17v tytär ei osaa pelätä yksin yöllä kävelemistä...
Tämä meidän rohkelikko tapaa kävellä kavereilta kotiin vaikka kello kolme yöllä, siitäkin huolimatta, että miljoona kertaa on sanottu että sen kun soitat minulle tai isälle niin haetaan. Keskustasta kotiin meillä matkaa n. 4km, asutaan pienessä kaupungissa eikä tämä meidän asuinalue ole ollenkaan se kaikista "puhtoisin". Isänsä ja minä ollaan kävelty yöllä baarista kotiin yksin elämämme aikana tietysti monta kertaa, ja kaikenlaista on tullut vastaan, hiippareista ryöstöyrityksiin. Tyttärelle on kerrottu ja ei korvaansa hetkauta.
Tietysti voitaisiin tehdä niin, että ehdot olisivat että joko kyydillä kotiin tai ei pääse ollenkaan lähtemään, mutta haluaisin vähän saada hänet itse oivaltamaan että yksin ei kannata tuolla seikkailla – kohta on täysi-ikäinen ja muuttaa toiseen kaupunkiin opiskelemaan, eikä siellä voi enää olla määräilemässä. Mitenköhän tuon luupään saisi oivaltamaan, että ulkona poukkoilu keskellä yötä yksin ei ole kovin kannattavaa? Missään tuhannen tuiterissa ei kaupungista kotiin yksin kävele, sen verran on edes järkeä päässä, mutta silti.
Kommentit (25)
Miksei voi kävellä, jos ei ole mitään pelottavaa kerran tullut koskaan vastaan?
Näytä Yle arkistosta niitä Kadonneet -dokkareita. Sai ainakin minut miettimään tota yöllä baarista kotiin kävelyä kaksi kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksei voi kävellä, jos ei ole mitään pelottavaa kerran tullut koskaan vastaan?
Koska äiti ja ilmeisesti isäkin on vainoharhainen hullu joka näkee jotain pelottavaa jokaisessa vastaantulijassa ja varjossa, varsinkin kolmelta aamuyöstä.
Vierailija kirjoitti:
Näytä Yle arkistosta niitä Kadonneet -dokkareita. Sai ainakin minut miettimään tota yöllä baarista kotiin kävelyä kaksi kertaa.
Kannattaa näyttää erityisesti Raisa Räisänen -juttu, kun on tytön ikäinen ja kadonnut juuri matkalla juhlimasta kotiin. Ei kannata kuitenkaan liikaa pelotella tyttöäkään.
Minä olen ollut tyttäresi kaltainen rohkea kulkija.
En pelkää jos joku on humalassa. Jos näen puukon tai epämääräisiä hiippareita, väistän toiselle puolelle katua, mutta en ala itkeä tai linnoittaudu kotiin pelkäämään.
Vanhempani eivät koskaan opettaneet minua pelkäämään muita ihmisiä. Jännää, että sinä haluat opettaa lapsellesi sellaista. Pahoinpitelyitä voi sattua myös päiväsaikaan, samoin rattijuoppoja.
Ei meilläkään mennyt meidän vanhempien kehotukset perille. Asutaan paikassa johon tytön kotimatka kulkee reittiä jossa on kaks lähiräkälää, kännisiä opiskelijoita ja narkkareita tai vaihtoehtoisesti huonosti valaistua pyörätietä. Nykyään jos on yöllä ulkona kavereineen niin tytön poikaystävä ei päästä lähtemään yksin vaan tuo tytön aina kotiin ja varmistaa, että pääsee sisälle. Tyttö on porukan ainoita alaikäisiä, mutta uskallan päästää, kun tuo poikaystävä on tytön seurassa aina selvinpäin, että pystyy ajamaan hänet yöksi kotiin.
Miksi ette opeta tyttärelle puolustuskeinoja jos jotain tapahtuu? Itsepuolustusliikkeitä tai kantamaan vaikka suihketta laukussa. Ei kai tyttäresi juo tuon ikäisenä yksin kavereiden kanssa??
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette opeta tyttärelle puolustuskeinoja jos jotain tapahtuu? Itsepuolustusliikkeitä tai kantamaan vaikka suihketta laukussa. Ei kai tyttäresi juo tuon ikäisenä yksin kavereiden kanssa??
Ai ei kai 17-vuotias juo kavereidensa kanssa? Juu ei varmasti juo, ikinä ei ole kukaan 17-vuotias alkoholia maistanutkaan.
Hyvä, ettei pelkää. Pelon haistaa ja toimii "houkuttimena".
