Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sosionomi saa käyttää nimitystä lastentarhanopettaja?

Vierailija
09.03.2017 |

Tämä asia ihmetyttää kovasti. Lapseni tarhassa on opettajan paikalla sosionomi, joka kuitenkin käyttää nimitystä "lastentarhanopettaja". Kuitenkin kaksi eri tasoista ammatti (amk ja yliopisto). Eihän merkonomi kutsu itseään tradenomiksi. Tai sairaanhoitaja lääkäriksi. Voisiko joku kertoa, miksi tuossa ammatissa sallitaan käyttää "väärää nimikettä"?

Kommentit (100)

Vierailija
1/100 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkennan vielä, että minulla ei ole mitään sitä vastaan, että eri koulutuksella työskennellään samassa paikassa. Kuitenkin pitäisi näkyä nimikkeessä, minkä ammatin on oikeasti opiskellut. Ap.

Vierailija
2/100 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha, mun äiti jaksaa aina jauhaa tuosta. On itse vanha kunnon lastentarhanopettaja ja sitä ottaa päähän kun "opistotasoisella" koulutuksella pääsee opettajaksi. Naurattaa välillä. Mutta onhan se joo aika epäreilua, että toiset opiskelee monta vuotta pelkkää varhaiskasvatusta ja toisille riittää pelkkä suuntautuminen varhaiskasvatukseen. Vielä jos palkka on sama...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/100 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatustieteen kandi opiskelee 3v. ja varhaiskasvatukseen suuntautuva sosionomi (amk) 3,5v. sosiaalipedagogiikkaa.

Oman 100-sivuisen opinnäytetyöni tein sosiaali- ja terveysministeriölle.

Kiitos kysymästä, olen pätevä lastentarhanopettaja. Lapsesikin tykkää minusta :p

Vierailija
4/100 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvatustieteen kandi opiskelee 3v. ja varhaiskasvatukseen suuntautuva sosionomi (amk) 3,5v. sosiaalipedagogiikkaa.

Oman 100-sivuisen opinnäytetyöni tein sosiaali- ja terveysministeriölle.

Kiitos kysymästä, olen pätevä lastentarhanopettaja. Lapsesikin tykkää minusta :p

XD

Vierailija
5/100 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tässä juuri opiskelen varhaiskasvatusta yliopistossa. Miettinyt myös tuota palkka-asiaa. Sosionomi antaa valmiudet työskennellä monella alalla, mutta löytyykö sitten varsinaista osaamista, kun niin monta osa-aluetta tulee olla hallussa.

Vierailija
6/100 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa miettinyt. Lapseni ryhmässä sosionomilla lukee kyltissä "lastentarhanopettaja". Miksi ei 'sosionomi"? Ei vissiin nimikesuojattu ammatti ole.

Vierailija
7/100 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni kävi sosionomiksi ja ihmetteli kans tuota. Muutama luento, kaksi harjoittelua päiväkodissa + oppari varhaiskasvatuksesta ja hups, voit toimia lastentarhanopettajana! Kai niistä on sitten niin huutava pula... Mutta niinhän on lääkäreistäkin?

Vierailija
8/100 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan se virkanimike ratkaisee eikä koulutuspohja.  Kun virka, johon on nimitetty, on lastentarhanopettaja niin olet sitten se.  Jos haet muuta virkaa, on hakemuksessa koulutus eikä virkanimike.

Vierailija
9/100 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kyllä kuulee, kun vanhemmat sipisevät että "eihän se olekaan oikea opettaja" Ja kyllä sen huomaa hyvin äkkiä, onko käynyt oikean opettajan koulutuksen. Onkohan palkka tosiaan sama?

Vierailija
10/100 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen minäkin "XXX-arkkitehti"  vaikka en arkkitehdin koulutusta suorittanut. Kun nämä kaikki työnimikkeet ja koulutusnimikkeet eivät mene 1-1. Suojatut nimikkeet ovat sitten erikseen kuten lääkäri yms.

Vierailija
11/100 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä palvelutalolla on sosionomi, joka toimii lähihoitajana. Aika laaja koulutus, sanon minä. Pätevä joka paikkaan.

