Mikä tekee henkilöstä naisen?
Biologiset ominaisuudet? Oma tuntemus siitä mitä sukupuolta kokee olevansa? Muiden mielipide asiasta?
Kommentit (81)
Se että syntyessä henkilöllä on vagina. Siinä se yksinkertaistettuna. Naisia on sitten monenlaisia, jotkut perinteisen "naisellisia", jotkut hyvinkin "äijiä", jotkut siltä väliltä, mutta kaikkia heitä yhdistää tämä yksi biologinen tosiasia.
Oma tuntemus siitä, että hän on nainen.
Minä olen tuntenut itseni aina vompatiksi. Olenko vompatti?
Meillä on biologinen nainen ja mies eli se mitä siellä housuissa on ja kaikki niihin kytketty. On myös transihmisiä jotka ovat jo biologian kannalta hankalampi käsite koska ovat voineet käydä leikkauksessa. Sitten tietysti ne jotka syntymässä saavat vähän kaikkea.
Mitä tulee siihen miten kokee itsensä alkaa olla jo niin paljon vaihtoehtoja ettei kukaan taida pysyä perässä. Eniten itseään kai määrittelee ne jotka kokevat etteivät ole sitä biologista sukupuolta.
Jos vain jätettäisiin lääketieteen kannalta tärkeät termit käyttöön ja annettaisiin jokaisen olla ihan mitä haluaa ilman tarvetta määritelmälle, jooko?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tuntenut itseni aina vompatiksi. Olenko vompatti?
Saat olla
Vierailija kirjoitti:
XX-kromosomit.
Niitä on molemmilla :DDD
Jos heittää palloa oudosti on nainen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on biologinen nainen ja mies eli se mitä siellä housuissa on ja kaikki niihin kytketty. On myös transihmisiä jotka ovat jo biologian kannalta hankalampi käsite koska ovat voineet käydä leikkauksessa. Sitten tietysti ne jotka syntymässä saavat vähän kaikkea.
Mitä tulee siihen miten kokee itsensä alkaa olla jo niin paljon vaihtoehtoja ettei kukaan taida pysyä perässä. Eniten itseään kai määrittelee ne jotka kokevat etteivät ole sitä biologista sukupuolta.
Jos vain jätettäisiin lääketieteen kannalta tärkeät termit käyttöön ja annettaisiin jokaisen olla ihan mitä haluaa ilman tarvetta määritelmälle, jooko?
Tarve määritelmille on olemassa. Koitapa liittyä Naisunionin jäseneksi kikkelin kanssa ja käydä naisten vessassa. Ei olekaan niin yksinkertaista, eihän?
Kokemus sukupuolesta syntyy aivoissa eli sosiaalinen sukupuoli määrittyy sen perusteella. Biologinen sukupuoli kromosomien perusteella. Jos syntyy biologisesti miehen ja naisen risteyskohtaan(https://fi.wikipedia.org/wiki/Intersukupuolisuus), niin silloinkin sukupuoli päätetään vasta kun lapsi on tarpeeksi vanha hahmottaakseen kumpaa sukupuolta on. Lastahan ei kannata leikata jos ei tiedetä kumpaan suuntaan hän itse mieltää itsensä.
Biologia. Kaikessa muussa on kyse persoonallisuudesta sekä sosiaalisten roolien omaksumisesta, myös siinä, jos biologialtaan mies omaksuu naisen sosiaalisen roolin omaksumalla tietyn pukeutumisen ja mahdollisesti tekee kosmeettisia leikkauksia, jotta hänet paremmin hyväksyttäisiin omaksumansa sosiaalisen roolin edustajaksi.
Ei hän silti ole nainen.
Vierailija kirjoitti:
XX-kromosomit.
Eikö ap. ole tätä kohtaa kouluun biologian opetuksessa kuullut,lukenut tai seurannut silloin kun siitä siellä kerrottiin ? Kaikki fyysiset erothan ovat tästä lähtöisin.
ps *(toivottavasti ymmärsit,mitä tarkoittaa sana ja sen käsite 'fyysinen', mutta mikäli et niin googleta se.)
Pinppa(ei kuitenkaan ole edellytys kaikkien kohdalla) tai vaihtoehtoisesti tuntemus siitä että on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
XX-kromosomit.
Ja toisilla ihan liikaa.
Jos ihastuisitte johonkin ihmiseen jonka olettaisitte olevan biologisesti mies tai nainen ja saisitte myöhemmin tietää että onkin syntynyt vastakkaiseen sukupuoleen alunperin, niin hylkäisittekö ajatuksen ihastumisesta sen perusteella? Tämä toimii luonnollisesti vain silloin kun henkilö on jo korjauttanut sukupuolensa eikä erotu valtaväestöstä.
Ajattelen että jos on vaikka heteromies, niin kiinnostuu lähtökohtaisesti ihmisistä jotka mieltää naisiksi sosiaalisen konstruktion pohjalta. Kenenkään biologista sukupuolta ei voi automaattisesti päätellä ulkonäön perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
XX-kromosomit.
Väärä on kyllä tuo käsityksesi asiasta .
Kyllä miehen kromosomit ovat xy,eikä xx. Siittiöhän sen puuttuvan kromosomin sinne munasoluun tuo ,joko X:n tai Y:n .
Sen perusteella kumman tuo,syntyy sitten joko tyttö,tai poika.
X- kromosomia on kyllä kummankin kehossa ja ruumiissa,mutta pojilla on se y-kromosomi siellä mukana myös.
Mitä nyt olen näitä meikkaavia miehiä katsellut (kovasti yleistymässä tämä) ja kuunnellut niitä "oh but I'm a girl honeeey"-juttuja, niin ilmeisesti juuri se meikki, kynnet ja pitkät hiukset tekevät naisen. "Siis giiirl sä oot naisellisempi kuin moni nainen!"