Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TE-toimisto tarjosi Jarmolle, 59, paikkaa sorvaamosta, vaikkei mies ole ikinä sorvannut työkseen – tässä selitys

Vierailija
13.03.2017 |

http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005125816.html

Onko tämä nyt ihmekään, että työkkäri tarjoaa sellaista työtä, mihin hakijalla ei ole ollenkaan alan koulutusta tai kokemusta? Työkkärihän tunnetusti tarjoaa töitä täysin mielivaltaisesti.

Tiedänpä itsekin pari tuollaista tapausta. Ensimmäisessä tapauksessa työkkäri tarjosi työtä, jossa työttömän piti tarttua sellaisten isojen koneiden puikkoihin, joita ei ollut koskaan nähnytkään, saati sitten käsitellyt. Siitä seurasi sitten satojen tuhansien vahingot. Toisessa tapauksessa työkkäri laittoi työttömän hommiin maatilalle ja siellä oli erittäin lähellä, ettei koko navetta kymmenine lehmineen tuhoutunut, kun tämä työnhakija ei osannut asioita hoitaa, koska ei ollut koskaan ennen niitä hommia tehnyt.

"jos työnhakijalle tarjotaan sellaista työtä, mihin hänen ammattitaitonsa tai osaamisensa ei riitä, kannattaa ottaa yhteys TE-toimistoon."

Ne mitään korjaan, vaan ainoastaan katsovat tuon työstä kieltäytymiseksi ja lätkäisevät karenssin.

On todellakin hienoa olla työkkärin asiakkaana.

Tiedättekö te palstalaiset mitään vastaavia tapauksia?

Kommentit (192)

Vierailija
81/192 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ensimmäisessä tapauksessa työkkäri tarjosi työtä, jossa työttömän piti tarttua sellaisten isojen koneiden puikkoihin, joita ei ollut koskaan nähnytkään, saati sitten käsitellyt. Siitä seurasi sitten satojen tuhansien vahingot. Toisessa tapauksessa työkkäri laittoi työttömän hommiin maatilalle ja siellä oli erittäin lähellä, ettei koko navetta kymmenine lehmineen tuhoutunut, kun tämä työnhakija ei osannut asioita hoitaa, koska ei ollut koskaan ennen niitä hommia tehnyt."

Mikseivät esimiehet puuttuneet siihen, että uudella työntekijällä ei ole ammattitaitoa?

Vierailija
82/192 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tapauksen jossa vakavaa epilepsiaa sairastavalle ehdotettiin työkkärin puolesta taksikuskin hommia... Oireileva epilepsia on lähtökohtaisesti asia joka estää ajokortin saamisen ja pistää ajokieltoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/192 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex työantaja ilmoitti työkkäriin  projektin loputtua   että oli tarjonnut minulle lisää töitä . Valehteli äijä, koska palkkoja oli maksamatta ja jouduin avin kautta perimään omiani pois. Työkkäri uskos valheet ja heitti karenssin päälle! Sama äijä hr tyyppinä turussa porskuttaa.

Vierailija
84/192 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ensimmäisessä tapauksessa työkkäri tarjosi työtä, jossa työttömän piti tarttua sellaisten isojen koneiden puikkoihin, joita ei ollut koskaan nähnytkään, saati sitten käsitellyt. Siitä seurasi sitten satojen tuhansien vahingot. Toisessa tapauksessa työkkäri laittoi työttömän hommiin maatilalle ja siellä oli erittäin lähellä, ettei koko navetta kymmenine lehmineen tuhoutunut, kun tämä työnhakija ei osannut asioita hoitaa, koska ei ollut koskaan ennen niitä hommia tehnyt."

Mikseivät esimiehet puuttuneet siihen, että uudella työntekijällä ei ole ammattitaitoa?

Miksi työnantaja otti sen töihin? Ei kai työkkäri työnantajaa voi pakottaa

Vierailija
85/192 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärin näkökanta tässä: olin pätkätyöläisenä te-toimistossa. Toki toivoin jatkoa ja jopa vakinaistamista. Halusin siis olla ahkera. Esimies seurasi toimiston ura-ohjelmasta, miten paljon kurssi- ja työpaikkaosoituksia ja tarjouksia kukin työntekijä lähetti viikossa. Minä hakkasin niitä menemään ns isolla kädellä, eli en ehtinyt niin tarkkaan lueskella mitään taustoja: kunhan hakuammatit osui jotenkin niin lähetin menemään.

