Hemmetin pakollinen esikoulu, vuorotyö ja lapsen hoitoaika yli 10 h! AARGH!
Päiväkoti on sitä mieltä, että lapseni pitää hakea klo 18:30 vaikka työaikani eri kunnassa päättyy klo 19:15. Lapsen on pakko mennä esikouluun klo 8:30, vaikka hoidon tarve olisi 10:30-19:45 eli alle 10 tunnin. Nyt jos tuo eskari lasketaan siihen mukaan, ylittyy se 10 tunnin raja ja minun pitäisi keksiä, kuinka saan lapsen pois päiväkodista kesken työpäiväni. Voiko tämä mennä näin? Kunnassa ei ilmeisesti ole mitään iltapäiväryhmää eskarille. Pitäkö minun palkata joku hoitaja 75 minuutin vuoksi?
Kommentit (67)
Uskomatonta vöyhötystä.
Lapsi on hoidossa sen ajan mitä hoitoa tarvitsee, järjestäköön hoitopaikka esikoulun sen mukaan.
Eskarikin on monessa päiväkodissa (anteeksi vaan) melkoista huttua.
Ja koulun alkuun on lapsella kuitenkin 1,5 vuotta, eiköhän äiti ehdi siihen mennessä asiat järjestää. Nyt yksi asia kerrallaan.
Mun lapsi vuoropäiväkodissa eskarissa ja niinä päivinä kun mulla iltavuoro, en vie eskariin ollenkaan. Elikkä käy eskarissa 2-3 kertaa viikossa.
Vuorohoitoon ei ole subjektiivista oikeutta muutenkaan eli kuntasaa ihan päättää järjestääkö hoitoa jollekin lapselle iltaisin. Sen puolesta päiväkoti voi asettaa vaatimuksia perheille.
Isompi ongelma tulee teille olemaan kouluaika, jos senkin kuvittelet järjestyvän yhteiskunnan puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti lapsi meneekin vuoropäiväkotiin, muut päiväkodit menevät kiinni jo klo 17 ja eskari siis alkaa vasta ensi syksynä. Tilanne ei ole jokapäiväinen vaan viitenä päivänä kahdessa viikossa. Minusta päivähoidon tulisi ratkaista tämä ongelma. En voi olla ainoa iltatyöläinen tässä kunnassa. Kouluaika luultavasti suttaantuu paremmin, koska koulukyyti hakee ja tuo, iltapäivätoiminta jne. AP
Päivähoito ei valitettavasti voi ratkaista kaikkia työperäisiä ongelmia. Esimerkiksi minun kotikaupungissani päivähoito-oikeutta rajattiin. Nyt perheellinen työtön ei voi ottaa vastaan tilapäistä keikkatyötä, sillä paperilla työttömän aikuisen on mahdotonta saada lapselleen kokopäiväistä hoitopaikkaa. Subjektiivinen oikeus on vain 48 tuntiin viikossa ja työtön ei voi vaatia, että ne olisivat esimerkiksi kokonaisia päiviä, vaan päiväkoti päättää millaisina paloina hoito tarjotaan. Jos saa keikkatyötarjouksen, voidaan täysipäiväinen hoitopaikka järjestää kahdessa viikossa. Eli jos saat yksittäisen keikkatyöpäivän ja lapsellasi on sinä päivänä vain puolipäiväinen tai täysin hoidoton päivä, on sinun järjestettävä lapsen hoito itse, mikäli mielit mennä töihin.
Myös vanhemmalla on vastuu työaikajärjestelyistä ja arjen järjestelyistä, jos kotona on pieniä lapsia. Kaikki tukiverkostot pitää etsiä mitä vain mahdollista on, sopia avunannosta puolin ja toisin muiden perheiden kanssa, etsiä arkeen mukaan luotettavia aikuisia ja viime kädessä sitten joko vähennettävä työtunteja tai palkattava hoitaja rahalla. Niin me muutkin tehdään. Meille on ensi viikolla tulossa lastenhoitaja muuutamaksi tunniksi, koska minulla on reissutyöpäivä ja miehelle sattui samalle illalle pitkä työpäivä. Hoitaja hakee lapset päiväkodista ja vie heidät kotiin, jääkaapissa on ruoka jne. ja mies tulee viimeistään iltatoimille kotiin.
Aika törkeä vastaus. Ap ei ole me niin kuin te olette.
Ap on yksin ja tukiverkkoja ei ole.
Monella yksinhuoltajalla ei vaan ole varaa hoitajaan ja aika harva naapuri edes haluaa auttaa.
