Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voisitteko mitenkään opetella kulkemaan ovissa? Ulospäin kulkevat ensin!

Vierailija
06.03.2017 |

Rakkaat ihmiset, jättäkää tilaa niille, jotka ovat poistumassa! Etenkin metrovaunusta poistuminen on tuskaisaa, kun pitää pujotella ihmisten läpi. Jotkut jopa tunkevat vaunuun sisään, kun toiset ovat vielä tulossa ulos. Ihan samaa tapahtuu kauppojen ovilla ja monissa muissa paikoissa päivittäin, jatkuvasti, koko ajan, aina, kaikkialla. Ihan oikeasti pitää päästää ensin ne, jotka ovat tulossa ulospäin, eikä tunkea sisään ennen heitä. Jos ulos tuleva ei erityisesti vinkkaa sinua tulemaan ensin sisään, niin et saa tunkea tielle.

Tämä on ihan yhtä tärkeä liikennesääntö kuin vaikkapa liikennevalojen noudattaminen autoilijoille, vaikka ruumiita harvemmin tuleekaan.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hississä tämä voi olla jo isokin ongelma. 10 hengelle tarkoitetussa hississä on kuusi henkilöä, jotka pyrkivät ulos, sisään tunkee viisi ihmistä tukkien väylän ulos.

Ja minkä takia siinä hissiä odottaessa seisoskellaan puoliympyrässä sen oven edessä?

Tämä on muuten välillä ihan toivotonta jopa kerrostalossa, jossa asun! Hissiä odottavat ihmiset avaavat itse sen oven kun hissi, jossa olen saapuu alakertaan, ja sitten tönöttövät siinä ovenraossa tyhminä toljottaen niin, etten mitenkään voi mahtua ulos! Mitä ne kuvittelevat, että lähden niiden kanssa sillä hissillä kiltisti takaisin yläkertaan ja tulen sitten taas takaisin alas, kun en kerran saa näemmä poistua hissistä ennen kuin he astuvat sisään painaen samalla kerrosnappulaa?

Vierailija
22/48 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle itselle tuo on selvä asia, mutta huomaan, että suurimmalle osalle ei todellakaan ole. Ärsyttää juuri metrossa ja ratikassa, kun ne ovet on niin pienet ja ihmiset rynnii päälle, eivätkä mitenkään malta odottaa, että sisällä olevat pääsisi ensin ulos. Minusta tuo on silkkaa juntteutta ja tapojen puutetta. Kaupan ovella en edes ajattele asiaa, jollei se ole tosi pieni ovi kyseessä. Marketeissahan on valtavat ovet, joten ei ole ongelmaa kulkea edestakaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain isosta kaupasta voi jatkuvana virtana tulla asiakkaita ulos. Voisitko kertoa miten uudet asiakkaat pääsevät kauppaan sisään, kun pitää väistää ulos tulevia?

Isoissa kaupoissa on yleensä niin tilavat ovet ja erityisesti ne eteisväliköt, että ulos- ja sisäänmenijät mahtuvat vaivatta kulkemaan yhtä aikaa.

Vierailija
24/48 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ihmetellyt samaa! Uskomattoman typerää käytöstä. Hirvee paniikki tunkea sinne metroon kun ei se metro lähde, ennen kuin kaikki on sisällä. MIKSI ei ymmärretä, että maailmassa on muitakin ihmisiä?

Vierailija
25/48 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti helsinkiläistollojen ongelma tämäkin.

Vierailija
26/48 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt samaa! Uskomattoman typerää käytöstä. Hirvee paniikki tunkea sinne metroon kun ei se metro lähde, ennen kuin kaikki on sisällä. MIKSI ei ymmärretä, että maailmassa on muitakin ihmisiä?

Koska Helsinki.

Vierailija
27/48 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kannattaa kaikkien muistaa, kun tullaan kesällä käymään Helsingissä.

Junassa, metrossa ja raitiovaunussa: ensin päästetään matkustaneet ulos ja sitten vasta itse sisälle. Se kulkuväline odottaa kyllä pysäkillä sen aikaa, että ehditte varmasti sisälle.

Miettikää jos vaikka ruotsinlaivalla tai lentokoneessa ihmiset tunkisivat ensin itse sisälle, ennen kuin poisjäävät pääsisivät liikkumaan. Eihän siitä mitään tulisi.

Vierailija
28/48 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai sinäkö sen säännön laadit? En ole vielä nähnyt tätä lakiin kirjoitettuna tai virallisena sääntönä missään eli teen ihan miten minua huvittaa. Sinä et nimittäin määrää mitä saan ja mitä en saa tehdä.

Näinhän se maailma pyörii näille tämänajan mulkvisteille.

Vierailija
29/48 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama rullaportaissa. Jos vain seistä törötät, niin seiso portaikon oikeassa laidassa. Älä tuki koko portaikkoa, koska joku voi haluta kävellä ohi. Koskee myös kaksin liikkuvia. Kiitos!

Vierailija
30/48 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät tavat, niitä ap kenties tarkoittaa. Minä annan aina junasta tulevan tulla ensin ja toisinpäin. On toiminut. HYVÄT tavat kunniaan, ovat huomaavaisuutta kanssa ihmisiä kohtaan!

Vierailija
31/48 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menen heti harjoittelemaan. Anteeksi.

t: Maalainen

P.S. Mikä on spora?

...kaikki hampaansa menettäneen reijäntekoväline?

Vierailija
32/48 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai sinäkö sen säännön laadit? En ole vielä nähnyt tätä lakiin kirjoitettuna tai virallisena sääntönä missään eli teen ihan miten minua huvittaa. Sinä et nimittäin määrää mitä saan ja mitä en saa tehdä.

Tervetuloa sporaan törttöilemään niin me muut saadaan videoida kun kuski heittää sut pihalle (mahdollisesti jeparien syliin) ja pistää se video nettiin 😂

On laitonta kuvata salaa ja laittaa video ilman videolla olevan henkilön lupaa nettiin tai julkaista missään. Haloo!!!

Ratikoissa ja busseissa on kyltit, joissa kerrotaan, että siellä kuvataan. Jos käytät niitä, suostut samalla kuvattavaksi. Kuvia levitetään sitten ihan tarpeen mukaan.

Vierailija
33/48 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvät tavat, niitä ap kenties tarkoittaa. Minä annan aina junasta tulevan tulla ensin ja toisinpäin. On toiminut. HYVÄT tavat kunniaan, ovat huomaavaisuutta kanssa ihmisiä kohtaan!

Hyvät tavat, käytännöllisyys ja turvallisuus. Esimerkiksi ratikan ovensuut ja käytävät menevät aivan tukkoon, jos ei ensin päästetä pois jääviä lähtemään. Lisäksi ulkona oleva ei voi tietää, miksi ihmiset ovat poistumassa. Sisällä voi olla jokin tilanne, jonka vuoksi ihmisiä on pyydetty poistumaan (liian täyttä, palohälytys, ryöstö, sähkökatkos jne jne). Poistuvalla voi olla kiire jonnekin. Sisään menevä etuillessaan päinvastoin hidastaa omaakin liikkumistaan.

Toivottavasti HKL tekee tästä jonkinlaisen kampanjan. Niin urpoja on monet tuolla liikenteessä.

Vierailija
34/48 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo sääntö ollut aina olemassa. Ja onhan se ihan looginen. Ehkä se on taas näitä meidän kaupunkilaisten juttuja, niin kuin liukuportaissa oikealla seisominen. Joo ja kaupoilla on sen verran isot ovet, että siinä sitä ei niin huomaa.

Minä olen myös kaupunkilainen ja ei täällä kukaan koskaan ole oikealla seissyt vaan kukin menee portaissa vuorollaan. Ja myöskin samalla tavalla mennään muuallakin ja en ole koskaan törmännyt siihen että kukaan välittää siitä meneekö sisään ennen kuin toiset tulee ulos.

Enemmän minua vituttaa ap:n kaltaiset ihmiset jotka sanelee mitä toiset saa tehdä. Otan kyllä muita huomioon mutta jos joku minulle tulee sanelemaan mitä saa ja mitä ei saa tehdä niin ihan vituuksissani aivan varmasti teen toisin.

Oletko käynyt ikinä Lontoon kaltaisessa suurkaupungissa ja huomioinut ketkä kulkevat ensin ovesta tai millä puolella rullaportaita seistään? Ja säännöt kuulutetaan ihan asematyöntekijöiden toimesta. Ne jotka eivät osaa, ovat poikkeuksetta turisteja.

Vierailija
35/48 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bussissa joskus ihmiset istuvat vielä kun ovet aukaistaan bussipysäkiltä tuleville matkustajille ja sitten kun nämä matkustajat ovat tulossa sisään sieltä penkiltä syöksytään ulos ja kaikkien aikaa tuhlataan.

Vierailija
36/48 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo sääntö ollut aina olemassa. Ja onhan se ihan looginen. Ehkä se on taas näitä meidän kaupunkilaisten juttuja, niin kuin liukuportaissa oikealla seisominen. Joo ja kaupoilla on sen verran isot ovet, että siinä sitä ei niin huomaa.

Minä olen myös kaupunkilainen ja ei täällä kukaan koskaan ole oikealla seissyt vaan kukin menee portaissa vuorollaan. Ja myöskin samalla tavalla mennään muuallakin ja en ole koskaan törmännyt siihen että kukaan välittää siitä meneekö sisään ennen kuin toiset tulee ulos.

Enemmän minua vituttaa ap:n kaltaiset ihmiset jotka sanelee mitä toiset saa tehdä. Otan kyllä muita huomioon mutta jos joku minulle tulee sanelemaan mitä saa ja mitä ei saa tehdä niin ihan vituuksissani aivan varmasti teen toisin.

Oletko käynyt ikinä Lontoon kaltaisessa suurkaupungissa ja huomioinut ketkä kulkevat ensin ovesta tai millä puolella rullaportaita seistään? Ja säännöt kuulutetaan ihan asematyöntekijöiden toimesta. Ne jotka eivät osaa, ovat poikkeuksetta turisteja.

Ei tatvise edes mennä Lontooseen saakka vaan paikallisessa Prismassa on kyltti jossa lukee että rullaportaissa vasen puoli on ohitusta varten.

Vierailija
37/48 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs hissit sitten? Hisseissä on ylös- ja alaspäin osoittavat nuolet ja hissi siis tilataan eri nappuloista riippuen oletko menossa ylös vai alaspäin. Sitten joku malttamaton syöksyy heti ensimmäiseen hissiin jonka ovet aukeavat ja painaa alaspäin matkalla olevan hissin nappulaa ja matkustaa ylimpään kerrokseen.

Vierailija
38/48 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta minä määrään, meinaan silloin kun minä astun liikennevälineestä ulos ja sinä pikkuinen yrität änkeä vastavirtaan.

Sinä et kerta kaikkiaan onnistu siinä.

Vituttaako? :)

Olen past onnistunut tähän mennessä joka kerta. Vituttaako? :)

Ei, koska en tiedä kirjoitatko lämpimiksesi vai miten olet tilanteen hoitanut tms.

Fakta nyt vaan on se että minä kuljen ensin ovesta ulos ja sitten sinä pääset sisään jos samalle ovelle yhtaikaa osumme. Kusipään leikkimielinen taklaus ei ole minulle sen kummempi juttu.

Vierailija
39/48 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtion verotusta tulisikin roimasti kiristää, koska suomeen tarvitaan paljon lisää sääntelyä ja byrokraatikoita. Kansa kun on niin tyhmää, ettei osaa tehdä mitää oikein jollei joku pakota.

Vierailija
40/48 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juntti ei vaan osaa...