Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitteko mitenkään opetella kulkemaan ovissa? Ulospäin kulkevat ensin!

Vierailija
06.03.2017 |

Rakkaat ihmiset, jättäkää tilaa niille, jotka ovat poistumassa! Etenkin metrovaunusta poistuminen on tuskaisaa, kun pitää pujotella ihmisten läpi. Jotkut jopa tunkevat vaunuun sisään, kun toiset ovat vielä tulossa ulos. Ihan samaa tapahtuu kauppojen ovilla ja monissa muissa paikoissa päivittäin, jatkuvasti, koko ajan, aina, kaikkialla. Ihan oikeasti pitää päästää ensin ne, jotka ovat tulossa ulospäin, eikä tunkea sisään ennen heitä. Jos ulos tuleva ei erityisesti vinkkaa sinua tulemaan ensin sisään, niin et saa tunkea tielle.

Tämä on ihan yhtä tärkeä liikennesääntö kuin vaikkapa liikennevalojen noudattaminen autoilijoille, vaikka ruumiita harvemmin tuleekaan.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt samaa! Uskomattoman typerää käytöstä. Hirvee paniikki tunkea sinne metroon kun ei se metro lähde, ennen kuin kaikki on sisällä. MIKSI ei ymmärretä, että maailmassa on muitakin ihmisiä?

Koska Helsinki.

Miten niin "koska Helsinki"? Olen syntyperäinen helsinkiläinen, enkä käyttäydy typerästi. Joo, Helsingissä on paljon ihmisiä, mutta eihän se Helsinkgin vika ole. Eikö oikeammin olisi sanoa tuolla ärsyttävällä tyylillä että "koska ihmiset"?

Vierailija
42/48 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bussissa joskus ihmiset istuvat vielä kun ovet aukaistaan bussipysäkiltä tuleville matkustajille ja sitten kun nämä matkustajat ovat tulossa sisään sieltä penkiltä syöksytään ulos ja kaikkien aikaa tuhlataan.

Joskus ihmiset liikkuvat tuntemattomissa paikoissa ja näkevät vasta bussipysäkin nimestä, että pitääkin jäädä pois. Silloin tietysti kannattaisi jäädä eteen, että voisi kysyä kuskilta oikean pysäkin. Tosin aina ei kuskikaan tiedä.

Kaiken kaikkiaan suurempi ongelma ovat nämä kärkkyjät, jotka yrittävät tunkea sisään, kun osa matkustajista pyrkii vielä ulos. Pahimmillaan ihmiset eivät ehdi ulos ollenkaan, kun ei anneta tietä. Näin juuri ratikassa, kuinka sisään tulleet teinit jäivät siihen kuskin lähelle ryppääksi. Keskiovillakin oli ryppäät eikä eräs matkustaja päässyt ulos kumpaakaan kautta. Miksi on niin vaikea mennä edemmäs käytävällä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai sinäkö sen säännön laadit? En ole vielä nähnyt tätä lakiin kirjoitettuna tai virallisena sääntönä missään eli teen ihan miten minua huvittaa. Sinä et nimittäin määrää mitä saan ja mitä en saa tehdä.

Onhan tuo sääntö ollut aina olemassa. Ja onhan se ihan looginen. Ehkä se on taas näitä meidän kaupunkilaisten juttuja, niin kuin liukuportaissa oikealla seisominen. Joo ja kaupoilla on sen verran isot ovet, että siinä sitä ei niin huomaa.

Minä olen myös kaupunkilainen ja ei täällä kukaan koskaan ole oikealla seissyt vaan kukin menee portaissa vuorollaan. Ja myöskin samalla tavalla mennään muuallakin ja en ole koskaan törmännyt siihen että kukaan välittää siitä meneekö sisään ennen kuin toiset tulee ulos.

Enemmän minua vituttaa ap:n kaltaiset ihmiset jotka sanelee mitä toiset saa tehdä. Otan kyllä muita huomioon mutta jos joku minulle tulee sanelemaan mitä saa ja mitä ei saa tehdä niin ihan vituuksissani aivan varmasti teen toisin.

Oletko käynyt ikinä Lontoon kaltaisessa suurkaupungissa ja huomioinut ketkä kulkevat ensin ovesta tai millä puolella rullaportaita seistään? Ja säännöt kuulutetaan ihan asematyöntekijöiden toimesta. Ne jotka eivät osaa, ovat poikkeuksetta turisteja.

Ei tatvise edes mennä Lontooseen saakka vaan paikallisessa Prismassa on kyltti jossa lukee että rullaportaissa vasen puoli on ohitusta varten.

Jep. Suurkaupungeissa ihmiset viettävät elämästään kuukausia rullaportaissa ja se ohittaminen on aivan ehdottoman tärkeää, ettei siellä olisi yhtään liian paljon (esim. Moskovan metron toooodella pitkissä portaissa). Suomessa metro on kai joillekin vielä sellainen nähtävyys, että portaissa pitää seistä unelmoiden keskellä porrasta ja kerätä taakseen yleisöä.

Vierailija
44/48 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai sinäkö sen säännön laadit? En ole vielä nähnyt tätä lakiin kirjoitettuna tai virallisena sääntönä missään eli teen ihan miten minua huvittaa. Sinä et nimittäin määrää mitä saan ja mitä en saa tehdä.

Onhan tuo sääntö ollut aina olemassa. Ja onhan se ihan looginen. Ehkä se on taas näitä meidän kaupunkilaisten juttuja, niin kuin liukuportaissa oikealla seisominen. Joo ja kaupoilla on sen verran isot ovet, että siinä sitä ei niin huomaa.

Minä olen myös kaupunkilainen ja ei täällä kukaan koskaan ole oikealla seissyt vaan kukin menee portaissa vuorollaan. Ja myöskin samalla tavalla mennään muuallakin ja en ole koskaan törmännyt siihen että kukaan välittää siitä meneekö sisään ennen kuin toiset tulee ulos.

Enemmän minua vituttaa ap:n kaltaiset ihmiset jotka sanelee mitä toiset saa tehdä. Otan kyllä muita huomioon mutta jos joku minulle tulee sanelemaan mitä saa ja mitä ei saa tehdä niin ihan vituuksissani aivan varmasti teen toisin.

Varmaan tamperelainen tuossa kommentoimassa. Tampereellahan seistään rullaportaissa mahdollisimman leveästi ettei kukaan vain pääse ohi. Myös ns. sileissä "rullaportaissa", joissa on tarkoitettukin että kuljetaan, tamperelainen seistä pönöttää muiden tukkona. Kiirehän ei voi olla kellään, jos itse on hidas.

Vierailija
45/48 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs hissit sitten? Hisseissä on ylös- ja alaspäin osoittavat nuolet ja hissi siis tilataan eri nappuloista riippuen oletko menossa ylös vai alaspäin. Sitten joku malttamaton syöksyy heti ensimmäiseen hissiin jonka ovet aukeavat ja painaa alaspäin matkalla olevan hissin nappulaa ja matkustaa ylimpään kerrokseen.

Se nyt on vaan niin tärkeää varata oma paikka hississä, vaikkei olisi menossa ylös, ja vaikka joku ylösmenevä ei sitten mahtuisi hissiin. Elämä kun on niin epävarmaa - voihan olla ettei se hissi enää milloinkaan tule kohdalle. Tilaisuuteen on tartuttava heti.

Vierailija
46/48 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain isosta kaupasta voi jatkuvana virtana tulla asiakkaita ulos. Voisitko kertoa miten uudet asiakkaat pääsevät kauppaan sisään, kun pitää väistää ulos tulevia?

Isoissa kaupoissa on yleensä niin tilavat ovet ja erityisesti ne eteisväliköt, että ulos- ja sisäänmenijät mahtuvat vaivatta kulkemaan yhtä aikaa.

Oikeaa puolta, aina oikeaa puolta. Oikeaa puolta mennään ovista sisään, ja oikeaa puolta mennään ulos. Paitsi tietysti nämä ylileveät seurueet megakärryineen. Niitä ei voi ylittää, niitä ei voi alittaa, niitä ei voi kiertää - täytyy mennä läpi.

Vierailija
47/48 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän metrossa kampanjoidaan, että ei saa tunkea ovien väliin, jos ne ovat sulkeutumassa. Samalla tavalla voisi opettaa ihmisiä odottamaan, että toiset pääsevät ovista ulos.

Vierailija
48/48 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin pieraisen aina kun olen istunut metrossa ja bussissa vieressäsi ja olen nousemassa. Joskus myös aivastan siinä lähtiessäni naamallesi, koska se sattuu minua huvittamaan.  Saatan myös kommentoida ulkonäköäsi ja pukeutumistasi ikävällä tavalla. Ihan vain koska se huvittaa minua.