Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TE-toimisto tarjosi Jarmolle, 59, paikkaa sorvaamosta, vaikkei mies ole ikinä sorvannut työkseen – tässä selitys

Vierailija
13.03.2017 |

http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005125816.html

Onko tämä nyt ihmekään, että työkkäri tarjoaa sellaista työtä, mihin hakijalla ei ole ollenkaan alan koulutusta tai kokemusta? Työkkärihän tunnetusti tarjoaa töitä täysin mielivaltaisesti.

Tiedänpä itsekin pari tuollaista tapausta. Ensimmäisessä tapauksessa työkkäri tarjosi työtä, jossa työttömän piti tarttua sellaisten isojen koneiden puikkoihin, joita ei ollut koskaan nähnytkään, saati sitten käsitellyt. Siitä seurasi sitten satojen tuhansien vahingot. Toisessa tapauksessa työkkäri laittoi työttömän hommiin maatilalle ja siellä oli erittäin lähellä, ettei koko navetta kymmenine lehmineen tuhoutunut, kun tämä työnhakija ei osannut asioita hoitaa, koska ei ollut koskaan ennen niitä hommia tehnyt.

"jos työnhakijalle tarjotaan sellaista työtä, mihin hänen ammattitaitonsa tai osaamisensa ei riitä, kannattaa ottaa yhteys TE-toimistoon."

Ne mitään korjaan, vaan ainoastaan katsovat tuon työstä kieltäytymiseksi ja lätkäisevät karenssin.

On todellakin hienoa olla työkkärin asiakkaana.

Tiedättekö te palstalaiset mitään vastaavia tapauksia?

Kommentit (192)

Vierailija
101/192 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies meinas päästä koulun keittiöön. Olihan se ammatiltaan keittäjä - sellutehtaalls.

Vierailija
102/192 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttavani on 55 vuotias työtön nainen, lähihoitajaksi kouluttautunut pari vuotta sitten.Ikänsä puolesta hän ei saa töitä , vaikka vakuutettiin että alalla on töitä, työttömäksi jäädessään. Hänelle on ehdotettu tulityökurssia, tänään viimeisempänä nostokurjen ohjaajan koulutusta. Järjenkäyttö olisi sallittu näillä virkailijoillakin.

Mikä syy kieltäytyä? Miksi hän ei voisi kouluttautua nostokurjen ohjaajaksi? Mä menisin noille kursseille ihan hyvin vuoksi.

Nostokurjen kuljettaja ei tarvitse edes voimaa työssään. Naisia on sielläkin ihan yhtä paljon nykyään kuin miehiäkin 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/192 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ehdotettiin taksikuskin hommia, vaikka en ole koskaan osannut ajaa

Vierailija
104/192 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tarjosivat töitä, mihin olisi pitänyt autottomana ja ajokortittomana herätä klo 4, että olisi ollut klo 8 työpaikalla julkisilla + kävellen. Kotona olisin ollut samoilla yhteyksillä klo 19.30. 

tai olisi pitänyt ostaa auto + ajokortti. Viivan alle olisi jäänyt +/- 0.

Sinulle tarjosivat työnhakua ja sinä luulit, että se olisi muka varma työpaikka?

Vierailija
105/192 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukulaiselleni tarjottiin maatalouslomittajan töitä. Näitä töitä on mahdotonta hoitaa ilman ajokorttia , karenssi tuli . Minulle tuli tarjous, onneksi ei sitova, varaosaliikkeeseen. En olisi ymmärtänyt mitään näistä tuotteista, ruokapalvelualalla olen ollut.

No miksi sukulaisesi ei akenut sitä paikkaa ja kertonut työnantajapuolelle noista mahdollisista vaikeuksista? Ihan oikeasti, ensin inistään, että ei töihin noin vaan mennä ja sitten kuitenkin kuvitellaan työnantajan huolivan töihin kenet vaan, kun kerran työkkäristä käskettiin 

En usko edes puolia näistä paskapuheista 

Vierailija
106/192 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukulaiselleni tarjottiin maatalouslomittajan töitä. Näitä töitä on mahdotonta hoitaa ilman ajokorttia , karenssi tuli . Minulle tuli tarjous, onneksi ei sitova, varaosaliikkeeseen. En olisi ymmärtänyt mitään näistä tuotteista, ruokapalvelualalla olen ollut.

Karenssi tulee jos ei hae sitä työtä. Jos saa työtarjouksen, tulee laittaa hakemus menemään. Työnantaja sitten valitsee, ketkä kutsuu haastatteluun ja siihen työpaikkaan.

Valtaosa työtarjouksen saaneista ei saa kutsua haastatteluun, sillä sama työtarjous voidaan osoittaa useille.

Ihme rutinaa täällä, onko se muka niin vaikeaa laittaa yks hakemus menemään? 

Vierailija
107/192 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä idea tällä palvelulla on? Ollaan tekevinään töitä auttaakseen ihmisiä töihin. Lähinnä herättää vihaa kun tulee näitä outoja työnhakuehdotuksia.

Varmaan työnantajatkin on ihmeissään että miten te-palvelut oikein toimii. Haaskataan verorahoja.

Vierailija
108/192 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jarmo nimessä ja sorvaamo sanassa on samoja kirjaimia kuten a, r, m, o. Ja mo pääte. Valtseeko virkailija alitajuisesti jotain ja näppäilee konetta.

Vierailija
109/192 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kävi mullekin nuorena. Sanottiin, että ei täällä kannata käydä niin usein. Että he sitten ottavat yhteyttä. Eivät ikinä ottaneet. Itse menin käymään jotakin vuoden päästä.

Vierailija
110/192 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne työtarjoukset ovat usein ihan kaikkien haettavissa, löytyvät avoimista työpaikoista te-toimiston nettisivuilta. Eli ei siellä odoteta että juuri sinä haet ja saat paikan. Virkailijat etsivät sieltä sopivia paikkoja, tulostavat tiedot ja lähettävät työttömälle. Yleensä kirjeen lopussa lukee ettei ole velvoittava. Aktiiviset työnhakijat kyllä huomaa itselleen sopivat paikat joten pidän turhana tuota tarjousten lähettelyä.  Ennemmin kaipaisin vinkkejä vaikka piilotyöpaikoista. Tuo tarjousten lähettely keksitty ilmeisesti siksi että virkailijoille olisi jotain työtä ja voivat sanoa että te-toimisto tarjoaa töitä vaikka niinhän ei oikeasti ole. 

Vierailija
111/192 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäri kiusaa tahallaan.kun lapsi oli pieni niin tuli kehoitus hakea paikkaan johon bussimatka oli 3 tuntia suuntaansa. Tämä tapahtui muutama viikko ennen jouluaattoa.

Olimme kirjoittaneet suunnitelmaan ettei minulla ole autoa. Se oli siis työklärin tiedossa. Soitin työkkäriin ja kerroin etten hae kun bussimatka yhteensä 6 tuntia. Tuli välittömästi karenssi enkä voinut hakea sen kuun työttömyystukea. Ahdisti olin lapsen kanssa rahaton. Onneksi älysin hakea toimeentulotukea ja päätös tuli juuri ennen joulua.

Karenssi peruttiin tammikuussa jossain kokouksessa kun lähetin kuvia joissa ilmeni että bussimatka pitkä. Lähetin jotain 20 kuvaa missä ilmeni että on pitkä kaikilla busseilla. Se piti itse todistaa. Siitä tuli kuluja.kukaam ei koskaan pyytänyt anteeksi.

Vierailija
112/192 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdeksan vuotta sitten tarjosivat haettavaksi rakennustöiden johtajan (rakins) duunia. Muuten hyvä, mutta rakennusSÄHKÖtöiden (käytön)johtajan pätevyyksillä ei ole mitään tekemistä raksainssin hommien kanssa, vaikka raksalla pyöritäänkin.

Samapa tuo - nyt "kouluttamattomana" ICT-alalla tienaamassa kymppitonnin per kk enemmän kuin koskaan sähköhommissa. Käy se näinkin kun ei pätevyyksiä tarvita.

Vierailija
113/192 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin kävi mullekin nuorena. Sanottiin, että ei täällä kannata käydä niin usein. Että he sitten ottavat yhteyttä. Eivät ikinä ottaneet. Itse menin käymään jotakin vuoden päästä.

Ei voi olla todellista. Jo nuorena työttömänä vuosikausia, kun ei työkkäri etsi työpaikkaa. Kai sitä olisi itsekin ollut työtön koko ikänsä tuolla systeemillä. Itse hain ihan vapailta markkinoilta itse kaikki työpaikat, koskaan en ollut työkkärin kirjoillakaan jos vaihdoin työpaikkaa, vaan soittelin työpaikkoihin ja kysyin töitä. Siis kuvittelen, että sinäkin olet ollut ne nuori jo joitakin vuosikymmeniä sitten, jolloin työnhaku ei ollut tälläistä, kuin nyt. Kyllä töitä pitää osata hakea, vaikka ei minkäänlaista työkkäriä olisi olemassakaan. 