Ja niinkuin tuossakin sanottiin, niin se on sen asiakkaan tehtävänä katsoa että kaikki hakuun vaikuttavat tiedot on oikein: oikeat ammatit, ajokortit, pätevyydet jne. Ei työkkärin asia ole niitä alkaa jokaisen kohdalla miettimään ja selvittelemään, ei riitä kenenkään aika semmoiseen!

Vierailija
86/192 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavani on 55 vuotias työtön nainen, lähihoitajaksi kouluttautunut pari vuotta sitten.Ikänsä puolesta hän ei saa töitä , vaikka vakuutettiin että alalla on töitä, työttömäksi jäädessään. Hänelle on ehdotettu tulityökurssia, tänään viimeisempänä nostokurjen ohjaajan koulutusta. Järjenkäyttö olisi sallittu näillä virkailijoillakin.

Mikä syy kieltäytyä? Miksi hän ei voisi kouluttautua nostokurjen ohjaajaksi? Mä menisin noille kursseille ihan hyvin vuoksi.

Vierailija
87/192 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itse hakee työhön johon ei ole pätevyyttä niin voi saada karenssia jos te-toimisto saa tietää asiasta mutta he voivat itse kehottaa hakijaa hakemaan töitä mihin tällä ei ole minkäänlaista pätevyyttä. Toisaalta työkokeiluun paikkoja (palkattomaan, kyseessä ei ole työsuhde) voi mennä raksalle tai tekemään vaativia kirjanpidon töitä. 

Vierailija
88/192 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö näitä asioita kysytä jo työhaastattelussa? Epäpätevä rekrytointi kyseessä jos kokematon ja kouluttamaton työntekijä laitetaan koneen puikkoihin jossa aiheuttaa satojen tuhansien vahingot. 

Vierailija
89/192 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran kävin työkkärissä kysymässä töitä joskus 80-luvun lopulla. Nauroivat ja sanoivat, että ei meillä ole sulle mitään. Sen jälkeen olen itse etsinyt työni ja välttänyt työkkäriä kuin ruttoa.

Vierailija
90/192 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö näitä asioita kysytä jo työhaastattelussa? Epäpätevä rekrytointi kyseessä jos kokematon ja kouluttamaton työntekijä laitetaan koneen puikkoihin jossa aiheuttaa satojen tuhansien vahingot. 

Koska aloituksessa mainitut esimerkit ovat keksittyjä. Yksikään työnantaja tai esimies ei päästä uutta työntekijää työkoneen ohjaimiin tai lehmiä hoitamaan tietämättä, osaako tämä työn.

Vierailija
91/192 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun piti hakea avointa papin virkaa. Olen insinööri...

Työkkärintäti asiakkaastaan pappia toivoi...

Vierailija
92/192 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha aloitus näköjään, mutta en kyllä usko ap:n tarinoita. Yksikään maatilallinen, eli yrittäjä, ei laske osaamatonta tekemään yhtään mitään, mikä voisi vaarantaa eläinten voinnin tai kalliit laitteet. Sama juttu tuon toisen esimerkin kanssa. 

Vierailija
93/192 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha aloitus näköjään, mutta en kyllä usko ap:n tarinoita. Yksikään maatilallinen, eli yrittäjä, ei laske osaamatonta tekemään yhtään mitään, mikä voisi vaarantaa eläinten voinnin tai kalliit laitteet. Sama juttu tuon toisen esimerkin kanssa. 

Eihän kukaan huonoa palkkaa mutta tässä onkin kyse siitä miten toimimaton tuo systeemi on ja on vieläkin. 

esim 62-vuotias tuttuni sai kehoituksen hakea renkaanvaihtohommiin.  