Pelottomat saa kulkea rauhassa.
Sitä saa mitä haluaa, mutta myös sitä, mitä pelkää.
Toi on kinkkinen juttu...
En minäkään nuorena tuollaista pelännyt, enkä pelkää vieläkään - olen iäkäs nainen.
Mutta toisen kautta ajat ovat muuttuneet...tämän päivän nuorien pitäisi olla varovaisia, ja kumminkaan heitä ei pitäisi pelotella arkajaloiksi. Elikä mitä tuossa nyt sitten tekisi? Hänellä voisi ainakin olla mukanaan jotain itsepuolustusjuttuja, pippurisuihketta (onko laillista?), joku äänihälytin tms.
Kokoontukaa koko perheen voimalla ja keskustelkaa.
Kehoittakaa ainakin välttämäään musiikin kuuntelua kotiin kävellessä. Musiikkia kuulokkeista kuunteleva on äärimmäisen helppo yllättää.
Sellainen tietynlainen katuviisaus on hyvä omistaa, vaikka ei itse pelkäisikään. En näe kovin hyvänä ideana, että nuori tyttö yksinään vaeltelee aamuyöllä jossain pyöräteillä.
Avainnippua ei luokitella aseeksi.
Käsi taskuun ja avaimet sormien läpi ja käsi nyrkkiin. Vanha kikka jos pelottaa.
Olen ollut samanlainen (olen edelleenkin). Minua vähän puistattaa, että haluat ns. opettaa pelkäämään. Oma äitini ei ikinä niin yrittänyt, en pelännyt enkä pelkää vaikka pari läheltä piti-tilannetta on aikoinaan ollutkin. Se on vaan murto-osa kuitenkin hulluja/raiskareita/varkaita, loput ovat tavallisia ihmisiä kuten tyttäresikin, matkalla paikasta a paikkaan b ja mahdollisesti samoja asioita kuin sinä pelokkaana miettien. Jotain kättä pidempää voisit antaa taskuun josta sen tarpeen vaatiessa saa kätevästi. Jos öisin puuttuu esim. katuvalaistus, on itselläni farkkujen toisessa taskussa taittomallinen veitsi/linkkari (aukeaa nopeasti) ja toisessa Nato-kaasu (pippurikaasun stydimpi serkku, saa esim. Tallinnasta tiskin alta ~10e hintaan). Muista myös opettaa että turhaan ei ketään kaasutella vaan käyttö vain hengenvaarallisessa tilanteessa, josta ei muuten pääse pois. Ihmisen ei tarvitse oppia pelkäämään maailmassa jossa pitää olla rohkea. Puolustaudu pakollisen verran ja pakene, ihan miten vain. Ole ylpeä tyttärestäsi!
N22
Vierailija kirjoitti:
Ei meilläkään mennyt meidän vanhempien kehotukset perille. Asutaan paikassa johon tytön kotimatka kulkee reittiä jossa on kaks lähiräkälää, kännisiä opiskelijoita ja narkkareita tai vaihtoehtoisesti huonosti valaistua pyörätietä. Nykyään jos on yöllä ulkona kavereineen niin tytön poikaystävä ei päästä lähtemään yksin vaan tuo tytön aina kotiin ja varmistaa, että pääsee sisälle. Tyttö on porukan ainoita alaikäisiä, mutta uskallan päästää, kun tuo poikaystävä on tytön seurassa aina selvinpäin, että pystyy ajamaan hänet yöksi kotiin.
Meillä tuon varoittelun hoiti tytön isoveli joka käytti näköjään sellaisia argumentteja että meni kerralla perille, isoveli on myös se joka tytön kotiin hakee oli kello sitten mitä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tuon varoittelun hoiti tytön isoveli joka käytti näköjään sellaisia argumentteja että meni kerralla perille, isoveli on myös se joka tytön kotiin hakee oli kello sitten mitä hyvänsä.
Ihana veli😊
Teini-ikään kuuluu "kuolematon" olo. Siksi he tekevät kaikenlaisia vaarallisia tempauksia.
Kukaan muuhan ei voi heittää hän kotiin, eihän? Hän vaan sanoo, että kävelee ettei joudu ristikuulusteluun kuka se oli, jne.
No en kyllä itekkä pelkää yöllä kulkemista, mutta mietin silti kahdesti missä kuljen ja missä kunnossa. Käytän esim. mielummin pitkää asuttua reittiä kuin oikopolkua puiston halki.
Ei alaikäisen pitäisi olla kolmelta enää ulkona, yksin tai kavereiden kanssa, tytön tai pojan.