Ootko siis ikinä ollut töissä? 

Vierailija
114/192 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 61-vuotias ja minulle tarjotaan töitä jotka 0-tuntisopimuksia. Joku rappudiivoustyökin on ollut mukana.

Työkokeilupaikkaa pitäisi hakea Mustista ja Mirristä. Toki haen. 

Vierailija
115/192 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nuo ehdotukset ovat monesti näin pielessä? 

Mitä järkeä koko touhussa oikein on?

Itsellä Omavalmentaja ja lähinnä ehdottaa niitä työpaikkoja jotka itsekin olen löytänyt ja hakenut jo. 

Kieltäydyin hakemasta yhtä 0-tuntisopimuspaikkaa. Omavalmentaja jauhoi  siitä että olisin mennyt sinne ja sitten vasta päättänyt että onko työ sopiva. Ihmettelin että että niinkö niihin töihin vain mennään??

Eikö tuosta saa karenssin jos saa työtä ja lopettaa?

Vielä kertoi että siellä työpaikalla tehdään se työsopimus. Ihan kuin en tätä olisi tiennyt?!

Eikö tarkoitus ole että työllistyn vai onko karenssi se mitä tässä haetaan.

Vierailija
116/192 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nuo ehdotukset ovat monesti näin pielessä? 

Mitä järkeä koko touhussa oikein on?

Itsellä Omavalmentaja ja lähinnä ehdottaa niitä työpaikkoja jotka itsekin olen löytänyt ja hakenut jo. 

Kieltäydyin hakemasta yhtä 0-tuntisopimuspaikkaa. Omavalmentaja jauhoi  siitä että olisin mennyt sinne ja sitten vasta päättänyt että onko työ sopiva. Ihmettelin että että niinkö niihin töihin vain mennään??

Eikö tuosta saa karenssin jos saa työtä ja lopettaa?

Vielä kertoi että siellä työpaikalla tehdään se työsopimus. Ihan kuin en tätä olisi tiennyt?!

Eikö tarkoitus ole että työllistyn vai onko karenssi se mitä tässä haetaan.

Lisäys. Sanoi vielä että voi tulla työhaastatteluun mukaan. Varmaan onkin hyvä että hakijalla on Omavalmentaja mukana. Seuraavalla kerralla sanoi että sinne haastatteluun kannattaa kyllä mennä yksin. 

Vierailija
117/192 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on itsae aktiivinen työnhaussa, ei yleensä näitä herättelykirjeitä edes tule. Jos et vaikuta tekevän juuri mitään, virkailijan pitää jollain sinua havahduttaa aktiivisuuteen. Ei niillä ole aikaa siellä pohtia, että missäs se Jarmo voisi viihtyä, vaan tietokone etsii sopivalta alueelta muutaman sinnepäin-paikan, jotka lähetetään työttömälle että katso vaikka noita. Sitten niihin haetaan normaalisti - ja niihin paikkoihin tulee kyllä kymmeniä muitakin hakemuksia, ei sinne kukaan taidoton joudu.

Tarkempi sopivan työpaikan etsiskely on helnkilön itsensä vastuulla. Jos ei osaa, siihen kyllä saa apua.

Terveisin itsekin työtön, nolla paimennuskirjettä vuoden aikana

Vierailija
118/192 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karenssin uhalla pitänee tietty hakea työtarjous paikkaan johon vaaditaan ajokortti vaikkei olisi ajokorttia?

Vierailija
119/192 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karenssi tulee jos ei hae sitä työtä. Jos saa työtarjouksen, tulee laittaa hakemus menemään. Työnantaja sitten valitsee, ketkä kutsuu haastatteluun ja siihen työpaikkaan.

Valtaosa työtarjouksen saaneista ei saa kutsua haastatteluun, sillä sama työtarjous voidaan osoittaa useille.

Ihme rutinaa täällä, onko se muka niin vaikeaa laittaa yks hakemus menemään? 

Miksi ihmeessa laittaa hakemusta,kun tietää ettei kyseistä työtä voi tehdä. Turhaan kuormitetaan firman rekryjä. Ihan älytön toimintatapa.

Vierailija
120/192 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karenssin uhalla pitänee tietty hakea työtarjous paikkaan johon vaaditaan ajokortti vaikkei olisi ajokorttia?

Ei vaan silloin laitetaan työkkäriin viesti asiasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan