Pärjääkö lukiossa jos matikka on 5
Tytär menee ensi syksynä lukioon, mutta häntä mietityttää pärjääkö hän kun matikka on ja tulee olemaan 5 päättärissä. Muut aineet esim. Kielet ovat kaikki 10 ja kemia ja fyssa ovat 8. Kaikki muut 9 ja 10.
Kommentit (95)
Kyllä voi pärjätä! Mulla oli aina huonot bumerot matematiikassa ja lukiossakin lyhyt matikka oli 5. Kirjoitin ylioppilaaksi E:n papereilla ja pääsin opiskelemaan taidealan korkeakoulututkinnon. Matikkaa kun ei ollut pakko kirjoittaa, ja päättötodistuksen keskiarvo oli hyvä koska kaikki muut aineet 10 tai 9.
Yläasteen numerot eivät kerro yhtään mitään. Asenne ratkaisee ja sitä voi muuttaa!
Olen huomannut, että hyvin monet suhtautuvat peruskoulun numeroihin kuin johonkin älykkyys- ja lahjakkuusmittariin. Sitä se ei ole.
Ylä-asteella pänttäsin mukautettua matematiikkaa (perus prosentti, kertotaulu ym. laskuja) kun ei matikkapää riittänyt vaikeampiin kaavioihin. Todella hyvä että sellainen mahdollisuus tarjottiin. En olisi millään pärjännyt lukion matikan tunneilla ja tieain suunnilleen mitä haluan opiskella niin menin suosiolla suoraan amikseen. Nyt sitten pyörittelen numeroita työkseni... no onneksi kone laskee kun osaa vain naputella tiedot oikein. Edelleen olen ihan pihalla milloin pitääkin aina joskus osata jotakin monimutkaisempia laskutoimituksia.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ap, tytölläni on ollut vaikeuksia alakoulusta asti kun ei hahmottanut yli 10 numeroita. Hänellä on hahmottamishäiriöitä ja hänen piti päästä dyskalkulia testeihin mihin ei kuitenkaan koskaan päässyt
No helvetti soikoon, etkö itse osannut viedä häntä testeihin!? Jesus Christ of Nazareth! Jos lapsi ei hahmota yli 10 numeroita, niin miten kuvittelet hänen selviävän aikuiselämästä? Tuo on jo suurempi huolenaihe kuin lukion matematiikka.
Tässä on sulle ap nettitesti, jonka tyttö voi tehdä, kun et kerran osannut häntä testattavaksi viedä:
http://app.educational-psychologist.co.uk/screening/dyscalculic/
Ole hyvä!
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole opettajan urani aikana nähnyt arvosanayhdistelmää, jossa kielet olisivat kymppejä ja matikka vitonen. Kielen, erityisesti kieliopin, omaksuminen edellyttää samantyyppistä loogista päättelykykyä kuin matematiikan oppiminen. Peruskoulun vaatimustaso on niin matala nykyään, että varmasti on vaikeaa päästä lukion lyhyenkään matematiikan kursseja läpi, jos pohjalla on vitonen. Seiskankin oppilailla voi olla ongelmia. Lukion päättötodistusta ei saa, mikäli matematiikasta on enemmän kuin kaksi nelosta.
Höpö höpö, itselläni oli matematiikka 5-6 ja kaikki kielet (4 vierasta kieltä) 9-10. Kielistä kirjoitin hyvin (2 x L, 2 x E), matematiikkaa en kirjoittanut ollenkaan. En todellakaan ole edes ainoa lajissani tai harvinaisuus.
Sinne vain jos kiinnostaa! Varsinkin jos valitsee lyhyen matematiikan, on käsittääkseni melko helppoa, kun jaksaa laskeskella kotitehtävät. Jos matikka 5, niin itse en kyllä harkitsisi pitkää (nimim. Ysillä matikan ka 9, ja kovaa tultiin alas kyllä lukiossa - rämmin pitkän mutta en tosiaan millään huippuarvosanoilla, veivät muut aineet liikaa aikaa, saa nähdä paljonko tulee nyt ensi viikolla koittavista kirjoituksista..). Toki lyhyt matikka muutenkin vie vähemmän aikaa ja mahdollistaa keskittymisen muuhun. Ja on siis way more easy. Tukiopetustakin saannee jos oikein tökkii.
Tyttäresi muut numerot vaikuttavat hyviltä ja uskon tosiaan että lukiossa hän voi pärjätä oikein hyvin. Töitä siellä pitää tehdä, todellakin hiki hatussa, mutta ei ole lukio mikään mahdoton taival :-). Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole opettajan urani aikana nähnyt arvosanayhdistelmää, jossa kielet olisivat kymppejä ja matikka vitonen. Kielen, erityisesti kieliopin, omaksuminen edellyttää samantyyppistä loogista päättelykykyä kuin matematiikan oppiminen. Peruskoulun vaatimustaso on niin matala nykyään, että varmasti on vaikeaa päästä lukion lyhyenkään matematiikan kursseja läpi, jos pohjalla on vitonen. Seiskankin oppilailla voi olla ongelmia. Lukion päättötodistusta ei saa, mikäli matematiikasta on enemmän kuin kaksi nelosta.
Höpö höpö, itselläni oli matematiikka 5-6 ja kaikki kielet (4 vierasta kieltä) 9-10. Kielistä kirjoitin hyvin (2 x L, 2 x E), matematiikkaa en kirjoittanut ollenkaan. En todellakaan ole edes ainoa lajissani tai harvinaisuus.
Sinä puhut lukioarvosanoista, minä peruskouluarvosanoista. - opettaja nro 10
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä vittua. Minulla englanti 10 lukiossa ja ruotsi 9, englannista L ja ruotsista E. Ja matiikasta nipin napin läpi pakolliset, 2 hylättyäkin tuli. Ja olisin saanut vapautuksen jos olisin halunnut, sillä diagnosoitiin hahmotushäiriö. Että ei paljoa vaikuttanut matiikan kyvyt kieliin.
Kommentistani käy ilmi, ja olen useaan kertaan ketjussa tähdentänyt, että puhun peruskouluarvosanoista. Totta kai moni valmistuu lukiosta niin, että matematiikan arvosana on viisi. Minä puhun kuitenkin niistä, joilla on ollut vitonen peruskoulussa. Yleensä niillä, joilla on lukiossa matematiikka vitonen, on se peruskoulussa ollut 6-7. - opettaja nro 10
Vierailija kirjoitti:
Minä olen sitten se poikkeus. Ainoastaan saksasta sain kahdeksikon, kun en viitsinyt lukea. Matematiikka on edelleen kompastuskiveni enkä ymmärrä sitä yhtään. Opiskelen nimittän alaa, jossa on pakko suorittaa pari matikan kurssia ja ne ovat kammottavia. Varsinkin sanallisten tehtävien kohdalla aivot lyövät tyhjää, vaikka tiedän, että itse laskutehtävä ei ole vaikea. En vain löydä asian ydintä. Pääsin aikanaan lukion matikan läpi säälistä viitosen arvosanalla ja sillä, että muut arvosanat olivat parempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen sitten se poikkeus. Ainoastaan saksasta sain kahdeksikon, kun en viitsinyt lukea. Matematiikka on edelleen kompastuskiveni enkä ymmärrä sitä yhtään. Opiskelen nimittän alaa, jossa on pakko suorittaa pari matikan kurssia ja ne ovat kammottavia. Varsinkin sanallisten tehtävien kohdalla aivot lyövät tyhjää, vaikka tiedän, että itse laskutehtävä ei ole vaikea. En vain löydä asian ydintä. Pääsin aikanaan lukion matikan läpi säälistä viitosen arvosanalla ja sillä, että muut arvosanat olivat parempia.
Sama kysymys sinulle ja muille viestiäni omien kokemusten perusteella kommentoineille: puhutko peruskoulun vai lukion vitosesta? Menitkö lukioon vitosen matikalla ja sait pidettyä tämän tason? Vai oliko niin, että peruskoulussa matematiikan arvosanasi oli 6-7, ja se lukiossa tippui vitoseen? - ope nro 10
Vierailija kirjoitti:
Sinne vain jos kiinnostaa! Varsinkin jos valitsee lyhyen matematiikan, on käsittääkseni melko helppoa, kun jaksaa laskeskella kotitehtävät. Jos matikka 5, niin itse en kyllä harkitsisi pitkää (nimim. Ysillä matikan ka 9, ja kovaa tultiin alas kyllä lukiossa - rämmin pitkän mutta en tosiaan millään huippuarvosanoilla, veivät muut aineet liikaa aikaa, saa nähdä paljonko tulee nyt ensi viikolla koittavista kirjoituksista..). Toki lyhyt matikka muutenkin vie vähemmän aikaa ja mahdollistaa keskittymisen muuhun. Ja on siis way more easy. Tukiopetustakin saannee jos oikein tökkii.
Tyttäresi muut numerot vaikuttavat hyviltä ja uskon tosiaan että lukiossa hän voi pärjätä oikein hyvin. Töitä siellä pitää tehdä, todellakin hiki hatussa, mutta ei ole lukio mikään mahdoton taival :-). Tsemppiä!
Matematiikka ja ruotsi ovat aineet, jotka tuottavat ylivoimaisesti eniten vaikeuksia opiskelijoille. Uusintakokeissa ainakin puolet hylätyn kokeen uusijoista on aina jommankumman (tai molempien) uusijoita. Lyhyt matematiikka ei todellakaan ole mikään läpihuutojuttu niille, joille matikka on ollut vaikeaa peruskoulussa.
Tässä ketjussa todella moni on kertonut kokemuksistaan, kuinka suoritti lukion heikosta matematiikan menestyksestä huolimatta. On upeaa, että olette jaksaneet tehdä töitä ja selvinneet vaikeuksista huolimatta ylioppilaiksi, mutta jokaista onnistumista kohden on kymmenen, ellei enemmänkin, epäonnistumista. Vitonen peruskoulun matematiikan päättöarvosanana ennustaa oikeasti todella huonoa.
Tarkoitukseni ei ole ollut lannistaa ap:tä tai tämän tytärtä vaan kannustaa hankkimaan apua, varsinkin sen jälkeen, kun selvisi, että kyse on jostain kognitiivisesta ongelmasta. Kyse ei voi olla pelkästään opettajasta, niin kuin jotkut ajattelivat, mikäli ongelmat alkoivat jo alakoulun ensimmäisellä luokalla. Ap:n tyttären lähtötaso ennustaa sataprosenttisen varmasti ongelmia, enkä näe mitään hyötyä siitä, että opettajana vähättelisin tilannetta. Tässä ei puhuta ongelmasta, joka ratkaistaisiin "vähän tsemppaamalla". Toivon, että ap:n tytär pääsee testeihin ja hänelle löydetään sellaisia tukimuotoja, jotka mahdollistavat lukion suorittamisen. "Tähtimerkintöjä" tai mukautettua opetussuunnitelmaa lukiossa ei ole vaan tuen avulla on selvittävä samoista kokeista kuin muidenkin. - opettaja nro 10
Millaisia tulevaisuudensuunnitelmia ap:n tyttärellä on? Jos (humanistinen) akateeminen ura ei ole unelma, miksi vaivautua lukioon? Vaikka millaisia tukitoimia olisi käytössä, tekniset alat ja lääketiede ovat varmaan melko lailla poissuljettuja ammatinvalintoja kuitenkin. Toki amiksessakin tarvitsee osata matematiikkaa. Amiksessa lähtötaso on kuitenkin usein niin vaihteleva, että vähän hitaammin oppivatkin ehtivät mukaan.
Riippuu kokonaan siitä, miten se viitonen on saavutettu. Onko kyseessä laiskuus ja työn tekemättömyys? Vai onko kyse lahjojen puutteesta? Monella saattaa lukiossa matikka takuta, vaikka lähtötasona olisi ollut kuutonen tai jopa seiska. Peruskoulu ei juuri tunne arvosanaa 4, vaan aina tiristetään jostain sen verran pisteitä, että voi antaa viitosen. Lukiossa ei näin ole. Siellä saa ansionsa mukaan eli jos ei kerran osaa, niin se on nelonen. Lisäksi lukiossa arvostelu on tiukempaa kuin peruskoulussa eli pisteitä ei todellakaan tiristellä. Vaikka matikkaa ei tarvitse kirjoittaa yo-kokeessa, niin ei siitä sen takia helpommalla pääse. Ja jos jää riittävän monta kurssia hylätyiksi suorituksiksi, ei saa päättötodistusta eikä yo-todistustakaan, vaikka olisi kaikista kirjoittamistaan kokeista saanut ällät. Kannattaa siis miettiä, minne hakeutuu.
Mulla oli peruskoulun päättötodistuksessa matikka 5, fysiikka ja kemia 6. Kirjoitin keskipitkän ruotsin matikan sijasta ja rimaa hipoen läpäisin pakolliset matikat. =) Eli sanoisin, että tyttösi pärjää lukiossa, itsekin sain lakin muutama vuosi sitten! =)
Vierailija kirjoitti:
Pärjää, koska nykyään voi valita kirjottaako matikan vai ei. Eli ei mitään väliä sillä numerolla
Matikkaa ei ole ollut pakko kirjottaa enää vuosikymmeniin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heippa ope nro 10! Täällä ilmoittautuu tyttö, jolla oli kaikki kielet kymppejä. Kirjoitin niistä kaikista ällän (5 kpl), ja reaalista (silloin oli vain yksi reaalikirjoitus, kaikki aineet yhtenä päivänä) tuli M. Matematiikka oli yläasteen lopussa kasi, sitten lukion ekalla seiska, tokalla kutonen ja viimeisenä vuonna vitonen. Olisin saanut nelkun, mutta ope ilmeisesti ei raskinut antaa, kun olisi näyttänyt niin kummalta.
Nimenomaan, matikka peruskoulussa kasi. Tämä on normaalia, ei se peruskoulun vitonen.
Ope nro 10 komppaa. Viittasin tosiaan peruskoulumatematiikkaan.
No mulla oli ysillä matikka 5. Ka oli vähän päälle kasi muistaakseni. Nyt on lukio loppusuoralla ja vielä yksi matikankurssi jäljellä, muista matikankursseista olen saanut 5-7. Kielissä olen keskiverto, reaaleissa hyvä.
Eli jos muut aineet sujuu niin ei kannata matikan takia jättää lukiota todellakaan käymättä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä sinulle sitten esimerkki sellaisesta ihmisestä. Minulla oli yläasteella matematiikka 6 luokkaa, muut aineet 8-10.
Menin lukioon ja suoriuduin kaikista muista aineista 8-10 arvosanoin, mutta lyhyestä matematiikasta 6.
Pärjää