Kun siihen niukempaa suolaan tottui, kodin ruoat maistuivat tosi suolaiselle. Itse valmistan vähäsuolaista ruokaa. Sitten, kun kotona käydessäni valmistin itse ruokia, olivat ne vanhempieni mielestä suolattomia ja heillä oli tarve lisätä suolaa, usein jo ennen maistamista ajatuksella, että suolatonta on!
Kaikille reipas suolan käyttö, samoin kuin rasvojen ja punaisen maidon, ei ole erityinen terveysriski, paljon riippuu perintötekijöistä, jotka kyllä aika monella suomalaisella on huonot!
Vanhemmalla porukalla saattaa joistakin syistä suolan käyttö jopa lisääntyä - makuaisti heikkenee, lääkkeet voi vaikuttaa, muistisairaudet voi viedä ruoanlaittotaidon yms..
Kannattaisin sitä, että asiasta sanottaisiin ja pyrittäisiin siihen, että he voisivat lisätä suolaa omaan annokseensa. Kuten jo kirjoitettu, pintasuolaaminen ja siinäkin vaikkapa karkean suolan rouhiminen ruoan päälle tehostaa suolan makua, eikä koko ruoka ole pilalla, sillä todellakin liian suolaista ruokaa on todella vaikea syödä, kun vähään suolaan tottuu!
Vierailija kirjoitti:
On se nyt outoa, jos ruuanvalmistuksessa ei käytä ollenkaan ruokaa.
Mutta paha tähän on sanoa mitään itse maistamatta. Miten muut ruokavieraat kokevat vai käykö heitä ollenkaan.
Etkö pysty syömään mitään valmisruokiakaan. Onhan niissä suolaa yleensä miltei prosentin verran.
Suolahan on hyvin herkästi maistettava, joten jo esim. kaksi prosenttia suolaa tekee useimmista ruuista syömäkelvottomia, toisaalta puolen prossan suola maistuu useimmista suolattomalta.
Tarkoitan siis esim. jotain makaronilaatikkoa.
Ei lainkaan nykyisin ole omituista, että ruuan valmistukseen ei käytetä ruokaa. Moni käyttää jotain ruuan korvikkeita.
Vierailija kirjoitti:
Suolaa saa aika hyvin leikkeleistä, leivistä, juustoista , perunalastuista, poppareista, leiovänpäällyslevitteistä jne.
Ei se silti pelasta suolatonta ruokaa. Suolaton ruoka on karmeaa, en saisi alas lusikallistakaan. Toki liikaa suolattukin on karmeaa, mutta ap:n tapauksessa taitaa olla niin, että vähäinenkin suolalisä on liikaa. Koska ei itse lisää suolaa ruokaan ollenkaan.
Ei ruokaa niinkään kuulu valmistaa, että vasta pöydässä lisätään suolaa. Huonon kokin merkki.
Mä teen kotona aika vähäsuolaista ruokaa, olen kokenut että esimerkiksi fondien ohjeissa kun kuuluisi olla 1 annos puoleen litraan nestettä, niin tulee ihan syömäkelvotonta, ja jos joskus käytän niin annostelen korkeintaan puolet siitä, jopa vähemmän.
Jos haluaa vähentää epäterveellisiksi luokiteltuja ruokia, niin suola ja sokeri kannattaa laittaa ruuan pintaan eikä piilottaa sitä rakenteeseen.
Perunalastuissa ei ole juuri enempää suolaa kuin useissa leivissä, mutta suolaiselta ne maistuvat juuri siksi, kun se suola on liimattu rasvalla sen lastun pintaan.
Voisihan ap pyytää, että kun he ovat syömässä, niin suolaa voisi laittaa vasta pöydässä. Jotkut vain ovat niin puupäitä, että eivät huomioi kuin sen oman makunsa mukaisen kokkaamisen ja toisten on pakko syödä.
Vähäisempään suolaan on helppo totuttautua, aika äkkiä huomaa sitten miten suolaista silloin tällöin syöty ravintolaruoka on.
Meillä appivanhemmat syö myös ihan mielettömän suolaista ruokaa. Omille vanhemmilleni sanoisin suoraan, anopille en viitsi... Mies on nyt useaan kertaan varovasti sanonut asiasta, kun lapsikin syö jo samaa ruokaa ja lapselle nuo suolamäärät paljon haitallisempia. Viimeksi kun oltiin syömässä appi kertoi että tässä ruuassa ei sitten ole yhtään suolaa! Mutta varmaan 3 lihaliemikuutiota, grillimaustetta ja salamia kylläkin... Lapsi kittaa mummola vierailujen jälkeen koko illan niin paljon vettä, että joudutaan seuraavana yönä 2-vuotiaalta vaihtamaan vaippa kaksikin kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan näin mielenkiinnosta: mistä saat jodia? Sitä kun ei ole tarpeeksi suomen oloissa tuotetussa ruuassa. Mikäli siis teet ruokasi itse.
Ei sen puoleen, liika suola pilaa ruuan kuin ruuan, mutta toisaalta päinvastainen täysi suolattomuuskin on haitallista. Ruoasta nimittäin ei välttämättä saa tarpeeksi suolaa, jos tekee kaiken itse eikä mihinkään sitä lisää. Toki jos vedät eineksiä yms niin onhan niissä suolaa (usein liikaakin), mutta ei välttämättä taas sitä jodia. Vaikka sitäkin on ruvettu lisäämään joihinkin ruokiin juuri siksi, kun jodin puutokset olivat taas alkaneet lisääntyä einessukupolvella.
Vaikka nyt joku haluaakin miinustella, niin ihan oikeasti: mistä saat tarpeeksi jodia? Vähäsuolainen ruoka on kuitenkin täysin eri juttu kuin kokonaan suolaton ruokavalio. Vai liioittelitko aloituksessa ja vain annoit ymmärtää että et käytä suolaa ikinä missään vaikka oikeasti käytätkin?
Miten on, jos ehdottaisit, että he lisäisivät sen suolan ruokaan vasta sen jälkeen kun sinä olet ottanut oman annoksesi?
Vitsi mitä jeesustelijoita ketjussa, ihan kuin suolan liian vähäinen käyttö olisi suurempi ongelma kuin liikakäyttö. No EI OLE. Suolan terveyshaitat löytyy pienellä googletuksella, ja piilosuolaa on lähes joka ruoassa (leivät, levitteet, einekset, maustesekoitukset...) joten helposti tulee saatua sitä tarpeeksi, jopa liikaa, vaikka ilman lisättyä suolaa.
Itse en antaisi kaksivuotiaani kärsiä yhtä päivääkään suolaisesta ruoasta, saati sitten jatkuvasti. Ja kyllä niiden vanhempienkin terveys kaipaisi suolan kevennystä ruokavaliosta. Ja älkää tulko tähän kertomaan, miten isoisänne eli 120-vuotiaaksi punaisella nortilla ja punaisella maidolla.
Ihan totta, että vanhempi väki käyttää liikaa suolaa ja liian vähän muita mausteita. Suolaa kuluu pakettikaupalla ja kaikkien maustepurkkien päiväykset ovat menneet viimeistään vuonna 2014. Muuan 80-v. perheystävä ei omista edes mustapippuria, koska se "polttelee suuta".
Suola toki maistuu hyvältä ruoassa, mutta sen maistaa paremmin, kun sitä ei käytä kaiken ruoan pohjamakuna. Reippaammin suolaa kaipaavat ruoat ovat rasvaiset kalaruoat ja rasvaiset perunaruoat. Eli herkut.
Perusruokaan suolaa ei tarvitse lisätä kuin pöydässä sitä hinkuvalle ja silti perunat, riisi ja pasta pitää keittää suolavedessä, lihojen valmismarinadeissa on suolaa ja silti sitä pitää nakata pannullekin...
Vierailija kirjoitti:
Vitsi mitä jeesustelijoita ketjussa, ihan kuin suolan liian vähäinen käyttö olisi suurempi ongelma kuin liikakäyttö. No EI OLE. Suolan terveyshaitat löytyy pienellä googletuksella, ja piilosuolaa on lähes joka ruoassa (leivät, levitteet, einekset, maustesekoitukset...) joten helposti tulee saatua sitä tarpeeksi, jopa liikaa, vaikka ilman lisättyä suolaa.
Itse en antaisi kaksivuotiaani kärsiä yhtä päivääkään suolaisesta ruoasta, saati sitten jatkuvasti. Ja kyllä niiden vanhempienkin terveys kaipaisi suolan kevennystä ruokavaliosta. Ja älkää tulko tähän kertomaan, miten isoisänne eli 120-vuotiaaksi punaisella nortilla ja punaisella maidolla.
Ja edelleen on täysin eri asia käyttää vain vähän suolaa sen sijaan että olisi täysin käyttämättä. Ap väittää että ei käytä ikinä missään. Oliko tämä siis liioiteltu vale, jolla vain ajattelemattomuutta on yritetty korostaa omaa erinomaisuutta tajuamatta että se toinenkin ääripää menee metsään?
Usko jo huviksesi: vähäsuolainen ruoka on hyvä, täysin suolaton ruokavalio ei. Kuten tässä on niin monta kertaa sanottu. Se ei ole jeesustelua. Ei kannata liioitella sanomisiaan täydellisesti suolattomasta ruoasta, koska kyllä siihenkin reagoidaan.
Ainiin ja kaikki eivät vedä metukoita leivän päällä, jos näin tekee niin eihän se ruokavalio silloin ole suolaton ja suolattomaksi ruokavaliota väittävä siinä tapauksessa valehtelee jo alkumetreillä.
Kyllä minäkin tiedän tyypin, jonka lääkäri käski lisätä suolan määrää, kun eli niin "terveellisesti". Ei ole mikään tuulesta temmattu juttu.
Vierailija kirjoitti:
Just. Jos joku väittää tekevänsä täysin suolatonta ruokaa, niin tietenkään siinä ruoassa ei ole voitu silloin käyttää mitään grillimausteita ja fondue-kuutioita joissa on suolaa *facepalm*.
Toisin sanoen tuo suolaton ruokavalio on ollut alusta loppuun pelkkää paskan puhumista. Juu edelleenkään liikaa suolankäyttöä ei ole hyväksi, mutta jos nyt tyytyväisenä vetelet leikkeleitä, kaupan leipiä, laitat ruokaan suolaa sisältäviä maustesekoituksia jne, niin et sinä hyvällä tahdollakaan voi väittää että ruokasi on suolatonta.
En mä suolaa tietoisesti välttele, mutta oletan saavani sitä riittävän määrän kaikesta muusta, että erikseen ei tarvitse lisätä. Käytän kyllä liemikuutioita, makaronilaatikkoon laitan tomaattipyrettä sekaan jossa on suoaa, syön leikkeleitä ja eineksiäkin, joista saan uskoakseni kokonaisuutena suolaa aivan riittävästi.
Sen sijaan vanhemmat, erityisesti äiti vaikuttaa kaatavan sitä noiden ohella vapaalla kädellä vielä kaikkeen sekaan siten, että ruuasta tulee omaan makuuni liian suolaista ja saan siitä suorastaan pahan olon.
Esimerkiksi perinteiseen läskisoossiin pitää laittaa pari lihaliemikuutiota, sitä suolaista siankylkeä ja siihen sitten vielä rasvaa ja suolaa purkista "oman mielen mukaan" sekaan.
ap
Lihaliemikuutiollahan saa äkkiä makaronilaatikosta niin äkkijyrkän suolaista, että vähemmän se yleensä maistuu kun laittaa vain himpun verran ruokasuolaa ja vaikka ripauksen pippuria. Jos AP käyttää kuitenkin kuutioita, leikkeleitä ja valmiiksi maustettuja suolaisia tomaattimurskia ja silti vanhempien ruoka maistuu suolaiselta, niin aika tönkkösuolattua mahtaa olla. Mutta ap oikeasti, älä kutsu ruokasi suolattomaksi koska ainakin nuo sun esimerkit antaa ymmärtää että sinunkin ruokasi on hyvin paljon suolaa sisältäviä. Ainakin omaan suuhun ne valmiit tomaattimurskat (joissa on suolaa mukana) ovat aivan liian suolaisia sellaisenaan, lihaliemikuutioita en käytä samasta syystä juuri koskaan (poikkeuksena ruskea kastike).
Näissäkin suolajutuissa pitäisi muistaa verrata sitä suolaisuutta ruoka-annoksen määrään, parissa ohuessa metukkaviipaleessa on aivan takuulla vähemmän suolaa, kuin muutamassa leipäpalasessa. Jos syö juhannusaterialla muutaman sillipalan, niin ei sitä kohtuusuolaista ruokavaliota mihinkään kaada.
