Miten tupakasta eroon ennen synnytystä
Hävettää pyytää päästä synnytyksen jälkeen tupakalle,muutenkin tiedän olevani paska ja itsekäs joten en tarvitse moralisointia.
Neuvolassa en uskalla edes asiasta kysyä kun katsovat heti kun olisin tuhoontuomittu äitinä.
Kommentit (180)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä vieläkin muka täydelliset äidit mesoaa,hei kai te tiette että jos vedätte kahvia sekin on vaaraksi sikiölle?Mutta silti jatkatte?päihde sekin nykyään on eikä eroa tupakasta joten kannattaa miettiä mitä sanoo.ootte siis huonoja koska addiktoituneina juotte sitä!myös salmiakki nykytiedon mukaan vaaraksi,ens kerralla jos näen karkkihyllyllä raskaana olevan käynpäs haukkumassa pahoinpitelijäksi!ei eroa sitten millään. Jos raskaana vetänyt graavikalaa niin se vasta on teidän mielestä paha juttu.huhhu.se neuvolan lista on vain suositus mitä ei suositella,joten ehkä ei kandeis kaikkea ottaa ihan vakavissaan.
3kk terveen tytön äiti täällä taas :)Siltä varalta, että sinä tai joku muu ihan oikeasti ajattelee näin ja on näin tietämätön.
On olemassa aineita, jotka ovat nykytiedon mukaan sikiölle haitallisia aina. Tietysti sikiölle tulevan haitan laajuus riippuu, kuinka paljon äiti kyseistä ainetta käyttää. Toiset aineet ovat myös enemmän haitallisia kuin toiset. Näitä aineita ovat mm.
-huumeet
-alkoholi
-tupakka
-salmiakkiSitten on aineita, jotka eivät ole sikiölle haitallisia, paitsi jos ne sattumoisinkin sisältävät jotain haitallista ainetta. Näitä ovat mm.
-graavikala (saattaa sisältää listeriaa)
-tuorejuusto (sama)
-merilevä (saattaa sisältää liikaa jodia).Kun äiti käyttää huumeita/tupakoi/syö salmiakkia hän aiheuttaa jossain määrin sikiölle haittaa AINA. Kun äiti syö graavilohta, se ei todennäköisesti haittaa sikiötä yhtään, mutta koska pieni listeriariski on olemassa, moni jättää kalat syömättä. Haitallisissa aineissa on siis vivahde-eroja. Mieluummin tupakka kuin alkoholi, mieluummin salmiakki kuin tupakka, mieluiten ei mitään näistä.
Menee kyllä niin että tupakka vihoviimeinen noista. .
Viime raskaudessani kärsin hyperemeesistä ja mikään,edes vesi ei pysynyt sisällä ekoina kuukausina.Salmiakin imeskely oli ainoa mikä auttoi ja ihan lääkäri suositteli minulle tuota.sairaalassa nesteytyksessä maatessani imeskelin salmiakkia,toinenkin lääkäri sanoi että hyvä että jotai saa vähän edes syötyä.inkivääri oli myös yksi jota lääkäri käski kokeilla vaikka normaalisti kielletty. 18 viikolla loppui oksentelu onneksi,mulle suositeltiin jatkuvan oksentelun ja kuivumisen vuoksi jopa keskeytystä....siinä hetkessä kävi kyllä mielessä,olis kyllä kaduttanut paljon.toivotaan ettei lapselleni nyt tosta salmiakista mitään tule.
Mietin onko sähkötupakka haitallista jos koitan siirtyä siihen?
-ap
Vierailija kirjoitti:
Mietin onko sähkötupakka haitallista jos koitan siirtyä siihen?
-ap
Mikset lopettaisi kokonaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä vieläkin muka täydelliset äidit mesoaa,hei kai te tiette että jos vedätte kahvia sekin on vaaraksi sikiölle?Mutta silti jatkatte?päihde sekin nykyään on eikä eroa tupakasta joten kannattaa miettiä mitä sanoo.ootte siis huonoja koska addiktoituneina juotte sitä!myös salmiakki nykytiedon mukaan vaaraksi,ens kerralla jos näen karkkihyllyllä raskaana olevan käynpäs haukkumassa pahoinpitelijäksi!ei eroa sitten millään. Jos raskaana vetänyt graavikalaa niin se vasta on teidän mielestä paha juttu.huhhu.se neuvolan lista on vain suositus mitä ei suositella,joten ehkä ei kandeis kaikkea ottaa ihan vakavissaan.
3kk terveen tytön äiti täällä taas :)Siltä varalta, että sinä tai joku muu ihan oikeasti ajattelee näin ja on näin tietämätön.
On olemassa aineita, jotka ovat nykytiedon mukaan sikiölle haitallisia aina. Tietysti sikiölle tulevan haitan laajuus riippuu, kuinka paljon äiti kyseistä ainetta käyttää. Toiset aineet ovat myös enemmän haitallisia kuin toiset. Näitä aineita ovat mm.
-huumeet
-alkoholi
-tupakka
-salmiakkiSitten on aineita, jotka eivät ole sikiölle haitallisia, paitsi jos ne sattumoisinkin sisältävät jotain haitallista ainetta. Näitä ovat mm.
-tuorejuusto (sama)
-merilevä (saattaa sisältää liikaa jodia).Kun äiti käyttää huumeita/tupakoi/syö salmiakkia hän aiheuttaa jossain määrin sikiölle haittaa AINA. Kun äiti syö graavilohta, se ei todennäköisesti haittaa sikiötä yhtään, mutta koska pieni listeriariski on olemassa, moni jättää kalat syömättä. Haitallisissa aineissa on siis vivahde-eroja. Mieluummin tupakka kuin alkoholi, mieluummin salmiakki kuin tupakka, mieluiten ei mitään näistä.
Viime raskaudessani kärsin hyperemeesistä ja mikään,edes vesi ei pysynyt sisällä ekoina kuukausina.Salmiakin imeskely oli ainoa mikä auttoi ja ihan lääkäri suositteli minulle tuota.sairaalassa nesteytyksessä maatessani imeskelin salmiakkia,toinenkin lääkäri sanoi että hyvä että jotai saa vähän edes syötyä.inkivääri oli myös yksi jota lääkäri käski kokeilla vaikka normaalisti kielletty. 18 viikolla loppui oksentelu onneksi,mulle suositeltiin jatkuvan oksentelun ja kuivumisen vuoksi jopa keskeytystä....siinä hetkessä kävi kyllä mielessä,olis kyllä kaduttanut paljon.toivotaan ettei lapselleni nyt tosta salmiakista mitään tule.
Salmiakin haitat taitaa olla aika uutta tietoa. Olin raskaana 2014 ja silloin puhuttiin vain salmiakin verenpainetta nostavista vaikutuksista (itsehän söin turkinpippureita verenpainemittari käsivarressa). Nyt olen uudelleen raskaana ja ohjeistus oli muuttunut aika tiukaksi, elikkä siis salmiakin ja lakritsin yhteydestä ylivilkkausoireiluun johtuen. Ja totta kai sekin on tapauskohtaista ja lääkäri punnitsee tilanteenmukaan. Mieluummin salmiakkia syövä kuin kuollut äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-huumeet
-alkoholi
-tupakka
-tuorejuusto (sama)
Viime raskaudessani kärsin hyperemeesistä ja mikään,edes vesi ei pysynyt sisällä ekoina kuukausina.Salmiakin imeskely oli ainoa mikä auttoi ja ihan lääkäri suositteli minulle tuota.sairaalassa nesteytyksessä maatessani imeskelin salmiakkia,toinenkin lääkäri sanoi että hyvä että jotai saa vähän edes syötyä.inkivääri oli myös yksi jota lääkäri käski kokeilla vaikka normaalisti kielletty. 18 viikolla loppui oksentelu onneksi,mulle suositeltiin jatkuvan oksentelun ja kuivumisen vuoksi jopa keskeytystä....siinä hetkessä kävi kyllä mielessä,olis kyllä kaduttanut paljon.toivotaan ettei lapselleni nyt tosta salmiakista mitään tule.Salmiakin haitat taitaa olla aika uutta tietoa. Olin raskaana 2014 ja silloin puhuttiin vain salmiakin verenpainetta nostavista vaikutuksista (itsehän söin turkinpippureita verenpainemittari käsivarressa). Nyt olen uudelleen raskaana ja ohjeistus oli muuttunut aika tiukaksi, elikkä siis salmiakin ja lakritsin yhteydestä ylivilkkausoireiluun johtuen. Ja totta kai sekin on tapauskohtaista ja lääkäri punnitsee tilanteenmukaan. Mieluummin salmiakkia syövä kuin kuollut äiti.
Lapseni on nyt 4kk ikäinen,ohjeistus oli silloin jo tuo mutta silti lääkäri antoi luvan.
Jos sun pitää vauvapalstalta hakea vinkkejä miten pääset tupakasta eroon ennen synnytystä (!) Niin silloin et tule tupakasta irti pääsemään. Miten täällä kukaan voisi antaa parempaa motivaatiota irti pääeämiseen, kuin se mikä itselläsikin on tiedossa- tuleva vauva.
Aloitus olisi hieman uskottavampi, jos se olisi tehty siinä kohtaa, kun olet havainnut olevasi raskaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä teitä vaivaa kun näin moni on polttanut raskausaikana? Sehän vahingoittaa lasta!
2,7 ja 10 vuotiaat.hyviä koulussa ja nuorin saa aina kehuja päiväkodissa reippaudestaan.
Eiköhän minulla ole kolme todistuskappaletta asiasta ettei näin ole.
Oma äitini on polttanut ja käyttänyt alkoholia ollessaan raskaana minusta. Ei ole jäänyt vahinkoa, ja koulut sujui hyvin.
Aina mietin, että olisiko voinut sujua vielä paremmin, jos äitini ei olisi käyttänyt päihteitä raskauden aikana. Noh, itseppä sen saan kohta selville, kun oma muksu tulee parin kuukauden päästä, enkä ole polttanut tai käyttänyt alkoholia raskauden aikana (alussa kyllä, kun en tiennyt olevani raskaana). Ja alkuraskauden päihteiden käytön takia suostuin tutkimusohjelmaan, jossa selvitetään perintötekijöiden ja vaikka minkä vaikutusta lapsen kehitykseen ensimmäisen kuuden vuoden ajalta. Annan mielelläni lääketieteelle mahdollisuuden tutkia asiaa entistä paremmin, kun edelleen jaksetaan jankata että ei ole mitään haittaa tupakasta ja alkoholista.
Mielestäni on hävytöntä leikkiä toisen ihmisen terveydellä näinkin typerässä ja turhassa asiassa.
Lopettamiseen ei ole oikeasti mitään kikkoja. Pitää vain lopettaa eikö enää ottaa röökiö käteen vaikka mikä olisi. Tahdonvoimalla mennään. "Vieroitusoireet" ovat pitkälti päässäsi eivät niinkään fyysisiä. T. 4 vuotta sitten lopettanut, en ole sortunut kertaakaan päätöksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vaihda sähköröökiin. Finnvapelta nesteet ja joku aloituspakkaus nyt heti. Ota heihin yhteyttä mikäli et tiedä jotain, kokemukseni mukaan auttavat auliisti. Paketti saapuu kokemukseni mukaan äkkiä.
t. ilman savua jo kolmatta vuotta, sitä ennen poltin melkein askin päivässä 15 vuotta
Tätä suosittelen viimeiseksi vaihtoehdoksi, jos ei tosiaan muuten pääse irti tupakasta. Onhan höyryttelyssä yli 3000 kemikaalia vähemmän, eikä tule palamistuotteita verenkiertoon. Silti vapettamisesta ei taida olla ihan vielä tarpeeksi tietoa, että miten se vaikuttaa terveyteen/sikiön kehitykseen. Toisaalta ilman vapettajia, sitä tietoa ei tulla saamaankaan. Ja uskon höyryttelyn olevan joka tapauksessa tupakanpolttoa terveellisempää. Ainakin se on moninkertaisesti halvempaa!
Tässäpä hyödyllinen keskustelu. Ap:lle toivotan vahvuutta ja itsekuria, pystyt siihen kyllä!
Olen itse lopettelemassa tupakointia kun haaveissa olisi raskaus. Iso kiitos sinulle joka kerroit myös nikotiinin vaikutuksista! Lopetan nimittäin nikotiinilaastareiden avulla ja tarkoitus on olla minimissään se kolme kuukautta savuton ennen kuin yritetään. Jostain syystä en hoksannut ollenkaan että se nikotiini yksinäänkin on haitallista (duh!), ajatelin lähinnä kaikkia muita tupakan myrkkyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
synnytät sitten nortti huulessa niinkuin kunnon kovat ämmät tekee. ;D
Tätä menoa kyllä.Ystäväpiirissäni kaksi samaan aikaan raskaana kanssani,oletin raskauden alettua että heiltä saisi tukea lopettamiseen mutta ehei,ovat molemmat kovia polttelemaan ja sanovat aina että kai tiedän että stressi joka lopettamisesta seuraa on vaarallisempaa sikiölle kun itse polttelu. Ihan raskauden alussa olin melkein viikon ilman,mutta toinen kavereista alkoi polttamaan vieressäni ja sanoin että menee muualla.totesi vain että on hänkin raskaana eikä ole valmis luopumaan vapaudestaan.tarjosi sitten mulle ja loppu historiaa.oon niin huono tän itsekurin kanssa.
Tuo lopettamisstressin vaarallisuus on ihan silkkaa paskaa. Tupakoijan lapsi on koko ajan stressitilassa sen äidin tupakoinnin takia. Lopettajan lapsen stressi loppuu melko pian äidin lopettaessa sauhuttelun. Sen jälkeen lapsella ei ole tupakoinnista aiheuvaa stressiä. Tuo on pelkkää urbaanilegendaa että tupakoinnin lopettaminen olis lapselle huono asia stressin takia. Asiantuntijat torppaa väitteen täysin. Pelkkä tupakoijien keksimä puolustelu sille että myrkyttävät omaa lastaan.
http://www.vau.fi/raskaus/Terveys/Elamantavat/Stressiko-vaarallisempaa-…
Vierailija kirjoitti:
vierasko kirjoitti:
En ymmärrä, miksi pitää ehdointahdoin a)tuhlata rahat johonkin josta ei tule hyvä olo/hyvä mieli b)pilata oma terveys c) pilata tahallaan lapsiensa terveys d)aiheuttaa itselleen jatkuva huono olo, hermostuneisuutta, pakko päästä "hermosavuille" yms.
Kyllä, olen itsekin tupakoinut. Lopetin, kun halusin lapsia ja aloin miettiä tupakointia syvemmin. Turhake, josta tulee vihaiseksi, lyhyt pinnaiseksi, pahalle haisevaksi, sairaaksi, köyhäksi.
Lopettaminen on sen hetken pieni tuska, itselläni ei ollut mikään suoritus, kun ajattelin kuinka typerältä se pillin imeminen ja värjöttely pakkasessa näyttääkään, kaikki vain sen takia, että voin maistaa suussani paskan ja tiedän kuinka paljon rahaa valuu hukkaaan joka viikko. Nekin rahat voisi laittaa kampaajaan, hyvään ruokaan jne.
Olen itse tupakoinneen äidin lapsi, minulla on paljon ongelmia, mm. keskittymishäiriö, aistiyliherkkyyksiä ja atopia. Kaikki todennäköisesti äitini minulle tahallaan aiheuttamia ongelmia.
Nyt äitini on kuolemassa keuhkoahtaumatautiin ja hänellä on 2 eri syöpää, jos näkee seuraavan lapsenlapsensa, niin onni, jos ei, niin tästä kaikesta hän halusi luopua vain sen takia, että saa seisoa ulkona imemässä huonon makuista ilmaa.
Taas näitä,kaikki on vanhempien ja tupakan syytä.Eihän maailmassa ole suurempaa ongelmaa kun tupakoitsijat.
Neljä lasta synnyttäneenä (kaikki terveitä)mä aina jaksan ihmetellä teidänlaisten kukkahattuilijoiden vittuilua.Poltin jokaisen raskauden ja vastakin aion jos vielä lapsia teen.kerran äitiyspolin pihalla joku otti asiakseen mainita kun multa oli mennyt vedet ja supistuksia odotellessa kävin hermosavuilla.
Sanoin suoraan että niin kauan kun kyseessä MUN kroppa ja MUN lapsi niin mä teen niinkuin koen tarpeelliseksi.jos joku tulisi kasvatusasioissa ja teidän äitiyttä pätemään niin asia olisi täysin sama.
Hankkikaa oikeita ongelmia elämäänne niin tiedätte millaiset asiat ovat oikeasti tärkeitä.
Lapsen terveys ei siis ole oikeasti tärkeä asia. Tärkeä asia on se kädessä käryävä tupakka. Ok. Kerro tuo nille lapsillesikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vierasko kirjoitti:
En ymmärrä, miksi pitää ehdointahdoin a)tuhlata rahat johonkin josta ei tule hyvä olo/hyvä mieli b)pilata oma terveys c) pilata tahallaan lapsiensa terveys d)aiheuttaa itselleen jatkuva huono olo, hermostuneisuutta, pakko päästä "hermosavuille" yms.
Kyllä, olen itsekin tupakoinut. Lopetin, kun halusin lapsia ja aloin miettiä tupakointia syvemmin. Turhake, josta tulee vihaiseksi, lyhyt pinnaiseksi, pahalle haisevaksi, sairaaksi, köyhäksi.
Lopettaminen on sen hetken pieni tuska, itselläni ei ollut mikään suoritus, kun ajattelin kuinka typerältä se pillin imeminen ja värjöttely pakkasessa näyttääkään, kaikki vain sen takia, että voin maistaa suussani paskan ja tiedän kuinka paljon rahaa valuu hukkaaan joka viikko. Nekin rahat voisi laittaa kampaajaan, hyvään ruokaan jne.
Olen itse tupakoinneen äidin lapsi, minulla on paljon ongelmia, mm. keskittymishäiriö, aistiyliherkkyyksiä ja atopia. Kaikki todennäköisesti äitini minulle tahallaan aiheuttamia ongelmia.
Nyt äitini on kuolemassa keuhkoahtaumatautiin ja hänellä on 2 eri syöpää, jos näkee seuraavan lapsenlapsensa, niin onni, jos ei, niin tästä kaikesta hän halusi luopua vain sen takia, että saa seisoa ulkona imemässä huonon makuista ilmaa.
Taas näitä,kaikki on vanhempien ja tupakan syytä.Eihän maailmassa ole suurempaa ongelmaa kun tupakoitsijat.
Neljä lasta synnyttäneenä (kaikki terveitä)mä aina jaksan ihmetellä teidänlaisten kukkahattuilijoiden vittuilua.Poltin jokaisen raskauden ja vastakin aion jos vielä lapsia teen.kerran äitiyspolin pihalla joku otti asiakseen mainita kun multa oli mennyt vedet ja supistuksia odotellessa kävin hermosavuilla.
Sanoin suoraan että niin kauan kun kyseessä MUN kroppa ja MUN lapsi niin mä teen niinkuin koen tarpeelliseksi.jos joku tulisi kasvatusasioissa ja teidän äitiyttä pätemään niin asia olisi täysin sama.
Hankkikaa oikeita ongelmia elämäänne niin tiedätte millaiset asiat ovat oikeasti tärkeitä.Naurettavaa kun täällä puhutaan asiasta niinkuin jostain laittomasta huumeesta.aika pieni pahe niihin verrattuna.Ap:na jatkaisin sauhuttelua mikäli stressi on kovaa lopettamis yritysten vuoksi.vauva ei kaipaa ahdistavaa oloa verenpaineen nousun myötä.myös se saattaa aiheuttaa ennenaikaisuuden.
