Paras Disney-elokuva? Minkä ikäinen olet?
Kommentit (296)
Notre Dame! Pidin lapsena ja pidän yhä, on vähän rajumpi ja synkempi kuin tavallisesti Disney on.
Ja 29 v!
Keisarin uudet kuviot. Hillittömän hauska. 43
Vierailija kirjoitti:
Mulan
N28
Se originelli piirrosversio eikä uusin jossa Mushu puuttuu
Pieni Merenneito. Ihan ylivoimaisesti. Ikä 37v.
Animaatio: Robin Hood (1973) ja Zootopia (2016)
Elokuva: Kultsi, kutistin kakarat (1989) ja Pirates of the Caribbean -sarja.
M53
Aristokatit! Olen 30-vuotias mies.
Kaunotar ja kulkuri (järjestyksessä toinen elokuvateatterissa näkemäni leffa)
Lupsakkaat luppakorvat (sai sittemmin Suomessa nimen 101 dalmatialaista)
Bambi (huolimatta siitä yhdestä ikuisesti itkettävästä kohtauksesta, tietänette mitä tarkoitan)
Fantasia
Dumbo
Peter Pan
Viidakkokirja
Aristokatit
Olen sen verran yli viisikymppinen, että ekat leffakokemukseni ovat peräisin 60-luvulta. 60-70-luvuilla Disneyn klassikoita esitettiin aika ahkerasti viikonlopun lastennäytöksissä. Tulivat tutuiksi ja ihastuttivat.
Ollaan pidetty Disney maratonia lasten kanssa viime aikoina. Lapsuudesta muistan tykänneeni kovasti Leijonakuninkaasta ja Pocahontaksesta. Mutta nyt suosikkeja ovat olleet tähän mennessä Tarzan, ja Kaunotar ja hirviö. Vielä on useampi leffa katsomatta, että saattaa nousta vielä toisia suosikkeja. Olen kolmekymppinen.
Pocahontas, Aristokatit, Notre Damen kellonsoittaja animaatioista ja näytellyistä Maija Poppanen. Ikä 36.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No
Ihan
EhdottomastiInsideout!!!!
N32Pixarin leffa.
Disney Pixar
Ykkösenä Aladdin, kakkosena Mulan, kolmantena Kaunotar ja hirviö/Moana kiilannut jakamaan tätä sijaa.
N30
Hommasin just Disney+ kanavan ja aion ottaa selvää.
Tosin ensivaikutelma on, että se olis Imperiumin vastaisku. Tosin luulin, että se ei ole Disney-elokuva, mutta näköjään on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulan
N28Se originelli piirrosversio eikä uusin jossa Mushu puuttuu
Live action uudelleenfilmatisoinnit on kaikki kuraa, joka on tehty puhtaasti rahanahneudesta iskemään 90-luvun lasten nostalgiaan. Esim. Mulanin sanoma on vesitetty kokonaan tekemällä Mulanista alusta asti erityinen ja taitava taistelija. Se ei toisin kuin alkuperäinen animaatio näytä että nainen oppii samat taidot kuin miehetkin kun siihen on mahdollisuus ja koulutus, vaan että ~erityiset~ (lue, maskuliiniset) naiset voi olla parempia kuin miehet... Mulanin paras piirre ja se missä hahmo on useimpia miehiä parempi animaatiossa on kekseliäisyys, tämä piirre on täysin ohitettu uudessa versiossa. Alkuperäisessä animaatiossa myös feminiiniset piirteet nähdään voimavarana (Mulan pelastaa keisarin koska välittää hänestä ihmisenä enemmänkin kuin velvollisuudentunnosta, sama alun perin armeijaan karkaamisen ja isänsä pelastamisen kanssa), ja perinteiset arvot kuten "tiedä paikkasi" jossain määrin hylätään. Uudessa elokuvassa nämä oli unohdettu. Jep, inhoan näitä...
Näistä uusimmista selkeästi tämä Moana (Vaiana), joka tulee neloselta nyt.
Kaunis elokuva ja kiehtova aikuisellekin. =)
Imperiumin vastaisku. Sehän ON nykyään Disney-leffa.
Vierailija kirjoitti:
Imperiumin vastaisku. Sehän ON nykyään Disney-leffa.
Disney toki omistaa mutta kukaan ei ajattele Tähtien sotia Disney-elokuvina.
Mun mielestäni parhaita ovat:
Topi ja Tessu
Aristokatit 1970
Viidakkokirja 1967
Kaunotar ja Kulkuri 1955
Bambi 1942
Pinocchio 1940
Nemoa etsimässä
Rottatouille
Leijonakuningas
Pocahontas
Vähän eri tyyppinen Disney-animaatio olisi Frankenweenie
Kehotan etsimään käsiin vuoden 1946 Song of the Southin, jota on vaikea saada käsiinsä väitetyn rasistisuuden takia.
Vinkkinä Disneyn ulkopuolelta: oma suosikkianimaatioelokuvani on NIMH – rouva Brisby ja hänen salainen maailmansa.
Hiidenpata on erilaisin Disneyn tuotannosta.
Ei ehkä paras, mutta suosikkeihini kuuluu.
Nuorempana omistin sen sarjakuvana, kuten myös Mulaninkin.
Nyt aikuis-iällä olen nähnyt ne elokuvina.
Vähän erilaisempi kosketus mulla on niihin.