TE-toimisto tarjosi Jarmolle, 59, paikkaa sorvaamosta, vaikkei mies ole ikinä sorvannut työkseen – tässä selitys
http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005125816.html
Onko tämä nyt ihmekään, että työkkäri tarjoaa sellaista työtä, mihin hakijalla ei ole ollenkaan alan koulutusta tai kokemusta? Työkkärihän tunnetusti tarjoaa töitä täysin mielivaltaisesti.
Tiedänpä itsekin pari tuollaista tapausta. Ensimmäisessä tapauksessa työkkäri tarjosi työtä, jossa työttömän piti tarttua sellaisten isojen koneiden puikkoihin, joita ei ollut koskaan nähnytkään, saati sitten käsitellyt. Siitä seurasi sitten satojen tuhansien vahingot. Toisessa tapauksessa työkkäri laittoi työttömän hommiin maatilalle ja siellä oli erittäin lähellä, ettei koko navetta kymmenine lehmineen tuhoutunut, kun tämä työnhakija ei osannut asioita hoitaa, koska ei ollut koskaan ennen niitä hommia tehnyt.
"jos työnhakijalle tarjotaan sellaista työtä, mihin hänen ammattitaitonsa tai osaamisensa ei riitä, kannattaa ottaa yhteys TE-toimistoon."
Ne mitään korjaan, vaan ainoastaan katsovat tuon työstä kieltäytymiseksi ja lätkäisevät karenssin.
On todellakin hienoa olla työkkärin asiakkaana.
Tiedättekö te palstalaiset mitään vastaavia tapauksia?
Kommentit (192)
Siellä TE-keskuksen verkkopalvelussa on oikein hyvät viestimahdollisuudet. Jos teille tulee työnhakukehotus paikkaan, joka ei oikeasti ole mahdollinen, laitatte vaan viestin että moi, voitteko tarkistaa tämän määräyksen, kun tässä vaaditaan xyz eikä minulla ole xyz?
Sitten sieltä ilmoitetaan parissa päivässä että kiitos ilmoituksesta, hakuvelvoite on tämän työn osalta poistettu.
Ei tämä oikeesti ole niin vaikeaa. Olisi paljon typerämpää, että siellä virkailijat vertailisivat jokaisen osaamisia kohta kohdalta jokaiseen vaatimuskohtaan ja räätälöisivät jokaiselle unelmien hakuehdotuksia. Se on ihmisen itsensä homma. Ja tosiaan, jos osoittaa aktiivisuutta työnhaussa, ei ne sieltä lähettele näitä ehdotuksia.
TE-toimisto ei kyllä tarjoa töitä. Kerran menin vuosia sitten työkkäriin kysyäkseni töitä. Virkailija luuli, että olen tullut kettuilemaan. Silloin paikan nimi vielä oli työnvälitystoimisto. Olin ihan hölmistynyt, että mitä te sitten teette, jos ette välitä töitä? Siinä kyräiltiin toisiamme hetki, lopulta virkailija sanoi, että MOL:in nettisivuilta voi hakea itse niitä töitä.
Ikinä koskaan en ole saanut te-toimiston kautta töitä. Kaiken olen saanut ihan muita kanavia pitkin itse. Nyt olen viittä vaille eläkeikäinen. On todella vaikeaa päästä mihinkään työhön, opiskeluun. Edes palkkatukityöhön, johon ikäni takia olen oikeutettu, ei pääse, ei edes työkokeiluun. Minulla on paljon koulutusta ja työkokemusta, mutta myös liikaa ikää. Jos ei ihme käy, olen tässä pompoteltavana eli hakemuksia tekevänä eläkkeelle pääsyyn saakka eli kuitenkin muutaman vuoden vielä. Harkitsen oikeasti maasta muuttoa, koska Suomessa ei pääse töihin, vaikka kykyä ja taitoa on.
Vierailija kirjoitti:
Karenssin uhalla pitänee tietty hakea työtarjous paikkaan johon vaaditaan ajokortti vaikkei olisi ajokorttia?
Kyllä pitää hakea. Olin aikanaan puolen vuoden määräaikaisella sopimuksella töissä kun tuli työtarjous, olikohan kolmeksi kuukaudeksi. En hakenut kun en olisi voinut työtä vastaan ottaa. Kolmen kuukauden karenssihan siitä tuli. Soitin työkkäriin ja sanoivat että aina kannattaa hakea vaikka ei olisi mitään mahdollisuutta ko. työpaikkaan. Se karenssi sieltä kului pois taustalta töissä ollessani että ei vahinkoa. Työhön siis kannattaa hakea, kyllä ne esteet sitten paljastuu niin ettei tarvi töitä eikä karenssia vastaan ottaa.
Minulle on tarjottu muutaman kerran aivan sopimattomia töitä, ei omaa alaa, ei koulutusta ym. ja olen hakenut. Työnantajalta on tullut puhelu ja asiat on selvinneet.
Voi olla työkkärin vaikea hahmottaa itse kunkin erikoisalaa, sehän voi olla todella kapea. Tietysti on hölmöä, jos insinööriä kehotetaan hakemaan papiksi, kuten jotakuta ketjussa, mutta ihan ymmärrettävästikin voi tulla todella huonoja tarjouksia, vaikka työkkäri olisi yrittänyt panostaa. Itse olen juristi, mutta jos jäisin työttömäksi, en ikinä pääsisi liikejuridiikkaan tai vaikka syyttäjäksi. Erikoisala on ihan muualla. Koko työtarjoussysteemi on melko älytön. Jos ihminen ylipäätään haluaa saada työtä, niin eiköhän löydä työpaikkailmoituksia ihan itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Minun piti hakea avointa papin virkaa. Olen insinööri...
Toisaalta mikä tässä hakemisessa itsessään on ongelma? Työnantaja se hölmö on jos palkkaa insinöörin papiksi.
Papin homma olisi muuten näin itsekin insinöörin koulutuksella aika mielenkiintoista. Mutta luulen kyllä, että jollain tavalla klaaraisin homman.
Laulelisi pari virttä ja sitten netistä kaivaisi jonkun saarnan tai antaisi tekoälyn kirjoittaa.
Eli työttömän omassa toiminnassa ei palstalaisten mielestä ole mitään vikaa,kun ilmoittaa sinne te-keskukseen työnhakuammatteja, joita ei sitten oikeesti osaakaan. Eikä osaa ilmoittaa sinne, että on saanut töitä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta mikä tässä hakemisessa itsessään on ongelma? Työnantaja se hölmö on jos palkkaa insinöörin papiksi.
Papin homma olisi muuten näin itsekin insinöörin koulutuksella aika mielenkiintoista. Mutta luulen kyllä, että jollain tavalla klaaraisin homman.
Laulelisi pari virttä ja sitten netistä kaivaisi jonkun saarnan tai antaisi tekoälyn kirjoittaa.
Voisi muuten tulla aika mielenkiintoisia kirkonmenoja jos hommiin jatkossa menisi insinöörit sun muut :D ehkä pakkaa pitäisi muutenkin vähän sekoittaa, voisi tulla uusia out-of-the-box ideoita tai ainakin todella hauskaa menoa!
Linkin takana oleva juttu on jo vuodelta 2017. Mikä mahtaa olla aloittajan motiivi?
Tuleeko jollekin vielä oikeasti noita kehotuksia hakea jotain paikkaa? Itselle ei ole tullut enkä ole muutamaan vuoteen kuullut että kellekään olisi tullut. Oma työttömyys melko tuore joten tässähän ehtii tapahtua vielä vaikka ja mitä.
Ikuisuuskysymykseen pitääkö hakea (jos joku näitä kehotuksia saa) voi vain antaa saman neuvon kuin moni muukin: hae ja unohda. Et tule valituksi etkä pääse haastatteluun. Mutta laittamalla hakemuksen työkkäri antaa sun olla eikä tule karenssia.
Vierailija kirjoitti:
Linkin takana oleva juttu on jo vuodelta 2017. Mikä mahtaa olla aloittajan motiivi?
Tsiisus kanssa, aloitus on vuodelta 2017. Mitäs lottoot, mahtaako aloituksessa olla saman vuoden lehtijuttuun vinkki vai pitäskö arvailla tulevaa?
Vierailija kirjoitti:
Miksi nuo ehdotukset ovat monesti näin pielessä?
Mitä järkeä koko touhussa oikein on?
Itsellä Omavalmentaja ja lähinnä ehdottaa niitä työpaikkoja jotka itsekin olen löytänyt ja hakenut jo.
Kieltäydyin hakemasta yhtä 0-tuntisopimuspaikkaa. Omavalmentaja jauhoi siitä että olisin mennyt sinne ja sitten vasta päättänyt että onko työ sopiva. Ihmettelin että että niinkö niihin töihin vain mennään??
Eikö tuosta saa karenssin jos saa työtä ja lopettaa?
Vielä kertoi että siellä työpaikalla tehdään se työsopimus. Ihan kuin en tätä olisi tiennyt?!
Eikö tarkoitus ole että työllistyn vai onko karenssi se mitä tässä haetaan.
Joo, tyypillisesti saa karenssin, jos saa työtä ja lopettaa. Siitä sen sijaan ei saa karenssia, jos käy haastattelussa ja työn sopimattomuus havaitaan siinä vaiheessa. Eikä siitäkään yleensä saa karenssia, jos työnantaja havaitsee työn alettua ettei homma suju yhtään, ja tekee koeaikapurun. Selvityspyynnön siitä kyllä saa, mutta ainakin mulla niistä ei ole karenssia seurannut, kun lähettää työtodistuksen josta näkyy että työnantaja on purkanut, ja vielä vähän selittelee vapaamuotoisesti mistä tilanne on johtunut (eli että olen saapunut paikalle ja yrittänyt tehdä mitä käsketään, mutta ei vaan onnistu). Nollasopparin tapauksessa ei ole edes tarpeen tehdä mitään koeaikapurkua, vaan työnantaja vain lakkaa tarjoamasta työvuoroja.
Olen rekrytoinut muun työn ohella ja enenevästi viime vuosina on vähennetty kanavia, joissa ilmoitetaan avoimista työpaikoista. Jos työnantajalla ei ole hr-osastoa, harva ehtii muiden töiden ohella lukea satoja turhia hakemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukulaiselleni tarjottiin maatalouslomittajan töitä. Näitä töitä on mahdotonta hoitaa ilman ajokorttia , karenssi tuli . Minulle tuli tarjous, onneksi ei sitova, varaosaliikkeeseen. En olisi ymmärtänyt mitään näistä tuotteista, ruokapalvelualalla olen ollut.
Karenssi tulee jos ei hae sitä työtä. Jos saa työtarjouksen, tulee laittaa hakemus menemään. Työnantaja sitten valitsee, ketkä kutsuu haastatteluun ja siihen työpaikkaan.
Valtaosa työtarjouksen saaneista ei saa kutsua haastatteluun, sillä sama työtarjous voidaan osoittaa useille.
Ihme rutinaa täällä, onko se muka niin vaikeaa laittaa yks hakemus menemään?
Miksi ihmeessa laittaa hakemusta,kun tietää ettei kyseistä työtä voi tehdä. Turhaan kuormitetaan firman rekryjä. Ihan älytön toi
Jos hakee työttömyysturvaa, laittaa hakemuksen. Jos ilmoittaa, ettei hae työtarjouksessa osoitettua paikkaa, tulee karenssi.
Työtön voi valita, kumpi on parempi.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla työkkärin vaikea hahmottaa itse kunkin erikoisalaa, sehän voi olla todella kapea. Tietysti on hölmöä, jos insinööriä kehotetaan hakemaan papiksi, kuten jotakuta ketjussa, mutta ihan ymmärrettävästikin voi tulla todella huonoja tarjouksia, vaikka työkkäri olisi yrittänyt panostaa. Itse olen juristi, mutta jos jäisin työttömäksi, en ikinä pääsisi liikejuridiikkaan tai vaikka syyttäjäksi. Erikoisala on ihan muualla. Koko työtarjoussysteemi on melko älytön. Jos ihminen ylipäätään haluaa saada työtä, niin eiköhän löydä työpaikkailmoituksia ihan itsekin.
Olen samaa mieltä, ettei työtarjouksissa usein ole järkeä. Asiakkaat ilmoittaa useita hakuammatteja, joihin ei ole mahdollisuutta työllistyä. Järjestelmä seuloo hakuammattien mukaan, joten joukossa on aina väärin osoitettuja työtarjouksia.
Miksi niitä sitten tehdään? Olette varmaan huomanneet, että jokainen hallitus säätää tahollansa työttömien asioita: Sipilä leikkasi tukea, jollei työllistynyt, Marin patisti työttömät hakemaan vähintään 4 työpaikkaa kuussa. Jos ylhäältä tulee käsky, että työtarjouksia on lähetettävä, niitä lähetetään, oli järkeä tai ei.
Ei ne enää edes osoita niitä töitä
Kappaleenvaihtajana sorvilla ei kummoistakaan kokemusta tarvita pärjätäkseen. Jos on 59-vuotias mies, jonka otaksun tehneen elämässään jotain käsillään ja on lukutaitoinen oppii tuollaisen homman muutamassa päivässä. Luuletteko, että joku laitettaisiin kylmiltään ohjelmoimaan ja asettamaan teriä vähintään puolen miljoonan koneeseen, jonka kolarointi pahimmillaan aiheuttaa parin viikon tuotantokatkoksen ja kymppitonnien korjauskulut.
Osaatte te autoakin ajaa tietämättä kuin vain oleellisen sen auton toiminnasta. Se "sorvaus" yksinkertaisimmillaan on kuin ajaisi autoa korttelin ympäri. Vaihetyötä.
Vierailija kirjoitti:
Kun on itsae aktiivinen työnhaussa, ei yleensä näitä herättelykirjeitä edes tule. Jos et vaikuta tekevän juuri mitään, virkailijan pitää jollain sinua havahduttaa aktiivisuuteen. Ei niillä ole aikaa siellä pohtia, että missäs se Jarmo voisi viihtyä, vaan tietokone etsii sopivalta alueelta muutaman sinnepäin-paikan, jotka lähetetään työttömälle että katso vaikka noita. Sitten niihin haetaan normaalisti - ja niihin paikkoihin tulee kyllä kymmeniä muitakin hakemuksia, ei sinne kukaan taidoton joudu.
Tarkempi sopivan työpaikan etsiskely on helnkilön itsensä vastuulla. Jos ei osaa, siihen kyllä saa apua.
Terveisin itsekin työtön, nolla paimennuskirjettä vuoden aikana
Eikös tämä Omavalmentaja ole juuri se apu? Haen itse aktiivisesti töitä ja olen tehnyt asiantuntijan tehtäviä yli 25 vuotta. Ja muita suorittavia töitä olen tehnyt alle 30-vuotiaana.
Siksi se että Omavalmentaja ehdottaa 0-tuntisipimusta tiskaajana saa kyllä aikaan hämmennystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö palvelun kumminkin pitäisi auttaa työllistymään? Sehän on aivan järjetöntä että tarjotaan jotain työtä. Kunhan nyt on jotain tehty.
Tähän sitten verorahoja kuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö palvelun kumminkin pitäisi auttaa työllistymään? Sehän on aivan järjetöntä että tarjotaan jotain työtä. Kunhan nyt on jotain tehty.
Tähän sitten verorahoja kuluu.
Ei. Nykyään sen tarkoitus on vahtia ja kyykyttää jotta rikkaat ja keskituloiset voi saada kiksinsä. Kannattaa miettiä voisiko ne verorahat käyttää fiksumminkin....
Sorvan kylässä tarvitaan aina sorvaajia, sokkelin kivittäjien ohella. Tarve on ihan krooninen. Siksi tarjoavat niitä hommia.