miten sanoa vanhemmille etteivät pilaa ruokaansa
Mun vanhemmilla on tapana kaataa suunnilleen purkki suolaa valmistettaviin ruokiinsa, olkoon se sitten mitä tahansa.
Itse en pysty noita sen takia syömään. Pää tule kipeäksi, yöuni menee ja koko kehon nestetasapaino menee sekaisin. En käytä itse suolaa ollenkaan kun teen ruokaa, joten en osaa sitä kaivatakkaan.
Kerran koitin vihjata, että ruoka liian suolan takia syömäkelvotonta, mutta he loukkaantuivat. Miten voin puuttua tähän vai jätänkö vain menemättä syömään vastaisuudessa mikä on loukkaavaa sekin.
Mä en ymmärrä miksi suolaa pitää lisätä ruokaan itseasiassa ollenkaan.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Suola on välttämätön aine elimistölle.
Ehkä, mutta suolaa saa aivan riittäävästi kaikesta muusta ilman, että sitä pitää erikseen lisätä.
No eihän suola itsessään ole vaarallista, vähän yli menee tämä suolahysteria. Suolan välttely kyllä voi olla vaarallista. Täysin suolaton ruoka on hyvin monesti mautonta, sinä tietysti olet siihen tottunut. Kyse on tasapainosta,(suolaisen,makean,happaman jne.) pieni määrä suolaa muiden mausteiden kanssa riittää.
Vanhempiesi tapauksessa en lähtisi heidän ruokailutottumuksiaan väkisin muuttamaan vaan kieltäytyisin kohteliaasti ruuasta ja selittäisin miksi.
No kyllä mä pystyn ihan suoraan sanomaan omille vanhemmilleni että ruoka on tosi suolaista, en voi syödä. Miten tuollaista ei voisi omille vanhemmilleen sanoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä, mutta suolaa saa aivan riittäävästi kaikesta muusta ilman, että sitä pitää erikseen lisätä.
Esim?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämähän on aivan riippuvaista siitä, mitä syö. Jos syö todella puhtaasti, niin ei suolaa välttämättä saa tarpeeksi ja se kyllä alkaa näkyä piankin terveysongelmina. Suosittelen syömään puhtaasti ja lisäämään sen suolan itse,niin määrää voi säädellä ja tietää mitä syö.
Vihjaa, että ootteko muuten huomanneet, että suola maistuu voimakkaammalta, kun sitä lisäilee vasta pöydässä.
Mutta ei ruoka maistu miltään jos ei vähän suolaa laita. Ei kaikki ole niin mustavalkoista, että joko purkki suolaa ruokaan tai ei yhtään.
Aina kun sieltä lähtee syömästä, niin täytyy juoda vettä kuin kameli seuraavat kaksi tuntia ja kärsiä paskasta olosta. Toki muussakin on sanomista; jauheliha pitää ruskistaa paketillisella rasvaa ja kaikkeen käytetään vain punaista maitoa. Ihme, että ovat hengissä 60-vuotiaina.
Ap
Ymmärrän, oikein hyvin. On vaikeaa syödä, kun on tottunut ihan erilaiseen. Mutta en itse edes yrittäisi tarjota toisinpäin näitä lähes suolattomia mausteisia ruokiamme...
Ihan näin mielenkiinnosta: mistä saat jodia? Sitä kun ei ole tarpeeksi suomen oloissa tuotetussa ruuassa. Mikäli siis teet ruokasi itse.
Ei sen puoleen, liika suola pilaa ruuan kuin ruuan, mutta toisaalta päinvastainen täysi suolattomuuskin on haitallista. Ruoasta nimittäin ei välttämättä saa tarpeeksi suolaa, jos tekee kaiken itse eikä mihinkään sitä lisää. Toki jos vedät eineksiä yms niin onhan niissä suolaa (usein liikaakin), mutta ei välttämättä taas sitä jodia. Vaikka sitäkin on ruvettu lisäämään joihinkin ruokiin juuri siksi, kun jodin puutokset olivat taas alkaneet lisääntyä einessukupolvella.
