Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pärjääkö lukiossa jos matikka on 5

Vierailija
09.03.2017 |

Tytär menee ensi syksynä lukioon, mutta häntä mietityttää pärjääkö hän kun matikka on ja tulee olemaan 5 päättärissä. Muut aineet esim. Kielet ovat kaikki 10 ja kemia ja fyssa ovat 8. Kaikki muut 9 ja 10.

Kommentit (95)

Vierailija
41/95 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse valitsin lukiossa matematiikan lyhyet kurssit, vaikka peruskoulun tokarissa matematiikka oli 10. Tiesin ennalta, miten paljon työtä vaatii laajempien kurssien suorittaminen.

Kirjoitin sitten kuusi laudaturia, mutta jälkikäteen harmitti, että enkö nyt olisi voinut sen verran vaivaa nähdä, että olisin ottanut sen matematiikan oikeasti haltuuni enkä vain ratkonut mekaanisesti helppoja kaavoja kuin jotain yksinkertaisia sanaristikoita.

Jatko-opintojen tarjonta kutistuu, jollet osaa matematiikkaa, kemiaa ja fysiikkaa.

Vierailija
42/95 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se matikka on 5?

Ihmisillä on erilaiset aivot. Matematiikan kaavat ei kolise kaikille kun ne alunperinkin on laatinut äärettömän pieni ryhmä.

Peruskoulun matikassa ei mitään vaikeita kaavoja edes ole. Ja lukiossakin matematiikka on aika kevyttä vielä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/95 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hätää. Mutta kaksi kolmasosaa hyväpalkkaisista ammateista on mennyttä. Hänestä tullee sairaanhoitaja, lääkärihoitaja tms. Työnantajat valitettavasti arvostavat tuottavuutta.

Vierailija
44/95 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulle, joka kyselet "peruskoulun vai lukion matikan arvosanasta". Peruskoulun vitosella menin lukioon. Lukiossa pärjäsin hyvin, etenkin kielissä. Matematiikan sain läpi siksi, että opettaja vaihtui. Tein sen verran matematiikassa töitä, että läpäisin kurssit. Ylioppilaskirjoituksissa pärjäsin hyvin. En tietenkään kirjoittanut matematiikkaa. Ei pidä yleistää omaa (yhtä subjektiivista) opettajan työuralla koettua käsittämään kaikkea.

Sanoisin kyllä pikemminkin, että sinun kokemuksesi on subjektiivinen eikä sen vuoksi kannata lähteä yleistämään. Onhan tuo tarinasi todella harvinainen. Sen sijaan päinvastainen tulos, että heikko peruskoulumenestys jossain aineessa on aiheuttanut lukion keskeytymisen, on paljon yleisempi. Näitä minä näen opettajana jatkuvasti. En halua lannistaa ap:tä vaan antaa realistisen kuvan mahdollisuuksista suorittaa lukion matematiikka hyväksytysti. - ope nro 10

Vierailija
45/95 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ap, tytölläni on ollut vaikeuksia alakoulusta asti kun ei hahmottanut yli 10 numeroita. Hänellä on hahmottamishäiriöitä ja hänen piti päästä dyskalkulia testeihin mihin ei kuitenkaan koskaan päässyt

Vierailija
46/95 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ap, tytölläni on ollut vaikeuksia alakoulusta asti kun ei hahmottanut yli 10 numeroita. Hänellä on hahmottamishäiriöitä ja hänen piti päästä dyskalkulia testeihin mihin ei kuitenkaan koskaan päässyt

Tämän olisi voinut kertoa jo avauksessa. En ymmärrä, miksi asian kannalta olennaisin tieto kerrotaan siinä vaiheessa, kun keskustelu jatkuu neljättä sivua... Oikea kysymys avauksessa olisi ollut "millaista apua matemaattisen hahmotuskyvyn ongelmista kärsivä tyttäreni voisi saada lukiossa".

Mikäli on epäilys oppimisvaikeudesta, hahmottamishäiriöstä tai neurologisesta ongelmasta, hankkiudutaan testiin. Kun diagnoosi on saatu, mietitään tukitoimia. Oppimisvaikeuksien vuoksi voi saada esimerkiksi lisäaikaa kokeessa, pistehyvitystä, mikä kenenkin kohdalla katsotaan tarpeelliseksi. Henkilökohtainen avustajakin on mahdollinen.

On todella harmillista, että testejä ei aikanaan tehty. Vaikuttaa siltä, että asiassa on tapahtunut laiminlyönti. Tyttäresi olisi hyötynyt kovasti tuesta jo aiemmin. - ope nro 10

Vierailija
47/95 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt sanoisin: tyttäresi on fiksu kaikesta päätellen. Hommaa hänelle kotiopettaja, esim. opiskelija, tms. Ilman muuta hän tarvitsee preppausta matematiikkaan. Todennäköisesti hän ei ole saanut hyvää opetusta ylä- ja alakoulussa, ja siksi on vaikeuksia matematiikassa.

Luultavasti minulla oli/on diagnosoimaton matematiikan oppimisvaikeus. Minulla oli suuria vaikeuksia matematiikassa alkaen 3.luokalta ala-asteelta."

Minulla kävi myös näin. Sain myös tukiopetusta, josta kuitenkaan ei ollut paljoa hyötyä. Kertotaulut kuitenkaan eivät olleet mitenkään vaikeita minulle, ainakaan 11n kertotauluun saakka. Mutta jos päässä pitäisi laskea yli 12 kertotauluja niin nöyp, ei onnistu meikäläiseltä :P. En koe, että opetus olisi ollut surkeaa, vaan en vain osaa kaikkea matematiikassa.

" Perusasiat kuntoon kivan, motivoivan opettajan johdolla. Kyllä hän pärjää lukiossa - ja extra-apua matematiikassa, kiitos! Auta ja tue tytärtäsi kaikessa missä voit. Minä handlasin lukion -- " Minäkin pääsin lukion matematiikat rimaa hipoen läpi, yksi nelkku taisi jäädä, mutta kokonaisarvosanaa se ei juuri tiputtanut, ja sehän lopulta ratkaisee saako lukion päättötodistuksen. Ja sen minä sain. "

Vierailija
48/95 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli myös matematiikka 5 peruskoulun päättötodistuksessa. Läpi lukion sain arvosanoja 5 ja 6 matematiikasta, kemiasta ja fysiikasta. Muut aineet sujuivat paljon paremmin. Olen aina ollut kieliin päin suuntautunut, englanti 10 (kirjoitin laudaturin) ja ruotsi 8 (kirjoitin M), päättötodistuksessa ranska 8, en kirjoittanut sitä.Ja nämä täysin lukematta kirjoituksiin. Muut aineet 7 ja 8. Eli älä masennu matematiikan arvosanastasi, jos (kun)  pääset kursseista läpi sinulla ei ole mitään hätää!

Vierailija
49/95 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäsin. Kaksi laudaturia ja seuraavana syksynä yliopistoon.

T: Hum.kand

Vierailija
50/95 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on motivaatiota kehittyä, niin kyllä. Ja jos matikka on ainoa heikko aine, niin ehdottomasti lukioon jos nuori sinne haluaa. Lukiossakin saa tukiopetusta ja tarvittaessa myös joustoa. Ei ole järkeä hakea amikseen linjalle joka ei kiinnosta vain siksi, että yksi aine on heikko. 

Itse olin yläasteella heikko matikassa, kerran 4, useasti 5, joskus 6 ja kerran tai kaksi 7. 

Lukiossa asiat olivatkin paljon vaikeampia ja kävin uusimassa varmaan joka toisen kokeen... Matikan keskiarvoksi taisi tulla 5,5. Kerran sain seiskan! 

Vierailija
51/95 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä peruskoulun pitkänä opiskeltavat kielet oli 8-10 (saksa, englanti) ja matematiikka taas aina tökkinyt pahasti. Jäin matematiikan takia kerran luokalleni, tosin myös lukihäiriöllä oli omat näppinsä mukana. Peruskoulun päättötodistuksessa matematiikka 6,  englanti 9 ja saksa 8. Kun taas "pakollinen" toinen kotimainen samaa tasoa kuin matematiikka (sattuneesta syystä).

Lukiossa matematiikasta sain ihan riippuen kurssin sisällöstä 4-8. Kävin kaikki kemian kurssit, joista sain 7-9. Päässälaskuja en edelleenkään osaa ja ihan simppelitkään vähennys- ja yhteenlaskut ei suju ilman hirveetä pinnistystä. Ap, jos minä olen päässyt lukion matikan kurssit läpi, niin eiköhän se teidänkin jälkikasvu siihen pysty.

Opiskelen nykyään kääntäjäksi :) Kieliä osaan, mutta en vaan tajua matematiikkaa. Paitsi kemian laskut-> simppelit kaavat ja niillä on joku järkevä syykin.

Vierailija
52/95 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole opettajan urani aikana nähnyt arvosanayhdistelmää, jossa kielet olisivat kymppejä ja matikka vitonen. Kielen, erityisesti kieliopin, omaksuminen edellyttää samantyyppistä loogista päättelykykyä kuin matematiikan oppiminen. Peruskoulun vaatimustaso on niin matala nykyään, että varmasti on vaikeaa päästä lukion lyhyenkään matematiikan kursseja läpi, jos pohjalla on vitonen. Seiskankin oppilailla voi olla ongelmia. Lukion päättötodistusta ei saa, mikäli matematiikasta on enemmän kuin kaksi nelosta.

Näin juuri, en usko.

Itse olen peruskoulun mafykeope, ja vitosia on matikasta vain äärityypeillä, joilla elämänhallinta on muutenkin hukassa.

Yleensä jos on kiitettävä kielissä, on kiitettävä matikassa. Äärimmillään, jos oikein inhoaa matikkaa, voi olla kielistä tykkäävällä matikka seiska. Ei huonompi.

Enpä usko. Minulla oli matikka peruskoulussa 6-7, lukiossa 4-6. Olen inhonnut matikkaa aina, mutta kielissä ja taideaineissa olen kiitettävien oppilas. Eli poikkeuksiakin voi olla!!

Vierailija
53/95 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole opettajan urani aikana nähnyt arvosanayhdistelmää, jossa kielet olisivat kymppejä ja matikka vitonen. Kielen, erityisesti kieliopin, omaksuminen edellyttää samantyyppistä loogista päättelykykyä kuin matematiikan oppiminen. Peruskoulun vaatimustaso on niin matala nykyään, että varmasti on vaikeaa päästä lukion lyhyenkään matematiikan kursseja läpi, jos pohjalla on vitonen. Seiskankin oppilailla voi olla ongelmia. Lukion päättötodistusta ei saa, mikäli matematiikasta on enemmän kuin kaksi nelosta.

Englanninkielen osaamisella; kirjoittamisella, kuuntelemisella, lukemisella ja puhumisella ei ole mitään tekemistä matematiikan kanssa. Kieli on irrottamaton osa ihmisen psykososiaalista kommunikaatiota. Matematiikka taas on lähtenyt yhden tai kahden miehen päästä.

Matemaattiset oppimisvaikeudet ovat vaikeita hahmottaa, sillä on vaikea erottaa, milloin kyseessä on motivaatio-ongelmat, milloin taas puhtaasti jostain kognitiivisesta poikkeavuudesta. Yläkoulussahan voi matematiikan arvosana olla huono jo pelkän opettajan takia. Oppilaiden menestymiseen matematiikassa vaikuttaa suuresti opettajan kyky opettaa matematiikkaa. Se voi auttaa, että lapsesi pääsee aivan erilaiseen oppimisympäristöön opiskelemaan matematiikkaa. Tärkeää on myös, että lapsesi itsetunto on kohdillaan, jotta motivaatio oppimista kohtaan kasvaisi. Mikäli tuo matematiikan arvosana on ainoa "huono", niin voisin jopa veikata, että siellä on jotain skismaa opettajan ja oppilaan välillä. 

Vierailija
54/95 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minusta vaatimustaso peruskoulussa on aika haastava. Ei toki mahdoton, mutta ei kyllä matalaan.

Vierailija
55/95 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en pärjännyt, ja lukioon mennessä oli matikka 6. Tämän takia koko lukio keskeytyi. Olen pitänyt itseäni koko elämäni tavallista tyhmempänä, koska en ole koskaan tavannut itseäni surkeampaa ihmistä matemaatiikassa.

Mulla matikka ollut 4-7 koulussa ja lukiossa. Ylioppilaaksi pääsin mutta laskea en osaa. Jokin traumalukko päällä.

Vierailija
56/95 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjää vallan mainiosti.

Vierailija
57/95 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä vittua. Minulla englanti 10 lukiossa ja ruotsi 9, englannista L ja ruotsista E. Ja matiikasta nipin napin läpi pakolliset, 2 hylättyäkin tuli. Ja olisin saanut vapautuksen jos olisin halunnut, sillä diagnosoitiin hahmotushäiriö. Että ei paljoa vaikuttanut matiikan kyvyt kieliin.

Vierailija
58/95 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisiko joku opettaja kertoa, miten voi peruskoulun matematiikasta edes saada vitosen? Osaako tällainen oppilas laskea edes yksinkertaisia kerto- ja jakolaskuja? Prosenttilaskuja?

Oma tyttö ei ole saanut muuta kuin kymppejä. Lukioon mennessä tietenkin mietitytti, saako edelleen kymppejä, mutta ainakin nyt ekan vuoden jouluun mennessä oli kaikista 12 matikankurssista saanut kympin, joten ehkä se kymppilinja pitää jatkossakin. Ainoa mikä hänellä on muuttunut on se, että ei enää harrasta matematiikkaa vapaa-ajalla. Peruskoulussa harrasti, koska koulussa ei ollut tarpeeksi haasteita. Nyt ilmeisesti lukion tuomat haasteet riittävät eikä ole kiinnostusta harrastaa ylimääräistä. Mikä on sinänsä harmi, koska hänestä voisi tulla oikeasti hyvä, jos suostuisi vähän harjoittelemaan.

Jos on peruskoulun matematiikasta vitonen, niin kyllä hakeutuisin lapsen kanssa sellaisen yksityisopettajan luokse, jolla on kokemusta erilaisista oppimisvaikeuksista. Jos matematiikka on takunnut alusta asti, lapsella/nuorella voi olla hirveän lujassa usko, että hän on tyhmä eikä tajua. Yksityisopettajan avulla tuollaisesta lukosta voi päästä yli ja matematiikka alkaa aueta ihan uudella tavalla. 

Vierailija
59/95 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin juuri, en usko.

Itse olen peruskoulun mafykeope, ja vitosia on matikasta vain äärityypeillä, joilla elämänhallinta on muutenkin hukassa.

Yleensä jos on kiitettävä kielissä, on kiitettävä matikassa. Äärimmillään, jos oikein inhoaa matikkaa, voi olla kielistä tykkäävällä matikka seiska. Ei huonompi.

Ai jaahas. Minun pojallani ei ole elämänhallinta hukassa, vaan oppimisvaikeus, minkä vuoksi matikka takkuaa. "Kiva kuulla", että oikeasti opettajat ajattelee heikommista oppilaista noin. Sietäisit hävetä.

Vierailija
60/95 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fysiikassa tulee sanallisia laskuja keväällä 9. luokalla, jotka ovat periaatteessa matikkaa. Jos matikka on nyt 5 niin ei tule niistä 8 arvosanalla selviämään.

Ymmärrän että matikkapäätä ei ole kaikilla, mutta kyllä peruskoulun matikka sen verta helppoa vielä on että kyllä läksyjä tekemällä ja kuuntelemalla saa ainaki 6 jopa 7, joten ihmettelen kyllä. Kuulostaa enemmän siltä, että tyttö panostaa aineisiin jotka kiinnostaa ja joita osaa ja jättää heikkoudet täysin taka-alalle. Kaikki tuntemani 5 oppilaat matikassa olivat huligaaneja, jotka eivät kuunnelleet eivätkä läksyjä tehneet koskaan yms.

Toki tässä vaiheessa on 5 helppo saada jos on alusta asti mennyt penkin alle, koska jos pohja ei ole kunnossa, ei kyllä sitten niitä seuraavia laskuja lasketa niin vaan. Tällainen tapaus on kuitenkin aika erikoinen että kaikki muut aineet on ok mutta matikka ei uppoa mitenkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä