Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tein makaronilaatikon soijaan, mies suuttui kun ei huomannut eroa vasta kun mainitsin

Vierailija
11.03.2017 |

Kun huomasi, viskasi lautasensa tiskialtaaseen ja syöksyi vessaan. Nyt on kuulemma takiani maha ruikulla loppuviikon ja kitalaki kipeä. Kummaa, että olen tehnyt laatikon n. 10 edellistäkin kertaa soijaan eikä ole tullut mitään oireita. Vasta kun mainitsin, että se on sitten soijalaatikkoa niin hänen kylään tuleva kasvissyöjä- siskonsakin voi syödä sitä.

Kommentit (176)

Vierailija
121/176 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon nainen ja voin pahoin soijatuotteista. Se pahoinvointi ei tule syödessä vaan vasta jälkeenpäin.

Sama juttu. Olen crohnikko eli suoliston toiminta on muutenkin eksoottista. ;) - Sitä on myös turhaa ja mahdotonta salata pitkäaikaiselta kumppanilta.

Uskoisin, että AP:n mieskin olisi jokusen kerran ääneen ihmetellyt makaronilaatikon aiheuttamia vaivoja, jos niitä olisi aiemmin ollut, ja vain erityisen tyhmä mieshän söisi uudestaan ja uudestaan ruokaa, josta on aiemmilla kerroilla saanut vatsavaivoja?

Vierailija
122/176 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täytyy olla helvetin tyhmä mies, jos ei kolmessa vuodessa ole saanut suutaan auki, että ap:n tekemän makaronilaatikko aiheuttaa suolivaivoja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/176 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soija on ihan perusjuttu ja soijamakaronilaatikko samoin. Paitsi näitten laiantaikyrsää sinapin kanssa syövien bensalenkkareitten mielestä. Mitä juntteja, pthyi.

Vierailija
124/176 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida miehelläsi makuaisti toimia, jos ei itse mitään huomannut...

Vierailija
125/176 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi syötät miehellesi estrogeeniä salaa? Yritätkö keplotella jonkun syyn eroon "sinusta on tullut liian kaverimainen".

Hyppääs nyt tälle vuosiluvulle sieltä 90-luvun alusta. Lue vähän uudempia tutkimuksia :)

Vierailija
126/176 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon nainen ja voin pahoin soijatuotteista. Se pahoinvointi ei tule syödessä vaan vasta jälkeenpäin.

Sama juttu. Olen crohnikko eli suoliston toiminta on muutenkin eksoottista. ;) - Sitä on myös turhaa ja mahdotonta salata pitkäaikaiselta kumppanilta.

Uskoisin, että AP:n mieskin olisi jokusen kerran ääneen ihmetellyt makaronilaatikon aiheuttamia vaivoja, jos niitä olisi aiemmin ollut, ja vain erityisen tyhmä mieshän söisi uudestaan ja uudestaan ruokaa, josta on aiemmilla kerroilla saanut vatsavaivoja?

Onpa tää tässä ketjussa aikaisemminkin selitetty, mutta mies ei välttämättä ole pystynyt erottamaan, mikä ruoka on oireet aiheuttanut. Kun ihmiset useimmiten syövät päivän aikana useita aterioita eri aineista. Ja jos se ap:n makaroonilaatikko ei aina niitä oireita ole aiheuttanut, niin mies ei välttämättä ole osannut epäillä juuri sitä. Toisekseen voihan sitä sairaudestaan kertoa, mutta tuskin kovin moni raportoisi joka kerta kun oireita on tullut. 

Fiksu ap vastaisuudessa ainakin kertoisi miehelle kun hänen laittamansa ruoka sisältää soijaa  - ihan siltä varalta, että miehen oireet ovat todellisia ja soija todella aiheuttaisi ne. Ei nimittäin olisi ensimmäinen kerta, kun joku yliherkkyyksistä ja allergioista tai suolistosairauksista kärsivä ihminen törmäisi siihen, että häntä ei uskota eikä kunnioiteta.

Vierailija
127/176 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten joku ei erota soijarouheen makua/koostumusta?

T. Kasvissyöjä, joka söisi mieluummin vaikka lihaa kuin soijarouhetta, jos jostain syystä olisi pakko valita

Vierailija
128/176 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi Mooses! Kyllä taas osaa olla nainen tyhmä.Jos ei tehty ruoka ukollesi kelpaa,niin tehköön tai hakekoot itse jostain safkansa.

Vierailija
129/176 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäs sitä edes alottaisi...

Ensinnäkin, ton miehen käytöstä voisi odottaa ehkä uhmaikäiseltä lapselta, ei aikuiselta ihmiseltä. Todennäköisesti hän ei saa soijasta mitään oireita, vaan haluaa vaan kiukutella ja on iskostunut toi kasvisruoanvastaisuus aika syvälle. Mielestäni ap ei tehnyt mitenkään väärin (ellei mies tosiaankin saisi oireita, ja se olisi ap:n tiedossa) ja kaikkien pitäisi muutenkin alkaa suosia kasvisruokaa, jos halutaan tää maapallo säilyttää elinkelpoisena vielä lapsenlapsenlapsillekin.

Toiseksi, tänne on kommentoinut monet soijan terveyshaitoista ja mm. epäeettisyydestä. Kertokaa mulle, mikä tekee soijasta epäeettisemmän kuin lihantuotanto? Kyllä, soija lennätetään Suomeen muualta. Kyllä, siinä tulee ympäristösaasteita. Mutta tiesittekö sen, että suurin osa maapallolla kasvatetusta soijasta menee karjatalouden ravinnoksi? Miksi kierrätätte ruoka-aineenne ensin eläimen läpi, ennen kuin itse syötte sen? Ja tiedättekö, kuinka paljon enemmän tilaa ja vettä vie kasvattaa kilo lihaa kuin samanverran soijaa? Paljon. Tiesittekö myös sen, että jos jokainen ihminen lopettaisi tänään lihankäytön, ei meillä parin vuoden päästä olisi enää ilmastonmuutosta. Lihantuotanto tänä päivänä on _suurin_ ilmastonmuutoksen aiheuttaja, ei yksityisautoilu, ei tavaroiden valmistus, vaan se pihvi sun lautasella, se jauheliha sun makaroonilaatikossa. Joten jos olet ap:n miehen kaltainen henkilö, mieti ensi kerralla muutakin kun sitä omaa napaa ja sitä makua ja rakennetta sun suussasi. Oiskohan mahdolliaesti olemassa vähän isompia ongelmia maailmalla kuin se, että vaimo yrittää tehdä parempia valintoja, joista tosi epäkunnioittavasti valitat ja raivoat.

Ja hei, jos olet pelkäät prosessoitua soijaa, niin heitä ihmeessä jääkaapistas kaikki makkarat, lihapullat, valmisruuat, kananugetit, kalapuikot tms tuotteet samalla :). Ei ole pakko sitä soijarouhetta käyttää jos ei halu, kaupat on täynnä edullisia kasviksia ja juureksia, joita on käsitelty paljon vähemmän kuin sitä jauhelihaa ja kanaa.

Ottakaa asioista selvää, ennen kuin puhutte niistä totuuksina.

Ja kyllä, olen jollekin ehkä vain 19-vuotias tytönhupakko, mutta osaan ja haluan ottaa asioista selvää. Näköjään paremmin kuin moni täällä kirjoittava.

Vierailija
130/176 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehellä olisi IBS hän ei voisi syödä makaronilaatikkoa ollenkaan, sen MAKARONIN takia. Myös sipuli pitäisi jättää pois.

Tuleeko niistä oireita?

Vierailija
131/176 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä ymmärrä näitä, jotka saavat jotain kiksejä huijatessaan kumppanin syömään jotain mitä hän ei halua. Kyllä jokaisella aikuisella pitäisi olla oikeus päättää mitä suuhunsa pistää. Entä sitten, jos perustelut on typeriä, se ei ole puolison tai kenenkään muunkaan asia arvioida. Tehkää niitä soija/sieni/whatever ruokia vaan itsellenne ja kumppani hoitaa itselleen omat ruuat jos ei hänelle kelpaa. Kaikenlainen keplottelu, huijaaminen ja manipulointi ei kuulu terveeseen parisuhteeseen.

Vierailija
132/176 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko sitä soijarouhetta käyttää jos ei halu, kaupat on täynnä edullisia kasviksia ja juureksia....

Miksi ap:n miehen sitten olisi pakko syödä soijamakaronilaatikkoa jos hän ei halua ja vieläpä niin että hän ei tiedä mitä ruuassa on. Voiko vegaanille tämän perusteella ujuttaa soijamakaronilaatikon sekaan ihan surutta juustoa, kermaa ja kananmunia kun se nyt on vain typerää jättä ne syömättä.

Vierailija
133/176 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistäs sitä edes alottaisi...

Ensinnäkin, ton miehen käytöstä voisi odottaa ehkä uhmaikäiseltä lapselta, ei aikuiselta ihmiseltä. Todennäköisesti hän ei saa soijasta mitään oireita, vaan haluaa vaan kiukutella ja on iskostunut toi kasvisruoanvastaisuus aika syvälle. Mielestäni ap ei tehnyt mitenkään väärin (ellei mies tosiaankin saisi oireita, ja se olisi ap:n tiedossa) ja kaikkien pitäisi muutenkin alkaa suosia kasvisruokaa, jos halutaan tää maapallo säilyttää elinkelpoisena vielä lapsenlapsenlapsillekin.

Toiseksi, tänne on kommentoinut monet soijan terveyshaitoista ja mm. epäeettisyydestä. Kertokaa mulle, mikä tekee soijasta epäeettisemmän kuin lihantuotanto? Kyllä, soija lennätetään Suomeen muualta. Kyllä, siinä tulee ympäristösaasteita. Mutta tiesittekö sen, että suurin osa maapallolla kasvatetusta soijasta menee karjatalouden ravinnoksi? Miksi kierrätätte ruoka-aineenne ensin eläimen läpi, ennen kuin itse syötte sen? Ja tiedättekö, kuinka paljon enemmän tilaa ja vettä vie kasvattaa kilo lihaa kuin samanverran soijaa? Paljon. Tiesittekö myös sen, että jos jokainen ihminen lopettaisi tänään lihankäytön, ei meillä parin vuoden päästä olisi enää ilmastonmuutosta. Lihantuotanto tänä päivänä on _suurin_ ilmastonmuutoksen aiheuttaja, ei yksityisautoilu, ei tavaroiden valmistus, vaan se pihvi sun lautasella, se jauheliha sun makaroonilaatikossa. Joten jos olet ap:n miehen kaltainen henkilö, mieti ensi kerralla muutakin kun sitä omaa napaa ja sitä makua ja rakennetta sun suussasi. Oiskohan mahdolliaesti olemassa vähän isompia ongelmia maailmalla kuin se, että vaimo yrittää tehdä parempia valintoja, joista tosi epäkunnioittavasti valitat ja raivoat.

Ja hei, jos olet pelkäät prosessoitua soijaa, niin heitä ihmeessä jääkaapistas kaikki makkarat, lihapullat, valmisruuat, kananugetit, kalapuikot tms tuotteet samalla :). Ei ole pakko sitä soijarouhetta käyttää jos ei halu, kaupat on täynnä edullisia kasviksia ja juureksia, joita on käsitelty paljon vähemmän kuin sitä jauhelihaa ja kanaa.

Ottakaa asioista selvää, ennen kuin puhutte niistä totuuksina.

Ja kyllä, olen jollekin ehkä vain 19-vuotias tytönhupakko, mutta osaan ja haluan ottaa asioista selvää. Näköjään paremmin kuin moni täällä kirjoittava.

Suksi sinä kuuseen ja ota selvää ketjun aihe ennen kuin postaat!

Vierailija
134/176 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä täytyy olla helvetin tyhmä mies, jos ei kolmessa vuodessa ole saanut suutaan auki, että ap:n tekemän makaronilaatikko aiheuttaa suolivaivoja

Ap käytti soijaa vieraan vuoksi. Tuskin ko. vieras joka päivä vierailee, eli välillä on jauhelihaa ja välillä soijaa.

Vierailija
135/176 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä kutsua hyväksi vain hyvien tapojen vuoksi, mutta sittenkun tietää mistä syystä se ruoka on ollut jo pitkän aikaa lähes syömäkelvotonta niin ihan ymmärrettävää että menee hermot.

Muutenkaan ymmärrä miksi pitää kumppania kusettaa kuin jotain lasta. Kyllä aikuinen ihminen saa päättää mitä syö.

Vierailija
136/176 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo vatsaoireet on jänniä. Mun kaikkiruokasella miehellä on yksi ruokalaji josta vatsa menee aina sekaisin. Kaikkia aineita joita kyseisessä ruokalajissa käytetään, käytetään muissakin ruuissa, mutta ei samana kombinaationa. Näitä muita ruokia syö ilman oireita. Vasta kun kyseiset ruoka-aineet yhdistää, vatsa menee sekaisin. Ja mies vielä tykkää kovasti kyseisestä ruuasta, eli ei ole mikään psykologinen juttu.

Tuota ruokaa on yritetty myös tehdä eri valmistajien raaka-aineilla. Sekään ei ole auttanut.

Kuulostaa ristiallergialta. :) itselläni siitepöly aiheuttaa samaa. Eli siitepölykaudella en voi tiettyjä ruoka-aineita syödä ilman allergiaoireita vaikka muulloin voin. Voi tosiaan tapahtua myös tiettyjen ruoka-aineiden yhdistelmänä.

Ja itse ketjun aiheeseen liittyen: oikeiden allergioiden kanssa ei kannata pelleillä. Joskus on vaikea tietää, mikä allergiaoireet aiheuttaa, erityisesti, jos ne tulevat viiveellä. Lisäksi reseptin vaihteleminen tekee allergian päättelemisestä vielä tuskallisemman homman. Toki joidenkin tapauksessa on kyse vain silkasta nirsoudesta tai ennakkoluuloista. Mutta kannattaa varmistua ettei kyse ole todellisesta allergiasta.

Vierailija
137/176 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies sanoi olevansa allerginen omenalle....laitoin perunasalaattiin omenaa ja kohta oltiinkin päivystyksessä kun kurkku turposi umpeen...

Vierailija
138/176 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai, että ihana uusi kylpyvaahtosi sisältää ureaa ja muita eritteitä kauneuden nimissä ja kuulla kun olet ensin nauttinut kylvystäsi täysin rinnoin?

Otapa selvää missä kaikessa ureaa käytetään. Saatat yllättyä.

Ja siinä vaiheessa kun asia selviää, voit lohduttautua sillä että kyseessä on synteettinen urea. Ei sitä pissasta eristetä. Tiesitkö muuten että pissan tärkein ainesosa on vesi? Aivan kuin sen kylvynkin ;)

Vierailija
139/176 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se joka tekee ruokaa, päättää mitä laittaa. Muut voi syödä tai olal syömättä

Vierailija
140/176 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa miehes ei ole aiemmin osannut vatsavaivojaan yhdistää ruokaansa eli soijaan.

Ihan tosi. Ei leikitä toisen terveydellä. Mun poikani on äärimmäisen pahasti soijalle allerginen, mutta siitä ei tule puhetta arjessamme ja tuskin huomaa tulevalle tyttöystävälleen asiasta mainita kun unohtaa sen allergian olemassaolon itsekin ja olisi aivan kamalaa jos kävisi noin! Että söisi tietämättään soijarouheesta valmistettua laatikkoa tmv.

Olisi vatsa sekaisin, kipeä ja iho menisi 1-2vrk:n sisällä rikki verille naamasta ja takapuolesta, muualta kutittaisi kamalasti.

Kannattaisiko ihan tosi keskustella uusista ruokakokeiluista toisen kanssa ihan siitäkin syystä jos tulisi oireita? Sinä kun et ole se kuka voi sanoa onko oireet tarpeeksi kovia tai onko niitä sun mielestä ollenkaan vai teeskenteleekö mies. Et vaan voi. Jos tulee jotain oireita (alkuun lieviäkin, altistus ei tapahdu aina heti) niin osaisi sitten yhdistää mistä ne johtuu ja karsia sellaisia ruokavaliosta.

Nyt miehelläsi ei ole ollut sellaiseen mahdollisuutta ja itsemääräämisoikeus on viety.

Koet tekeväsi hyvää ja näin enempää miettimättä niin voi ajatella, mutta kun takemmin pohtii niin totuus on muu. Vaikka kuinka hyvää tarkoitat niin tiedät itsekin, että toisella saa ja pitää olla oma päätösvalta itsestään ja siitä mitä syö.

Varmaan voi ostaa noille päiville jotain valmistakin tai kokata itse. Mistä tiedät kun et ole kertonut edes? Oletat vaan.

Vai tahtoisiko ap syödä miehen tekemää ruokaa ja kuulla syötyäsi, että söit munuaista/jotain myrkkykalaa mikä oikein tarkasti valmistettuna ei tapa/käärmettä/mustekalaa/kiveksiä/koiraa/naapurin söpö ja suosimasi lammas/aivoja/matoja...?

Tai, että ihana uusi kylpyvaahtosi sisältää ureaa ja muita eritteitä kauneuden nimissä ja kuulla kun olet ensin nauttinut kylvystäsi täysin rinnoin?

Ja vieläpä kokisit huonoa oloa sen jälkeen. Jaaha ja miksiköhän? Ja jos vastaat ettei sua haittaisi niin sinä olet sinä ja miehesi on oma erillinen itsensä kenellä on oikeus olla toista mieltä.

Kenellä on oikeus sanoa ettei kelpaa, vaikka olisikin sun valmistamaa. Reilusti vaan sovitte miten miehesi toimii silloin kun sinä haluat tehdä soijamakaronilaatikkoa, ostaako valmista vai syökö aiempaa ruokaa vaiko valmistaa muuta ja otatte tämän ruokaostoksillakin huomioon.

Jos on allerginen jollekin ruoka-aineelle, niin kokkaa itse ruokansa tai kertoo allergiastaan sille henkilölle, jonka kokkaamia ruokia syö. Ihan samoin toimitaan silloin, jos epäilee olevansa allerginen jollekin ja haluaa alkaa selvittämään asiaa karsimalla ruoka-aineita.

Ehkä sinun kannattaisi keskustella asiasta poikasi kanssa, kun kerran epäilet, että noinkin pahasta allergiastaan huolimatta hän ei älyäisi tyttöystävälleen siitä edes kertoa? Muutenkaan poikasi ei voi olettaa äidin huolehtivan hänen ruokailuistaan loppuelämäänsä, joten lienee aiheellista, että hän opettelee kantamaan siitä vastuun itse. Mitä jos hänelle vaikka kaverin illanistujaisissa vahingossa tarjotaan jotain missä on soijaa, koska hän ei ole muistanut kertoa allergiastaan illan isäntäväelle? Syytättekö silloin isäntäväkeä, vai voisiko olla, että poikasi opettelisi kantamaan aikuisen vastuun syömisistään siinä vaiheessa kun aikuisten elämää alkaa elämään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yksi