Vierailija
12/100 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haha, mun äiti jaksaa aina jauhaa tuosta. On itse vanha kunnon lastentarhanopettaja ja sitä ottaa päähän kun "opistotasoisella" koulutuksella pääsee opettajaksi. Naurattaa välillä. Mutta onhan se joo aika epäreilua, että toiset opiskelee monta vuotta pelkkää varhaiskasvatusta ja toisille riittää pelkkä suuntautuminen varhaiskasvatukseen. Vielä jos palkka on sama...

Itse asiassa ne "vanhat kunnon lastentarhanopettajat" ovat valmistuneet LTO-opistosta, joka vastaa nykyistä AMK-tutkintoa. Yliopistossa alettiin kouluttaa lastentarhanopettajia (KK) vasta 90-luvun puolivälissä, kokeiluja oli ollut jo aiemmin.

Vierailija
13/100 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että sillä on niinkään väliä. Sama jos merkonomi ja tradenomi on samassa työpaikassa vaikka viestinnän assistenttina, niin se työtehtävä on sama eli nimike tällöin myös, vaikka koulutus ja siten palkka ei olekaan.

Lääkäri taas toimii selkeästi lääkärin tehtävissä ja sairaanhoitaja ei ole siihen samaan nimikkeeseen palkattu.

Vierailija
14/100 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummatkin ovat päteviä lastentarhanopettajia. Mieheni on kasvatustieteiden kandi (Yliopistosta valmistunut) ja samainen sosionomiystäväni (AMK) työskentelevät kummatkin lastentarhanopettajina. Tämä sosionomi on käynyt tietyt kurssit, jotta pystyy toimimaan lastentarhanopettajana, jos nyt oikein muistan. Mieheni koulutuksessa taas kaikki opinnot keskittyivät varhaiskasvatukseen.

Vierailija
15/100 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkennan vielä, että minulla ei ole mitään sitä vastaan, että eri koulutuksella työskennellään samassa paikassa. Kuitenkin pitäisi näkyä nimikkeessä, minkä ammatin on oikeasti opiskellut. Ap.

Tutkinto opiskellaan, ammatti saadaan jos päästään töihin johonkin. Ammattina voi olla siivooja, vaikka ei olisi sitä päivääkään opiskellut. Tutkintona FM + opettajan pedagogiset, vaikka ammattina olisi käräjäsihteeri.

Vierailija
16/100 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

LTO ei oo mikään oikea ope. Väittää kuka mitä väittää, mutta ei ole.

Vierailija
17/100 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastentarhanopettaja ei tosiaan ole nimikesuojattu ammatti. Ap:lla mene nyt tutkintonimike (merkonomi, tradenomi, sosionomi, kasvatustieteiden kandi) ja ammattinimike (esim.palkanlaskija, lastentarhanopettaja) sekaisin.

Siihen en ota kantaa, voiko sosionomi ja kasvatustieteiden kandi olla yhtä hyviä lastentarhan opettajia.

Vierailija
18/100 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosionomi opiskelee 60 op pedagogisia suuntaavia opintoja. Ero yo-lastentarhanopettajaan on se, että yliopistotaustainen voi opettaa myös eskareita, amk-taustainen ei. 

Itseasiassa usein sosionomitaustaisista pidetään työpaikoilla (siis päiväkodeissa) enemmän, koska ovat käytännönläheisempiä kuin yliopistosta tulleet. 

Vierailija
19/100 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa ne "vanhat kunnon lastentarhanopettajat" ovat valmistuneet LTO-opistosta, joka vastaa nykyistä AMK-tutkintoa. Yliopistossa alettiin kouluttaa lastentarhanopettajia (KK) vasta 90-luvun puolivälissä, kokeiluja oli ollut jo aiemmin.

Juu, vastaa ehkä AMK:ta, mutta sisällöllisesti oli paljon lähempänä nykyistä yo:n koulutusta, opistossa opiskeltiin varhaiskasvatusta. Sosionomien kohdalla koulutus on todella laaja ja varhaiskasvatuksen osaaminen jää väkisinkin ohueksi.

Vierailija
20/100 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hain väliaikaisesti lastenhoitajan paikkaa päiväkotiin. Olen sairaanhoitaja. En saanut paikkaa, koska en ole pätevä. Silloin kyllä ihmetytti, miksi sosionomit ovat päteviä opettajiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä neljä