Vierailija
94/192 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tarjosivat töitä, mihin olisi pitänyt autottomana ja ajokortittomana herätä klo 4, että olisi ollut klo 8 työpaikalla julkisilla + kävellen. Kotona olisin ollut samoilla yhteyksillä klo 19.30. 

tai olisi pitänyt ostaa auto + ajokortti. Viivan alle olisi jäänyt +/- 0.

Vierailija
95/192 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini palkattiin koulunkäyntiavustajaksi, vaikka on kaupallisen alan koulutuksen saanut. Ei mennyt kuin 3 viikkoa niin hän joutui yksin pitämään oppituntijärjestystä, kun varsinainen ope oli lähtenyt vessaan itkemään väsymystään. Kaverini ilmoitti asiasta rehtorille ja työvoimatoimistoon. Pois töistä "sopimattomana" ja takaisin työkkärin listoille.

Vierailija
96/192 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkärin näkökanta tässä: olin pätkätyöläisenä te-toimistossa. Toki toivoin jatkoa ja jopa vakinaistamista. Halusin siis olla ahkera. Esimies seurasi toimiston ura-ohjelmasta, miten paljon kurssi- ja työpaikkaosoituksia ja tarjouksia kukin työntekijä lähetti viikossa. Minä hakkasin niitä menemään ns isolla kädellä, eli en ehtinyt niin tarkkaan lueskella mitään taustoja: kunhan hakuammatit osui jotenkin niin lähetin menemään.

Ja niinkuin tuossakin sanottiin, niin se on sen asiakkaan tehtävänä katsoa että kaikki hakuun vaikuttavat tiedot on oikein: oikeat ammatit, ajokortit, pätevyydet jne. Ei työkkärin asia ole niitä alkaa jokaisen kohdalla miettimään ja selvittelemään, ei riitä kenenkään aika semmoiseen!

Mitä hyötyä tuollaisesta kuran roiskimisesta seinille on kenellekään?

Vierailija
97/192 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksen linkissä koneistajalle ehdotettiin sorvarin työpaikkaa. Koneistajan töissä koneistettava metalli on paikallaan ja sorvauksessa se pyörii. Varmaankin koneistaja oppii sorvauksen nopeammin kuin vaikka suntio?

Vierailija
98/192 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavani on 55 vuotias työtön nainen, lähihoitajaksi kouluttautunut pari vuotta sitten.Ikänsä puolesta hän ei saa töitä , vaikka vakuutettiin että alalla on töitä, työttömäksi jäädessään. Hänelle on ehdotettu tulityökurssia, tänään viimeisempänä nostokurjen ohjaajan koulutusta. Järjenkäyttö olisi sallittu näillä virkailijoillakin.

Naisessa on kyllä jotain muutakin vikaa, ellei saa 55 vuotiaana lähihoitajana töitä. Olen 62v lähihoitaja ja töitä riittäisi niin paljon, kuin joutaa tehdä

Vierailija
99/192 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa jutussa sanottiin, että työnhakija laittaa itse sinne ne ammattikoodit ja pitää olla tarkkana niissä. No minulle ainakin kävi aikoinaan niin, että työkkäristä "tyttö" soitti ja sanoi, että kun siellä on tällainen nimike, että oletko näitä töitä hakenut. Minä siinä ihmettelin, että miten ihmeessä siellä tuollainen voi olla, kun en noita töitä ole koskaan tehnyt, en siis osaa ja ei ole sellaista koulutusta edes, että en ole sinne sellaista kyllä laittanut. No soittaja myönsi sitten, että hän ne sinne laittoi ja ottipa ne siinä sitten myös pois. Paistoi kyllä hänen "ammattitaidoistaan" tietämättömyys siinä, että kyseessä oli ihan eri osaamista vaativa työ, eikä niin että voi sinne kaikkea lätkäistä, että jotain toimistotöitä ne kaikki on, sinne vaan.

Vierailija
100/192 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaiselleni tarjottiin maatalouslomittajan töitä. Näitä töitä on mahdotonta hoitaa ilman ajokorttia , karenssi tuli . Minulle tuli tarjous, onneksi ei sitova, varaosaliikkeeseen. En olisi ymmärtänyt mitään näistä tuotteista, ruokapalvelualalla olen ollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi