Tein makaronilaatikon soijaan, mies suuttui kun ei huomannut eroa vasta kun mainitsin
Kun huomasi, viskasi lautasensa tiskialtaaseen ja syöksyi vessaan. Nyt on kuulemma takiani maha ruikulla loppuviikon ja kitalaki kipeä. Kummaa, että olen tehnyt laatikon n. 10 edellistäkin kertaa soijaan eikä ole tullut mitään oireita. Vasta kun mainitsin, että se on sitten soijalaatikkoa niin hänen kylään tuleva kasvissyöjä- siskonsakin voi syödä sitä.
Kommentit (176)
Soija on hyväksi miehisyydelle. Bodaritkin käyttävät soijatuotteita.
M28
mistä te löydätte näitä juntteja? Ihan suomalaisia pakollisen peruskoulun käyneitä? vajaaälyisiä?
Olen aina ihmetellyt tätä.
Vierailija kirjoitti:
Olisin itsekin raivostunut. Soija sisältää paljon kasviestrogeenejä, eli kasvattaa riskiä miestisseihin ja naisellisuuteen. Japanissa miehillä on pienet pippelit, koska ovat kautta historian syöneet soijaa.
No, ihmisen keho ei täysin tunnista kasviestrogeenejä vaan poistaa ne virtsan mukana vierasaineena. Useat tutkimukset osoittavat, että soija ei ole haitallista miesten hormonitoiminnalle.
"...mies suuttui kun ei huomannut eroa vasta kun mainitsin"
Ei näin. Vaan näin:
Mies suuttui, kun ei huomannut eroa ennen kuin mainitsin
tai näin:
Mies suuttui, kun huomasi eron vasta kun mainitsin.
Niin kerta! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mulla on IBS = ärtyneen suolen oireyhtymä ja en voi syödä soijapaputuotteita. Ruokailu on nykyään tosi vaikeaa, kun on salakasvisruuan tuputtajia. Moniin tuotteisiin, myös lihatuotteisiin, lisätään soijaa. Itse olen kasvissyöntimyönteinen, mutta on ihmisellä oikeus päättää mitä syö. Ehkä miehelläsi on IBS eikä hän ole sinulle kehdannut asiasta puhua? Tai sitten ei tiedä että hänellä on IBS (moni ei, on arvioitu että jopa 10-15% suomalaisista sairastaa) ja on huomannut saavansa soijasta vatsavaivoja. Ehkä aikaisemmilla kerroilla onkin ihmetellyt mistä vatsavaivat ovat tulleet, mutta ei ole osannut epäillä makaroonilaatikkoa.
Ap:n miehen IBS näkyy ilmenevän vain jos mies tietää syövänsä soijaa.
Siis tämä sama mahdollisuus tuli itsellenikin mieleen, kun IBS:ää sairastan. Siinä muodossa että ihan joka kerta ei tule oireita, mutta välttelen silti tietoisesti kaikkea "kiellettyjä" ruoka-aineita. Kyllä vituttaisi jos joku syöttäisi salaa minulle niitä aineita, joista tiedän saavani oireita. Se, että apn mies kertoi saavansa vatsansa sekaisin soijasta, viittaa siihen. Oma mieheni tietää IBS:stäni mutta ei ripuleistani, kun en näe sitä tarpeelliseksi kertoa. Ehkä ap ei tiedä kummastakaan.
Vierailija kirjoitti:
mistä te löydätte näitä juntteja? Ihan suomalaisia pakollisen peruskoulun käyneitä? vajaaälyisiä?
Edelleenkin, mitä vitun junttia siinä on, ettei halua syödä jotain keinotekoista paskaa?
Mutta eihän ap mitään salaillut, vaan kertoikin miehelle mistä ruoka oli tehty. Jos mies olisi joskus sanonut saavansa soijasta oireita, ap olisi varmaan etukäteenkin ilmoittanut ruoasta tai tehnyt jopa jotain muuta. Ei kai sitä nyt tartte ajatuksia lukea sentään.
Jo miehen oireet olisi tullut niistä aiemmistakin soijaruoista, sehän olisi luullut, että pitää nimenomaan vältellä lihamakaronilaatikkoa eikä soijaa. Eli turhaa kitinää äijältä.
Soija on epäeettinen ja epäterveellinen, en ymmärrä miksi syöt sitä itse?
Itsekkin suuttuisin, tosin meillä ei kukaan syö soijaa (ei tosin makarooniakaan) juuri
sen myrkyllisyyden vuoksi. Kylläpä oelt kuvottava ja ei sinulla ei ole oikeutta testata
myrkkyjä joita keität mieheesi.
Vierailija kirjoitti:
Jo miehen oireet olisi tullut niistä aiemmistakin soijaruoista, sehän olisi luullut, että pitää nimenomaan vältellä lihamakaronilaatikkoa eikä soijaa. Eli turhaa kitinää äijältä.
Ei lihamakaronilaatikko ole mikään yksittäinen ruoka-aine, vaan siinä on jopa kymmeniä aineita jotka voivat aiheuttaa oireita ja joita kaikkia ei välttämättä aina käytetä... Ja ehkä mies ei ole yhdistänyt laatikkoa syyksi, vaan esimerkiksi ruokajuoman tai lisukkeet. Itse saan välillä ripulin ihan lisukesalaatista.
Minäkin olen tehnyt ruokia soijaan kertomatta sitä etukäteen. Olisi jäänyt syömättä tai tullut ainakin vinkumista, kuten vaikkapa kasvissosekeitosta.
Sama linssien/papujen kanssa.
Mutta kun jonkun kerran on tullut laitettua ja jälkeenpäin kerrottua, niin alkaa vastustus laantua ja nykyisin syödäänkin ihan sovinnolla.
