Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten tupakasta eroon ennen synnytystä

Vierailija
15.03.2017 |

Hävettää pyytää päästä synnytyksen jälkeen tupakalle,muutenkin tiedän olevani paska ja itsekäs joten en tarvitse moralisointia.
Neuvolassa en uskalla edes asiasta kysyä kun katsovat heti kun olisin tuhoontuomittu äitinä.

Kommentit (180)

Vierailija
121/180 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei,täällä kanssa raskausviikko 30 menossa ja pohdin alkuraskaudessa samoja asioita.poltin noin askin päivässä viikolle 10 asti,siitä sai vähennettyä pikkuhiljaa.Nyt menee 5 savuketta päivässä.Neuvolassa tuettiin hyvin tupakan vähentämisessä ja sanottiin että parempi edes vähentää.Joten ei kannata potea huonoa omaatuntoa jos ei kokonaan pääse eroon.lapselle on tärkeintä äiti joka rakastaa ja yrittää parhaansa :) itse en koita enää tässä vaiheessa kokonaan lopettaa,luulen sen ajavan minut polttamaan vielä enemmän joten tämä parempi kaikkien kannalta.

Pliis sano että olet provo..

Ei nää mitään provoja ole, ohessa menee varmaan muutama siiderikin tuprutellessa. Järkyttäviä nämä puolustelut :O Lääkärit jopa tukee, ja itse asiassahan on hieno asia, kun ei stressaa jne. Surullista.

Vierailija
122/180 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin lopetin raskaana ollessani ensimmäisen ultran jälkeen. Alkuun minulla oli se sata tekosyytä, miksi voisin polttaa, ei se ole niin paha, neuvolassakin sanottiin, muillekin on tullut terveitä lapsia jne jne.

Sitten vain jostakin tuli se hetki kun aloin miettimään miltä vauvasta tuntuu ja se loppui siihen. Pahinta olivat ensimmäiset viikot, mutta kertaakaan en sortunut enkä ole vieläkään jatkanut, kohta tulee 2vuotta täyteen ilman tupakkaa. Kun oli todella heikko hetki, ostin nikotiinittoman sähkötupakan, jota poltin kerran. Mitään muita nikotiini korvaustuotteita en käyttänyt. Mietein vain vauvaa ja hänen terveyttään. Ja minulla oli paljon tiukemmassa se tapa, vieroitusoireet loppuivat ensimmäisen viikon aikana. 

Vieläkin silti on huono omatunto alkuraskauden tupakoinnista, mutta lopetin sentään ja yritän paikata sen olemalla muuten parempi äiti. Luojalle kiitos silti, että ainakaan vielä ei ole mitään ongelmia ilmennyt, eikä raskauden aikana ollut myöskään ongelmia tai komplikaatioita.

Olen sitä mieltä, että kyllä neuvolassa pitäisi sanoa ihan suoraan, että äiti tekee vauvalleen kamalan olon ja tekee pahaa vauvalle. Ehkä jopa ottaa lastensuojelun asiakkaaksi? En tiedä menisikö se liian pitkälle, mutta paljon ronskimmin asiaan pitäisi mielestäni puuttua. Minullekin sanottiin että hyvä kun olet vähentänyt, jos kokonaan lopettaminen aiheuttaa hirveästi stressiä, niin sitten ei kannata lopettaa vaan polttaa se muutama. Mielestäni hoitajat ja muut rikkovat valaansa sanoessaan noin tupakoiville äideille. Hehän antavat addiktille tekosyyn, johon takertua kynsin ja hampain kun lääkäri sanoi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/180 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttu poltti koko raskauden. Vielä tämä lapsen vahingoittaminen tupakan takia ei riittänyt. Vauva nyt 9kk ja äiti kun menee tupakalle niin lapsi jää sisälle huutamaan suoraa huutoa naama punaisena, äiti ei suinkaan tule lohduttamaan lasta, vaan se helvetin tupakka pitää vetää ensin loppuun.

Miten pystyy tupakka huulessa kuuntelemaan aitä itkua kun toinen ei halua jäädä yksin?

Vierailija
124/180 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tännehän on tullut valtavasti kommentteja poissaoloni aikana.

