Kenen olisi pitänyt maksaa itsemurhaajapojan hautajaiskulut?
Mitä mieltä? http://www.iltalehti.fi/uutiset/201703142200084666_uu.shtml
Itselle tuli mieleen (olen ehkä sydämetön) että pitääkö kaikkeen ruinata rahaa. Eikö edes pojan hautajaiskustannuksia voi itse hoitaa, vaikka olikin huostaanotettu? Niin vaan muutkin täällä maksaa omasta pussistaan ja tiukkaa tekee.
Kommentit (92)
Minä ajattelen sen niin, että se/ne kuka/ketkä edesmennyttä haluaa muistaa tilaisuudella maksavat sen.
Suuret hautajaiset kolmen ruokalajin tarjoiluineen eivät ole mikään oletus. Sellaiset tilaisuudet järkätään, mihin on varaa. Tässäkin tapauksessa he vouvat hakea tukea ja sitten vaan tiukalla budjetilla loput.
Miksi se olisi kaupungin tehtävä maksaa kaikkien hautajaisia?
N24
Voi poikaparkaa. Päätyi tuollaiseen ratkaisuun ja vanhempia kiinnostaa vain kuka kuittaa kulut. Jos oma lapseni menehtyisi, raha olisi viimeinen asia mielessäni, vaikka en todellakaan ole varakas.
Olisiko voinut sukulaiset tai ystävät osallistua maksamiseen? Jos ei halua hakea tukea toimeentulotuen kautta (missä vähävaraisuus tarkistetaan!) niin olisiko mahdotonta järjestelyistä jutella asiasta jonkun sukulaisen, toisen biologisen vanhemman tai kummin tms kanssa?
Totta kai voi sanoa että ei välttämättä ole yhtään ketään joka voisi auttaa vähääkään, mutta kustannusten määrä viittaa siihen että ainakin jonkin kokoinen muistotilaisuus on järjestetty eli jonkinmoinen porukka läheisiä on olemassa.
Tässä taas aihe, jonkä käsittely täällä on todella makaaberia.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla Kouvola kyseessä.
On. Tyttäreni saman ikäinen, tunsi pojan etäisesti.
Mun mielestä on outoa, että tästä on saatu joku väittely aikaiseksi. Kysehän on puhtaasta paperijutusta. Lastensuojelu ei voi tehdä päätöksiä kuolleelle, saattaa olla jo lapsen tiedot suljettu ettei niihin ole enää mahdollista edes mennä.
En mä tajua tätä, vanhemmat olisi luultavasti saaneet ainakin osan kuluista toimeentulotukena ja se siit. Outoa!
Käyttäjä4056 kirjoitti:
Kyyninen minä ajattelee, että järkkäsivät lapselleen hulppeat hautajaiset luottaen siihen, että sossu maksaa kaiken.
Täälläkin liian usein huudetaan sen perään, että jos kuolinpesä on varaton, niin sossu maksaa. Joku roti kuitenkin noissa järkkäilyssä. Kyllä ne arkun, kanervat ja kahvituksenkin saa ihan tonnillakin hoidettua. Kunpa ihmiset jaksaisivat enemmän kilpailuttaa hautajaistoimistoja.
Ei saa tonnilla hoidettua. Et tiedä hinnoista mitään. Mieheni järjesti erään sukulaisensa hautauksen halvimman mukaan. Kuolleella oli tilillään 2000 euroa. Se ei läheskään riittänyt.
Kahvit oli halvimmalla mahdollisella hinnalla seurakuntakeskuksessa ja vieraita oli noin 10.
Halvin arkku, polttohautaus ja kaikki muukin halvinta.
Olen muuttanut mieleni. Ennen väitin just niin, että törkeetä, kun eivät itse maksa lapsensa sitä ja tätä. Nyt olen tajunnut, että ne työkkärirahat yns ovat kohtuuttoman pienet, jolloin kaikki mahdollinen on pakko anoa erikseen.
Esim työmarkkinatuki on vissiin jotain 500 käteen. Sen lisäksi on pakko anoa kaikkeen muuhun ja paljon.
Perustulo pitäisi saada ja sen olisi oltava 1200 euroa (ja älkää vetäkö tähän, että mä saan palkkaa hei ton verran, sillä sen alle ei elä kuin kadulla)
Tuossa kai on kysymys, kumman tuista se hautaus pitäisi maksaa, eli lapsen vai vanhempien. Onkohan sitten niin, että vanhemmat ei oo oikeutettuja tukiin. (Omistavat ehkä jonkun kiinteistön tms. Ne sossulait ovat epäinhimillisiä.)
Kylläpä kuulostaa äiti surevan kovasti lastaan, joka on juuri haudattu, kun on intoa ja tarmoa vatkata raha-asioita ! No eipä ihme, että poika oli hakoteilla ja siten huostaanotettu. Ja upea isäpuoli jo 5 vuotta työttömänä, ei siis löydy ukolle yhtään mitään töitä?
Minusta hautajaiskulut kuuluu tuolle sijoitetulle taholle (eli kunnan lastensuojelulle). Hautajaiskuluilla tarkoitan hautapaikkaa, arkkua ja kuljetusta hautaan. (Ja nämä kuluthan lastensuojelu hoiti antamalla perheen käyttöön lapsen aikuistumisrahastoon kertyneet rahat eli hiukan yli 1000€.
Muistotilaisuudet kulut (kahvitus jne.) taas kuuluu sille taholle, joka muistotilaisuuden halusi järjestää eli lapsen vanhemmille. En ymmärrä miksi näitä pitäisi kenenkään muun maksaa. Ei muistotilaisuuden kuluja makseta muillekaan varattomina kuolleille.
Kuulostaa enemmän kuin oudolta, ettei vanhemmat halua osallistua lapsensa hautauskulujen maksamiseen, vaan odottaa sen yhteiskunnan maksavan ne. Onko ihmiset näin vieraantuneita yhteiskunnasta?
Tässäkin tapauksessa äiti on töissä ja pojan tilillä oli rahaa 1900€, eikä vanhemmat halua maksaa 1300€ erotusta, vaikka halusivat pitää hulpeat hautajaiset lapselleen. Ja oletaan lastensuojelun olevan perheen tukena, myös rahallisesti.
Ja on hyvin todennäköistä, ettei sossukaan maksa erotusta, kun pienimuotoiset hautajaiset saa jo pojan säästöillä, vai kuvitteleeko äiti ja isäpuoli pojan rahat kuuluvan heille.
Järjestin myös sukulaisen hautajaiset ja 800 euroa riitti, siinä arkku ja hautaus. Kirkostahan ei vuokraa tarvinnut maksaa ja pappi ei ottanut mitään. Muistotilaisuus oli nyyttärit vainajan kotona ja ihan ok kaikille mukana olleille.
Joten järkeä kustannuksiin, ei muistokahvit kuulu yhteiskunnan maksuun.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä kuulostaa äiti surevan kovasti lastaan, joka on juuri haudattu, kun on intoa ja tarmoa vatkata raha-asioita ! No eipä ihme, että poika oli hakoteilla ja siten huostaanotettu. Ja upea isäpuoli jo 5 vuotta työttömänä, ei siis löydy ukolle yhtään mitään töitä?
Niinpä. Sinäkin saat aivan mahdottomat kicksit rienaamalla noita ihmisiä. Häpeä jos osaat.
Vierailija kirjoitti:
On jotain kauheaa menettää lapsi tuolla tavalla. Syvä osanotto pojan läheisille. Älkää välittäkö tästä harakkalaumasta täällä. Niillä on "tylsää"...
Eihän kukaan ole menetystä väheksynyt. Ikävä kyllä myös tässä tilanteessa täytyy vaan kohdata taloudelliset reaaliteetit. Jos ei ole varaa 3200e hautajaisiin täytyy pärjätä vaatimattomammin.
Kunnanvaroista järjestetään kohtuullinen hautaaminen. Käytännössä tämä tarkoittaa vaatimatonta siunaustilaisuutta arkkuineen, uurnaamista ja pientä laattaa hautausmaan uurnalehtoon. Mitään muistotilaisuuksia tai muita kahvitteluita ei kunta saa maksaa.
Reumaatikko mieheni sai usein keuhkokuumeen, monet antibiootit vuodessa ja välillä tiputuksessakin. Kun sitten oli muissa asioissa menossa lääkäriin, käskin ottaa sen rokotuksen, uskoi sitten kun lääkärikin kehui, että 1 rokote suojaa loppuiän.
Nyt siitä on pari vuotta, eikä yhtään antibioottikuuria ole tarvittu, ihan kuin hänen yleiskuntonsakin olisi noussut, vaikka aika vaivainen on muutenkin.
No nyt on kyllä mulkut vanhemmat. Poika parka.
Mikä iltapaskan motiivi on julkaista näitä "päivän köyhä" juttaja jatkuvalla syötöllä. Ärsyttää todella paljon lukea näitä. Ihmisillä ei tunnu olevan minkäänlaista elämän hallintaa ja odotus, että joku muu maksaa kaiken. Kyllä hautajaisiin saa helposti menemään 3000-5000e, jos on yhtään kalliimpi arkku ja ruokailu sukulaisille. Perustyössäkäyvä maksaa tämän kaiken itse, vaikkei rahassa kierikään. Mielestäni se, että perheelle annettiin mahdollisuus käyttää pojan rahoja, joista jäi vielä heille itselleen se reilu tonni maksettavaksi oli sitä kohtuullistamista ottaen huomioon heidän rahatilanteensa.
Olisi paras koko yhteiskunnalle että ne ihmiset eivät lisääntyisi jotka eivät pysty jälkeläisiään hoitamaan aikuisiksi vastuullisiksi veronmaksajiksi.
Julmaa mutta totta.