Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaatko tehdä ruokaa? (Valmisruoan lämmittäminen ei ole kokkaamista)

Vierailija
11.03.2017 |

Osaatko tehdä ruokia alusta alkaen? Esim. osaatko tehdä kastikkeita, perinneruokia, keittoja, jälkiruokia ja osaatko leipoa? Kaupasta ostettujen valmisruokien lämmittäminen ei ole mitään ruoanlaittoa. Huvittaa, kun jotkut pitävät sitä kokkaamisena, kun lämmitetään uunissa vaikka nakkeja ja ranskanperunoita.
Tai laitetaan joku keitto mikroon kuumenemaan. :D

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos osaa lukea, niin osaa laittaa ruokaa. Viitseliäisyydestä kiinni. Leipoakin varmaan osaisin, mutta ei kiinnosta.

Mutta yksi ongelma itseasiaas piilee siinä, että sinulla ei ole ruoan kypsytämiseen tarvittavia vehkeitä kotona.

Olet käynyt meillä? Kaapit onneksi kuitenki ilmeisesti unohtui tarkistaa.

Ei, vaan esim pizzaa paistaessa eihän ne kodin hellat yllä lähimainkaan samoihin lämpötiloihin kuin pizzerian uunit.

Vierailija
22/55 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan. Leipoa en nyt oikeastaan kuitenkaan, ainakaan kunnon taikinaa. Jälkiruokia teen harvoin, tiramisun osaan kuitenkin pyöräyttää, ne keksitkin olen joskus itse väsännyt.

Kalaa osaan katiskalla pyydystää ja kaikki vaiheet valmiiseen ruokaan asti.

Viherpippurikastike on jonkinlainen bravuurini.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaan tehdä kaikenmaailman herkullisia patoja mutta yleensä mulla on niin paljon kaikkea puuhaamista että en ehdi tehdä ruokaa. Tänäänkin olen koko aamun suunnitellut kirjoneulesukkaa joten ravitsemuksen suhteen käännyin markettimme palvelutiskin puoleen.

Tätä mä en tajuu. Jos ihminen osaa valmistaa herkullista ruokaa, niin sitte se ostaa jotain eines-Scheißee kaupasta. Mä en ikinä vois syödä niitä mauttomia teollisuusvalmisteita, vaikka olis miten nälkä eikä mitään valmiina. Ja ajanpuute on vaan tekosyy. Jos on kotona niin aina löytyy sen verran aikaa et ehtii. Jos on liesussa, niin etsii paikan mistä saa jotain kunnon ruokaa. Viittimisestä se on kiinni.

Vierailija
24/55 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipomisessa on tärkeää saada hyvä sitko, vispaan aina käsivispilällä pohjaa ennen kuin alan vaivata. 

Hiiva liukenee samalla.

Vierailija
25/55 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leipomisessa on tärkeää saada hyvä sitko, vispaan aina käsivispilällä pohjaa ennen kuin alan vaivata. 

Hiiva liukenee samalla.

Helpoin tapa liuettaa hiiva taikinaan on sekoittaa se suolan kanssa, mikäli käyttää reseptissä tuorehiivaa, ja suolaa. Teelusikallinenkin riittää. Isomummini vanha konsti ja toimii aina :D Lapsena oikein kummastelin kuinka se hiiva vaan katoaa sinne suolaan ja muuttuu nesteeksi.

Vierailija
26/55 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä. Osaan tehdä ruokaa raaka-aineista alkaen ja leipoa peruskotiruokia ja leivonnaisia.

Nro 25

27/55 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Mun mies on kokki ja opin häneltä aikoinaan maustamisen taidon ja ylipäänsä ruoanlaiton. Leipomaan olen opetellut itse ja teen vain helppoja juttuja, kuten simppeleitä keksejä, suolaisia piirakoita, valkosuklaapaloja jne.

Vierailija
28/55 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan kokata, mutta vain resepteistä. On kuitenkin sellainen näppituntuma, että yleensä aina onnistuvat, ja joskus voin säveltää maustamista omaan makuun sopivammaksi.

Leipomisessa olen parempi, mutta reseptit ovat kovassa käytössä siinäkin. Kokeilen aivan älyttömästi kaikkea uutta, joten meillä ei ole mitään "meidän ruokia". No, ainakin monipuolista on!

Vierailija
29/55 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan mutta kukaan ei syö muita kuin makaronilaatikkoani. Wokin kämmään aina ja pitsoista tulee kuivia. Viime viikolla väänsin karjalanpiirakat joilla olisi voinut vaikka tainnuttaa murtovarkaan ja banaanimuffinssejani syö ennenkuin kuolee nälkään.

Vierailija
30/55 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo todellakaan hyvä ruoanlaittaja, mutta olen tässä yrittänyt opetella.

