Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hemmetin pakollinen esikoulu, vuorotyö ja lapsen hoitoaika yli 10 h! AARGH!

Vierailija
12.03.2017 |

Päiväkoti on sitä mieltä, että lapseni pitää hakea klo 18:30 vaikka työaikani eri kunnassa päättyy klo 19:15. Lapsen on pakko mennä esikouluun klo 8:30, vaikka hoidon tarve olisi 10:30-19:45 eli alle 10 tunnin. Nyt jos tuo eskari lasketaan siihen mukaan, ylittyy se 10 tunnin raja ja minun pitäisi keksiä, kuinka saan lapsen pois päiväkodista kesken työpäiväni. Voiko tämä mennä näin? Kunnassa ei ilmeisesti ole mitään iltapäiväryhmää eskarille. Pitäkö minun palkata joku hoitaja 75 minuutin vuoksi?

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän ap sai sumpliutumaan? Onko lapsella jo käytöshäiriöitä ja ap burn outissa?

Vierailija
62/67 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan lohduta, mutta Jyväskylässä vuoropäiväkodissa esikoulutoimintaa on joka aamupäivä ja kahtena iltapäivänä. Näin taataan, että lapsi saa esiopetusta myös iltavuoroviikoilla.

Lapsella on oikeus hoitoon sinun työaikojen mukaan eli iltavuoroviikolla siihen asti, kun iltavuoro loppuu ja siihen päälle kohtuullinen aika työmatkaan. 10 tunnin hoitopäivä on suositus, jolle on ihan hyvät perustelut lapsen jaksamisen kannalta, mutta se ei poista kunnan velvollisuutta tarjota hoitoa työaikojen mukaan.

Ja kuten moni muukin on maininnut, niin pienen koululaisen hoitoa kannattaa miettiä ajoissa. Koulutaksilla saa koulupäivän jälkeen kyydin kotiin tai iltapäiväkerhoon, mutta ei kyytiä iltapäiväkerhosta kotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyn vaan, että miten ajattelit selvitä ensi vuonna koulunkäynnistä, jos se on 9-13, ja tulet kotiin seitsemän aikaan?

Hänen pitää lopettaa työt tai tehdä niitä vain sinä aikana, kun lapsi on koulussa. Niin muutkin tekevät.

Vierailija
64/67 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä todella surullista, miten todella moni vanhempi ei välitä yhtään siitä, miltä lapsesta tuntuu olla lähes kellon ympäri hoidossa. Meuhkataan vain, että "minulla on oikeus, kun laissa ei kielletä". Miettikää, miten raskaalta tuollainen 8.30-19.45 päivä tuntuu aikuisesta? No, miettikääpä sitten, miltä se mahtaa tuntua 6-vuotiaasta, jonka ajantaju ei ole samanlainen kuin aikuisella, vaikka osaisikin katsoa kellosta, että missä asennossa viisarit ovat, kun pääsee kotiin?

Niinku mikä on sun ehdotuksesi millä tämä ratkaistaan?

- Tajuatko, että vuorotyötä tekevistä ovat myös matalapalkkaisia. Ja niitä, joiden työehdot sanelee työnantaja periaatteella tee tai häivy. Tämä että sä saat sen parsakaalisi halvemmalla kaupasta tai synnytyksesi ilmaiseksi verovaroin kustannettuna. Ja silti molempien kalleudesta valitetaan.

- Niin että ehdotatko, että ap jättäytyy töistä osittain ja hoitaa lapsensa sossun rahoilla? Tai kokonaan ja työkkärin ja sossun? Ehdotatko, että kaikki matalapalkka-alojen vuorotyöläiset tekevät näin? Tai lakkaavat tekemästä lapsia ja Suomen surkea syntyvyys pienenee entisestään. Kerro ihmeessä miten olit tämän ajatellut?

Vierailija
65/67 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta Suomessahan ne on korkeakoulutetut, joiden syntyvyys on negatiivistä. Eli täällä ei oikeastaan sovi yhteiskunnan ja lasten yhteen sovittaminen kenellekään.

Vierailija
66/67 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se ensi vuonna on jo sen verran kehittyneempi että jos kouluunkin jo joutuu niin varmasti se pääsee sinne aamulla itse ja iltapäivällä pääsee itse koulusta kotiin. Minä ainakin onnistuin siinä silloin kun kouluni aloitin.

Vierailija
67/67 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä lapsi ollut eskarissa klo 8:30 vaikka kuinka on pakollinen. Kun mulla oli iltavuoro niin meni vasta klo 13 ja muina päivinä vähän ennen klo 9 kun mies meni töihin. Noina iltavuoroina meni eskarista viereiseen vuoropäiväkotiin viimeistään klo 17 hoitajan saattamana ja mies haki sieltä kotiin. Ei mitään ongelmaa koko vuonna. Eskaritehtäviä teki välillä sitten iltapäivällä.