Ihme kyllä tämä moraalisaarna jotenkin auttoi,eilen aamulla polttanut viimeksi eikä nyt edes tee kauheasti mieli.Keitän aamukahvia juuri ja tottunut sen jälkeen käymään tupakalla,tämä keskustelu auttaa minua oikeasti.ystäväni josta kerroin kävi eilen,luki tätä ketjua ja naurahti vain kaikille tupakanvastaisille.

Sanoi ettei imetyksen aikana aiheudu vauvalle mitään jos polttaa,kunhan pesee kädet?muutenkin raskaana polttaminen ei aiheuta sen enempää riskejä,silloin ei olisi niin kuulemma tehnyt.Tietää että ei se tupakointi määritä raskausaikana onko hyvä äiti vai ei,niin lyhyt aika lapsen elämästä.tupakka propaganda saanut ihmiset uskomaan että asiat johtuvat siitä.nuo asiat kaverini eilen tosiaan sanoi,jopa minun mielestä kuulosti typerältä.

-AP

Vierailija
125/180 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole muuten todellakaan myöhäistä lopettaa tässä vaiheessa!

Noin 22. raskausviikolta lähtien sikiön aivojen hermosolujen kasvu moninkertaistuu. Nyt ennen rakenneultraa olisi nimenomaan hyvä aika lopettaa.

Tällöin lapsen aivojen kehitys palautuu normaaliksi ja säästää lapsen kehittyvät aivot tupakan myrkyiltä, tällä aivojen kehityksellä nimenomaan on kauaskantosia vaikutuksia. Ei pelkästään näihin yleisesti tiedettyihin ylivilkkaus- ja käytöshäiriöihin, vaan nimenomaan viime aikoina on saatu lisätietoja siitä että tupakka altistaa kehittyvän lapsen aivoja myös myöhemmälle psykiatriselle sairastavuudelle, esimerkiksi myös skitsofrenialle.

Vierailija
126/180 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä vieläkin muka täydelliset äidit mesoaa,hei kai te tiette että jos vedätte kahvia sekin on vaaraksi sikiölle?Mutta silti jatkatte?päihde sekin nykyään on eikä eroa tupakasta joten kannattaa miettiä mitä sanoo.ootte siis huonoja koska addiktoituneina juotte sitä!myös salmiakki nykytiedon mukaan vaaraksi,ens kerralla jos näen karkkihyllyllä raskaana olevan käynpäs haukkumassa pahoinpitelijäksi!ei eroa sitten millään. Jos raskaana vetänyt graavikalaa niin se vasta on teidän mielestä paha juttu.huhhu.se neuvolan lista on vain suositus mitä ei suositella,joten ehkä ei kandeis kaikkea ottaa ihan vakavissaan.

3kk terveen tytön äiti täällä taas :)

Vierailija
127/180 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä vieläkin muka täydelliset äidit mesoaa,hei kai te tiette että jos vedätte kahvia sekin on vaaraksi sikiölle?Mutta silti jatkatte?päihde sekin nykyään on eikä eroa tupakasta joten kannattaa miettiä mitä sanoo.ootte siis huonoja koska addiktoituneina juotte sitä!myös salmiakki nykytiedon mukaan vaaraksi,ens kerralla jos näen karkkihyllyllä raskaana olevan käynpäs haukkumassa pahoinpitelijäksi!ei eroa sitten millään. Jos raskaana vetänyt graavikalaa niin se vasta on teidän mielestä paha juttu.huhhu.se neuvolan lista on vain suositus mitä ei suositella,joten ehkä ei kandeis kaikkea ottaa ihan vakavissaan.

3kk terveen tytön äiti täällä taas :)

Tämä on niiiin sitä perus tupakoitsijan selittelyä, omaa tupakointia perustellaan sillä että voisi tehdä huonomminkin. "Ei haittaa että poltan koska voisin juoda myös alkoholia" jne. Niin tuttua koska olin itsekin tupakoitsija, joka lopetti kun raskaus selvisi. Se tupakka on lapselle haitallista, kaikki me tiedetään tupakan terveysvaikutukset ja haitat aikuiselle niin puhumattakaan mitä se tekee kehittyvälle sikiölle. Ei kenelläkään, edes tupakoitsijalle, tulisi mieleen lykätä palavaa savuketta vastasyntyneen suuhun niin miksi sitten raskausaikana tupakointi ei muka olisi paha. Ne kaikki myrkyt läpäisevät istukan. Kun äiti tupakoi niin lapselle erittyy niitä myrkkyjä ja karsinogeenejä vielä useamman tunnin ajan sen jälkeen kun äiti on tumpannut sen savukkeen.

Niin ja kolmen kuukauden ikäisestä on mahdotonta sanoa mitä pitkäaikaista haittaa tupakointi on tehnyt lapsellesi. Juu ei se raskauden aikainen tupakointi kasvata lapsellesi ylimääräistä raajaa että hän voi päällepäin näyttää terveeltä mutta et voi vielä tietää mitä haittaa se on tehnyt vaikka lapsesi aivoille, sen näyttää vasta aika.

Niin ja ap:lle: hienoa että olet onnistunut olemaan jo hetken polttamatta! Ole ylpeä itsestäsi ja jatka samaan malliin! :) Ei ole mitään syytä mikä oikeuttaisi sen tupakanpolton, vaikeaa se lopettaminen on, sitä ei kukaan kiellä ja kaikki me entiset tupakoitsijat tiedämme miten vaikeaa se voi olla, mutta se kyllä kannattaa, lapsesi terveys on sen arvoista.

Vierailija
128/180 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan muutama vuosi sitten kun "lapsirakas"kaverini alkoi yrittämään lasta,sanoi että lopettaa tupakoinnin heti kun plussa pärähtää.

Noh ei kuulunut lasta ekaan pariin vuoteen ja sanoinkin olisko askillisen vetämisellä jotain tekemistä asian kanssa. Ei kuulemma vaikuta siihen ja lopettaa pitää ennen (oliko 9 raskausviikkoa)koska sikiöllä ruskuaispussi josta saa ravinnon niin äidin teot ei vielä vaikuta tuossa vaiheessa.Tuon olen monelta muultakin kuullut,myös moni sanonut ettei "maha pystyssä"ikinä polttelisi,eli vaan alkuraskauden mutta kun vatsa iso jo ja lapsi potkii niin silloin lopetetaan.

Niin vielä ystävästäni,kävi läpi keinohedelmöityksen ja vihdoin tärppI kävi.nyt menossa alkuraskaus.Sanoin että hyvä kun lopetit polttelun niin viileästi totesi vain "joo kyllä mä hoitojen ajaksi vähensin,nyt raskaana niin voin jatkaa" ok.mä kuvittelin että niitä hoitoja ei tehä ees tupakoitsijoille.

Vierailija
129/180 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siellä neuvolassa tuomita sen takia, että pyydät lopettamiseen apua. Harmi kun eivät ole tiukempia niitä äitejä kohtaan, jotka eivät edes harkitse polttamista. Niin paljon asiasta on tutkimustuloksia ja materiaalia. Suomessa tupakkavalistus neuvolassa on surkeassa jamassa, asiasta oli juuri pieni uutinenkin. En ymmärrä miten tupakoinnin voi väittää olevan itsemääräämisoikeuden piirissä silloin, kun sillä vahingoitetaan sisällä kehittyvää olentoa.

Ja sitten neuvolatädit moralisoi jotain suklaansyömistä. Haloo! Ei sekään kyllä ole hyvästä ylenpalttisena herkkuna. Mutta mihin hoitohenkilökunta käyttää energiansa....

Kysy ehdottomasti apua, varmasti neuvovat mielellään kannustaen ja tukien asiaa. Tupakan voi lopettaa koska tahansa, se on aina parempi vaihtoehto kuin jatkaminen.

Tai on aivan totta.Mä myönnän (kivittäkää mut) että aikoinani raskaana ollessa sanoin tupakoinnista neuvolassa ja th totesi vain kunhan edes vähennän.ei puhunut lopettamisesta eikä muutenkaan saarnannut joten jatkoin normaalisti.meni vain muutama päivässä vaikka nykyään tiedän senkin olevan haitaksi.Silloin alkoholi oli se pahin josta kaikki aina puhui kuinka itsekästä on ottaa yksi saunakalja,itekin oletti ettei se savu kai vauvaan mene toisinkuin se alkoholi.

Vierailija
130/180 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei,täällä kanssa raskausviikko 30 menossa ja pohdin alkuraskaudessa samoja asioita.poltin noin askin päivässä viikolle 10 asti,siitä sai vähennettyä pikkuhiljaa.Nyt menee 5 savuketta päivässä.Neuvolassa tuettiin hyvin tupakan vähentämisessä ja sanottiin että parempi edes vähentää.Joten ei kannata potea huonoa omaatuntoa jos ei kokonaan pääse eroon.lapselle on tärkeintä äiti joka rakastaa ja yrittää parhaansa :) itse en koita enää tässä vaiheessa kokonaan lopettaa,luulen sen ajavan minut polttamaan vielä enemmän joten tämä parempi kaikkien kannalta.

Pliis sano että olet provo..

No en ole provo.En ole ainoa raskaana oleva joka vähentynyt,meillä äippäpolin pihassa aina sinne mennessä joku muukin äiti vatsa pystyssä savuilla.

Miksi tätä pidetään asiana jota ei tapahdu kun ainakin täälläpäin -asun Seinäjoella- lähes aina neuvolan tai sairaalan pihassa raskaana tupakoitsijoita.Uskon kyllä omia tuntemuksia tässäkin asiassa kun kroppani tunnen,parempi minun kohdallani vähentää kun tässä vaiheessa lopettaa seinään.

Vierailija
131/180 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon 3kk vauvan äidin on pakko olla provo.

Vierailija
132/180 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee ihan hirveän paha mieli niiden lasten puolesta :( :(

Vierailija
133/180 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko te tosiaan niin tyhmiä että luulette ettei se neuvolan täti haista sitä tupakkaa? Tupakoijan vaatteetkin haisee, vaikka ei ihan justiinsa ennen olisi polttanutkaan.

Vierailija
134/180 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä teitä vaivaa kun näin moni on polttanut raskausaikana? Sehän vahingoittaa lasta!

Vierailija
135/180 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tännehän on tullut valtavasti kommentteja poissaoloni aikana.

Ihme kyllä tämä moraalisaarna jotenkin auttoi,eilen aamulla polttanut viimeksi eikä nyt edes tee kauheasti mieli.Keitän aamukahvia juuri ja tottunut sen jälkeen käymään tupakalla,tämä keskustelu auttaa minua oikeasti.ystäväni josta kerroin kävi eilen,luki tätä ketjua ja naurahti vain kaikille tupakanvastaisille.

Sanoi ettei imetyksen aikana aiheudu vauvalle mitään jos polttaa,kunhan pesee kädet?muutenkin raskaana polttaminen ei aiheuta sen enempää riskejä,silloin ei olisi niin kuulemma tehnyt.Tietää että ei se tupakointi määritä raskausaikana onko hyvä äiti vai ei,niin lyhyt aika lapsen elämästä.tupakka propaganda saanut ihmiset uskomaan että asiat johtuvat siitä.nuo asiat kaverini eilen tosiaan sanoi,jopa minun mielestä kuulosti typerältä.

-AP

Hienoa, että keskustelu herätti sinut ajattelemaan asiaa. Se on ensimmäinen askel kohti tupakoimattomuutta. Missään vaiheessa ei ole "liian myöhäistä" lopettaa, tee se nyt itsesi ja ennen kaikkea lapsesi terveyden vuoksi. Suosittelen ottamaan asian puheeksi neuvolassa, jotta voisit saada tukea lopettamiseen.

Äläkä kuuntele kaveriasi asiassa, josta hän ei tiedä mitään. Tai varmasti tietää, muttei halua itselleen myöntää.

Vierailija
136/180 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-AP

Tuo on typerintä mitä olen pitkiin aikoihin lukenut. Kaverisi on aivan totaalisen kujalla. Olisiko ap parempi jos sinäkin hankkisit vähän tervehenkisempiä ystäviä lähellesi? Älä nyt ainakaan ihmeessä kuuntele mitään noita juttuja mitä kaverisi selittää "faktoina".

Vierailija
137/180 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä teitä vaivaa kun näin moni on polttanut raskausaikana? Sehän vahingoittaa lasta!

2,7 ja 10 vuotiaat.hyviä koulussa ja nuorin saa aina kehuja päiväkodissa reippaudestaan.

Eiköhän minulla ole kolme todistuskappaletta asiasta ettei näin ole.

Vierailija
138/180 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloitin lukiossa joskus ja lopetin yliopiston ekoina vuosina, n. 3v poltin. Aloitin (idioottimaisesti) uudestaan toisen vanhempani äkillisen kuoleman jälkeen oltuani polttamatta vaikka kuinka kauan. Mua ärsytti se pitemmän päälle (kesti vuoden), liikunta on mulle elämä(ntapa) ja jotenkin salailin sitä, eikä liikuntakaverit tienny ym. Mutta sekään ei saanut lopettamaan silloin. Oma itse ei ollut tarpeeksi hyvä motivaatio.

Mutta arvatkaa mihin se loppui? Koira oli pihalla leikkimässä ja minä tupakalla siinä ja se usein tunki siihen viereen hakemaan huomiota. Yritin puhallella toisaalle, mutta kyllä se leijui koirankin päälle. Koira tiskahti, siis teki sellaisen pikkuaivastuksen kuin nenää kutittais, kun se savu tuli siihen. Samoin koira saatto tirskahtaa sitä mun vaatteiden hajua. Mä aattelin, että "v***n idiootti, "Bellan" myrkytät tässä samalla". Seuravana päivänä lopetin ja olihan se seuraava viikko sellaista, että teki mieli, mut esim. pitkät metsälenkit auttoi. Nyt olen ollut vuosia savuton. Pointtina tässä se, että  jos jopa"vain" koiran hyvinvointi oli hyvä lisäsyy niin en ymmärrä, en mitenkään ymmärrä, että oma lapsi ja tutkitut lapsen tervesyriskit eivät saa lopettamaan. Itse olen nyt raskaana, enkä vois kuvitellakaan riskeeraavani tätä kallisarvoista pientä vauvaa, jonka kasvu ja kehittyminen on riippuvaista myös siitä, miten elän tällä hetkellä ja miten huolehdin itsestäni. En ymmärrä, miten joillain voi päihteet kuulua raskauteen.

Vierailija
139/180 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista miten surkeita äitejä viattomat lapset ovat saaneet äideikseen. Varmaan heittäisitte vauvankin jokeen röökiaskista.

Vierailija
140/180 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2,7 ja 10 vuotiaat.hyviä koulussa ja nuorin saa aina kehuja päiväkodissa reippaudestaan.

Eiköhän minulla ole kolme todistuskappaletta asiasta ettei näin ole.

Toivotaan, että heille ei tule mitään. Eiväthän kaikki tupakoitsijatkaan kuole tupakoinnin aiheuttamiin sairauksiin, vaan elävät pitkänkin elämän. Suurin osa ei mutta osa kyllä. Osa näistä sitkeistä papparaisista 90+ sanoo edelleen, että "nortti ei haittaa, itsekin elin pitkän elämän", vaikka faktat on tiedossa.

Mutta kun riskit on selvät ja tutkittu, ne ovat täysin faktoja, niin miten olet ollut valmis riskeeraamaan puolustuskyvyttömiä lapsia? Olisitko valmis muulla tavoin riskeeraamaan lapsia ja luottamaan tuuriin, antaa lapselle luvan kiivetä parvekkeen kaiteelle istumaan, sallisit tulitikkuleikit, päästäisit lapset kaupungille yksin perjantaiyönä leikkimään, jättäisit 2-vuotiaan yksin kotiin kyläreissun ajaksi? Mitään ei välttis kävisi, mutta miksi riskeerata oman lapsen terveys? 

Oletan, että et ole lääketieteen ammattilainen, joka on tehnyt tutkimustyötä aiheesta ja löytänyt vastakkaisia faktoja, vaan vetoat vain yksittäistapauksiin. Jos äiti hoitaa lapsia kotona ympäripäissään, ei kenellekään välttämättä käy mitään sillä kertaa, mutta ei voida silti sanoa, että lasten hoitaminen yksin kotona ympäripäissään on turvallista tai että yksikään lapsestaan kunnolla huolehtiva äiti tekisi niin. Samoin kukaan, jolle lapsen terveys on päihteitä tärkeämpää, ei polta raskaana.