Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kokemuksia peppukiitäjistä?

Vierailija
20.03.2006 |

Poikani, nyt 12 kk, on noin kuukauden ajan liikkunut istuallaan " pomppien" eli on ns. peppukiitäjä. Hän myös ryömii, mutta ei konttaa. Istumaan nousemisen hän oppi n. 2 viikkoa sitten. Muistelen kuulleeni joku vuosi sitten peppukiitäjistä ja mieleeni jäi, että siihen liittyisi jotain kehitysviivästymää tms. Eli olisiko jollain kokemuksia peppukiitäjistä? Minkä ikäisenä oppivat kävelemään, puhumaan? Onko myöhemmin ollut oppimisvaikeuksia? Haittaako jos konttaaminen jää kokonaan väliin?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
20.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

istumaan oppi alle ½ v ikäisenä ja ei koskaan ryöminyt. Kävelemään lähti 1v2kk ja vasta sen jälkeen konttasi.

On nyt kohta 16 v ja urheilullinen ja menestynyt hyvin koulussa eli lähes 9 keskiarvo koko ajan.

Selässä on lievää skolioosia ja luulen että on tullut siitä kun istui niin aikaseen ja istui pitkiä aikoja. Ei ole kuitenkaan vielä häntä vaivannut. Jonkun tutkimuksen mukaan tämän ikäisillä on huomattu olevan skolioosia enemmän kun aiemmin ja syyksi on epäilty rintareppua. Tulivat siihen aikaan markkinoille.

Motorisesti oli alkujaan pienempänä huono. Ei oppinut kiipeilemään tms samassa tahdissa kuin ikäisensä. Tuntui että aina sotkeutui jalkoihinsa jotka olivat pitkät. Nyt tosiaan harrastaa urheilua (joukkue-urheilua) ja on hyvä lajissaan.

Vierailija
2/9 |
20.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nousi vasta vuoden vanhana istumaan, sitä ennen kieri paikasta toiseen. Sitten keksi peppukiitämisen ja sillä pääsi pitkään eteenpäin. Kävelemään oppi vuoden ja 4 kk iässä, sitä ennen ehti opetella myös ryömimisen ja konttaamisen :) Eli ihan väärässä järjestyksessä kaikki. Rupesi puhumaan vähän yli vuosikkaana. Nykyään hyvin koulussa pärjäävä ekaluokkalainen joka ei kyllä missään asiassa ole viivästynyt sen koommin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
20.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö (nyt 5v) oli peppukiitäjä pienenä. Konttausvaihe jäi kokonaan väliin ja oppi käveleen joskus 1v 4kk. Viimein kun oppi käveleen, kävelikin kompuroimatta ja vakaasti :) Puhetta tuli heti paljon jo vähän reilu vuoden ikäisenä ja puolentoista vuoden neuvolassa selitti jo pitkiä lauseita ja paljon asioita (Kortista luntattu). Peppukiitäminen ei millään tavalla ole vaikuttanut muuhun kehitykseen. Tytöllä tosin oli astma jo tuolloin, joka saattoi vaikuttaa, ettei ryömiminen tuntunut mukavalta (hankala hengittää mahalleen) ja piti keksiä muu keino liikkumiseen..

Vierailija
4/9 |
20.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaali olen aina ollut, ei ole ollut mitään viivästymää.

Skolioosia on hieman minullakin, joka saattaa johtua siitä etten kontannut lainkaan. Konttaus on hyväksi selälle.

Olin myös aika pulska vauva joten sekin varmasti vaikutti siihen että en viittiny kontata :)

Vierailija
5/9 |
20.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt 26 v. ja nähdäkseni olen normaali sekä henkisesti että fyysisesti!:) Tai siis mikä ja kuka on normaali mutta kuitenkin!;)

Vierailija
6/9 |
20.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös peppukiitäjä. Neuvolasta määrättiin fysioterapeutille, joka opetti konttaamaan. Syynä oli se, että myöhemmin voi olla oppimisvaikeuksia jos konttausvaihe jää väliin. Eli se käsien ja jalkojen vuorottainen liike on tärkeä. Itse en oikein usko tähän kuitenkaan. Nyt lapsi 2,5v. Oppi reilu vuoden vanhana kävelemään, on aika kömpelö verrattuna isompaan tosi ketterään lapseen.

Puhumaan oppi aikaisin.

Vierailija
7/9 |
20.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja molemmat ovat jättäneet konttimisen väliin. Pepulla ollaan kiidetty. Mihinkään kehitykseen ei ole vaikuttanut hidastavasti. Molemmat oppivat kävelemään vuoden tietämissä. Vanhempi oppi puhumisen jalon taidon asteittain ja nyt puhuu 3-vuotiaana vaikka kuinka. Pienempi oppinut puhumaan nopeammin...osaa monta sanaa ja yhdisteleekin niitä. Ikää on nyt 1,5 vuotta. Ei vaikuta kehitykseen, vaikka oliskin p-kiitäjä:) Ja tytöt muuten konttaavat nyt innoissaan. Mä olen kyllä kuullut fysioterapeutti kaveriltani et olis hyvä jos lapsi konttaisi ennen kun oppii kävelemään. Sillä oli jokin positiivinen vaikutus tulevaisuudess...en muista mikä.

Vierailija
8/9 |
20.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppi kävelemään 1v4kk:n ikäisenä ja nyt parivuotiaana ei juuri sanoja tule, mutta ymmärtää puhetta täysin ja kovasti yrittää omalla kielellään selittää eli eiköhän se siitä. Konttaamisen jalon taidon oppi 1½ vuoden ikäisenä.

Vierailija
9/9 |
21.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppi kävelemään 1v6kk vanhana. Ihan normaali aikuinen siitä on tullut, ei ole mitään erikoista terveydessä tai kehityksessä muutenkaan. Opiskelee yliopistossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan