3.-luokkalainen sai kotiin Autan kotona -lappusen! xD
Siinä on: siivoan oman huoneen, petaan oman petini, imuroin, pyyhin pölyjä, pesen lattian, tyhjennän/täytän tiskikoneen, katan pöydän, pyyhin ruokapöydän, laitan ruokaa, leivon, käyn kaupassa, vien roskat, ulkoilutan kotieläimiä, jotain muuta. Ja viikko aikaa seurannalle, että saa ruksia päivittäin, mitä on tehnyt. Ja alle vielä huoltajan kommentit! Mitähän tuohonkin nyt sitten kommentoisi?
Mä en edellytä meidän pojalta mitään noista, koska ei meillä aikuisetkaan viikottain imuroi, siivoa eikä pyyhi pölyjä! Mä en petaa sänkyä koskaan, mies niitä petailee jostain syystä.
Siis voi jumalauta.... 3.-luokkalaiselle tällainen lista!? Sairasta, mun lapseni ei ole mikään siivoaja.
Siis voi apua koulun oletuksia xD
Kommentit (142)
Noita asioita olisi pitänyt alkaa opettelemaan jo alle kouluikäisestä eikä vasta nyt. Mutta eihän pojalta voi vaatia osallistumista, äiti on orja :)
Mä en jaksa tehdä kotitöitä :(
ap
Vierailija kirjoitti:
Noita asioita olisi pitänyt alkaa opettelemaan jo alle kouluikäisestä eikä vasta nyt. Mutta eihän pojalta voi vaatia osallistumista, äiti on orja :)
Ei mulle itsellenikään opetettu, ihan tyhmää paskapuhetta.
ap
Meillä on lastenhuoneessa kaikki lelut kaaoksessa lattialla, ja lapsi jakaa huoneen sisaruksen kanssa. Miten ihmeessä sen siivoaminen nyt hänelle kuuluisi, kun ei meitä aikuisiakaan voisi vähempää kiinnostaa, missä kunnossa se huone on? Itsepähän ovat lapset sen sotkeneet, eläkööt sen sotkunsa kanssa. Ei se heitä näytä haittaavan.
ap
Vierailija kirjoitti:
provo
Ei vaan tällaiset projektit koulusta saa minut suuttumaan. Muistan itse miten niitä oli joskus seiskalla itsellä tai taisi olla jokin unninpesutehtä jo ala-asteella, joka oli ihan hirveä, niin ne ovat vain vanhemman apukidutuskeino lapselle päästä haukkumaan lapsi, miten sä et tee mitään... Huonoja muistoja niistä siis, siksi en välitäkään siivoamisesta paskaakaan.
ap
Tekisi mieli vain ottaa koko paperi rutistaa se pieneksi palloksi ja nakata roskikseen! No, en tee niin, mutta ne näkee tuosta lapusta jos täytämme sen todenmukaisesti, ettei meitä kiinnosta siivous pätkääkään, aivan vitun varmasti en "kommentoi" tuohon mitään. Se on siis kasvatuksen vakoilukeino. Mitä ihmettä se niille kuuluu, ("huoltajan kommentit...") millä innolla tai prosessilla meidän lasta kiinnostaa siivota tai mitä mieltä me siitä olemme, ja lapsikin on vasta kolmannella!!! Kuka sen ikäinen ttu pyyhkii pölyjä?!? Mieskin kommentoi, että siitä puuttuu ikkunoiden pesu ja halon hakkuu xD
ap
Tai kuka lapsi pesee lattian? xD Me ei itsekään koskan pestä lattioita. Todellinen orjan lista tuo.
ap
Meidän 3.-luokkalainen tekee viikoittain nämä ihan sillä että lapsetkin osallistuvat meillä yhteiseen elämään/muiden huomioimiseen ja alkavat tajuta ettei tässä elämässä mikään tapahdu automaattisesti:
siivoan oman huoneen,
imuroin, (oman huoneen)
tyhjennän/täytän tiskikoneen,
katan pöydän,
pyyhin ruokapöydän, (joka ainoa kerta kun hänen paikallaan on sotkua eikä kerran viikossa)
laitan ruokaa, leivon, (auttaa ruuanlaitossa 2x vko)
vien roskat,
LISÄKSI hakee postin ja huolehtii tavaransa järjestykseen yhteisissä tiloissa päivittäin.
_
petaan oman petini, pyyhin pölyjä, pesen lattian
Eihän nuo ole mitään viikkohommia aikuisillekaan.
_
käyn kaupassa
Ai 10km matkan... lainaanko auton vai laitanko kävelemään?
_
ulkoilutan kotieläimiä
Tästä syystä meillä ei ole eläimiä :)
_
Mutta tuollainen kotitehtävä olisi ihan helppo nakki ja hoituu melkein itsestään.
Meniskö muumi nyt vaan nukkumaan
Itse pyyhin pölyjä ja tein muita kotitöitä jo ennen kouluikää. Nuo listan asiat on arjen hallintaan liittyviä juttuja, joita kaikkien kuuluisi osata tehdä. Ja ne kommentit on musta kannustavaa palautetta, niksejä, ym. positiivista varten.
Teillä varmaan vieraat viihtyy, kun ei jakseta juuri siivota? Sun lapset voi olla pulassa omilleen muuttaessaan, jos tuo välinpitämättömyys kotitöitä kohtaan tarttuu.
Vierailija kirjoitti:
Tai kuka lapsi pesee lattian? xD Me ei itsekään koskan pestä lattioita. Todellinen orjan lista tuo.
ap
Sen sijaan että vaan haukkusit tuota listaa, kannattais siitä ehkä ottaa oppia. Sitenhän se lapsi juuri oppii noita taitoja, kun nuorena harjoittelee. Sulta on tainnu jäähä oppimatta. Pistä poika mopin varteen niin on teilläki kerrankin siistiä.
Minusta nuo omia huoneitaan imuroivat ala-asteikäiset ovat jotenkin niin säälittäviä xD Äiti hankkinut niin paljon kakaroita, ettei viitsi tai jaksa edes oman lapsensa huonetta imuroida, mutta kehtaa olettaa, että lapsi orjailee ja tekee sen xD Entä jos lapsi haluaa elää sotkussa? Mua itseäni esim. ei ole pöly koskaan haitannut, pari kertaa vuodessa riittää imuroida lastenhuone.
ap
Kirjoita siihen että teillä ei siivota koskaan ja muutatte jos hukutte paskaan
Eli elämänhallinnaltaan puutteelliset ihmiset, jotka asuvat sikolätissä eivät tajua miksi lasten pitää osata kotitöitä? Tarvitsette lastensuojelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apSen sijaan että vaan haukkusit tuota listaa, kannattais siitä ehkä ottaa oppia. Sitenhän se lapsi juuri oppii noita taitoja, kun nuorena harjoittelee. Sulta on tainnu jäähä oppimatta. Pistä poika mopin varteen niin on teilläki kerrankin siistiä.
Ei se, että kerran moppaa opeta vielä mitään. Ei siivoaminen aikuisiässä ole kiinni taitamisesta.
ap
Tää on provo. Mutta ihan oikein, että alakoululaisten vanhempia herätellään siihen, että on normaalia, että lapsetkin tekee kotona. Meillä lapset osallistuu ihan kaikkeen tekemiseen, siivoamiseen, ruuanlaittoon. Toinen viihtyy keittiössä ja toinen on näppärä sorminen kaveri autonlamppujen vaihdossa. Molemmat on alakoululaisia. Äiti ei ole orja ja yksinkertaisesti päivässä ei riitä tunnit töiden jälkeen, jos jokainen ei osallistu, sillon jää harrastamiset pois kuvioista, jos yksi tekee ja muut odottaa passausta.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoita siihen että teillä ei siivota koskaan ja muutatte jos hukutte paskaan
Hankin kotisiivouksen, jos niin uhkaisi käydä.
ap
Meillä muilla kyllä siivotaan, laitetaan ruokaa ja lenkitetään koirat. Ja myös muksu on näissä hommissa mukana :)