Miksi minä pystyn samaistumaan tähän ongelmaan vaikka me ollaan me ja 21vuotta oltu yhdessä mieheni kanssa.
Meillä tosin tukiverkkoja ei ollut mutta meitä oli kaksi.
Ehkä ap jää sitten kotiin sossulaiseksi niin poistuu tämäkin ongelma.
Tehdään lapsia päiväkotien hoidettavaksi ja kun oppivelvollisuus alkaa he ovat riesa.
Ei ole päiväkotien tädit enää hoitamassa.
Miten tosiaan meinasit koulun järjestää? Se alkaa myös 8-10 ja loppuu 12-15. Ja iltis on yleensä vain klo 17. Mikään kuljetus ei vie lasta kotiin iltiksestä. Hurjalta tuntuu ekaluokkalaisen elämä kos koulussa aamu, iltikses iltapäivä ja äiti kotona vasta 19.30. Johan se lapsi on nukkumas tossa kohtaa. Heitteille jättö. Uuden työpaikan etsiminen olisi ajankohtaista.
Meillä eskari on järjestetty koulussa ja lapsi on todella väsynyt vaikka 2päivää viikossa on vain eskari, iltis päälle 3päivänä. Eikä tuon ikästä voi viel velvottaa hoitamaan itse kouluunlähdöt ja kotona on jonkun oltava kun koulusta pääsee. Tai, mä haluan olla. Vaikka itse aikoinaan tyhjään kotiin tulinkin ekalla ni lapselleni en sitä halua jos ei o pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti lapsi meneekin vuoropäiväkotiin, muut päiväkodit menevät kiinni jo klo 17 ja eskari siis alkaa vasta ensi syksynä. Tilanne ei ole jokapäiväinen vaan viitenä päivänä kahdessa viikossa. Minusta päivähoidon tulisi ratkaista tämä ongelma. En voi olla ainoa iltatyöläinen tässä kunnassa. Kouluaika luultavasti suttaantuu paremmin, koska koulukyyti hakee ja tuo, iltapäivätoiminta jne. AP
Päivähoito ei valitettavasti voi ratkaista kaikkia työperäisiä ongelmia. Esimerkiksi minun kotikaupungissani päivähoito-oikeutta rajattiin. Nyt perheellinen työtön ei voi ottaa vastaan tilapäistä keikkatyötä, sillä paperilla työttömän aikuisen on mahdotonta saada lapselleen kokopäiväistä hoitopaikkaa. Subjektiivinen oikeus on vain 48 tuntiin viikossa ja työtön ei voi vaatia, että ne olisivat esimerkiksi kokonaisia päiviä, vaan päiväkoti päättää millaisina paloina hoito tarjotaan. Jos saa keikkatyötarjouksen, voidaan täysipäiväinen hoitopaikka järjestää kahdessa viikossa. Eli jos saat yksittäisen keikkatyöpäivän ja lapsellasi on sinä päivänä vain puolipäiväinen tai täysin hoidoton päivä, on sinun järjestettävä lapsen hoito itse, mikäli mielit mennä töihin.
Myös vanhemmalla on vastuu työaikajärjestelyistä ja arjen järjestelyistä, jos kotona on pieniä lapsia. Kaikki tukiverkostot pitää etsiä mitä vain mahdollista on, sopia avunannosta puolin ja toisin muiden perheiden kanssa, etsiä arkeen mukaan luotettavia aikuisia ja viime kädessä sitten joko vähennettävä työtunteja tai palkattava hoitaja rahalla. Niin me muutkin tehdään. Meille on ensi viikolla tulossa lastenhoitaja muuutamaksi tunniksi, koska minulla on reissutyöpäivä ja miehelle sattui samalle illalle pitkä työpäivä. Hoitaja hakee lapset päiväkodista ja vie heidät kotiin, jääkaapissa on ruoka jne. ja mies tulee viimeistään iltatoimille kotiin.
Jos sun lapsi saa olla päiväkodissa 48/h/viikko niin luulisi sen riittävän keikkahommiin. Normityöaikakin on alle 40 tuntia viikossa.
Korjataan ajatusvirhe: 48 tuntia kuukaudessa, eli se subjektiivinen oikeus on täällä rajattu tuohon. Lisäksi työtön ei tosiaan voi vaatia, että olisi edes kokonaisia päiviä, vaan päiväkoti päättää "siipeilijöiden" hoitoajoista. sama, nyt ev
Ei voi olla koska oikeus on 20 tuntia viikossa. Sä sovellat edelleen ihan omiasi. Ja jos sä saat töitä, vaikka yhden päivän niin sulla on sille päivälle oikeus kokopäivähoitoon.
Tämä.
Ei tosiaan voi olla näin.
Pitäisi olla vuorotyöläisten lapsille iltaeskari mahdollisuus.
Aina unohdetaan vuorotyöläiset kun kaikenmaailman suosituksia ja päätöksiä rustataan. Unohdetaan lakeja laatiessa ne perheet joilla ei ole kahta vanhempaa tai kilttiä sukulaista.
Mihin laittaa lapsi jos joutuu tekemään iltoja ja viikonloppuja töissä?
Mihin laittaa hoitoon pieni koululainen jos ei ole omasta takaa tukiverkkoa?
Ei lasta heitteille voi jättää eikä toisaalta olettaa, että on aamusta iltaan hoidossa.
Maailma ei ole enää 8 - 16 maailma, mutta lait laaditaan edelleen päivätyöläisten ehdoilla.
Tämä on asia mikä minua pohdituttaa vaikka ei vielä lapsia olekkaan. Teemme mieheni kanssa molemmat vuorotyötä, miehen vuorot 24h ja minä kolmea vuoroa. Pisimmillään minulla voi iltavuoro olla 10-22.45. Mietityttää miten suhtaudutaan mahdollisesti päiväkodissa ja juurikin tuo eskariaika. Ikävä kyllä työn luonteet ovat sellaisia että enpä minäkään voi sieltä illasta tunteja pätkäistä. Noh turha kai vielä stressata mutta mietin kuitenkin :D
Vierailija kirjoitti:
Kysyn vaan, että miten ajattelit selvitä ensi vuonna koulunkäynnistä, jos se on 9-13, ja tulet kotiin seitsemän aikaan?
Eikö koulu järjestä iltapäiväksi hoitoa?
Vierailija kirjoitti:
Tämä on asia mikä minua pohdituttaa vaikka ei vielä lapsia olekkaan. Teemme mieheni kanssa molemmat vuorotyötä, miehen vuorot 24h ja minä kolmea vuoroa. Pisimmillään minulla voi iltavuoro olla 10-22.45. Mietityttää miten suhtaudutaan mahdollisesti päiväkodissa ja juurikin tuo eskariaika. Ikävä kyllä työn luonteet ovat sellaisia että enpä minäkään voi sieltä illasta tunteja pätkäistä. Noh turha kai vielä stressata mutta mietin kuitenkin :D
Voitte molemmat siirtyä nelipäiväiseen viikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä varmasti osaltaan helpottaa arkea kyllä, mutta väistämättä tulee niitäkin päiviä kun olemme päällekkäin töissä pitkissä vuoroissa. Miten muuten vuorotyöläiset toimitte yövuorojen aikaan, onko minulla "oikeus" nukkua yhtään työvuorojen välissä vai pitääkö minun hakea lapsi päiväkodista heti aamulla ja viedä takaisin hoitoon kun menen takaisin töihin?
Me tehdään molemmat vuorotyötä miehen kanssa ja eskari oli klo 10-14. Saatiin melko hyvin työvuorot sumplittua, mutta välillä molemmille sattui samaan aikaan iltavuoro. Vietiin lapsi silloin myöhemmin eskariin. Kun eskari loppui klo14, alkaa siitä vasta päivähoidon alkaminen (max.10h), joten jos lapsi haettiin klo 21, päiväkotipäivä oli 7h.
Jos sattui monta päivää näin putkeen ja toisella vanhemmista oli arkivapaa, ei viety lasta ollenkaan eskariin. Tämä oli eskariin ok. Näin Vantaalla.
Jos teillä on eskari esim.klo 8-12 ja nouto klo19, pk päivä on 7h pituinen, ei sen pitäisi olla ongelma. Toki lapselle tulee todella pitkä päivä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä on ongelma? Miehen pitkät vuorot tarkoittaa PALJON arkivapaita.
Kun mies on töissä, sovit itsellesi aamuvuoron. Kun mies on vapaalla, pidätte myös lapsen vapaalla.
Ei tuossa ole mitään kummallista, vuorotyöläisiä on vaikka kuinka paljon. Miehesi vuorot mahdollistavat sen ettei lapsen tarvitse olla päiväkodissa 5 päivän viikossa 8-10 tuntia vaan lapsi saa elää kiireetöntä kotiarkea vanhempiensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä on ongelma? Miehen pitkät vuorot tarkoittaa PALJON arkivapaita.
Kun mies on töissä, sovit itsellesi aamuvuoron. Kun mies on vapaalla, pidätte myös lapsen vapaalla.
Ei tuossa ole mitään kummallista, vuorotyöläisiä on vaikka kuinka paljon. Miehesi vuorot mahdollistavat sen ettei lapsen tarvitse olla päiväkodissa 5 päivän viikossa 8-10 tuntia vaan lapsi saa elää kiireetöntä kotiarkea vanhempiensa kanssa.
Kyllä onni on tietenkin se että aina miehellä tosiaan on 72h vapaata työvuoron päätyttyä ja tietenkin muksu silloin kotona. Totuus vaan minun työssä on että ei ole niin helposti sovittavissa joka viikolle toivomiaan vuoroja. Mutta tosiaan eipä tämä mitään uutta ole missään vuoropäiväkodeissa:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sun lapsi saa olla päiväkodissa 48/h/viikko niin luulisi sen riittävän keikkahommiin. Normityöaikakin on alle 40 tuntia viikossa.
Miksi tätä on alapeukutettu? 48h/viikkohan on enemmän, mitä moni käyttää, vaikka olisivat molemmat vanhemmat vakityössä! Neljänä päivänä viikossa 10h ja yhtenä päivänä "vain" 8h.
Koska meillä ei ole enää subjektiivistä päivähoitooikeutta. Jos molemmilla vanhemmilla tai yksinhuoltajalla ei ole kokopäivä töitä, tai kokopäiväistä opiskelupaikkaa, niin lapsen max. hoitoaika on 20 tuntia viikossa, ja se 20 tuntia ei ole silloin, kun äiti tekee pätkä, häly tai silpputyövuoroa, vaan silloin, kun kunta määrää. Se kerho klo.* 9-13 välillä ei auta, jos äidille tarjotaan hälytyönä iltavuoroa Alepan kassalla.
* subjektiivista
* päivähoito-oikeutta
* kokopäivätöitä
* pätkä-, häly-, tai silppuvuorotyötä
* lisätty "klo." ja pilkut
Opettele kirjoittamaan ja kommentoi vasta sitten.
Opettele tulemaan toimeen ihmisten kanssa ja kommentoi vasta sitten.
Tuollaiselle neuroosille on joku nimikin.
Osaan samaistua, ja kaikkien ap:tä ryöpyttäneiden onneksi jättäydyin työelämästä pois.
Ei oikeasti ollut vaihtoehtoja, kun näin miten lapsi kärsi sekavasta arjesta. Kaikilla ei toki ole näin. Mutta ne maratonpäivät (esim. klo 10.30-15.30 SEURAAVANA päivänä) ja se näky, kun pieni istuu kuunvalossa ikkunan ääressä rättiväsyneenä odottamassa minua. Hakutilanteissa lapsi itki ja huusi, kun oli niin ikävissään. Siis joka ikinen päivä. Ei ollut mikään vaihe. Hän tarvitsee tiukat rutiinit.
Haen jatkuvasti päivätyötä ja opiskelupaikkaa, jotta työllistyisin tulevaisuudessa varmemmin päivätyöhön. Voi kuitenkin olla, että tämä kotonaolo nyt on minun työuralleni kohtalokas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä varmasti osaltaan helpottaa arkea kyllä, mutta väistämättä tulee niitäkin päiviä kun olemme päällekkäin töissä pitkissä vuoroissa. Miten muuten vuorotyöläiset toimitte yövuorojen aikaan, onko minulla "oikeus" nukkua yhtään työvuorojen välissä vai pitääkö minun hakea lapsi päiväkodista heti aamulla ja viedä takaisin hoitoon kun menen takaisin töihin?
Sitten vaan kotiin palkattua hoitoapua
Ei tässä yhteiskunnassa ajatella lasta lainkaan.
Tuli kauhea olo kun ajattelin pientä siellä kuunvalossa vanhempaa odottamassa.
Et ole ainoa joka on joutunut valitsemaan lapsen kun vastassa on mahdoton tilanne.
Kyllä se lapsi on arvokkaampi kuin tämä sairas yhteiskunta kotkotuksineen.
Lapsi putoaisi ryhmästä ulos. Leikkikaverit sovitaan aamulla.
Hommaa se mummo teille sieltä 150 km päästä, jos se on jo eläkkeellä. Olis teillä joka toinen viikko 5 päivää.