Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten tupakasta eroon ennen synnytystä

Vierailija
15.03.2017 |

Hävettää pyytää päästä synnytyksen jälkeen tupakalle,muutenkin tiedän olevani paska ja itsekäs joten en tarvitse moralisointia.
Neuvolassa en uskalla edes asiasta kysyä kun katsovat heti kun olisin tuhoontuomittu äitinä.

Kommentit (180)

Vierailija
81/180 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te nikotinistit tajua, että lapsi on yksilö eikä sisäelin?

Vierailija
82/180 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kans naurattaa nää kukkahattutädit,ymmärtäisin jos nää mammat jotka mesoo olis jättänyt sen tupakoinnin kokonaan mutta ei. Suurin osa aattelee olevansa hyvä äiti vaan koska raskaana pystyi lopettamaan,tiedän niin monia jotka valittaa raskauden aikaisesta röökaamisesta ja heti synnytettyään suunnilleen jatkaa sitä tupakointia.eli eka ollaan 9kk ilman ja sit ku vauva pihalla se himo vaa vie voiton ja sit lapsen terveys ei kärsi vai?

Eiköhän sekin ole jo tiedossa että jopa isän polttelu vaikuttaa lapsen terveyteen ja vaikka kävis siellä pihalla.joten kannattaa olla hiljaa jos kumpikin vanhemmista ei oo savuton.

T.ketjupolttaja,raskaana polttanut ja terveen 3kuukautisen tyttövauvan onnellinen äiti.

Voi jeesus mitä logiikkaa.. Tietysti on parempi olla polttamatta raskausaikana ja aloittaa uudelleen vauvan synnyttyä KUIN polttaa KOKO RASKAUSAIKA JA VIELÄ LISÄKSI JATKAA VAUVAN SYNNYTTYÄ. Mitä vähemmän polttaa,sen parempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/180 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistää vihaksi tämä keskustelu. Miten jotkut voivat olla niin tyhmiä, että polttavat raskaana ja vielä puolustelevat sitä?? Tupakan haitoista on hirveästi tutkimuksia, mutta silti röökaajat vain puolustelevat. Tupakointi on hirveän vahingollista aikuisellekin, mitä se sitten on äidin armoilla olevalle sikiölle ja lapselle? Järkyttävää ja sairasta, että tupakanhimo menee lapsen terveyden edelle. Joo joo, riippuvuus voi olla vahva, mutta siinä vaiheessa pitää sitten hakea hoitoa siihen riippuvuuteen, jos ei kykene lopettamaan vaikka olisi raskaana. Mikään, MIKÄÄN ei oikeuta tupakointia raskaana tai imettäessä!

Vierailija
84/180 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko nyt todeta että olen tän päivän ollut miltein kokonaan polttamatta :)

Mulla tulee 20 viikkoa ylihuomenna täyteen,jos nyt saan lopetettua eikö sekin jo takaa terveen vauvan?onko nuuska oikeasti parempi vaihtoehto kun joku kirjoitti,ajattelin jos siitä saisi lievitystä sitten alkaviin vieroitusoireisiin

-AP

Ei mikään teko tai tekemättä jättäminen takaa tervettä vauvaa. Sikiön tärkeimmät kehitysvaiheet ovat ihan raskauden alkuvaiheessa, mutta ihan missä tahansa raskauden vaiheessa tupakoinnin lopettaminen tai edes vähentäminen on varmasti viisas ratkaisu. Nuuskasta puuttuu tietysti tupakan savun sisältämät häkä yms., mutta nikotiinia siinä on ihan yhtä lailla, joten riippuvuudesta pääsemisessä taitaa olla aika plusmiinus nolla tuote.

Vierailija
85/180 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieroitusoireet on inhottavia, ihan kamalia, sietämättömiä, melkein kidutusta.

Ja jokainen voi valita sen kokeeko ja kestääkö ne itse vai laittaako vastasyntyneen avuttoman lapsensa kestämään ne.

Se on lopulta niin yksinkertaista.

Rakkaudesta lapseen on yleensä valmis uhrautumaan. Se on ihan pätevä äidinrakkauden mittari.