Suomalaisille on vain vaikea sanoa, että se ruisleipä on todennäköisesti suurin yksittäinen suolanlähde, ja ihmisiä varoitetaan joistain perunalastuista, joita ei normaalisti syödä joka päivä varsinkaan isoja määriä.
Mielestäni vain kala ja sienet ovat sellaisia ruokia, jotka vaativat hyvän suolan, muuten eivät maistu hyvälle.
Ja kyllä, käytän suolaa purkista, jos valmistamani ruuan ainesosissa ei ole lainkaan/hyvin vähän suolaa.
Et ap voi oikein kyllä sanoa "ettet itse käytä suolaa juuri ollenkaan". Esim. noissa liemikuutiossa on järkyttävät määrät suolaa. Käytän niitä itsekin, en siis arvostele. Mutta varmasti tulee sinunkin suolan tarpeesi enemmän kuin täyteen. Kuten joku sanoi, niin vähän harhaanjohtava aloitus. Keskustelu lähti sivuraiteille välittömästi.
Vierailija kirjoitti:
Suola on välttämätön aine elimistölle.
Joo, mutta sen riittävän määrän suolaa saa raaka-ainesta, ilman että lisäisi lainkaan suolaa ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja edelleen on täysin eri asia käyttää vain vähän suolaa sen sijaan että olisi täysin käyttämättä. Ap väittää että ei käytä ikinä missään. Oliko tämä siis liioiteltu vale, jolla vain ajattelemattomuutta on yritetty korostaa omaa erinomaisuutta tajuamatta että se toinenkin ääripää menee metsään?
Usko jo huviksesi: vähäsuolainen ruoka on hyvä, täysin suolaton ruokavalio ei. Kuten tässä on niin monta kertaa sanottu. Se ei ole jeesustelua. Ei kannata liioitella sanomisiaan täydellisesti suolattomasta ruoasta, koska kyllä siihenkin reagoidaan.
Ainiin ja kaikki eivät vedä metukoita leivän päällä, jos näin tekee niin eihän se ruokavalio silloin ole suolaton ja suolattomaksi ruokavaliota väittävä siinä tapauksessa valehtelee jo alkumetreillä.
Suola on tottumuskysymys. Jos ei käytä lisättyä suolaa, niin sitä ei kaipaa. Ja päinvastoin, jos on tottunut suolaiseen ruokaan, niin ruoka ei maistu jos siinä ei ole paljon suolaa.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä mä pystyn ihan suoraan sanomaan omille vanhemmilleni että ruoka on tosi suolaista, en voi syödä. Miten tuollaista ei voisi omille vanhemmilleen sanoa?
Voihan niin sanoa. Ap:kin sanoi. Seuraus: vanhemmat loukkaantuivat.
Meillä on kotiväki tehnyt näihin päiviin asti tehnyt hyvää ruokaa, mutta vanhemmiten on ilmeisesti makuaisti heikentynyt, koska ruoka on ollut liian suolaista. Mä mietin myös omien tuliaisruokien viemistä, niin saapa ainakin jotain syömäkelpoista mahaansa.
Tulipa mieleeni eräs tuttavani, joka aika monta vuotta eli tyytyväisenä kasvissyöjänä, kaikki luomua, ei lisännyt mitään suolaa mihinkään koskaan ja söi vain itse tekemiään ruokia. Aluksi tunsi toki itsensä maailman terveimmäksi. Joidenkin vuosien päästä alkoi kuitenkin olla aika paljon erilaisia epämääräisiä ongelmia. Lääkäriinkin lopulta piti mennä. Lääkärin määräys oli että suolaa on pakko ruveta lisäämään edes vähän ruokaan. Ja kas kun tämä toimi. Vähän tuttava aluksi kyllä meinasi hangoitella vastaan, mutta huomasi sitten itsekin se oli tarpeen. Sitä en itse asiassa tiedä mitä kaikkia oireita tarkemmin ottaen oli tullut, mutta kovasti tuttava kerran avautui siitä, että ihan lääkäri oli käskenyt ruveta sitä suolaa syömään.
Liikaa suolankäyttöä ei silti ehkä kannata tällä perusteella siunata.