Kai sä tiedät, että se lapsi kokee koko ajan sitä stressiä sen tupakoinnin takia? Sillä on koko ajan ahdistava olo kun äiti vetää sätkää. Sen sikiön verenpaine on koko ajan korkeampi, kiitos äidin sauhuttelun. Muutamassa päivässä sen sikiön olo paranee kun äiti lopettaa. Ja tämä on ihan tutkittu fakta. Lopettaminen on aina lapselle parempi vaihtoehto kuin tupakoinnin jatkaminen. Tuo lopettamisstressi on hölynpölyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se lapsi ei kaipaa myöskään sitä tupakkaa. Eikä siitä tulevia häiriöitä.
Ensinnäkin lapsi nikotiinin tottunut niin saattaa lopettamisesta tulla vieroitusoireet vauvalle.joten parempi jatkaa koska olo käy kohdussa sietämättömäksi mikäli vieroitusoireet tulevat raskaana ollessa sikiölle. Ja näin lääkäri sanonut ettei tarvi teidän seota :) en ymmärrä kun tupakoimattomat äidit kokevat jotenkin olevansa ylempiarvoisia ja asiakseen paheksua muita.
Ei sulle kukaan lääkäri ole noin sanonut tai sitten kyseessä on täysin epäpätevä lääkäri.
”Neuvolalääkäri kielsi mua lopettamasta. Lopetuksesta olisi ollut enemmän haittaa kuin hyötyä.”
Näin kirjoittaa eräs odotusaikana tupakoinut äiti Vau.fi:n Facebook-sivuilla. Tarina on tuttu. Uskomus, että tupakoinnin lopettamisesta aiheutuva stressi olisi sikiölle haitallisempaa kuin itse tupakointi, elää varsinkin vauva-aiheisilla foorumeilla vahvasti. Mutta onko ajatuksessa mitään perää?
”Kuulostaa kyllä täysin nettihuuhaalle tuo väite”, tupakoinnin vaikutuksista myös kirjan kirjoittanut Terveystalon naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Hannu Vierola sanoo. ”Tällaisia neuvoja antavan neuvolahenkilökunnan pitäisi mennä lisäkoulutukseen tai vaihtaa alaa.”
Vierailija kirjoitti:
Mua kans naurattaa nää kukkahattutädit,ymmärtäisin jos nää mammat jotka mesoo olis jättänyt sen tupakoinnin kokonaan mutta ei. Suurin osa aattelee olevansa hyvä äiti vaan koska raskaana pystyi lopettamaan,tiedän niin monia jotka valittaa raskauden aikaisesta röökaamisesta ja heti synnytettyään suunnilleen jatkaa sitä tupakointia.eli eka ollaan 9kk ilman ja sit ku vauva pihalla se himo vaa vie voiton ja sit lapsen terveys ei kärsi vai?
Eiköhän sekin ole jo tiedossa että jopa isän polttelu vaikuttaa lapsen terveyteen ja vaikka kävis siellä pihalla.joten kannattaa olla hiljaa jos kumpikin vanhemmista ei oo savuton.
T.ketjupolttaja,raskaana polttanut ja terveen 3kuukautisen tyttövauvan onnellinen äiti.
No, mun ei tarvi sitten olla hiljaa. Olemme tämmöinen kummajaisperhe, jossa kumpikaan vanhemmista ei polta. Eikö olekin outoa?
”Tupakoivan äidin raskaus on sitä, että on angsti päällä kaiken aikaa. Tupakoijan stressiä on kuvattu sillä tavalla, että on liian pienet kengät jalassa ja ne saa riisua vain tupakan polton ajaksi. Äidille aiheuttaa tietysti stressiä ja omantunnontuskia sekin, että hän tupakoi”, Vierola sanoo.
Äidin raskausajan pitkäaikainen, raju stressi voi altistaa lapsen tarkkaavaisuushäiriöille, käytöshäiriöille ja masennukselle. Tupakoivien äitien lapset kuitenkin altistuvat käytöshäiriöiden ja masennuksen lisäksi monelle muulle terveyshaitalle, kuten astmalle. Tupakoinnin lopettamisesta aiheutuvan stressin vaikutukset ovat siis pientä siihen verrattuna, mitä itse tupakointi aiheuttaa.
Mutta entä sikiön stressi?
Lähes jokainen tietää, että kun äiti polttaa tupakkaa, sikiö joutuu stressitilaan. Mutta tiesitkö, että raskauden aikana tupakoivien äitien lapset kärsivät stressistä myös syntymän jälkeen?
”Uusimmat tutkimukset, kuten Mikael Ekbladin lastentautiopin väitöskirja osoittaa, että tupakoivien äitien lapsilla on pienemmät aivot, heillä on suurempi masennustaipumus, ja he myös joutuvat käyttämään masennuslääkkeitä nuoruusvuosina ja lapsuusaikana”, Vierola listaa.
”Eräässä hollantilaistutkimuksessa todettiin magneettikuvauksissa, että tupakointi saa aikaan pysyviä muutoksia tupakoivien äitien lasten tunteita sääteleviin aivojen osiin. Aivot olivat pienemmät ja otsalohkossa oli vähemmän tunteita säätelevää harmaata ja valkoista ainetta, ja nämä niin sanotut tupakkajäljet aiheuttavat lapsille masennusta ja ahdistusta.”
Vierolalla on kuitenkin hyviä uutisia äideille: Jos tupakoinnin lopettaa heti, kun huomaa olevansa raskaana, tupakkajälkiä ei jää lasten aivoihin, ja masennustaipumus jää pois.
”Asia on siis aivan täysin päinvastainen. Tupakoinnista seuraa masennusta, pienemmät aivot ja ahdistusta”, Vierola toteaa. ”Savuton raskaus on siis pääasia. Jos haluat, että lapsesi oppii paremmin lukemaan ja soittaa pianoa, niin älä tupakoi raskausaikana."
Tupakoinnista monia riskejä lapselle
Monet äidit keskittyvät keskusteluissa siihen, onko odotusaikana tupakoineiden äitien lapsilla allergioita. Allergiat ovat kuitenkin vain pisara kaikkien tupakoinnista aiheutuvien haittojen meressä. Raskaudenaikainen tupakointi aiheuttaa muun muassa pienempää älykkyysosamäärää ja astmaa.
”Jos äidillä tai isällä on allerginen perimä ja äiti tupakoi, astman puhkeamisen riski on lapselle erittäin suuri. Tupakoimalla saa lapselle astman ja pienemmät keuhkot”, Vierola selvittää. ”Astma on iso asia lapselle. Jopa murrosiässä näillä tupakoivien äitien lapsilla on huonommat keuhkot, ja he ovat muutaman sentin lyhyempiä.”
”Edut tupakoinnin lopettamisesta ovat niin valtavat, että hämmästelen sitä, että äidit ottavat riskin ja tupakoivat raskauden aikana. Se on ihan hullua!” Vierola ihmettelee.
Tilastot raskausaikana polttavista äideistä ovat karua luettavaa. Vierola kertoo, että peräti 16 prosenttia suomalaisista raskaana olevista äideistä tupakoi. Luku on sama kuin 1980-luvulla. Ruotsissa sen sijaan enää 7 prosenttia äideistä tupakoi.
”Meidän pitäisi ottaa ruotsalaisista mallia”, Vierola toteaa.
”Suurin osa pystyy lopettamaan kun vain päättää. Lopettamisen apuna voi käyttää kaupoista saatavaa nikotiinipurukumia. Äidinrakkauden on oltava aina suurempi kuin nikotiiniriippuvuus.”
Tiedän monia tuttuja jotka kauhistelevat yhtä saunasidua raskaana mutta itse kuitenkin polttavat. Moralisoivat että miten kehtaa myrkyttää sikiö alkoholilla (sillä YHDELLÄ saunaoluella tai sidulla) ja samaan aikaan menee aski tupakkaa päivässä.onko se oikeasti parempi?alkanut vaikuttamaan siltä että hyväksyttävämpää tuprutella raskaana.En itse ymmärrä kumpaakaan,mutta tyhmää jos polttaa valittaa juomisesta ja myös toisinpäin.