Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten FAS-aikuinen käyttäytyy?

Vierailija
14.03.2017 |

Miten aikuisessa, jo keski-ikäisessä ihmisessä voi näkyä se, että äiti on raskausaikana juonut runsaasti alkoholia? Tiedän mitä ulkonäköpiirteitä voi olla, mutta millaisia nämä ihmiset ovat luonteeltaan? Yritän ymmärtää erään läheiseni käytöstä, siksi kysyn. Tiedän että hänen äitinsä käytti runsaasti alkoholia, siitä puolesta on itse kertonut enemmänkin.

Entiset nimitykset taisivat olla FAS ja FAE, nykyään kai FASD. Mutta jokainen varmaan tietää, mistä kyse.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen ihminen on yksilö. Ei se, että on jokin diagnoosi, tarkoita jotakin luonnetta. FASiakin on hyvin eriasteista. Syntymän jälkeinenkin elämä vaikuttaa paljon. Jos saa hyvää hoitoa ja opetusta ja turvallisen lapsuuden, voi oireiden hallinta olla helpompaa. Tyypilliset oireet lienevät alhaista älykkyyttä, oppimisvaikeuksia, adhd-tyyppistä käytöstä yms. Mutta kukin on oma yksilönsä. Osa FAS-ihmisistä on vaikeasti kehitysvammaisia, osa taas vaikuttaa päällepäin ihan tavalliselta.

Vierailija
2/7 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, tiedän että on hyvin erilaisia, ja lapsuus toki vaikuttaa. Mutta joitain tyypillisiä piirteitä kai voi silti nimetä. Tämä tuntemani ihminen on tavattoman impulsiivinen. Vaikka tuo piirre voi olla pitkään näkymättömissä, on esiin tullessaan todella vahva. Samoin tuntuu, että kognitiivisella puolella on jotain erikoista, mitä en osaa selittää. Ei näe yhteyksiä asioiden välillä eikä ymmärrä toisen käytöstä. Yksinkertainenkin teksti voi olla hankala lukea, ja sisällön tulkinta menee pieleen. Aivan kuin olisi tolpanvälejä vailla lankaa. Ja lisäksi muita adhd-tyyppisiä asioita.

Toivon että voisin ajatella tästä ihmisestä myönteisemmin, ymmärtää että hän ei ehkä mahda itselleen mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tapailin FAS-miestä ollessani itse rikki, kävin terapiassakin kun itsetunto oli huono ja olin masentunut.

FAS-mies oli hyvin yksinkertainen ja tykkäsi kovasti naisista ja isoista rinnoista.

Onneksi arvostan nykyään itseäni eikä minun tarvitse tapailla miestä joka on täysin eri aaltopituudella kanssani.

Vierailija
4/7 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko se näkyä jotenkin, jos isoisäni on ollut kunnon juoppo kai jo ennen äitini syntymää? Voiko olla dna:han tullut jotain vikoja tms., jotka näkyy esim. minussa tai omassa lapsessani? Minulla todettiin raskaudessa hepatogestoosi (raskauden aikainen maksasairaus), jonka tarkkaa syytä ei tiedetä, mut sen sanotaan olevan perinnöllinen. Voiko tuollainen vaikuttaa sen puhkeamiseen? Itse en alkoholia käytä ollenkaan.

Vierailija
5/7 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että tämän tuttuni lapsuudenkuvissa näkyi fas-piirteisyyttä. Ei se sinänsä toki mitään todista. Hänellä on äidin puolelta vanhempi sisarpuoli, joka on ollut sairas koko ikänsä ja ilmeisesti jotenkin kehityshäiriöinen. Äidin puolella on rankkaa alkoholismia ollut enemmänkin, ja kuulemma suvussa joku on pahasti fas-ongelmainen, tosin tämän henkilön lapsuudessa ei moista sanaa tunnettu.

Eihän tämä pohdinta mitään merkitse, mutta tuntuu että oma suhtautumiseni häneen on jotenkin pehmennyt.

Ap

Vierailija
6/7 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain lapsena fae-diagnoosin. Näin aikuisena en pidä vieläkään, että tilanteet muuttuvat yllättäen, etenkin jos olen ne jollain tietyllä tavalla suunnitellut. Lisäksi koen, etten muista esim. tapahtumia tarkasti joskus kuukauden saati pidemmän ajan jälkeen.

Vierailija
7/7 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

FAS-aikuinen käyttäytyy paljolti samalla tavalla kuin CIS-nainen.