Vierailija
86/180 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelisin ottamaan puheeksi tupakoinnin neuvolassa. Jos ei th:n kanssa niin lääkärin. Lääkärit osaa usein olla vähemmän tuomitsevia ainakin päin naamaa.

Stressi on pahasta sikiölle, mutta kyllä tupakoinnin aiheuttamat sikiön pienikokoisuus (eli ei kasva kunnolla eli istukka, joka toimittaa mm. sen hapen sikiölle, ei toimi kunnolla!) ja mahdollinen ennenaikaisuus ovat pahemmasta. Lisäksi tupakoitsijoiden vauvat on usein kärttysämpiä. (viekkarit...)

Vierailija
87/180 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae Allen Carrin kirja Vihdoin vapaa tupakasta, tai Stumppaa tähän. Oikeasti auttaa lopettamaan, minulla ainoa joka auttoi.

Vierailija
88/180 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin raskauden aikainen tupakointi lisää apsen riskiä sairastua leukemiaan. Raskaudenaikainen tupakointi muuttaa sikiön kromosomeja etenkin veren ja verisolujen muodostumista koodaavien kromosomien alueella.

Tästä on uudempiakin tutkimuksia, mutta tuossa suomenkielinen minkä äkkiä löysin.

http://yle.fi/vintti/yle.fi/genreportaalit/portaali-1257.html?genre=ter…

Muutenkin tupakointi etenkin alkuraskaudessa (ja jopa ennen raskautta munasolun kypsymisen aikana) vaikuttaa kehittyvän ihmisyksilön muihkinkin kromosomeihin, aiheuttaen vikoja ja mutaatioita kromosomistoon, jotka sitten periytyvät myös hänen lapsilleen. Eli raskaana oleva tupakoiva äiti sairastuttaa paitsi oman lapsensa, myös lastenlapsensa. Sillä on kauaskantoiset seuraukset, jotka eivät näy kun synnyttää "näennäisesti terveen" lapsen. 

Vierailija
89/180 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ainakin vitutti se yksi äiti, joka pyysi päästä keskellä yötä röökille. Sitten sen käveli tupakanhajuisena takaisin vauvan viereen nukkumaan. Häpeäisi.

Vierailija
90/180 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pistää vihaksi tämä keskustelu. Miten jotkut voivat olla niin tyhmiä, että polttavat raskaana ja vielä puolustelevat sitä?? Tupakan haitoista on hirveästi tutkimuksia, mutta silti röökaajat vain puolustelevat. Tupakointi on hirveän vahingollista aikuisellekin, mitä se sitten on äidin armoilla olevalle sikiölle ja lapselle? Järkyttävää ja sairasta, että tupakanhimo menee lapsen terveyden edelle. Joo joo, riippuvuus voi olla vahva, mutta siinä vaiheessa pitää sitten hakea hoitoa siihen riippuvuuteen, jos ei kykene lopettamaan vaikka olisi raskaana. Mikään, MIKÄÄN ei oikeuta tupakointia raskaana tai imettäessä!

Tupakointi on todella vaikea riippuvuus. Sitä ei tupakoimaton ymmärrä. Tuo sinun haukkumisesti ei tule auttamaan ketään lopettamaan, itseasiassa se lisää tupakoijan syyllisyyttä ja sitä kautta ehkä jopa tupakoimista.

Aikoinaan sitä paitsi mammat poltteli hyvinkin usein koko raskauden läpi . En puolustele tällä tupakointia, mutta sen vahinkojen liioittelu ei auta mitään tai ketään.

Vierailija
91/180 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, sinä itse et kestä vieroitusoireita lopettaakseesi tupakanpolttoa, mutta pistät pienen vauvasi kestämään vieroitusoireet läpi. Mitkä hän joutuu käymään läpi sen jälkeen kun on syntynyt, eikä saakaan enää nikotiinia mitä on saanut koko mahassasi oloajan.

Toivottavasti vauvallesi ei hirveän kovia vieroitusoireita tule!

Vierailija
92/180 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, sinä itse et kestä vieroitusoireita lopettaakseesi tupakanpolttoa, mutta pistät pienen vauvasi kestämään vieroitusoireet läpi. Mitkä hän joutuu käymään läpi sen jälkeen kun on syntynyt, eikä saakaan enää nikotiinia mitä on saanut koko mahassasi oloajan.

Toivottavasti vauvallesi ei hirveän kovia vieroitusoireita tule!

Ei kai siinä muu auta kuin laittaa vauvalle heti sätkä huuleen syntymän jälkeen. Miksi se vahingoittaisi lasta sen enempää kuin sekään, että äiti polttaa vauvan ollessa vielä kohdussa. <3

Vierailija
93/180 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda piippuun,siihen lapsen nuppiin on kätevä kopautella se piippu tyhjäksi.

Vierailija
94/180 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap!

Hienoa että nyt ajattelit - aiot - tehdä muutoksen, ei todellakaan ole liian myöhäistä!!

Nyt olisi tosi tärkeää, että lopetat, heti.

Lopeta suoraan, älä vähentele ja pitkitä enää yhtään, sitä olet jo tehnyt.

Olet hyvä äiti, kun lopetat NYT.

Tsemppiä!

Vierailija
95/180 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tupakointi on todella vaikea riippuvuus. Sitä ei tupakoimaton ymmärrä. Tuo sinun haukkumisesti ei tule auttamaan ketään lopettamaan, itseasiassa se lisää tupakoijan syyllisyyttä ja sitä kautta ehkä jopa tupakoimista.

Aikoinaan sitä paitsi mammat poltteli hyvinkin usein koko raskauden läpi . En puolustele tällä tupakointia, mutta sen vahinkojen liioittelu ei auta mitään tai ketään.

Itse asiassa poltin itsekin yli kymmenen vuotta, joten tiedän kyllä millainen se riippuvuus on. Tiedän siis myös tupakoijan ajatusmaailman. Mikään päänsilittely ei auta, vaan pitää sanoa asiat niin kuin ne on. Tupakoija keksii vaikka mitä syitä polttamiselle, vaikka oikeasti mitään hyviä syitä ei ole.

Ja aikoinaan... Aikoinaan myös poltettiin yleisesti sisällä ja tupakkaa mainostettiin terveystuotteena.

Vierailija
96/180 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiallisista kommenteista vaikka epäasiallisia tulikin paljon.Minulla tosiaan menossa 20 viikko,joten kommenttien perusteella olen täysin huono äiti eikä enää merkitystä lopetanko.Minun kohdallani tuo syyllistäminen lisää vaikeutta lopettaa.

Ap

Vierailija
97/180 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos asiallisista kommenteista vaikka epäasiallisia tulikin paljon.Minulla tosiaan menossa 20 viikko,joten kommenttien perusteella olen täysin huono äiti eikä enää merkitystä lopetanko.Minun kohdallani tuo syyllistäminen lisää vaikeutta lopettaa.

Ap

Lopeta tuo marttyrointi ensi alkuun. Itse vahingoitat lastasi. Ei siitä kukaan muu ole vastuussa.

Vierailija
98/180 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakoitsijat, kuten muutkin addiktit ovat hyviä keksimään syitä sille, miksi ei voi lopettaa.

Vierailija
99/180 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaana tupakoivat äidit on kouluttamatonta wt-roskaväkeä, ihan jokainen!

Vierailija
100/180 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä neuvolassa tuomita sen takia, että pyydät lopettamiseen apua. Harmi kun eivät ole tiukempia niitä äitejä kohtaan, jotka eivät edes harkitse polttamista. Niin paljon asiasta on tutkimustuloksia ja materiaalia. Suomessa tupakkavalistus neuvolassa on surkeassa jamassa, asiasta oli juuri pieni uutinenkin. En ymmärrä miten tupakoinnin voi väittää olevan itsemääräämisoikeuden piirissä silloin, kun sillä vahingoitetaan sisällä kehittyvää olentoa.

Ja sitten neuvolatädit moralisoi jotain suklaansyömistä. Haloo! Ei sekään kyllä ole hyvästä ylenpalttisena herkkuna. Mutta mihin hoitohenkilökunta käyttää energiansa....

Kysy ehdottomasti apua, varmasti neuvovat mielellään kannustaen ja tukien asiaa. Tupakan voi lopettaa koska tahansa, se on aina parempi vaihtoehto kuin jatkaminen.