Miten tupakasta eroon ennen synnytystä
Hävettää pyytää päästä synnytyksen jälkeen tupakalle,muutenkin tiedän olevani paska ja itsekäs joten en tarvitse moralisointia.
Neuvolassa en uskalla edes asiasta kysyä kun katsovat heti kun olisin tuhoontuomittu äitinä.
Kommentit (180)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskokaa jo tiedän tuon!Parisuhde rukoilee ja olen saanut ravata savuilla jatkuvasti stressin vuoksi.Syytän itseäni muutenkin tuosta istukka ongelmasta ja tiedän että kyseessä vakava asia.
Tuntuu ettei mialiala ole muutenkaan hyvä lopettamiseen ja toisinaan mietin että miksi minun lapseni ei olisi terve kun moni tuttu "todistanut" että ei tupakka välttämättä aiheuta mitään.Moni saa kuitenkin terveen lapsen.
- APMinkä ikäisiä lapsia tuttavillasi on? Tupakan aiheuttamat haitathan näkyvät kognitiivisina ongelmina yleensä vasta kouluiässä, on oppimisvaikeuksia, keskittymishäiriötä jne. Syntyessään ns. terve vauva ei vielä tarkoita, etteikö tupakointi olisi vaikuttanut mitenkään. Eikö tunnu kamalalta odottaa vuosikausia, että aiheuttaako se tupakointi jotain vai ei?
Ja mieti niitä tuttaviesi lapsia, onko niillä kuitenkin jotain ongelmaa, jota lapsen vanhemmat ei välttämättä edes yhdistä tupakointiin. On niin helppo kieltää aiheuttaneensa lapsen neurologiset vaivat omalla tupakoinnillaan ja antaa muita selityksiä, vaikka fakta on, että tupakoitsijoiden lapsilla näitä on enemmän.
Kaverin lapsi ekaluokalla ja erittäin vilkas,mutta johtuu kuulemma että äitikin ollut vilkas lapsi.Muuten suht terve.
Toisella tutulla lapsen jalassa oli pieni epämuodostuma syntyessään sekä pieni reikä jossain sydänläpässä.Tuosta kysyin häneltä ja sanoi että monella lapsella syntyessään voi olla reikä sydämessä (lääkäri oli niin heille sanonut kuulemma)tosta epämuodostumasta en tiedä.
-AP
Tutkimusten mukaan raskausaikana tupakoineiden äitien lapset ovat aikuisiällä huonokuntoisempia (mitattu cooperin testeillä), lisäksi toisen tutkimuksen mukaan kärsivät useammin munuaisongelmista. Eli koita tsempata itsesi lopettamaan, sinä ja vauvasi olette molemmat sen arvoisia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskokaa jo tiedän tuon!Parisuhde rukoilee ja olen saanut ravata savuilla jatkuvasti stressin vuoksi.Syytän itseäni muutenkin tuosta istukka ongelmasta ja tiedän että kyseessä vakava asia.
Tuntuu ettei mialiala ole muutenkaan hyvä lopettamiseen ja toisinaan mietin että miksi minun lapseni ei olisi terve kun moni tuttu "todistanut" että ei tupakka välttämättä aiheuta mitään.Moni saa kuitenkin terveen lapsen.
- APMinkä ikäisiä lapsia tuttavillasi on? Tupakan aiheuttamat haitathan näkyvät kognitiivisina ongelmina yleensä vasta kouluiässä, on oppimisvaikeuksia, keskittymishäiriötä jne. Syntyessään ns. terve vauva ei vielä tarkoita, etteikö tupakointi olisi vaikuttanut mitenkään. Eikö tunnu kamalalta odottaa vuosikausia, että aiheuttaako se tupakointi jotain vai ei?
Ja mieti niitä tuttaviesi lapsia, onko niillä kuitenkin jotain ongelmaa, jota lapsen vanhemmat ei välttämättä edes yhdistä tupakointiin. On niin helppo kieltää aiheuttaneensa lapsen neurologiset vaivat omalla tupakoinnillaan ja antaa muita selityksiä, vaikka fakta on, että tupakoitsijoiden lapsilla näitä on enemmän.