Sanot heille että sinä et pysty syömään suolaista ruokaa.
Sama, mut jätän vain syömättä kotona. Väkisin nieleskelen, jos jotain joutuu syömään.
Ihmettelevät kovasti, kun lapsenlapset ei syö edes lättyjä ( mikä noissa on vikana, kun ei edes lätyt kelpaa??)
Ruoka on nykyään niin suolaista, että en saa sitä alas, mutta eivät itse tajua. Minkäs teet.
Vierailija kirjoitti:
Aina kun sieltä lähtee syömästä, niin täytyy juoda vettä kuin kameli seuraavat kaksi tuntia ja kärsiä paskasta olosta. Toki muussakin on sanomista; jauheliha pitää ruskistaa paketillisella rasvaa ja kaikkeen käytetään vain punaista maitoa. Ihme, että ovat hengissä 60-vuotiaina.
Ap
Ehkä ovatkin juuri siksi hengissä, että syövät noin.
Suolaa saa aika hyvin leikkeleistä, leivistä, juustoista , perunalastuista, poppareista, leiovänpäällyslevitteistä jne.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Puhut varmaan ihan asiaa, mutta toi liioittelu monissa asioissa ei auta. Liikaa kun värittää tarinaa, oleellinen hukkuu. Herää kysymyksiä: minkä kokoisen suolapurkin ne vanhempasi kaatavat ja minkäkokoisiin ruoka-annoksiin? Ja nyt tää paketillinen rasvaa, mitä rasvaa ja minkä kokoinen paketti?
Jos sulla ihan oikeesti - ei siis liioitellen - on noin paha olo kuin kuvailet syötyäsi vanhempiesi valmistamaa ruokaa, voithan viedä omat eväät. Voit ihan vapaasti vaikka kertoa valkoisen valheen että olet lopettanut lihan syönnin tai olet dieetillä ja syödä mitä tahdot. Tämä vaihtoehto on helpompi kuin vanhempiesi ruokailuihin vaikuttaminen.
Vierailija kirjoitti:
Suolaa saa aika hyvin leikkeleistä, leivistä, juustoista , perunalastuista, poppareista, leiovänpäällyslevitteistä jne.
Noista ei ole syötävää kuin juusto :)
Ihan normaalisti meillä syödään ja suolataan ja maustetaan ruoka.
Porukoilla kuitenkin ruoka tönkkösuolattua, nyt jo punainen oivariini käytössä ja kahviinkin ripsautetaan suolaa(!!!!)
En mä tiä mikä noille vanhuksille tulee, mutta ei se " normaalin" suuhun hyvältä maistu.
Vierailija kirjoitti:
Niin, se joka noita syö. Leikkeleet, perunalastut, popparit ja levitteet eivät tosiaankaan kuulu kaikkien ruokavalioon. Ja ruokateollisuus käyttää harvemmin jodioitua suolaa koska se on kalliimpaa.
Moni tekee ruokansa itse alusta alkaen ja tarkoituksella käyttää mahdollisimman vähän suolaa ja tuo makua ruokaan yrteillä ja mausteilla.
On se nyt outoa, jos ruuanvalmistuksessa ei käytä ollenkaan ruokaa.
Mutta paha tähän on sanoa mitään itse maistamatta. Miten muut ruokavieraat kokevat vai käykö heitä ollenkaan.
Etkö pysty syömään mitään valmisruokiakaan. Onhan niissä suolaa yleensä miltei prosentin verran.
Suolahan on hyvin herkästi maistettava, joten jo esim. kaksi prosenttia suolaa tekee useimmista ruuista syömäkelvottomia, toisaalta puolen prossan suola maistuu useimmista suolattomalta.
Tarkoitan siis esim. jotain makaronilaatikkoa.
Sano että lääkäri kielsi sulta lähes täysin suolankäytön. sama lapsilla, niilläkin oli jo ensioireita siitä sun aineenvaihdunta/verenpaine/blaablaa-häiriöstä. Olette nyt "erikoisruokavaliolla"... Eli suolaton.