Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi en muista pikkusiskoni vauva-aikaa?

Vierailija
10.03.2017 |

Olin silloin teini-ikäinen, ja muistan kyllä kaikkea muuta tuolta ajalta. Aikaisimmat muistot pikkusiskostani on kun hän on noin 2-v. Ihan kuin muistissani olisi jokin aukko pikkusiskon kohdalla. Tosi outoa...

N23

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että siskosi on adoptoitu.

Vierailija
2/21 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että siskosi on adoptoitu.

No ei ole...

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ollut kiinnostunut vauvasta.

Vierailija
4/21 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelitko jotenkin negatiiviseti vauvasta? mustasukkaisuutta? 

Vierailija
5/21 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsele valokuvia siltä ajalta. Ehkä se palauttaa muistoja mieleen.

Vierailija
6/21 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelitko jotenkin negatiiviseti vauvasta? mustasukkaisuutta? 

Ajattelin kyllä. Suutuin äidille tosi kovasti kun hän kertoi olevansa raskaana. En puhunut äidille varmaan viikkoihin. Äidillä oli siis pahoja ongelmia alkoholin kanssa ja lapsen isä on täysi kusipää, oli silloin ja on edelleen. (Ei siis oma isäni.) Äidin alkoholismin takia oma lapsuuteni ja nuoruuteni oli melko kaoottista. Varmaan liittyy jotenkin näihin juttuihin?

Ap

Vierailija
7/21 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini-ikä on sellaista aikaa, että silloin on oman elämänsä keskipiste ja ajattelee lähinnä itseään. Muu jää vähälle huomiolle.

Itselläni kuoli isä, kun olin 14-vuotias. Muistan tarkasti oman suruni ja tekemiseni, mitä mulla oli hautajaisissa päällä, millaisia kukkia vein haudalle, mitä ajattelin.

Hämäriä mielikuvia on äidin käytöksestä ja tekemisistä, mutta pikkusisaruksistani en muista yhtään mitään. En muista, kuinka he reagoivat, mitä sanoivat, mitä heillä oli päällään jne. Heidän surunsa on ollut aivan yhtä katkera, mutta silti muistan vain itseni.

Vierailija
8/21 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
9/21 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot varmaan yrittänyt kieltää koko asian ja siksi et muista siitä mitään.

Vierailija
10/21 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika outoa. Oletko kysynyt muilta tapahtumista?

Vierailija
11/21 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teini-ikä on sellaista aikaa, että silloin on oman elämänsä keskipiste ja ajattelee lähinnä itseään. Muu jää vähälle huomiolle.

Itselläni kuoli isä, kun olin 14-vuotias. Muistan tarkasti oman suruni ja tekemiseni, mitä mulla oli hautajaisissa päällä, millaisia kukkia vein haudalle, mitä ajattelin.

Hämäriä mielikuvia on äidin käytöksestä ja tekemisistä, mutta pikkusisaruksistani en muista yhtään mitään. En muista, kuinka he reagoivat, mitä sanoivat, mitä heillä oli päällään jne. Heidän surunsa on ollut aivan yhtä katkera, mutta silti muistan vain itseni.

Voisi varmaan olla jotain tuollaistakin. Mielestäni vain niin outoa kun ei ole mitään muistikuvia hänestä vauvana. En muista edes miltä hän näytti. En muista yhtäkään itkua. Ihan kuin olisi se osa pyyhkiytynyt muistista kokonaan. Olin kyllä silloin aika ahdistunut ja stressaantunut ja mietin että voiko sellainen aiheuttaa jonkin valikoivan muistinmenetyksen?

Ap

Vierailija
12/21 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkusisaruksen syntymä on lapselle usein niin perustavanlaatuinen järkytys, ettei siitä kauheasti muista. Varmasti se voi päteä teini-ikäiseenkin.

En minä itsekään kauhean paljoa muista omien lasteni vauva-ajoista, vaikka lapset olivat toivottuja. Jossain päiväkirjassa kirjoitan, että vaikka vauva on ihana, vastuu uuvuttaa jollakin oudolla tavalla. Ei tunnista itseään, ei enää osaa sanoa missä itse loppuu ja missä vauva alkaa.

Vierailija
13/21 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole ollut kiinnostunut vauvasta.

No en kyllä ollutkaan. Lähinnä olin aika katkera koko tilanteesta, kun äiti ei osannut huolehtia edes minusta ja muista sisaruksistani kunnolla ja sitten piti mennä tekemään vielä yksi lapsi lisää jonkin idiootin kanssa.

Ap

Vierailija
14/21 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap! Minkälaiset välit sinulla on pikkusiskoosi nykyään, kun olette molemmat aikuisia? Itsekin olin aikanaan teini-ikäinen kun sisarukseni syntyi, inhosin "isäpuolta", alkoholin kanssa oli perheessämme ongelmaa. Itsekään en sisarukseni vauva- tai pikkulapsiajansta muista oikein mitään. 

Vierailija
15/21 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika outoa. Oletko kysynyt muilta tapahtumista?

En... Enpä tiedä miten asian ottaisi edes puheeksi.

Ap

Vierailija
16/21 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olim 12v kun pikkuveli syntyi...nyt kun luin viestisi, tajusin, etten mäkään kyllä muista mitään hänen vauva ajastaan!! enkä oikeastaan koko pikkulapsiajasta...joitain yksittäisiä asioita esim. valokuvista, mutta en muuta...

Ja ihan normaali perhe meilla oli, en ollut itse mitrnkään teiniangstissa tai muutakaan

Vierailija
17/21 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei ap! Minkälaiset välit sinulla on pikkusiskoosi nykyään, kun olette molemmat aikuisia? Itsekin olin aikanaan teini-ikäinen kun sisarukseni syntyi, inhosin "isäpuolta", alkoholin kanssa oli perheessämme ongelmaa. Itsekään en sisarukseni vauva- tai pikkulapsiajansta muista oikein mitään. 

Pikkusisko on nyt vasta kouluikäinen siis, mutta hyvät välit on nykyään.

Aika samankaltainen tarina sinulla.

Ap

Vierailija
18/21 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisi varmaan olla jotain tuollaistakin. Mielestäni vain niin outoa kun ei ole mitään muistikuvia hänestä vauvana. En muista edes miltä hän näytti. En muista yhtäkään itkua. Ihan kuin olisi se osa pyyhkiytynyt muistista kokonaan. Olin kyllä silloin aika ahdistunut ja stressaantunut ja mietin että voiko sellainen aiheuttaa jonkin valikoivan muistinmenetyksen?

Ap

Ei se ole muistinmenetys. Ylipäätään ihmisen muisti on valikoiva.

Mikään mitä muistamme, ei ole totuus vaan oman mielen kuvia. Mieli rakentaa nämä muistot.

Samasta tilanteesta eri ihmiset muistavat ihan erilaisia asioita

Vierailija
19/21 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä kovin paljoa teiniajalta muista kotiasioita. Enemmän muuta.

Eikä niistäkään kuin valikoituja paloja

Vierailija
20/21 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkusisko on nyt vasta kouluikäinen siis, mutta hyvät välit on nykyään.

Aika samankaltainen tarina sinulla.

Ap

Omalta kohdaltani lisäisin, että meillä molemmat olemme jo aikuisia, mutta välit pikkusiskoon ovat jääneet kovin etäisiksi. Voisin sanoa, etten tunne häntä ollenkaan, ja välilä kohtaan itseni ajattelemasta edelleen perheen anoaksi lapseksi, jota toki 12 vuotta olinkin. Tuo ikäero on tehnyt sen, että elämäntilanteet ovat koko ajan hyvin erilaiset, myös nyt aikuisena. Toinen meistä kouluttautui ja perusti perheen ja elämä muutenkin vakiintui, toinen elää vieläkin "teini-ikää" ja elämän ajelehtimana vaikka ikävuosiltaan jo aikuinen onkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kolme