Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmiset jaksavat tällaista? Asiaa INCL-lapsista.

Vierailija
12.03.2017 |

Luin Rakkaudesta kotiin -blogin uusimman päivityksen ja jäin miettimään. Erityisesti tämä kohta tekstissä sai minut ajattelemaan:

"Aaron on nyt kahden vuoden ajan sairastanut keuhkokuumeen säännöllisesti kahden kuukauden välein ja kaksi näistä on vietetty teho-osastolla peläten pahinta. Onneksi aina on huomattu, että Aaron on sitkeä poika ja palaa aina kotiin lopulta."

http://unelmanaonni.blogspot.fi/2017_03_01_archive.html

En tiedä mitään INCL-lapsen vanhempana olemisesta, mutta olenko paha ihminen jos tuossa tilanteessa toivoisin, että se pahin tapahtuisi ja lapsi menehtyisi keuhkokuumeeseen? INCL-lapset kuitenkin kuolevat väistämättä ja yleensä ennen kymmenen vuoden ikää. En vain pystyisi katsomaan lapsen kärsimystä.
Tarkoitukseni ei ole millään tavalla kritisoida tai loukata kyseistä perhettä (toivon heille vilpittömästi kaikkea hyvää) eikä muitakaan INCL-lasten perheitä. Jotenkin vain tuollainen jatkuva kuoleman odottaminen olisi liian raastavaa.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi tietää miltä INCL-lapsen vanhemmasta tuntuu, joten älä spekuloi.

Vierailija
2/36 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi tietää miltä INCL-lapsen vanhemmasta tuntuu, joten älä spekuloi.

Ok. Eli mitään asiaa ei saa spekuloida jos siitä ei ole omakohtaista kokemusta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näissä tilanteissa kysytä, jaksatko vai et. On vain jaksettava elää tämä päivä, tunti, hetki. Sietämätöntä, täysin, aina välillä, mutta vaihtoehtoja ei ole. On vain mentävä läpi. Ja se lapsi on sun oma,  yhtä rakas kuin muutkin lapset. 

On vain elettävä. 

Vierailija
4/36 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä eutanasia keskustelu saanut aikaan sen, että täysin terveet ihmiset jakelevat kuolemantuomioita sairaille? Kyllä vakastikin sairaalla on yleensä halu elää, törkeetä mennä kommentoimaan mitään muuta.

Vierailija
5/36 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei näissä tilanteissa kysytä, jaksatko vai et. On vain jaksettava elää tämä päivä, tunti, hetki. Sietämätöntä, täysin, aina välillä, mutta vaihtoehtoja ei ole. On vain mentävä läpi. Ja se lapsi on sun oma,  yhtä rakas kuin muutkin lapset. 

On vain elettävä. 

Tämä. Tottakai sinä sinä toivot ettö lapsesi selviää, vaikka sama toistuisi usein.

Vierailija
6/36 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä eutanasia keskustelu saanut aikaan sen, että täysin terveet ihmiset jakelevat kuolemantuomioita sairaille? Kyllä vakastikin sairaalla on yleensä halu elää, törkeetä mennä kommentoimaan mitään muuta.

Olet ymmärtänyt eutanasian väärin.

Ap:lle: on normaalia haluta rakkaimpansa pysyvän elossa.

Vierailija
7/36 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eutanasia tarkoittaa kylläkin sitä, että ihminen ITSE sanoo haluavansa päästä kärsimyksistään. Ei eutanasian sallivissa maissa kukaan toinen tee kuolemapäätöstä. Se on aina ihminen ITSE.

Vierailija
8/36 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että miten jaksavat? Onko heillä muka vaihtoehtoja? Tuo on yksi tyhmimmistä kysymyksistä/voivotteluista joita erityislasten vanhemmille aina esitetään. Anna olla.

Vierailija
9/36 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eutanasia tarkoittaa kylläkin sitä, että ihminen ITSE sanoo haluavansa päästä kärsimyksistään. Ei eutanasian sallivissa maissa kukaan toinen tee kuolemapäätöstä. Se on aina ihminen ITSE.

Aika usein se on joku, joka - vähän kuin ap - OLETTAA, että "näin se varmaan ajattelis". Ei ihminen itse.

Vierailija
10/36 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä kuvitella vaikka mitä, kokemattomuuden antamalla itsevarmuudella. Etenkin av:lla...

Vierailija
11/36 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että miten jaksavat? Onko heillä muka vaihtoehtoja? Tuo on yksi tyhmimmistä kysymyksistä/voivotteluista joita erityislasten vanhemmille aina esitetään. Anna olla.

On vaihtoehtoja. Romahtaa. Näin mulle olisi käynyt.

Vierailija
12/36 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt halunnut tästä mitään eutanasiakeskustelua. En siis tarkoittanut, että INCL-lapsia pitäisi tappaa. Ei. Tarkoitin vain sitä, että onko jotenkin väärin toivoa, että lapsi kuolisi nopeasti keuhkokuumeeseen kun vaihtoehtona on muutaman vuoden kestävä kärsimys ja lopulta väistämätön kuolema.

Kyllä, se lapsi on varmasti rakas ja juuri sen takia toivoisin tuossa tilanteessa lapselleni nopeaa ja kivutonta kuolemaa. SEN LAPSEN TAKIA, en itseni.

Kun nyt eutanasia otettiin esille, olivatko pienen Eino-pojan vanhemmat pahoja kun olisivat toivoneet lapselleen eutanasiaa?

AP

Vierailija
13/36 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä ei toiveet auta. Hetki on kun se on, eikä siinä mikään helpota, päinvastoin.

Vierailija
14/36 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ap voi tietää miltä sinusta tuntuisi tuossa tilanteessa. Luultavasti ihan joltain muulta kuin nyt kuvittelet.

Vierailija
15/36 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis ilmeisesti paha ihminen kun edes ajattelen tuollaisia.

AP

Vierailija
16/36 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä välitä, ap, mä olen paljon pahempi ihminen kuin sinä. Olen nimittäin sitä mieltä, että meidän pitäisi käydä avointa yhteiskunnallista keskustelua siitä, pitäisikö syvästi kehitysvammaisten somaattisia ongelmia hoitaa erikoissairaanhoidossa lainkaan.

Kivointa olisi tietysti, jos kaikki saisivat kaiken mahdollisen hoidon kaikkiin mahdollisiin vaivoihin ilman jonottamista. Tämä on kuitenkin hyvin kaukana todellisuudesta. Koko ajan priorisoidaan rajusti, ja ihmisiä mm. kuolee leikkausjonoihin.

Vierailija
17/36 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin mielenkiintoinen  tuo viimeinen lauseesi siitä, että jatkuva kuoleman odottaminen olisi liian raastavaa. Tarkoitiko itsellesi, vai sille lapselle? Jos lapselle, niin ajatus on sinänsä hyvä, mutta paljon vaikeasti sairaiden lasten kanssa sairaanhoitajana töitä tehneenä ihmisenä sanoisin että usein lapsilla on selkeä elämänhalu tilanteissa jotka aikuisesta vaikuttavat sietämättömältä. Enkä minä ainakan voi toivoa kuolemaa kellekään joka itse haluaa kivuistaan ja haasteistaan ja rajoitteistaan huolimatta elää.

Jos tarkoitat että se olisi raastavaa itsellesi, niin se on hyvin inhimillistä ja ymmärrettävä ajatus, vaikka tietyllä tapaa itsekäs onkin. Kuitenkin usein vaikeasti sairaiden lasten vanhemmat tavallaan kasvavat siihen lapsen sairauteen niin ettei se ole jatkuvasti sellaista raastavuutta ja kauhua kuin mitä esim. akuutisti sairastuneen vanhempien hätä. Vanhemmat oppivat hyväksymään sen että lapsi ei tule elämään kovin pitkään jos se on tilanne, eikä se enää useimmiten hallitse jatkuvasti heidän tunne- ja ajatusmaailmaansa. Hetki kerrallaan, miettimättä mennyttä tai tulevaa.

Vierailija
18/36 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://tastakaikesta.blogspot.fi/

Tuossa ajatuksia lapsensa samaan sairauteen (INCL) menettäneeltä äidiltä.

Vierailija
19/36 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä välitä, ap, mä olen paljon pahempi ihminen kuin sinä. Olen nimittäin sitä mieltä, että meidän pitäisi käydä avointa yhteiskunnallista keskustelua siitä, pitäisikö syvästi kehitysvammaisten somaattisia ongelmia hoitaa erikoissairaanhoidossa lainkaan.

Kivointa olisi tietysti, jos kaikki saisivat kaiken mahdollisen hoidon kaikkiin mahdollisiin vaivoihin ilman jonottamista. Tämä on kuitenkin hyvin kaukana todellisuudesta. Koko ajan priorisoidaan rajusti, ja ihmisiä mm. kuolee leikkausjonoihin.

Miksi juuri kehitysvammaisten? Miksei vanhusten, työttömien tai sinun?

Vierailija
20/36 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin mielenkiintoinen  tuo viimeinen lauseesi siitä, että jatkuva kuoleman odottaminen olisi liian raastavaa. Tarkoitiko itsellesi, vai sille lapselle? Jos lapselle, niin ajatus on sinänsä hyvä, mutta paljon vaikeasti sairaiden lasten kanssa sairaanhoitajana töitä tehneenä ihmisenä sanoisin että usein lapsilla on selkeä elämänhalu tilanteissa jotka aikuisesta vaikuttavat sietämättömältä. Enkä minä ainakan voi toivoa kuolemaa kellekään joka itse haluaa kivuistaan ja haasteistaan ja rajoitteistaan huolimatta elää.

Jos tarkoitat että se olisi raastavaa itsellesi, niin se on hyvin inhimillistä ja ymmärrettävä ajatus, vaikka tietyllä tapaa itsekäs onkin. Kuitenkin usein vaikeasti sairaiden lasten vanhemmat tavallaan kasvavat siihen lapsen sairauteen niin ettei se ole jatkuvasti sellaista raastavuutta ja kauhua kuin mitä esim. akuutisti sairastuneen vanhempien hätä. Vanhemmat oppivat hyväksymään sen että lapsi ei tule elämään kovin pitkään jos se on tilanne, eikä se enää useimmiten hallitse jatkuvasti heidän tunne- ja ajatusmaailmaansa. Hetki kerrallaan, miettimättä mennyttä tai tulevaa.

Raastavaa itselleni ja lapselle. Toistuvat keuhkokuumeet (ja INCL itsessään) aiheuttavat kärsimystä lapselle ja minulle olisi raastavaa katsella sitä. Mieluummin toivoisin lapsen kuolevan, vaikka äärimmäisen tuskallista olisi sekin. Kun sitä toivoa ei enää ole ja se lapsi elää ehkä muutaman vuoden keuhkokuumekierteessä ja hiipuu hiljaa pois.

Eikö sekin tavallaan ole itsekästä, että haluaa pitää lapsen elossa vaikka väkisin?

AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi