Nukun yli 13h vuorokaudessa, silti väsynyt
Olen nyt muutaman viikon ajan pitänyt kirjaa nukkumisistani päiväkirjan avulla ja laskin juuri keskiarvon unen määrälle, niin se on yli 13h vuorokaudessa :o. Tiesin kyllä nukkuvani todella paljon, mutta konkreettisten lukujen selviäminen järkyttää. Olen silti jatkuvasti todella väsynyt ja tekisi mieli nukkua enemmänkin. En koe olevani erityisen masentunut tällä hetkellä tai edes pitkään aikaan, mutta kyllähän se elämä tuntuu menevän lähinnä vain nukkumiseen ja jatkuvaan väsymykseen. Lääkärit ei löydä selittävää syytä ja terapeutti on ymmällään myös. Vinkkejä miten vähentää väsymystä?
Kommentit (44)
Ulkoilua ja vitamiineja. Voisiko väsymyksen takana olla joku sairaus?
Itse olen keväisin normaalia väsyneempi. Varmaan nukkuisin myös liikaa, mutta herään viikolla aikaisin saattelemaan koululaiset kouluun. Laita aamulla kello soimaan, vaikka et lähtisi mihinkään. Liika nukkuminenkin väsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Korjaa ruokavaliota
Syön lähinnä mysliä maidon kanssa ja mikroaterioita. Tämä paha? ap
Minä myös, mutta olen raskaana.
Jos nukut ns. liikaa, se väsyttää entistä enemmän. Vähän niin kuin nälkä kasvaa syödessä..
Luulen että 9h olisi riittävä määrä, yritä päästä siihen.
Tarkista onko hemoglobiinisi kunnossa, ettei ole anemiaa esim. Ja ota tarvittaessa rautalisä sekä monivitamiinilisä. Koita ulkoilla pari tunti päivässä.
Joitain saattaa tämä vuodenaikakin väsyttää.
väsynyt ap kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjaa ruokavaliota
Oikeasti? Totta kai on.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen keväisin normaalia väsyneempi. Varmaan nukkuisin myös liikaa, mutta herään viikolla aikaisin saattelemaan koululaiset kouluun. Laita aamulla kello soimaan, vaikka et lähtisi mihinkään. Liika nukkuminenkin väsyttää.
Ulkoilen päivittäin ja syön monivitamiinia. Harrastan myös liikuntaa 1-3 kertaa viikossa. Jotain sairautta olen itsekin epäillyt, mutta olen sen suhteen jumissa, kun ei selittävää vikaa löydy.
Oletko kokeillut nukkua vähemmän? Itsellä ehdoton yläraja on 8 tuntia, jos nukun kauemmin olen ihan väsynyt zombi koko seuraavan päivän. Virkeimmilläni olen silloin, kun nukun 6-7 tuntia yössä.
väsynyt ap kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjaa ruokavaliota
Ja ihmettelet väsymystä?
Tuttu nukkui helposti 20 tuntia vuorokaudessa. Oli kilpirauhasen vajaatoiminta. Nykyään riittää 7 tuntia. Ei sekään ole normaalia, että unta vain riittää ja riittää. Ei terve ihminen kykene nukkumaan hirveän paljon. Silloin on yleensä jotain pielessä.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulta tutkittu uniapnea?
Ei ole tutkittu, mutta itse huomasin exäni sairastavan sitä, joten olisin luullut hänen huomaavan saman minussa jos olisi siihen taipumusta. ap
Kokeile nyt alkuun terveellistä ruokavaliota ja tunnin reipasta liikuntaa päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Minä myös, mutta olen raskaana.
Jos nukut ns. liikaa, se väsyttää entistä enemmän. Vähän niin kuin nälkä kasvaa syödessä..
Luulen että 9h olisi riittävä määrä, yritä päästä siihen.
Tarkista onko hemoglobiinisi kunnossa, ettei ole anemiaa esim. Ja ota tarvittaessa rautalisä sekä monivitamiinilisä. Koita ulkoilla pari tunti päivässä.
Joitain saattaa tämä vuodenaikakin väsyttää.
Minulla oli anemia, mutta rautatiputuksen jälkeen Hb on ollut peräti 145. Tämä ei ole vuodenajasta riippuvaa vaan jo vuosia kestänyttä väsymystä.
väsynyt ap kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkoilen päivittäin ja syön monivitamiinia. Harrastan myös liikuntaa 1-3 kertaa viikossa. Jotain sairautta olen itsekin epäillyt, mutta olen sen suhteen jumissa, kun ei selittävää vikaa löydy.
Selittävä vika löytyy sun syömisissä. Ei vitamiinipillerit korjaa huonoa ravintoa.
Liian suuri unimäärä voi väsyttää. Jos annan itseni nukkua vapaasti ja luonnollisesti, nukun 8,5 h. Ollessani kodin ulkopuolella säännöllisessä työssä huomasin, että niinä päivinä, jolloin olin edellisenä yönä saanut nukutuksi vain n. 6 - 7 h, olin skarpeimmillani ja vireimmilläni työpäivän aikana! Kuitenkin ilman herätyskelloa nukuin sen 8 - 9 h.
Luonnolliseen rytmiin puuttuminen kuulostaa huonolta, mutta se saattaa olla parempi vireystason kannalta.
Minäkin olin oikeasti vuosia väsynyt. Tarvitsin vähintään 10 tuntia unta päivässä, mutta saatoin helposti nukkua 12-14 tuntiakin. Alkoi oikeasti ärsyttämään kun puolet elämästä meni nukkumiseen ja siltikin väsytti koko ajan.
Laitoin unirytmin kohdalleen ja aloin nukkumaan 8 tunnin yöunet. Oli rankkaa ja olin aluksi tosi väsynyt, mutta oudolla tavalla myös pirteämpi. 8,5 tuntia on minulle ehdoton maksimi, muuten olen väsynyt ja kärttyinen koko päivän. Olen myös huomannut että ruokavalio vaikuttaa, eli kannattaa syödä terveellisesti.
Tässä siis yksi näkemys mistä tuo voisi johtua, mutta väsymys voi johtua niin monesta muustakin asiasta. Mutta jos nukut 13 tuntia päivässä (suurimman osan elämästäsi!) ja olet siltikin väsynyt, ei se normaalia ole.
Onko syövän mahdollisuus poissuljettu?
Muunlaisia oireita?
Miten syöpä edes suljetaan pois? Nooh oon usein pienessä kuumeessa viikkoja putkeen olematta flunssassa. ap
Olisiko joku kehon sisäinen tulehdus sitten? Jos kerran tuollaista pikku kuumotusta koko ajan.
Jos ruokavalio on sokeri hiilari mysliä, niin se voi tehdä suolistoon tulehduksen ja kaikkea paskaa.
Ap väittää käyneensä tutkimuksissa, eikä mitään somaattista syytä löydy. Hän sanoo käyvänsä myös terapiassa. Mulle tuli vaikutelma, että ap elää yksin ja on ehkä työtön.
Tässä tulee toistoa, mutta: ulkoile. Kävele ulkona joka päivä tunnin ajan, säässä kuin säässä. Syö monipuolisesti, kohtuudella ja säännöllisesti. Jos/ kun sinulla on aikaa, ala tehdä ruokaa itsellesi niiden mikroaterioiden sijaan. Saat tekemistå, rytmiä päivään, monipuolista mielihyvää. Vältä sokeria (myslit). Opettele arjen rituaaleja ja säännöllisyyttä (vähän kuten unettomuudesta kärsivät tekevät): joka aamu kello soimaan ja ylös, iltaisin samaan aikaan nukkumaan. Jos päivän mittaan mietit mennäkö nokosille vai ulos, mene ulos. Sieltä tulet aina virkeänä ja ajatuksen kanssa takaisin.
Onko uni sinulle pakopaikka arjesta? Puhu siitä terapeutin kanssa.
Korjaa ruokavaliota