Kaverin lapsi ekaluokalla ja erittäin vilkas,mutta johtuu kuulemma että äitikin ollut vilkas lapsi.Muuten suht terve.
Toisella tutulla lapsen jalassa oli pieni epämuodostuma syntyessään sekä pieni reikä jossain sydänläpässä.Tuosta kysyin häneltä ja sanoi että monella lapsella syntyessään voi olla reikä sydämessä (lääkäri oli niin heille sanonut kuulemma)tosta epämuodostumasta en tiedä.
-AP
Onko myös sen vilkkaan kaverisi äiti tupakoinut raskausaikana..?
Näinhän se on, ettei varmaan kukaan myönnäkään, että ongelmat, epämuodostumat ja muut johtuu tupakoinnista. Koska ei sitä kukaan voi varmasti sanoakaan, toisin kuin esim fas-lapsilla alkoholin haitat. On niin helppo keksiä selityksiä ja armahtaa itsensä vastuusta, vaikka on hyvin todennäköistä että näidenkin kaveriesi lasten pulmat on ainakin joiltain osin äidin tupakoinnista johtuvia.
En ymmärrä tupakoivia äitejä. Itse ajattelisin, että jos olisi edes pieni mahdollisuus, että lapseni saa jotain häiriöitä, en todellakaan polttaisi raskaana tai imettäessä. En haluaisi ottaa sitä riskiä. Ja jo tupakoivan ihmisen vieressä on kamala olla, hirveää kuvitella mitä se aiheuttaa sikiölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
synnytät sitten nortti huulessa niinkuin kunnon kovat ämmät tekee. ;D
Tätä menoa kyllä.Ystäväpiirissäni kaksi samaan aikaan raskaana kanssani,oletin raskauden alettua että heiltä saisi tukea lopettamiseen mutta ehei,ovat molemmat kovia polttelemaan ja sanovat aina että kai tiedän että stressi joka lopettamisesta seuraa on vaarallisempaa sikiölle kun itse polttelu. Ihan raskauden alussa olin melkein viikon ilman,mutta toinen kavereista alkoi polttamaan vieressäni ja sanoin että menee muualla.totesi vain että on hänkin raskaana eikä ole valmis luopumaan vapaudestaan.tarjosi sitten mulle ja loppu historiaa.oon niin huono tän itsekurin kanssa.
:(
Toivon todella että tämä on trolli...
Mua kans naurattaa nää kukkahattutädit,ymmärtäisin jos nää mammat jotka mesoo olis jättänyt sen tupakoinnin kokonaan mutta ei. Suurin osa aattelee olevansa hyvä äiti vaan koska raskaana pystyi lopettamaan,tiedän niin monia jotka valittaa raskauden aikaisesta röökaamisesta ja heti synnytettyään suunnilleen jatkaa sitä tupakointia.eli eka ollaan 9kk ilman ja sit ku vauva pihalla se himo vaa vie voiton ja sit lapsen terveys ei kärsi vai?
Eiköhän sekin ole jo tiedossa että jopa isän polttelu vaikuttaa lapsen terveyteen ja vaikka kävis siellä pihalla.joten kannattaa olla hiljaa jos kumpikin vanhemmista ei oo savuton.
T.ketjupolttaja,raskaana polttanut ja terveen 3kuukautisen tyttövauvan onnellinen äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-APOnko myös sen vilkkaan kaverisi äiti tupakoinut raskausaikana..?
Näinhän se on, ettei varmaan kukaan myönnäkään, että ongelmat, epämuodostumat ja muut johtuu tupakoinnista. Koska ei sitä kukaan voi varmasti sanoakaan, toisin kuin esim fas-lapsilla alkoholin haitat. On niin helppo keksiä selityksiä ja armahtaa itsensä vastuusta, vaikka on hyvin todennäköistä että näidenkin kaveriesi lasten pulmat on ainakin joiltain osin äidin tupakoinnista johtuvia.
Kyllä on.Sillä perustelee tupakointia kun itse on suht terve muuten.munuaisten vajaatoiminta löytyy häneltä kun joku kirjoitti,mutta itsellänikin epäilty joten en tiedä voiko se liittyä tupakointiin.
Myönnän itsekin että on aika outoa kun kaveri kieltäytyy alkoholista ja siitä valittaa kuinka joku voi lapselleen niin tehdä vaikka itse polttaa.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Mua kans naurattaa nää kukkahattutädit,ymmärtäisin jos nää mammat jotka mesoo olis jättänyt sen tupakoinnin kokonaan mutta ei. Suurin osa aattelee olevansa hyvä äiti vaan koska raskaana pystyi lopettamaan,tiedän niin monia jotka valittaa raskauden aikaisesta röökaamisesta ja heti synnytettyään suunnilleen jatkaa sitä tupakointia.eli eka ollaan 9kk ilman ja sit ku vauva pihalla se himo vaa vie voiton ja sit lapsen terveys ei kärsi vai?
Eiköhän sekin ole jo tiedossa että jopa isän polttelu vaikuttaa lapsen terveyteen ja vaikka kävis siellä pihalla.joten kannattaa olla hiljaa jos kumpikin vanhemmista ei oo savuton.
T.ketjupolttaja,raskaana polttanut ja terveen 3kuukautisen tyttövauvan onnellinen äiti.
Aistin wt:n.
Tupakoivat luulevat olevansa parempia niin se menee.Töissä kerran työkaveri oli tehnyt jotain tuorejuusto leivosta,yksi raskaana oleva työtoveri kysyi sitten mitä tuossa on ja totesi "en voi syödä tuorejuustoa kun olen raskaana"
Kaikki kattoi vähän kummasti kun aina tupakalla muiden kanssa ja tuonkin jälkeen kysyi muilta pidetäänkö röökitauko.itketti ja nauratti kyllä.ja moni juomista paheksuu ja itse käy tupakalla.
Pakko nyt todeta että olen tän päivän ollut miltein kokonaan polttamatta :)
Mulla tulee 20 viikkoa ylihuomenna täyteen,jos nyt saan lopetettua eikö sekin jo takaa terveen vauvan?onko nuuska oikeasti parempi vaihtoehto kun joku kirjoitti,ajattelin jos siitä saisi lievitystä sitten alkaviin vieroitusoireisiin
-AP
No hei,juurihan se eräs bloggari joka tupakoi sai myös "terveen"lapsen.Luulen että tuollaiset ihmiset myös tekevät asiasta hyväksyttävämpää ku sosiaalisessamediassa joku tunnettu tehnyt jotai ja sitten oletetaan ettei itsellekään tai lapselleen voi mitään käydä.pidetään hyvänä äitinä ym.
Hei,täällä kanssa raskausviikko 30 menossa ja pohdin alkuraskaudessa samoja asioita.poltin noin askin päivässä viikolle 10 asti,siitä sai vähennettyä pikkuhiljaa.Nyt menee 5 savuketta päivässä.Neuvolassa tuettiin hyvin tupakan vähentämisessä ja sanottiin että parempi edes vähentää.Joten ei kannata potea huonoa omaatuntoa jos ei kokonaan pääse eroon.lapselle on tärkeintä äiti joka rakastaa ja yrittää parhaansa :) itse en koita enää tässä vaiheessa kokonaan lopettaa,luulen sen ajavan minut polttamaan vielä enemmän joten tämä parempi kaikkien kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Siis ootko tosissas? Ootko noin tietämätön vai kiellätkö tosiasiat? Jos lapsesi on 3 kk, et voi vielä tietää mitä kaikkea tupakointi on aiheuttanut. Mahdolliset ongelmat tulevat esiin vasta muutaman vuoden päästä ylivilkkautena, oppimisvaikeuksina jne. Oon aina pitäny tupakoivia vähän yksinkertaisina ja jotenki tää ei yhtään parantanu mielikuvaa. Tai siis kukaan tässä ketjussa tupakointia puolustanut.
Vaikea neuvoa. Itselleni tuli niin pahuksen huono olo tupakasta heti raskauden alussa, ettei ole isommin edes tehnyt mieli polttaa. Nyt rv30 ja kahdesti tullut ajatus "hitto kun tekisi röökiä mieli". Sitten tullut mieleen se pahoinvointi ja oksentelu, niin on halut kadonnu.
Ja tupakka vaikuttaa todella paljon istukan toimintaan. Mielestäni neuvolan hoitaja on tehnyt virheen, kun on vähätellyt tupakan syytä istukan irtoamiseen. Olisihan se voinut irrota muutenkin, mutta tupakka on hyvin todennäköisesti edistänyt sitä irtoamista. Tupakka vaikuttaa myös lapsiveden määrään, napavirtauksiin, sikiön kokoon ja kaikenlisäksi muuhun sikiön kehitykseen. Kätkytkuolemat on yhdistetty tupakanpolttoon.
Mun mielestä tupakanpolton välttäminen on yhtä helppoa, kuin graavilohen syömättömyys. Pitää vain elää sen kanssa, että raskaus luo rajotteita ja ne kaikki on sikiön kehityksen parhaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T.ketjupolttaja,raskaana polttanut ja terveen 3kuukautisen tyttövauvan onnellinen äiti.Siis ootko tosissas? Ootko noin tietämätön vai kiellätkö tosiasiat? Jos lapsesi on 3 kk, et voi vielä tietää mitä kaikkea tupakointi on aiheuttanut. Mahdolliset ongelmat tulevat esiin vasta muutaman vuoden päästä ylivilkkautena, oppimisvaikeuksina jne. Oon aina pitäny tupakoivia vähän yksinkertaisina ja jotenki tää ei yhtään parantanu mielikuvaa. Tai siis kukaan tässä ketjussa tupakointia puolustanut.
Faktaa tää vaan on.sai täydet apgarit heti synnyttyään,syö hyvin rintaa eikä paljoa itkeskele.joten todellakin puolustan :) painoakin 2600g joten hyvin sujui myös synnytys.
Ai muka huonompi cooperin testitulos lapsella, jos äiti on tupakoinut :D? No sitten on kyllä moni av-mamma tupakoinut raskaana ja imettäessä, kun nykyaan kakaroilla on niin saatanan huono kunto - huomataan viimeistään armeijassa.
t. tupakoimaton
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T.ketjupolttaja,raskaana polttanut ja terveen 3kuukautisen tyttövauvan onnellinen äiti.Siis ootko tosissas? Ootko noin tietämätön vai kiellätkö tosiasiat? Jos lapsesi on 3 kk, et voi vielä tietää mitä kaikkea tupakointi on aiheuttanut. Mahdolliset ongelmat tulevat esiin vasta muutaman vuoden päästä ylivilkkautena, oppimisvaikeuksina jne. Oon aina pitäny tupakoivia vähän yksinkertaisina ja jotenki tää ei yhtään parantanu mielikuvaa. Tai siis kukaan tässä ketjussa tupakointia puolustanut.
Faktaa tää vaan on.sai täydet apgarit heti synnyttyään,syö hyvin rintaa eikä paljoa itkeskele.joten todellakin puolustan :) painoakin 2600g joten hyvin sujui myös synnytys.
Jos syntyi täysiaikaisena, niin ainakin oli pienipainoinen. Faktaa sekin on, että apgarpisteet ja ruokahalu ei kerro mitään mahdollisista tulevista neurologisista pulmista. Et voi vielä tietää. Toivotaan, että kaikki menee yhtä hyvin kuin tähänkin asti.
Miksi aina tupakan vastustajat tulevat valittamaan tästä?asia ei kuulu pätkääkään teille polttaako joku raskaana vai ei.hankkikaa elämä
Laittaisitko lapsesi hengittämään auton pakokaasua?