Tämä on supernoloa, mutta tein itse esim. perunamuusia, kaalilaatikkoa ja kasvissosekeittoa ekan kerran elämässäni vasta tänä vuonna. Ja olen sentään 25. Olenkin sitten tehnyt noita mainittuja jo useamman kerran, kun sen taidon opin. Tai oikeastaan piti vielä netistä tarkistaa ohjeet uudestaan, koska mulla ei meinaa jäädä nuo "reseptit" millään päähän, vaan joudun usein tarkistamaan monet helpotkin ruoat uudestaan.

Salaatteja, keittoja ja erilaisia "mössöjä" osaan tehdä ilman ohjettakin, mutta laatikkoruoat ja esim. leipomukset ei ole vielä ihan niin tuttuja. En osaisi tehdä mitään taikinaa ulkomuistista. Enkä rupea arvailemaan, kun haluan että määrät on varmasti kohdillaan.

Usein joudun netistä katsomaan, millä tasolla tietynlaiset ruoat lämmitetään (kun yleensä ohjeissa sitä ei erikseen mainita), tai vaikka kasvisten keittoaikoja, mutta ne alkaa jäädä pikkuhiljaa päähän.

Jos on huono ruoanlaittaja kuten minä, niin kannattaa aloittaa helpoista perusruoista. Aluksi mikään ei ehkä tunnu "perusruoalta", kun kaikki on niin vierasta, mutta se perusruokien joukko alkaa hiljalleen kasvaa. Mulla on onneksi vähentynyt eineksien syönti, ja ruokaan menee vähemmän rahaa ja samalla rahalla saa enemmän ravintoa, kun tekee itse. Aluksi tuntuu vaivalloiselta, mutta kyllä se alkaa siitä rutinoitua.

Opittavaa on vielä paljon, mutta on hauskaa, että oikeasti ei tarvitse olla mitenkään taitava tai lahjakas, koska riittää että etsii netistä ohjeet ja noudattaa niitä!

31/55 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mikähän tuossa viestissäni oli taas miinuksen arvoista; se, että mieheni on kokki, se että opin häneltä laittamaan ruokaa vai se, että leivonnaisia en pahemmin tee (vaan makeista vain niitä helppoja).

Vierailija
32/55 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan. Tavallista kotiruokaa osaan tehdä.

Haluaisin osata esim. ruhon osat, eli mistä mikäkin tulee. (Kylkirimpsut sentään tiedän, niskan, fileen ja jotain.) Ja sen, missä lämpötiloissa ja mitä noista tekisi. Liha siis aika vieras, sitä kun on jauhelihasta tottunut aika paljon laittamaan. Kala on tutumpi, suomustus, perkaus ja fileeraus onnistuu jne.

Olen possunlihaa uunissa valmistanut, ja se nyt sentään on helppoa, kun matalassa lämpötilassa hauduttaa. Perunaa ja juureksia pataan mukaan.

Kotitalous- ja kuluttajapalvelujen peruskurssin kävin, ja siellä noita perusjuttuja oppi hyvin.

Kakkuja haluaisin osata valmistaa. Voileipä-ja täytekakkuja.

Vierailija
33/55 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan tehdä mutta kokemusta ei tahdo olla oikein.

Vierailija
34/55 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan. En pidä eineksistä koska haluan maustaa ruokani itse.

Ravintolakoulu käytynä. Osaako ap nylkeä jäniksen?

Vierailija
35/55 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan. Tänään tein pinaattirisottoa.

Vierailija
36/55 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan. Miksi alapeukut aloitukselle? Minusta outoa ettei aikuinen ihminen osaisi itse tehdä ruokaa. Ei sitä vähävaraisempana ainakaan ole varaa mitään valmisruokia ostella. Minusta pitäisi olla normina että vanhemmat opettaa edes jonkin verran ruuanlaittoa lapsillensa,iten sitä muuten edes pärjää?

Vierailija
37/55 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan.

Toisinaan eineksetkin on kiva vaihtoehto.

38/55 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan, mutta en silti hirveästi välitä kokkaamisesta. Teen silti esimerkiksi hyviä kastikkeita ja keittoja ym. Osaan myös leipoa hyviä leipomuksia, kakkuja ja suolaisia leivonnaisia, mutta koristelussa sen sijaan en ole kovin hyvä.

Vierailija
39/55 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää 37 ja eläessäni en ole tehnyt kastiketta, keittoa tai pataa. Ihan siksi, koska en sellaisista ruoista tykkää - nuo on minulle jotain, jossa ihan ok ruoka on pilattu lisäämällä siihen jostain kumman syystä vettä. Samasta syystä en koskaan tee mitään perinneruokia - tuntuu että ihmiset syövät sellaisia vain nimenomaan perinteen vuoksi. Ei kai kukaan esim jostain nakkikeitosta oikeasti voi tykätä?!

Vierailija
40/55 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään ruoanlaitosta, teen marinadit lihalle itse esimerkiksi :) tullut tehtyä ruokaa jo pitkään ilman reseptejä, keksin niitä itse

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme