Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TE-toimisto tarjosi Jarmolle, 59, paikkaa sorvaamosta, vaikkei mies ole ikinä sorvannut työkseen – tässä selitys

Vierailija
13.03.2017 |

http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005125816.html

Onko tämä nyt ihmekään, että työkkäri tarjoaa sellaista työtä, mihin hakijalla ei ole ollenkaan alan koulutusta tai kokemusta? Työkkärihän tunnetusti tarjoaa töitä täysin mielivaltaisesti.

Tiedänpä itsekin pari tuollaista tapausta. Ensimmäisessä tapauksessa työkkäri tarjosi työtä, jossa työttömän piti tarttua sellaisten isojen koneiden puikkoihin, joita ei ollut koskaan nähnytkään, saati sitten käsitellyt. Siitä seurasi sitten satojen tuhansien vahingot. Toisessa tapauksessa työkkäri laittoi työttömän hommiin maatilalle ja siellä oli erittäin lähellä, ettei koko navetta kymmenine lehmineen tuhoutunut, kun tämä työnhakija ei osannut asioita hoitaa, koska ei ollut koskaan ennen niitä hommia tehnyt.

"jos työnhakijalle tarjotaan sellaista työtä, mihin hänen ammattitaitonsa tai osaamisensa ei riitä, kannattaa ottaa yhteys TE-toimistoon."

Ne mitään korjaan, vaan ainoastaan katsovat tuon työstä kieltäytymiseksi ja lätkäisevät karenssin.

On todellakin hienoa olla työkkärin asiakkaana.

Tiedättekö te palstalaiset mitään vastaavia tapauksia?

Kommentit (192)

Vierailija
61/192 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttavani on 55 vuotias työtön nainen, lähihoitajaksi kouluttautunut pari vuotta sitten.Ikänsä puolesta hän ei saa töitä , vaikka vakuutettiin että alalla on töitä, työttömäksi jäädessään. Hänelle on ehdotettu tulityökurssia, tänään viimeisempänä nostokurjen ohjaajan koulutusta. Järjenkäyttö olisi sallittu näillä virkailijoillakin.

55v lähihoitajako ei saa muka töitä vaikka ulkomailta asti raahataan työntekijöitä steen? Älä viitsi naurattaa aikuisia ihmisiä 

On ihan eri asia työllistää nuori ulkom kuin vanhahko suomalainen. Ikärasismi.

Vierailija
62/192 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse sain ekan työhönosoituksen 20 vuotiaana metallifirmaan sorvariksi. En muista enää tarkemmin työn kuvausta, mutta olin valmistunut puolivuotta aijemmin merkonomiksi. Olen nainen vielä, etten olisi ikinä uskaltanut mennä miehiseen tehtaaseen 90 luvun alussa. Karenssiahan siitä pukkas, kun en uskaltanut ottaa edes yhteyttä. Hirveä kokemus nuorelle tytölle 😕

Ei tämä kertomus voi pitää paikkaansa.                                               

Tyttö on varmaan vieläkin työttömänä tai terapiassa vähintään 😄

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/192 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttavani on 55 vuotias työtön nainen, lähihoitajaksi kouluttautunut pari vuotta sitten.Ikänsä puolesta hän ei saa töitä , vaikka vakuutettiin että alalla on töitä, työttömäksi jäädessään. Hänelle on ehdotettu tulityökurssia, tänään viimeisempänä nostokurjen ohjaajan koulutusta. Järjenkäyttö olisi sallittu näillä virkailijoillakin.

55v lähihoitajako ei saa muka töitä vaikka ulkomailta asti raahataan työntekijöitä steen? Älä viitsi naurattaa aikuisia ihmisiä 

Aloitus ja kommentti jota lainasit on vuodelta 2017. Silloin on ollut eri meininki kuin nyt koronan jälkeen.

Vierailija
64/192 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

55v:llä on jo ikälisiä ja mahdollisia kremppoja, paljon mielummin palkataan nuorempi ja todennäköisesti terveempi pienemmällä palkalla. Miksi ei? Kyllähän tää korpeaa kuuttakymppiä lähestyvänä, terveenä ja työhaluisena, mutta pakko se on myöntää, että tällä numerolla ei voita näissä arpajaisissa.

Vierailija
65/192 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan noihin jonkin hakemuksen lähettää, vaikkei täyttäisi mitään vaatimuksia, tuskinpa tulee valituksi. Saattaa olla pienempi vaiva siitä kuin saada karenssi. Tosin silloin tulee ensimmäisenä mieleen, että kehtaako sellaista ääliömäisyyttä tehdä omalla nimellä...

Ei voi. Saattaa tulla valituksi, sehän olisi mahoton paikka. Ei työlliset tajua ettei ole helppoa vyöräytyä sängystä ylös joka aamu kun on jo totutettu tälle mallille. Helppo se on sanoa jos on itte nuoresta asti käynyt töissä. Kukaan ei ajattele meitä työttömiä. 

Vierailija
66/192 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

55v:llä on jo ikälisiä ja mahdollisia kremppoja, paljon mielummin palkataan nuorempi ja todennäköisesti terveempi pienemmällä palkalla. Miksi ei? Kyllähän tää korpeaa kuuttakymppiä lähestyvänä, terveenä ja työhaluisena, mutta pakko se on myöntää, että tällä numerolla ei voita näissä arpajaisissa.

Kyllä sijaisuuksia saa jos haluaa vanhempikin lähäri. Olen itse jo 68 v ja eläkkeellä teen keikkoja omaan tahtiin, aina on jotain tarjolla. En usko tuohon ettei palkata jos itse tarjoutuu työhön. 

Vierailija
67/192 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että eurooppalaisen ammattikoodiston mukaan määrittelevät ammatteja.

Omaa ammatillista tutkintoa ei ole TE-toimiston listalla, mistä syystä jouduin valitsemaan jonkun muun tutkinnon. Eihän se tietenkään oikea ole, sillä en ole sitä alaa koskaan opiskellut.

Sama juttu on sen ammattinimikkeen kanssa, josta minulla on yli 15 vuoden työkokemus. Ei ole TE-toimiston listalla.

Sekä koulutukseni, että ammattini ovat ihan yleisiä ja yleisesti tunnettuja.

Törkeää siltä puljulta väittää että asiakkaiden omalla vastuulla on, että ammatit ja koulutukset on merkattu oikein. Miten ne voi merkata oikein jos listalla ei edes ole oikeita vaihtoehtoja?

Vierailija
68/192 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullekin lähetettiin pari kuukautta sitten työtarjous, eli käsky hakea paikkaa, työhön johon minulla ei ole mitään kokemusta. Samaan aikaan te-palveluiden listalla oli avoimena myös pari täysin kokemustani vastaavaa paikkaa, mutta niistä ei lähetetty tarjousta (hain tietenkin niihin joka tapauksessa).

Tulin siihen tulokseen, että te-palvelujen työtarjoukset lähtevät vain hakukoneen sanahaun perusteella. Ensimmäisen työnhakijaksi ilmoittautumisen yhteydessä virkailija laittaa hakijan kohdalle avainsanoja (ne näkyvät te-palveluiden Oma asioinnissa) ja sen jälkeen virkailija klikkaa vain tiettyinä aikoina ohjelmaan "Hae" ja työnhakijalle lähtee näin työtarjouksia. Työnhakija ei voi itse lisätä tai poistaa näitä avainsanoja, eikä kukaan niistä häneltä kysele. Itselläni on avainsanoissa tällä hetkellä neljä sanaa, joista yksi on ammattinimike, jota minulla ei ole, eikä omaa ammattinimikettäni ole mukana lainkaan.

En oikeasti ymm

No ilmankos sitten, että aina kun avaan TE-palveluiden sivuston, se tuputtaa minulle kosmetologin ja ripsiteknikon paikkoja. Ei ole aavistustakaan mistä tuo tulee, sillä minulla on yliopistotutkinto joka ei liity mitenkään kosmetologin töihin. Se ripsiteknikko tuntuu vielä huvittavan spesifiseltä. Joka ikinen kerta ripsiteknikko näkyy etusivulla.

En tosin saa noita virallisia työtarjouksia, koska olen osa-aikatöissä, mutta jos saisin, nekin olisi varmaan ripsiteknikon hommia sitten :D

Vierailija
69/192 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut, että näin toimitaan juurikin sen karenssin aikaansaamiseksi. Onneksi ilmeisesti nämä farssikeskukset tulevat tiensä päähän.

Aikoinaan työvoimatoimistoista sai ihan oikeasti töitä, ainakin kun olin lukiossa ja nuori aikuinen. Suhteilla sai silloinkin parempia töitä tosin, joihin pian siirryin, mutta työkkärissä oli oikeasti kivoja ja auttamishaluisia tätejä.

Ihan samaa palvelua on kuntien työllisyyspalveluissa, kuntakokeilut on tehnyt tarjouksia jo vuosia ja niistä tulee nyt niitä työvoimaviranomaisia. Ministeriöstä tää käsky toimia näin tulee

Vierailija
70/192 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähintä mitä työvoimatoimisto voisi työttömille tehdä olisi iänikuisten atk-ajokorttien sijaan patistaa karenssin uhalla työtön ajokouluun hankkimaan ajokortti. Jonka työvoimatoimisto luonnollisesti maksaisi.

Pelkästään erilaisilla ajokorteilla työtön voisi työllistyä vaikka minkälaisiksi kuskeiksi.

Tämä olisi oikeasti työllisyyttä lisäävä ratkaisu ja veronmaksajat saisivat rahoilleen vastinetta.

Olkoonkin että ajokortti on kallis mutta niinhän se on liian kallis ja siksi ihmiset eivät työllisty ja eivät aja.

ATK-ajokorttia ei ole enää vuosiin suoritettu ainakaan valtion rahoilla. Ajokortin saa armeijassa, jos viitsii nähdä vaivaa.

Ei muuten irtoa enää armeijassakaan.

Vierailija
71/192 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut, että näin toimitaan juurikin sen karenssin aikaansaamiseksi. Onneksi ilmeisesti nämä farssikeskukset tulevat tiensä päähän.

Aikoinaan työvoimatoimistoista sai ihan oikeasti töitä, ainakin kun olin lukiossa ja nuori aikuinen. Suhteilla sai silloinkin parempia töitä tosin, joihin pian siirryin, mutta työkkärissä oli oikeasti kivoja ja auttamishaluisia tätejä.

Ihan samaa palvelua on kuntien työllisyyspalveluissa, kuntakokeilut on tehnyt tarjouksia jo vuosia ja niistä tulee nyt niitä työvoimaviranomaisia. Ministeriöstä tää käsky toimia näin tulee

Työkkäri ei kuitenkaan lähetä kellekään työtarjouksia vaan kehotuksia hakea jotain tiettyä paikkaa. Turha sitä on liikaa yrittää järkeillä ja pohdiskella "onko tää nyt mitä haluan tehdä" yms. Työkkärin kanssa ei neuvotella vaan tehdään mitä ne keksii. Jos siis haluaa että tuet jatkuu kuten siihenkin asti ilman selvityksiä ja karensseja. Miksi muuten kaikki tuntuu kuvittelevan tulevansa valituksi juuri siihen tehtävään mihin ei halua? Jos toihin pääseminen olisi helppoa ei meillä olsii työttömiä. Loppujen lopuksi aika pienet mahikset vai mitä. Etenkin jos koulutus tai aiempi työkokemus on jotain aivan muuta kuin mitä työghön tarvittaisiin.

Vierailija
72/192 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi juttu sitten on työnhakualue, joka on ilmeisesti määritelty sitä ajatellen, että kaikilla on auto käytössä. Oon saanut osoituksen kylläkin koulutustani vastaavaan paikkaan, joka oli niin kaukana, että autottomana työmatka olisi ollut järjetön.

Mikä tekosyy esti muuttamasta lähemmäksi työpaikkaa?

Vierailija
73/192 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähintä mitä työvoimatoimisto voisi työttömille tehdä olisi iänikuisten atk-ajokorttien sijaan patistaa karenssin uhalla työtön ajokouluun hankkimaan ajokortti. Jonka työvoimatoimisto luonnollisesti maksaisi.

Pelkästään erilaisilla ajokorteilla työtön voisi työllistyä vaikka minkälaisiksi kuskeiksi.

Tämä olisi oikeasti työllisyyttä lisäävä ratkaisu ja veronmaksajat saisivat rahoilleen vastinetta.

Olkoonkin että ajokortti on kallis mutta niinhän se on liian kallis ja siksi ihmiset eivät työllisty ja eivät aja.

ATK-ajokorttia ei ole enää vuosiin suoritettu ainakaan valtion rahoilla. Ajokortin saa armeijassa, jos viitsii nähdä vaivaa.

Ei muuten irtoa enää armeijassakaan.

Ai ATK-ajokortti? Nykyään sen nimi on varmaankin ICT-card

Vierailija
74/192 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole ajat paljon muuttuneet!

Olin työttömänä 2000-luvun alkupuolella. Postiluukusta kolahti työhön osoitus, se tarkoitti siihen aikaan, että pitää käydä henkilökohtaisesti haastattelussa avoimeen työpaikkaan. Yleensä niissä osoituksissa ei ollut virkailijan nimeä, kuka sen on päättänyt, ja siihen aikaan se oli sellainen vahtaamismeininki, että jos ei ole käynyt työnantajan luona saatuaan työhönosoituksen, tulee karenssi. Näin heti että nyt muuten ei osu oikeaan. Olen sosionomi (amk) ja työpaikka oli sairaanhoitajalle vanhusten vuodeosastolla, joita oli siihen aikaan.

Kävin haastattelussa, osastonhoitaja ihmetteli, miksi sosionomi hakee sairaanhoitajan paikkaa, eihän sosionomi ole hoitotyön ja lääkehoidon asiantuntija. Sanoin hänelle suoraan, että kai minä sen itse tiedän, mutta sille en voi mitään, jos työkkärin virkailija ei ymmärrä sosiaalityön ja sairaanhoitotyön eroa. Osastonhoitaja oli ärtyneen oloinen ja sanoi, että tässä tuhlataan nyt meidän molempien aikaa. Hän lähetti sinne työkkäriin kirjeen, että olen käynyt haastattelussa, mutta sairaanhoitajaksi päästäkseen pitää olla sairaanhoitajan koulutus.

Vierailija
75/192 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikoodisto on hankala, koska jokaiselle ammatille ei ole sopivaa koodia ja joutuu valitsemaan sen ns. yläkoodin. Voisin kuvitella, että tuossa on käynyt niin. Henkilö on palvelusta valinnut ammattikoodin, jonka alle kuuluu myös sorvaajat. Sorvaaja kuitenkin on harvinainen ammatti, voin veikata, että sieltä ei monta ihmistä löydy työttömistä, jotka tekevät pelkkää sorvaajan työtä. Sekin pitää muistaa, että samalta linjalta ammatillisesta koulutuksesta valmistuneet voivat periaatteessa osata eri asioita suuntautumisestaan riippuen.

Toisaalta tuo, että tulee vielä työllistymisen jälkeen te-palveluista kehotus hakea työpaikkaa, johtuu yleensä siitä, ettei ihminen itse ole katkaissut työnhakua te-.palveluissa. Minä olen tehnyt sen, ja se on helppo tehdä sähköisesti järjestelmään. Mahdollisesti te-virkailija on tästä tiedottanut henkilöä, että se pitää tehdä, vaikka olisi ilmoittanut ammattiliittoon tai kelalle, mutta jos henkilö ei katkaise työnhakua myös te-palveluissa, heidän oletus on, että ei ole työllistynyt. Sieltä omilta sivuilta sen pääsee katkaisemaan ja aikaa menee minuutti tai pari.

Vierailija
76/192 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri ei kuitenkaan lähetä kellekään työtarjouksia vaan kehotuksia hakea jotain tiettyä paikkaa. Turha sitä on liikaa yrittää järkeillä ja pohdiskella "onko tää nyt mitä haluan tehdä" yms. Työkkärin kanssa ei neuvotella

Moni varmaan ajattelee että pääsisi töihin. Mutta te-toimisto ei mitenkään edistä sitä. Päinvastoin. 

Vierailija
77/192 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provohan tämäkin on. Työkkäri ei oikeasti tarjoa paikkaa. Tämä harhakäsitys tulee siitä, että niiden kirjeen otsikko on "Työtarjous".

Jos Jarmo olisi sen kirjeen lukenut, hän olisi ymmärtänyt, että ei häntä ole suinkaan valittu satojen työttömien joukosta siihen työhön, vaan hänen käskettiin ottaa yhteyttä työnantajaan.

Työnantaja on todella typerä ja rikkoo työsuojelulakia, jos päästää täysin ammattitaidottoman ja osaamattoman sellaisiin töihin, jotka ammattitaitoa vaativat.

Ja yleensä niissä lukee että työtarjous ei ole velvoittava. Tai niin ainakin mulla luki.

Vierailija
78/192 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäri ja työministeriö työllistää vain oman porukkansa. Muuten jos nuo saa kyykytettyä työtöntä miten tahansa päivänsä mittaan niin se on vaan positiivista tuossa hommassa.

Ylipäänsä koko tuo ministeriö ja työkkärit on silkkaa rahan tulhausta tässä valtion rahapulassa kun suomessa on työpaikkapula eikä pulaa työttömän kyykyttämisestä.

Tuon muutama tärkeä homma voitaisiin antaa muille, esim. työttömyysrekisteri kelalle ja jotkut muut hommat sossulle, ja lakkauttaa koko ministeriö työkkäreineen. 

Vierailija
79/192 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihan eri asia työllistää nuori ulkom kuin vanhahko suomalainen. Ikärasismi.

Niin, se 55+ ei taatusti ota joltain hoitsuriitalta joka on jumiutunut hoitsukoppiin ja koittaa juoksuttaa tulokkaan tekemään kaikki hommat mitään kyykytystä vastaan :D

Ei ihme ettei noita haluta sotkemaan alaa. 

Vierailija
80/192 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stubbi on 55+ ja urheilee täysimittaisia triathloneita. Mites se oma vointisi oli? Minä olen suunnilleen samanikäinen ja vaikka triathlonit jätän väliin niin noi "kaikilla on kremppoja" on kyllä jäänyt minulta väliin myös. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä