Miksi jotkut jää seistä tönöttämään suojatien eteen?
Siis miksi ne jää venailemaan niitä autoja jos ne nyt sattuis vaikka pysähtymään tai loppumaan? Ite ainakin kävelen suoraan suojatielle ja kattelen kun autot lyövät jarruja lukkoon. Ei ne 40-50kmh vauhdista päälle tule.
Kommentit (24)
Meillä lähellä on nelikaistainen tie, jossa saa päivittäin pelätä henkensä puolesta jos menee vain omien oikeuksiensa kanssa. Aina välillä joku ihan pysähtyy suojatien eteen (suurin osa ei todellakaan), mutta voi olla aivan varma, että viereiseltä kaistalta vetää tuulispää sen pysähtyneen auton ohi ja siinä on kohta pannukakkuna jos ei ympärilleen katsele.
Itse jos näen että jalankulkija on odottamassa pääsyä suojatielle niin katson sitä ja jos seisoo paikoillaan katsellen muualle eikä tee elettäkään mennäkseen yli niin en edes hidasta. Jos katsoo takaisin mutta seisoo paikoillaan niin hidastan vähän mutta jos ei ala jalka nousemaan niin en todellakaan pysähdy.
Jos lähtee menemään niin sitten pysähdyn en tietnekään päälle aja. Mutta en ala myöskään turhaan pysähtelemään, jos ihminen seisoo paikoillaan niin ei sillä silloin ole kiire mihinkään ja minun turhaa pysähtyä.
Minä jalankulkijana olen oppinut himmaamaan vauhtiani suojatietä lähestyessäni. Jos auto hidastaa niin sitten reippaasti yli. Tarpeeksi monta kertaa kävi niin että jos vain menin suojatielle niin se lukkojarrutus otettiin siihen ihan viereen että varmaan säikähtää kun auto pysähtyy siihen puolen metrin päähän ja kuljettaja mulkoilee kun kehtasin lähteä ylittämään.
Ei tarvitse pysähtyä liian kauas, mutta ei myöskään tarvitse olla puolen metrin päässä suojatiestä. Ihan arkijärkeä voi käyttää. Jos ei pysähdy, se toista kaistaa ajava ei välttämättä tajua, että jalankulkija on ylittämässä tietä. Neuvoisitteko lapsianne ylittämään tien kun autoilija vain hidastaa?