Tuskaa! Baronan yksinpuhe-videohaastattelu. Tuntuu kamalan luonnottomalta
Ei vaan tunnu kivalta mumista webbikameralle jotain. Vinkkejä, neuvoja tai tsemppejä?
Kommentit (49)
Videohaastattelu kuulostaa hyvältä jos siinä täytyy vain höpistä yksin eikä toisessa päässä ole ketään. T. ujo
Vierailija kirjoitti:
Olin videohaastattelussa ja itse ainakin totesin sen erittäin hyväksi. Jännitän ihan hirveästi oikeassa haastattelussa mutta videoita voi kuvata vaikka kuinka monta kertaa uudelleen.
Minulla se haastattelu oli sellainen että kysymykset tuli videolta ja videon alle nauhoitettiin oma vastaus, nauhoituksen pystyi tehdä niin monta kertaa kuin halusi. Myös haastattelukysymykset pystyi katsoa aina uudestaan. Ensimmäiset videot joita kuvasin olivat ihan surkeita. Puhuin hiljaisella ja epävarmalla äänellä. Kun näin videolta itse missä meni vikaan niin pystyin korjaamaan sen.
Eikä niitä videoita minnekään YouTubeen laiteta. Sehän olisi laitonta koska ainakin haastattelussa jossa olin, kerrottiin että videoita käytetään vain siinä rekrytointiprosessissa.
Ujolle videohaastattelu on tosi hyvä sauma onnistua paremmin haastattelussa.
Todellisessa (ei video)elämässä asiakaspalvelutilanteet livenä ovat aina intensiivisiä ja randomeja.
Uusintaottoihin ei yleensä ole mahdollisuutta.
Videohaastattelut asiakaspalvelutyöhön ovat siksi(kin) huono idea.
Vierailija kirjoitti:
Videohaastattelu kuulostaa hyvältä jos siinä täytyy vain höpistä yksin eikä toisessa päässä ole ketään. T. ujo
Myyntityössä tiskin toisessa päässä sitten (toivottavasti) on asiakas.
Jos tiskin toisessa päässä ei ole ikinä ketään niin se on hyvä ujolle mutta paha yritykselle.
Työhaastattelu tulee olla työhaastattelu.
Ei mikään idols- tai missikilpailu.
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän moni jättää hakematta näiden webbihaastisten takia? :D
No arvaa...
Vierailija kirjoitti:
.. haastattelussa jossa olin, kerrottiin että videoita käytetään vain siinä rekrytointiprosessissa.
No hyvä. Eihän sitten mitään huolta ole.
Vierailija kirjoitti:
XXL urheilutarvike ketjulla on ollut kanssa toi videohaastattelu kun on etsitty myyjiä. Voiko urheilukaupan myyjien valinta olla oikeasti noin vaikeaa? Huomaa että työvoimasta on ylitarjontaa. Mutta mistä kumpuaa tämä kaupanalan esimiesten tarve korostaa itseään ja tehdä rekrytoinnista joku elämää suurempi projekti.
Videohaastattelu ei ole enää pitkään aikaan ollut nykypäivää.
Nykypäivää on nk "laadullinen rekry".
Se tarkoittaa yksilöhaastatteluja, missä työnantaja panostaa palkkaamiensa työnhakijoiden osaamisen kartoittamiseen.
Ryhmähaastattelut puolestaan ovat niin säälittävän "out" kuin olla voi
ja kutsu sellaiseen viestii työnantopuolen vanhanaikaisuudesta tai viitsimättömyydestä.
Niih just. Katotaan kuinka väsynyt tai masentunut hakija on varsinkin jos saman yrityksen kautta koittanut saada työpaikkaa viimeiset 6 kk, joista jopa kaksi paikkaa joihin kumpaankin hakenut pelkästään kolme kertaa per toimipiste. Niiltä videoilta on hyvä seurata kun hakijalta puuttuu elämänilo taloudellisen ahdingon takia ja miten se hakijan epätoivo näkyy. Ekassa oarissa vielä jaksanut hymyillä mutta mitä pidemmälle mennään sitä vähemmän se hakija jaksaa hymyillä. Nöyryyttämistä. Sitä se on. Ajetaan hakijat epäsuotuisaan valoon ja väsymykseen, yuomitaan epäonnistumiseen samalla kun muut instassit hengittää niskaan kysellen että noh, einö sulla vieläkään ole sitä työpaikkaa ?? Ymmärettävää että moni jättää töiden hakemisen sikseen kun tarpeeksi monta kertaa turhaan puhuu kameralle aina vaan apaattisempana ja apaattisempana samalla kun haastatteluun valikoiva taho kattoo videoita että onpas väsynyt yksilö. Ei tommoista voi kaupan alalle palkata ja se haastattelija ei edes ajattele sitä koko kuvaa hakijan tilanteesta.
Olin videohaastattelussa ja itse ainakin totesin sen erittäin hyväksi. Jännitän ihan hirveästi oikeassa haastattelussa mutta videoita voi kuvata vaikka kuinka monta kertaa uudelleen.
Minulla se haastattelu oli sellainen että kysymykset tuli videolta ja videon alle nauhoitettiin oma vastaus, nauhoituksen pystyi tehdä niin monta kertaa kuin halusi. Myös haastattelukysymykset pystyi katsoa aina uudestaan. Ensimmäiset videot joita kuvasin olivat ihan surkeita. Puhuin hiljaisella ja epävarmalla äänellä. Kun näin videolta itse missä meni vikaan niin pystyin korjaamaan sen.
Eikä niitä videoita minnekään YouTubeen laiteta. Sehän olisi laitonta koska ainakin haastattelussa jossa olin, kerrottiin että videoita käytetään vain siinä rekrytointiprosessissa.
Ujolle videohaastattelu on tosi hyvä sauma onnistua paremmin haastattelussa.