Miehen kaljanjuonti
Omassa lapsuudessani isä ei juonut koskaan alkoholia, paitsi jouluna ja juhannuksena viiniä lasillisen. Äiti saattoi silloin tällöin, max kerran kuussa juoda siiderilasillisen lauantaina saunassa... Oma alkoholinkäyttöni on myös niin, että arkena ei koskaan alkoholia, mutta viikonloppuna voi mennä baariin (ja joskus vaikka humalaankin)
Avopuolisoni lapsuudessa hänen isänsä on lipittänyt kaljaa päivittäin monia annoksia, alkoholistin rajamailla siis. Tekee edelleenkin sitä..
Nyt kun olen muuttanut yhteen miehen kanssa, huomaan, että minua ärsyttää, mikäli mies juo kaljaa arkisin. Ei koskaan vedä mitään kännejä arkisin, korkeintaan kolme tölkkiä, mutta jotenkin minua ahdistaa asia. Olen puhunut asiasta, että ihmettelen asiaa yms. Olen huomannut, että olen myös alkanut nalkuttaa asiasta "taasko sun pitää sitä kaljaa lipittää"... Mies ihmettelee, koska hänen mielestään on parempi juoda kaljaa kuin limsaa, jota siis juon todella harvoin.
Miten te näette alkoholin käytön? Onko teille ok juoda joka päivä yksi tölkki kaljaa? Miksi minua ahdistaa tämä asia. Jos olisin alkoholistiperheestä, ymmärtäisin, mutta kun minulla ei ole huonoja kokemuksia alkoholista. Jotenkin vaan, kun mies kertonut isästään, pelkään, että hänestä tulee samanlainen raja-alkoholisti, ellei sitä jo ole.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlaisia takakireitä ämmiä sitä onkin. Omallekin exälle oli ongelma, kun tykkäsin poltella pienet hatsit joka ilta. Ihme nillittäjä.
Ei kannata tuhota edes sitä pientä järjenhippua, joka sinulla oli aloittaessasi huumeidenkäytön.
itse poltan kannabista päivittän, en paljoa ehkä 2-3 annosta. Elän silti normaalia elämää mutta tiedän että minulla on ongelma.
toisten pitää saada karkkia, toisten leivoksia, vaiks ylipainoa jo olis, toisten sairaalloista liikuntarääkkiä, kolmansien laillisia huumeita, eli lääkkeitä ei-tarpeeseen, joidenkin katuhuumeita, eräiden pitää saada shoppailla turhuuksia vaikka perheen talous tiukilla, joidenkin pitää maata sohvalla ja Facettaa vaiks koti kuin sikolätti ja kakarat kaipais huomiota, toisten tarvii pelata nettipelejä tai muita, jopa rahasta vaikka olisi perheen talo jo vasaran alla ja kommunikaatio nollissa perheenjäsenten välillä. Ja niin edelleen. Kuka mitäkin tarvitsee, "tarvitsee", joka päivä. Joku seksiä, toinen iltakaljat tai -konjakit. Kenellä mitäkin.
Pari huomiota.
Alkoholistin ei tarvitse käyttää alkoholia ollakseen alkohoilsti.
Viinanjuontiin voi kuolla, vaikka ei olisi alkoholisti ensinkään.
Keski-Euroopassa olutta pidetään elintarvikkeena, ei huumeena.
Alkoholikulttuuri tuottaa onnettomuutta, mutta myös onnea.
Mieti nyt minkälaista elämää tuollaisen alkoholistin kanssa voi elää, kaikki hänen elämä pyörii alkoholin ympärillä. Ei kiinnosta ilaisin mikään muu kuin kaljan kittaaminen. Alkoholisti muuttuu itsekkääksi ja empatiakyvyttömäksi, puolisosta tulee yksinäinen henkisesti, ja myös fyysisesti kun alkoholisti häipyy ryyppyreissuilleen. Mihinkään lupauksiin ei voi luottaa. Ennen pitkää väkivalta astuu kuvioihin.
Kaikenlaisia takakireitä ämmiä sitä onkin. Omallekin exälle oli ongelma, kun tykkäsin poltella pienet hatsit joka ilta. Ihme nillittäjä.