Miten tupakasta eroon ennen synnytystä
Hävettää pyytää päästä synnytyksen jälkeen tupakalle,muutenkin tiedän olevani paska ja itsekäs joten en tarvitse moralisointia.
Neuvolassa en uskalla edes asiasta kysyä kun katsovat heti kun olisin tuhoontuomittu äitinä.
Kommentit (180)
Siis harkitse tupakanpolton lopettamista, mikä lie ajatusvirhe tuli.
T.100
Nyyh on se niin vaikeeta kun kaikki vaan moralisoi!! Mieti vähän onko sillä lapsella vaikeeta, jos sille tulee jotain oppimishäiriöitä sun tupakoinnin takia!!
Vierailija kirjoitti:
Kiitos asiallisista kommenteista vaikka epäasiallisia tulikin paljon.Minulla tosiaan menossa 20 viikko,joten kommenttien perusteella olen täysin huono äiti eikä enää merkitystä lopetanko.Minun kohdallani tuo syyllistäminen lisää vaikeutta lopettaa.
Ap
Tupakoinnin lopettaminen ei ole koskaan myöhäistä. Onko neuvolassasi tsemppiryhmää tms? Löytyykö netistä?
Tupakointi imetykseksen aikana lisää kätkytkuoleman riskiä. Vaatteista, hiuksista, ihosta ja maidosta tulee läpi tupakan haitat.. Samoin kohtukuoleman riski nousee kun odottaessa poltat. Katsopa video missä ultrassa näytetään mitä vauvalle tapahtuu tupakoinnin aikana: reppana ei pääse pakoon vatsasta, huitoo siellä kunnes liikkeet vähenee ja vauva hiljenee. Mieti sitä kun poltat. Annatko itsellesi anteeksi jos aiheutat vauvallesi jotain? Ne äidit jotka käyttää tekosyynä polttamiselle tätä ikuista "lopettaminen stressaa, on pahempi ku polttaminen" pitäis viedä saunan taakse.. Itsekkäintä mitä tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli kamalaa olla sellaisen huonetoveri sairaalassa joka lässytti vaan lapselleen kuinka rakas tämä on.poltti valehtelematta askin päivässä ja voi juma sitä käryn määrää!Monet kerrat pyysi mun olemaan vauvan kanssa jotta pääsee tupakalle,myös kätilön kuulin puhuvan hänelle että vauva ei pidä "savuisesta"maidosta mutta jatkoi silti.Ja parasta tuossa että lapsi oli syntynyt rv34 ja mennyt tehon kautta.Ei ollut hänen syynsä kuulemma.Niin onnellinen kun lapsi oli päässyt osastolle vierihoitoon vihdoin muutaman viikon jälkeen.
Mitä "parasta" tuossa nyt sitten oli?
Parasta on sun kommentti! Nyt taisi kalahtaa ja kovaa?
Oon miettinyt tätä aika paljon, mutta vaikuttaakohan addiktio aivoihin jotenkin niin, että empatiakyky vähenee ja itsekkyys korostuu? Normaalisti esim äiti yrittää tehdä lapselleen parhaan mahdollisen elämän. Addiktin ajattelussa kuitenkin se addiktio menee lapsen parhaan edelle. Oma äitini on alkoholisti, enkä vieläkään kykene käsittämään, miten hän on voinut laiminlyödä omia lapsiaan addiktion takia.
Et halunnu moralisointia, mut oot paska..... Oikeesti, miks tommonen ihmisen on pakko lisääntyä ja vie toistamiseen....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis oletko polttanut koko raskausajan ja nyt synnytyksen takia joudut luopumaan tupakasta puoleksi päiväksi?
Mutta kuitenkin ekan lapsen poltti? Olisko pitänyt jättää lastenteko väliin ihan kokonaan
Olin nuori ja tyhmä,kaikki kaveripiirissäni polttivat samoin mieheni joten en edes tajunnut tekeväni hallaa lapselle.
Nyt kun tiesin riskit luulin pystyväni lopettamaan heti kun saan plussan testiin,lapsi oli suunniteltu ja toivottu. tämän takia en uskalla sanoa neuvolassa,täälläkin saan haukkumista osakseni vain enkä neuvoja :(
-ap
Voi miksi sitä röökiä ei jätetä pois jo ennen yrityksen aloittamista 😐 kun tuntuu olevan yleistä tuo ajatus "lopetan sitten positiiviseen raskaustestiin", ja sitten osalla lopettaminen onkin luultua vaikeampaa.
Tulee kyllä niin surulliseksi tällaisista. Itse tekee kaikkensa jotta vauvalla olisi hyvä, lopettaa tupakoinnin heti raskaustestin jälkeen, syö vitamiinit yms yms ja silti menetin vauvan rv 23, jouduin hänet synnyttämään.
Ja nää röökaajat saa sitten aivan terveitä lapsia ja kehtaavat valittaa kun pitäis se tupakanpoltto lopettaa. Oo kuule tyytyväinen jos se vauvas on elossa siellä rakenneultrassa, ei ole aina päivänselvä asia. Ja sinä mietit vain tupakkaa!!!
Vierailija kirjoitti:
Hei,täällä kanssa raskausviikko 30 menossa ja pohdin alkuraskaudessa samoja asioita.poltin noin askin päivässä viikolle 10 asti,siitä sai vähennettyä pikkuhiljaa.Nyt menee 5 savuketta päivässä.Neuvolassa tuettiin hyvin tupakan vähentämisessä ja sanottiin että parempi edes vähentää.Joten ei kannata potea huonoa omaatuntoa jos ei kokonaan pääse eroon.lapselle on tärkeintä äiti joka rakastaa ja yrittää parhaansa :) itse en koita enää tässä vaiheessa kokonaan lopettaa,luulen sen ajavan minut polttamaan vielä enemmän joten tämä parempi kaikkien kannalta.
Pliis sano että olet provo..
Valitettavasti tupakka aiheuttaa erittäin voimakkaan addiktion. Tupakointi raskaana voi olla itsekkyyttä addiktio huomioiden mutta muuten iso osa äideistä kyllä miettii sitä haitallisuutta ja yrittää lopettaa. Paras neuvo onkin kaikille nuorille, etteivät aloittaisi, koska lopettaminen on usein mahdotonta, monille jopa raskaana. Raskausaikana voi olla isoja kriisejä, menetyksiä, jotka ylläpitävät sitä addiktiota. Minusta pitäisi olla tehokkaampi ohjelma neuvoloissa tupakoinnin lopettamiseen. Nyt siitä kysellään ja ehkä puhutaan mutta siinäpä se. Vieroituskurssi olisi hyvä.
Profiili kirjoitti:
Valitettavasti tupakka aiheuttaa erittäin voimakkaan addiktion. Tupakointi raskaana voi olla itsekkyyttä addiktio huomioiden mutta muuten iso osa äideistä kyllä miettii sitä haitallisuutta ja yrittää lopettaa. Paras neuvo onkin kaikille nuorille, etteivät aloittaisi, koska lopettaminen on usein mahdotonta, monille jopa raskaana. Raskausaikana voi olla isoja kriisejä, menetyksiä, jotka ylläpitävät sitä addiktiota. Minusta pitäisi olla tehokkaampi ohjelma neuvoloissa tupakoinnin lopettamiseen. Nyt siitä kysellään ja ehkä puhutaan mutta siinäpä se. Vieroituskurssi olisi hyvä.
Neuvolassa pitäisi puuttua odottavan äidin tupakointiin tehokkaammin,kyllä. Lopettaminen ei silti missään nimessä ole mahdotonta. Viimeistään raskausaikana pitäisi opetella terveellisempi tapa kohdata elämän kriisejä, kuin päihteet. Jos ei itsen,niin edes lapsen takia.
Hei ap, hienoa että pohdit lopettamista ja kyselet apuja siihen. Itsekin olin tupakoitsija ja kun yllättäen ja suunnittelematta raskaustestiin ilmestyi kaksi viivaa, lopetin samantien. Päätin että en polta sitä yhtäkään tupakkaa koska sitten kynnys polttaa seuraava on pienempi ja sitten taas kolmas, neljäs... Jne.
Sinun pitää ottaa nyt vain tuollainen hetki ja päättää että nyt se loppuu. Ja sen jälkeen et enää polta. Et yhtäkään. Vielä ei ole myöhäistä lopettaa. Myös toisella raskauskolmanneksella tupakoinnin lopetus pienentää keskenmenon, kohtukuoleman ja ennenaikaisen synnytyksen riskiä. Myös lapsen hermoston kehitys normalisoituu.
Se on tavallaan surullista että jokainen lapsi joka altistuu raskaudenaikaiselle tupakoinnille ei koskaan kehity kohdussa täyteen potentiaaliinsa. Tupakan myrkyt syrjäyttävät happea joka kulkee vauvalle. Vauva siis periaatteessa kärsii kroonisesta hapenpuutteesta ja happi toimii tärkeänä rakennusaineena hermostolle. Yksi kamala mielikuva tupakoinnissa olisi se että kuvittelee napanuoran käteen ja välillä puristat sitä kädellä niin että ravintoaineiden sekä hapen kulku sikiölle lakkaa, sitten kohta taas vapautat napanuoran ja pian taas puristat napanuoraa kämmenelläsi. Ei kukaan äiti halua tehdä sellaista lapselleen, mutta sitä tupakka käytännössä tekee. Supistaa ensinnäkin napanuoraa ja sen jälkeen vielä syrjäyttää siinä kulkevaa happea.
Itse ajattelin raskausaikana monesti asian niin, että minulla on vaikka loppuelämäni aikaa tupakoida jos niin haluan. Lapsellani on sen sijaan vain 9kk aikaa kehittyä kohdussani valmiiksi tähän maailmaan. Miksi haluaisin että hän syntyy vielä enemmän keskeneräisenä kuin muutenkin. Miksi haluaisin vaarantaa tuon kehityksen. Varsinkin kun se tupakka hidastaa hermoston kehitystä. Se kohdussa vietetty aika luo pohjan lapseni elämälle ja pahimmassa tapauksessa itsekäs tupakointini tuhoaisi tuon minulle niin rakkaan ja kallisarvoisen lapseni elämän. Lapsi kärsii kuitenkin jokaisesta poltetusta tupakasta vaikka me (ex-)tupakoitsijat olemme parhaita keksimään tekosyitä miksi tupakointia ei voisi muka lopettaa. Sen voi lopettaa aina. Ikinä raskauden missään vaiheessa ei ole liian myöhäistä vaikka mitä aiemmin sen parempi. Koskaan ei ole kuitenkaan liian myöhäistä tehdä sitä päätöstä.
Toivon sinulle ap kaikkea hyvää loppuraskauteen. Yritä sinnitellä ilman tupakkaa, jos et itsesi niin lapsesi takia. Jokainen hetki savuttomana on tärkeä lapsellesi ja ole ylpeä itsestäsi mikäli onnistut lopettamaan, onnittele itseäsi joka hetkestä. Yksi mikä kannattaa tehdä on että jos sinulla on ystäviä, jotka eivät tupakoi niin ole heidän seurassaan enemmän kuin tupakoitsijoiden, ainakin näin aluksi. Toivottavasti pystyt lopettamaan, tsemppiä raskauteen ja vauva-aikaan!
Vierailija kirjoitti:
Tupakoitsijat, kuten muutkin addiktit ovat hyviä keksimään syitä sille, miksi ei voi lopettaa.
Ei mulla ainakaan ollut mitään vaikeuksia lopettaa kun plussatestin sain. Ajattelin omaa lastani.
Ap, on luonnollista että sinua syyllistetään. Koska sinä itse pahoinpitelet lastasi eikä kukaan muu.
Tämä maailma on rankka paikka, ilman jo ennen syntymää tulleita vammoja :( Yksikään raskaana tupakoija ei rakasta lastaan, jos pilaa sen terveyttä jo raskausaikana. Olisi parempi kun tukehtuisi jo kohtuun, ettei tarvitse syntyä välinpitämättömälle äidille.
Itsekin tupakoin kuusi vuotta ja lopetin kerralla. Ensimmäinen viikko on pahin, sen jälkeen tupakka maistuu hirveälle ja siitä tulee paha olo.
Voitte toki puolustella tupakointianne miten vaan, niinkuin teettekin. Kyllä monet alkoholistitkin vetävät viinalla aivonsa harmaiksi, he eivät kuitenkaan vahingoita kuin itseään.
116 jatkaa.
Siksi me tupakoimattomat valitamme teille, koska emme ymmärrä syntymättömän elämän pahoinpitelyä. Harmiksemme kukaan ei suojele raskausaikana tupakoijan lasta.
Jos ei ole itsekuria lopettaa tupakointia, on parempi tehdä abortti.
Päähän taputtelu ja voivoisäsentäänyritit- mantra ei auta ketään.
Oksettaa säälittävät itsekkäät ämmät, joita ei kiinnosta se lapsen terveys. Miten voi olla niin heikko ja typerä? Koukussa johonkin syöpäkääryleeseen. Jos se tupakka menee lapsen terveyden edelle niin silloin ei kannata niitä lapsia tehdä. Kasva ensin tunnolliseksi aikuiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos asiallisista kommenteista vaikka epäasiallisia tulikin paljon.Minulla tosiaan menossa 20 viikko,joten kommenttien perusteella olen täysin huono äiti eikä enää merkitystä lopetanko.Minun kohdallani tuo syyllistäminen lisää vaikeutta lopettaa.
Ap
Älä kosta syntymättömälle lapsellesi palstalaisten epäasiallisia kommentteja jatkamalla polttamista. Se ei vahingoita palstalla roikkujia, vaan ainoastaan omaa pientä vauvaasi.
En vaan voi käsittää. En sitten millään. Miten voi aikuiset ihmiset olla näin itsekkäitä? Miksi teette niitä lapsia, jos heidän terveytensä ei teille mitään merkitse? En vaan voi ymmärtää miten kukaan voi puolustella tupakan polttoa. Mulle se on aivan sama, jos pilaatte oman kehonne ja kuolette siihen tupakkaan, mutta että pilaatte lapsennekin terveyden sillä. Ei sellainen äiti lastaan rakasta, jos se tupakka menee lapsen edelle. Voin vain kuvitella mikä kaikki muukin tulevaisuudessa menee lapsen edelle. Sääliksi käy näitä pikkuisia. :( Suoraan sanoen kuvottaa ap:n kaltaiset ihmiset. Kuka vain pystyy lopettamaan sen tupakan, jos vain haluaa.
Ap, sulla on addiktille tyypillinen selittely päällä. Et voi lopettaa koska:
-se on vaikeaa ja tulee vieroitusoireita
-muut syyllistävät ja tuomitsevat ja sinulla tekee entistä enemmän mieli tupakkaa
-olet jo polttanut tähän asti ja olet niin huono äiti että ihan sama polttaa koko loppuraskauskin
jne.
Syitä kyllä riittää. Hyväksy se, että KYLLÄ,sinä olet ollut tässä asiassa huono äiti ja itsekäs addikti joka on laittanut päihderiippuvuutensa lapsen edelle. Sinulla kuitenkin ON mahdollisuus muuttua. Sinä VOIT olla parempi äiti ja olet sitä heti, kun heität ne tupakat roskiin ja lopetat. Moni muukin on sen tehnyt, kuten minä. Sen kyllä kestää, on kestänyt moni muukin ja niin kestät sinäkin. Lopeta selittely, ota vastuu ja LOPETA NYT. Kukaan tai mikään muu ei ole syyllinen siihen että poltat, ei kukaan ihminen, ei stressi, ei mikään elämäntilanne. SINÄ itse kannat vastuun.