Miten saada sukulaistädin kiusallinen utelu loppumaan?
Mitä ihmettä teen, kun vanha sukulaistätini, jonka kanssa ole sina ollut hyvin läheinen, on alkanut kysellä ex-mieheni elämästä kiusallisen usein?
Erosin miehestäni kaksi vuotta sitten, lapseton liitto. Ero johtui toisesta naisesta, jonka kanssa mies nyt asuu tai jonka luokse muutti suoraan luotani. Vajaa kaksi vuotta sitten mainitsin sukulaistädille, että oli tosi kiusallista törmätä heihin kaupungilla.
Sen jälkeen sukulaistäti on joka ikisen kerran tavatessa tai soitellessa ottanut ex-miehen avovaimoineen puheeksi. Olenko nähnyt heitä, kuullut heistä, olenko missään yhteydessä ex-mieheeni tai ex-anoppiini jne. Hän tekee sen vielä hihitellen eli hänestä tämä kuvio on jotenkin huvittava. Minua loukkaa juuri tuo asialle naureskelu.
Miten saan sanottua jo hyvin vanhalle ja vähän herkkänahkaiselle tädille, etten haluaisi puhua asiasta enää? Ideoita, miten sanoa asia mahdollisimman pehmeästi, kun suoraan sanominen johtaisi loukkaantumiseen kuitenkin. Muuten tulemme toimeen hirveän hyvin ja olen hänelle monesta kiitollinen, mutta tämä pari vuotta jatkunut naureskelu itselleni aikanaan hyvinkin kipeästä asiasta kaivertelee mieltäni.
Kommentit (17)
"Anteeksi, Kerttu-täti, mutta minusta ei ole mukavaa enää puhua Jaakosta, sillä siitä tulee paha mieli minulle, enkä ole enää kiinnostunut Jaakon tekemisistä. Puhutaan jostain muusta."
Monesti rakastava vanhempi tai vaikka täti ottaa raskaasti, jos joku on tehnyt epäreilusti tai suorastaan pettänyt hänen tyttärensä. Vaikka itse pääsisikin asian yli, niin heille se voi olla aika merkityksellinen asia, johon palataan aina vaan uudestaan. 2:sen neuvo on hyvä, sanot vaan reilusti, että ei viitsitä enää eksääsi muistella, kun se on ikävää menneisyyttä.
Exän muistisairas mummo teki tota samaa exälle. Se oli aiheuttanut noloja tilanteita sukujuhlissa. Mutta, sairaudesta johtuen mummo ei muistanut, että me ollaan erottu.
Tädin herkkänahkaisuus ja muut mahdolliset mielensäpahoittamiset ovat ihan se sama, joten sanot seuraavan kerran suoraan, että et enää keskustele aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Monesti rakastava vanhempi tai vaikka täti ottaa raskaasti, jos joku on tehnyt epäreilusti tai suorastaan pettänyt hänen tyttärensä. Vaikka itse pääsisikin asian yli, niin heille se voi olla aika merkityksellinen asia, johon palataan aina vaan uudestaan. 2:sen neuvo on hyvä, sanot vaan reilusti, että ei viitsitä enää eksääsi muistella, kun se on ikävää menneisyyttä.
Minua ei vaivaisi asia niinkään, jos hän ottaisi sen puheeksi myötätuntoisesti. Mutta se naureskeleminen, ihan ääneen. "Ootkos Karia nähnyt vielä? (hihhihhii) Et enää ole törmäillyt kaupungilla? (hahhahhaa)"-tyyli on minusta jotenkin sydämetöntä. En ymmärrä, miksi hän ottaa riemunsa tästä asiasta?
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei vaivaisi asia niinkään, jos hän ottaisi sen puheeksi myötätuntoisesti. Mutta se naureskeleminen, ihan ääneen. "Ootkos Karia nähnyt vielä? (hihhihhii) Et enää ole törmäillyt kaupungilla? (hahhahhaa)"-tyyli on minusta jotenkin sydämetöntä. En ymmärrä, miksi hän ottaa riemunsa tästä asiasta?
AP
Hänellä ei varmaan ole enää niin paljon riemun aiheita ja tämä sitten tuntuu hänestä niin kiinnostavalta. Sano kuule ihan suoraan, ettet vain halua enää puhua exästäsi. Olet mennyt jo eteenpäin elämässäsi, etkä tiedä eikä sinua kiinnosta hänen asiansa enää.
Vierailija kirjoitti:
"Anteeksi, Kerttu-täti, mutta minusta ei ole mukavaa enää puhua Jaakosta, sillä siitä tulee paha mieli minulle, enkä ole enää kiinnostunut Jaakon tekemisistä. Puhutaan jostain muusta."
Olen ihan allerginen näille "minulle tulee paha mieli" -lauseille! Ne sopivat ehkä jollekin päiväkoti-ikäiselle, mutta ei sitä vanhemmalle. Mielummin sanot suoraan, että et ole kiinnostunut kuulemaan heistä enää. Piste. Etkö mene mukaan juttuun enää koskaan, vaan olet aikuinen ja lopetat sen alkuunsa. Ei pitäisi olla liian vaikeaa.
Miten olis ihan neutraalisti sanoa että et kiinnitä nykyään huomiota jos vaikka ex-miehesi jossain näät, asia on historiaa ja mies on sulle ns. kuka tahansa. Eli ihan vaan toteat ettet kiinnittäisi huomiota vaikka näkisitkin ja että menneet on menneitä ja olet päättänyt siirtyä eteenpäin elämässä ilman niiden miettimistä enää ja siksi et ole kinnostunut exäsi asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan allerginen näille "minulle tulee paha mieli" -lauseille! Ne sopivat ehkä jollekin päiväkoti-ikäiselle, mutta ei sitä vanhemmalle. Mielummin sanot suoraan, että et ole kiinnostunut kuulemaan heistä enää. Piste. Etkö mene mukaan juttuun enää koskaan, vaan olet aikuinen ja lopetat sen alkuunsa. Ei pitäisi olla liian vaikeaa.
Totta tuokin, mutta se voi just purra siihen höpsäkkään sukulaismummoon. Kyllähän sitä pitää osata lukea tilanteita.
Entä, jos kysyisit häneltä, mikä tässä sun exässä tätiä noin kovasti naurattaa? Tee tädin ikävä käytös näkyväksi.
Miksi ihmeessä suret sitä voiko täti loukkaantua, jos kerran tätiä itseään ei lainkaan haittaa sinun loukkaamisesi ja ivallinen naureskelu? Älä ole tuollainen lapanen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä suret sitä voiko täti loukkaantua, jos kerran tätiä itseään ei lainkaan haittaa sinun loukkaamisesi ja ivallinen naureskelu? Älä ole tuollainen lapanen.
Olet kyllä niin oikeassa. Hyvä kysymys. Itselläni itsetuntokysymys kaiketi. Muualla osaan puolustaa itseäni, mutta sukuni edessä olen todellakin lapanen.
AP
Täti on loukannut sinua ja silti mietit tädin tunteita tässä asiassa. Sano suoraan ettei kiinnosta olla tädin joku juorun ammentamis kaivo.
Minä voisin hyvinkin sanoa tädille, että jos noin kiinnostaa miehen asiat niin soitapa seuraavalla kerralle hänelle itselle äläkä mulle ja voisin lyödä luurin korvaan lopettaakseni puhelun. Ei kuulosta sellaiselta sukulaiselta, jonka kanssa haluaisin olla tekemisissä.
Hei tosi paljon kiitoksia teille tästä keskustelusta. On aika kumma juttu, miten suvun sisällä saattaa olla epätervettä suhtautumista, alistumista ja alistamista jne. Ne ovat usein asioita, jotka juontavat juurensa vuosien, joskus vuosikymmenten päähän. Vaikka muiden kanssa osaisi toimia kypsän aikuisesti, perheen sisällä saattavat jyllätä ihan toiset valta-asetelmat.
Otan tämän nyt haasteena ja mietin sanat valmiiksi ja seuraavan yhteydenoton aikana sanon sanottavani senkin uhalla, että "siitä Marjasta on tullut hirveä rääväsuu".... :)
AP
Ex miehesi löysi paremman siis kuin sinä.