On näköjään tepsinyt tämmöiseen "ilman lihaa ei ole ruokaa" -tyyppiin, varsinkin kun tietää itsekin kyllä jossain sisimmässään että jostain pitää kustannuksia karsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi ikävä juttu miehesi kannalta. Luottamus on hyvin tärkeää parisuhteessa ja nyt olet sen pahasti rikkonut. Harvat miehet sietävät tuollaista, joten on todennäköistä, että hän jättää sinut.
Luottamus? Pliis oikeesti. Toisten laittamasta ruoasta ei valiteta, jos ei kelpaa voi kokata itse.
Ihan tasan varmasti valitetaan. Meillä ainakin mies tunkee ruokaan chiliä aivan liikaa, tietää, että mä en pysty syömään niin tulista. Et ite valittais kun et voikaan syödä sitä yhteiseksi tarkotettua ruokaa, kun miehes tunkee mukaan jotain mitä et vaan pysty syömään, tietäen, ettet voi sitä syödä?
Vierailija kirjoitti:
Mutta eihän ap mitään salaillut, vaan kertoikin miehelle mistä ruoka oli tehty. Jos mies olisi joskus sanonut saavansa soijasta oireita, ap olisi varmaan etukäteenkin ilmoittanut ruoasta tai tehnyt jopa jotain muuta. Ei kai sitä nyt tartte ajatuksia lukea sentään.
Ja sulle jos tarjotaan makaronilaatikkoa niin tiedät kysyä omalta puolisoltasi, että onkoos se nyt tehty sittenkin soijaan?
Ei tartte olla ajatustenlukija toistekaan päin siis!
Jos teet ruokaa mikä erehdyttävästi näyttää joltain perusruualta eikä sitä ole niin on se reilua sanoa, että se on sitten tehty soijaan.
Jälkikäteen kertominen ei ole sama asia kun etukäteen kertominen.
Ei varmaan ap:n ukolla käynyt mielessä, että laatikko olisi tehty soijarouheesta jauhelihan sijaan, joten maalaisjärkeä saa käyttää ja ilmoittaa asian toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen tehnyt ruokia soijaan kertomatta sitä etukäteen. Olisi jäänyt syömättä tai tullut ainakin vinkumista, kuten vaikkapa kasvissosekeitosta.
Mutta kun jonkun kerran on tullut laitettua ja jälkeenpäin kerrottua, niin alkaa vastustus laantua ja nykyisin syödäänkin ihan sovinnolla.
On näköjään tepsinyt tämmöiseen "ilman lihaa ei ole ruokaa" -tyyppiin, varsinkin kun tietää itsekin kyllä jossain sisimmässään että jostain pitää kustannuksia karsia.
Miehesi ei ole kaiketi kertonut/ilmoittanut saavansa kyseisestä ruuasta vatsaoireita? Kuten ap:n mies on. Että pieni ero nyt asiassa.
Vai tekisitkö salaa jotain sellaista ruokaa mistä puolisosi sanoo oireilevansa? Tuskin. Ainakin toivon, että et.
Nuo vatsaoireet on jänniä. Mun kaikkiruokasella miehellä on yksi ruokalaji josta vatsa menee aina sekaisin. Kaikkia aineita joita kyseisessä ruokalajissa käytetään, käytetään muissakin ruuissa, mutta ei samana kombinaationa. Näitä muita ruokia syö ilman oireita. Vasta kun kyseiset ruoka-aineet yhdistää, vatsa menee sekaisin. Ja mies vielä tykkää kovasti kyseisestä ruuasta, eli ei ole mikään psykologinen juttu.
Tuota ruokaa on yritetty myös tehdä eri valmistajien raaka-aineilla. Sekään ei ole auttanut.
Jotkut (tai useat) miehet nyt vaan on kokovartalomulkkuja.
T:mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehesi ei ole kaiketi kertonut/ilmoittanut saavansa kyseisestä ruuasta vatsaoireita? Kuten ap:n mies on. Että pieni ero nyt asiassa.
Vai tekisitkö salaa jotain sellaista ruokaa mistä puolisosi sanoo oireilevansa? Tuskin. Ainakin toivon, että et.
No ei ole oireita, vastustus on vain kasvisruokaa kohtaan. Mutta tuon tuntien laittaisin varmaan kuitenkin. "Ei voi syödä papuja, ne pierettää kun niin sanotaan". Mutta voisin hyvin kuvitella tuonkin keksivän oireet jälkeenpäin. Soijastahan se ei sinällään tiedä mitään muuta kuin että se ei ole lihaa.
Kaaliakin se vetää salaatissa, mutta jos on puhe kaaliruoasta niin jopa alkaa vastustus, kun se pierettää.
Mikään ei ole niin kova turn off kuin mies joka ei voi koskeakaan kasvisruokaan. Meillä mies syö välillä myös vegaanista ruokaa ja välillä lihaa. Tämä on kaikille osapuolille oikein ok. En jaksaisi hetkeäkään tuollaista lapsellista kiukuttelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkin, mitä vitun junttia siinä on, ettei halua syödä jotain keinotekoista paskaa?
Ei siinä junttia olekaan, mutta sun kommentista sen sijaan paistaa oikea emäjunttius
T. Ei ap tai aiemmin kommentoinut
Minulla ainkin ilmenee niin etten syö näitä korvikejuttuja, soijaa, kauralitkua, härkistä, nyhtökauraa jne.
En valmisruokia, en pussiperunamuusia, tölkkihernekeittoa jne.
Oli se sitten miten psyykkistä tahansa niin olen kuitenkin ylpeä itsestäni.
Tuulipuvuille kaikki korvikkeet, enkä halua olla mukana, enkä pystyisikään yökötysrefleksin takia.
Mies.